בננות - בלוגים / / מה לי ולוויפסנה…
שלא על מנת להיפרד
  • ענת לויט

    ילידת תל אביב, 4 באוקטובר 1958. דור שני לילידי העיר העברית הראשונה. אביה היה מכונאי וסוחר מכוניות ואמה עקרת בית. מסלול לימודיה: גן "בת שבע", גן עירוני, בית הספר "לדוגמא" ע"ש הנרייטה סאלד, "תיכון חדש", תואר ראשון בספרות עברית ובפילוסופיה ולימודי תואר שני בספרות כללית באוניברסיטת תל אביב. בתקופת שירותה הצבאי בחיל הקשר החלה לפרסם שירים, סיפורים וביקורות ב"עתון 77". לאחר מכן פרסמה מיצירותיה ורשימות ביקורת בכל מוספי הספרות של העיתונות היומית. ספרה הראשון "דקירות" (שירה ופרוזה), שראה אור ב-1983, זיכה אותה בפרס ורטהיים מטעם אוניברסיטת בר אילן. על הביקורות שפרסמה זכתה ב-1987 בפרס ברנשטיין. ב-1987 נישאה ליובל שם אור. שבע שנים לאחר מכן התגרשה, ומאז היא מגדלת את שתי בנותיה (תמר ודנה) וחמישה חתולים במרכז תל אביב. בין גיל עשרים לשלושים וחמש עבדה כעורכת לשונית בעיתונים "הארץ", "דבר" ו-"חדשות", וכן כתחקירנית בתוכנית הספרות "סוף ציטוט" ששודרה בשנות השמונים בערוץ הראשון, וכעיתונאית לענייני ספרות ב"מעריב" וב"ידיעות אחרונות". מאז מחצית שנות התשעים באה פרנסתה מעריכת ספרים עבור ההוצאות השונות. פרסמה עד כה עשרה ספרי שירה ופרוזה וזכתה בפרס ורטהיים לשירה, בפרס ברנשטיין לביקורת ובפרס ראש הממשלה

מה לי ולוויפסנה…

 

 

 

 

לפני כחודשיים התקיימה פגישת בוגרי המחזור שלי בתיכון חדש בתל אביב. כבר אז שיתפתי בתחושות המאוד מורכבות שתוקפות אותי בכל פעם שאני מוזמנת לחזור אחורנית על ציר הזמן ולפגוש אנשים שהיו גיבורי פרקי עבר בחיי. 
יחד עם זאת השבוע ניצחה הסקרנות! וכן, גם התשוקה האנושית לסגור מעגל חיים – ואולי לסגור ולפתוח מחדש ואחרת – ימים יגידו – ובלבד שהזרימה האנושית תהיה טבעית וגם אינטימית משהו (אני נגד ציבוריות כפויה).

בערב שלישי, עם תחילת הסערה, נפגשנו מניין בנות ובן בקפה בצלאל שבקצה רחוב מגורי, ושזה מכבר הכתרתי אותו כהמשך חדר האורחים הפרטי שלי.

רובנו לא נפגשו עשרות שנים. אתמצת בשניים את החוויה הנפלאה שחוויתי בבית הקפה שבעצם תופעל בשעות המפגש רק למען הפגישה ההיסטורית הזאת:


א. אף אחת מהנוכחות לא השתנתה (בי נשבעתי) –  לא במראה ולא בשידורי האישיות שנקלטו ברדאר שלי.
ב. השיחה התוססת שנמשכה על פני שלוש שעות סביב שולחנות בית הקפה שחוברו לנו יחדיו – כשעליהם שלל מטעמי הבית – לימדה איך התעשרו חיינו בשלל עשיות שאת רובן לא יכולנו לחזות בימי התיכון.

רוצים דוגמה?

אילונה אריאל שהגיעה לכיתתנו קצת באיחור, חמושה באופנוע ובשערה הבלונדיני ובביישנות-מה שבוטאה בעיקר בחיוך. בפגישתנו המחודשת היא סיפרה אנקדוטה מאוד מאוד משעשעת אך גם כזו שמסמנת טבעו של מהלך חיים שלם. "כשרק הצטרפתי לכיתה שאלה אותי ורד (הגאונית של הכיתה, ולימים בעלת "מסעדת תאנים" הירושלמית – מהמסעדות הצמחוניות הוותיקות והמפורסמות) מה אני הכי אוהבת לעשות בזמני הפנוי. בדרכי המקצרת במילים עניתי לה – לחטט. לא העליתי על הדעת שוורד תיקח את המילה הכי רחוק ממה שהמילה הזאת – לחטט – היתה בשבילי כבר אז. אני התכוונתי כמובן לחיטוט/חיבוט נפש רציני ביותר ואילו ורד חשבה שאני מתבדחת ומכוונת ל.. אף!"


