בננות - בלוגים / / בזכות רשימת רבי המכר
שלא על מנת להיפרד
  • ענת לויט

    ילידת תל אביב, 4 באוקטובר 1958. דור שני לילידי העיר העברית הראשונה. אביה היה מכונאי וסוחר מכוניות ואמה עקרת בית. מסלול לימודיה: גן "בת שבע", גן עירוני, בית הספר "לדוגמא" ע"ש הנרייטה סאלד, "תיכון חדש", תואר ראשון בספרות עברית ובפילוסופיה ולימודי תואר שני בספרות כללית באוניברסיטת תל אביב. בתקופת שירותה הצבאי בחיל הקשר החלה לפרסם שירים, סיפורים וביקורות ב"עתון 77". לאחר מכן פרסמה מיצירותיה ורשימות ביקורת בכל מוספי הספרות של העיתונות היומית. ספרה הראשון "דקירות" (שירה ופרוזה), שראה אור ב-1983, זיכה אותה בפרס ורטהיים מטעם אוניברסיטת בר אילן. על הביקורות שפרסמה זכתה ב-1987 בפרס ברנשטיין. ב-1987 נישאה ליובל שם אור. שבע שנים לאחר מכן התגרשה, ומאז היא מגדלת את שתי בנותיה (תמר ודנה) וחמישה חתולים במרכז תל אביב. בין גיל עשרים לשלושים וחמש עבדה כעורכת לשונית בעיתונים "הארץ", "דבר" ו-"חדשות", וכן כתחקירנית בתוכנית הספרות "סוף ציטוט" ששודרה בשנות השמונים בערוץ הראשון, וכעיתונאית לענייני ספרות ב"מעריב" וב"ידיעות אחרונות". מאז מחצית שנות התשעים באה פרנסתה מעריכת ספרים עבור ההוצאות השונות. פרסמה עד כה עשרה ספרי שירה ופרוזה וזכתה בפרס ורטהיים לשירה, בפרס ברנשטיין לביקורת ובפרס ראש הממשלה

בזכות רשימת רבי המכר

 

 

כולנו (או רובנו) נמצאים בעשור האחרון מגנים/משמיצים/מלגלגים על המושג "רב מכר". כולנו ללא יוצא מן הכלל נמצאים בעשור האחרון מלינים על הזילות הבלתי נסבלת של ספרינו מעצם מכירתם "ארבעה במאה" או בלשוני ספר בשקל!

אך האם אין כולנו כמהים בראשיתו של יום כבערבו לדבר אחד בעיקר וקודם כול – להיקרא, לפרוץ את "מחסום הקול" הטמון ביצירתנו המכורכת? האם אין כולנו כמהים שבבוא יומה של יצירתנו לפרוץ ולהשתחרר מרחמנו היא – ממש כילד הנולד – תקיים אינטראקציה עם העולם סביבה, תיגע, תגיה, תספוג אל בין שורותיה את לב קוראיה?

האומנם די לנו בקומץ קוראים מביני דבר נפשה של יצירתנו?

תחושתי היא שבין אם נודה בכך קבל עם ובין אם נבוש לעשות זאת בקול רם, כולנו מתאווים לאותו הדבר – להיכלל ברשימת רבי המכר המשוקצת. ולמה? כי היא ורק היא תאפשר לנו לדעת אל כמה בתי אב הגיעה יצירתנו. זה הכול. לא מיהם בעלי הבתים. לא אם בכלל יפתחו את "הרהיט" החדש שרכשו. לא אם יאהבו אותו אם יסירו את אריזתו וישתמשו. אלא רק דבר אחד נדע – שספרנו הגיע לאנשהו. שלא הגיח מרחמנו לחלל ריק. בסולם תחושותינו כיוצרים יש היררכיה. וההיכללות ברשימת רבי המכר, ולו לזמן קצר, היא ורק היא מהווה אינדיקציה לתהייתנו מה עלה בגורל יצירתנו מרגע שיצאה מחזקתנו.

ובאשר ל"ספר בשקל". אומרים – ברומא התנהג כרומאי.

ובאשר לכך ישאל את עצמו כל יוצר שאלה אחת ולו בדלת אמותיו וישיב עליה ולו בדלת אמותיו בכנות – מה עדיף, שספרנו לא יימכר בכלל, לא יגיע ולא ייגע או שיגיע וייגע ויגשים את תכליתו בעולם הזה.

 אני סבורה במאת האחוזים שכל סופר שמוציא לאור ספר מבקש דבר אחד בעיקר – שיקראו אותו וכמה שיותר בני אדם. אלמלא כן יכול היה להשאיר את ספרו ככתב יד במגרה. בדיוק כפי שנוהג צייר המחזיק את ציוריו בביתו ואין עין איש מלבדו שוזפת אותם. אך אנו, היוצרים במילים המוציאים לאור את הכתוב שבו השקענו את תמצית עמל נפשותינו ומוחנו הקודח, במשך שנים לפעמים והרחק הרחק מעין כול, היננו כאדריכלים המקימים בניין. אנחנו רוצים שלכשיושלם לא יהיה קיים לעצמו. אנחנו בונים אותו כדי שאנשים יגורו בו, בכל דירותיו, בכל חדריו – וייהנו!

בסופשבוע שעבר צד את עיני וידוי קורע לב ממש וכן באופן כובש, כה מדויק וכה מצער של הסופרת אילנה ברנשטיין. ברנשטיין זכתה לחוות בעבר היכללות ברשימת רבי מכר. כמדומני שהיא זכתה בזאת לפני שנים לא מעטות. לפני כארבעה חודשים ראה אור ספרה "בקשתה האחרונה". ובמילותיה אקנח פוסט זה