אילונה אריאל שכבשה את לבי ושוב – כקדם תיכוני –  כנראה לא מכירה את המשמעויות הנשגבות הטמונות גם בחיטוט-אף אליבא דה חנוך לוין, נערצי מאז נעורי:


אז הנה, אילונה, אני מעשירה את עולמך הפנימי הכה עשיר ממילא בכמה שורות נפלאות מתוך המחזה הנפלא "פופר".

 

כה מספרת בגילוי לב כובש שוורציסקה:

הבוקר, אחר שקמנו- אוי, כמה שאני מתביישת – רוצה אלוהים שאני עומדת עם אצבע באף ומחטטת. בדיוק נכנס שורץ בעלי לפני שהוא יוצא לעבודה, נכנס כמו רוח ורוצה לנשק. איפה? – אוי כמה שאני מתביישת – באצבע. לי לא נעים, אני לוקחת את היד מאחורי הגב, מגישה לו יפה פה, צוואר, כתף, חזה. הוא, לא: מהחתונה רק אצבע. למה אצבע, למה אצבע?! יש לו תוכניות. מה יכולתי לומר? "שורץ בעלי על האצבע יש חיטוט מהאף"? – אוי כמה שאני מתביישת – עוד לא שנתיים מהחתונה וכבר להיחשב לאישה לא מעודנת! לא אמרתי כלום. ושורץ לא מוותר! אצבע, אצבע! לא נתתי. אני מחויבת?! בקיצור – חורבן. כל כך רגיש, כל כך עדין, מה הפלא, אחרי שמרגילים אותו שנתיים רק לטוב שבטוב?! והלך מהבית בטריקת דלת כשהוא משאיר מאחוריו את חורבן בית שורץ. ואני מה? בכיתי, כמובן. בכיתי ואכלתי את עצמי: למה זה קרה דווקא לי?! לכולם יש אף, כולם מסתכלים על התקרה וחופרים! מה לעשות, פופר? הייתי מספרת לו, אבל אוי כמה שאני מתביישת! עוד לא שנתיים מהחתונה וכבר לא מעודנת!

ולכך אפשר כמובן להוסיף את היצירה הספרותית המקדשת אף יותר את האף – "החוטם" מאת גוגול.

ועד שנתיר לעצמנו כולנו להיות הכי טבעיים ומשוחררים וחופשיים לחיטוט באף בפרהסיה, אילונה אריאל מציעה לכולנו את מה שהפריחה מאהבת החיטוט שלה:


אילונה אריאל היא לא פחות ולא יותר ממקימות ומקיימות תורת/סדנאות הוויפסנה בארצנו הקטנטונת.

בימים אלה היא טורחת/מנצחת על הקמת מרכז ויפסנה ענקי ליד קיבוץ דגניה. ובין שתיקה לשתיקה המתמצתות בחיוך ביישני וחיטוט פנימי אנא צפו בה והאזינו לדבריה (ועוד באנגלית צחה, מי היה מאמין).
http://www.youtube.com/watch?v=ixu4Kd5R1DI

 

 

 

 

 

6 תגובות

  1. היי ענת, מכיוון שאינני פולניה – לא אגיד "אמרתי לך"… 🙂

    • כחברתך הוותיקה והאמיתית אני תוהה אז מי/מה את? חשבתי האמת שאת פולנייה כשרה רק שמהטובות…

  2. יעקב זנדמן

    מאד משמח לקרוא

    והקטע הלוויני הזכיר לי את אפיזודת מברשת השיניים בסיינפלד
    http://www.youtube.com/watch?v=xYcO_LjU_u8

    • קטע נפלא. אין כמו זוגיות להצחיק כשאין בוכים בה והשיא שצוחקים על מה שאוטומטית היינו יכולים לבכות בגללו בקלות:)

  3. אין על האף ואין על הכנות וראוי לצטט גם מ"חכמת הבייגלה" שאחרי ככלות הכל מה שיישאר הוא החיטוט באף תרתי משמע ולא

    • תמיד אני גורסת שכנות היא הבסיס להרבה בנייני אנוש בריאים, אך היא לא מעל הכול. כשיש חשש פגיעה רצוי לחטט באף (כסמבול) בדלת אמות. דרך אגב, הכי מצחיק אותי לפעמים לראות נהגי מכוניות מחטטים באפם ברמזור תוך אשליה שחלונותיהם המוגפים גם אטומים לצפיית הציבור. שבת שלום

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לענת לויט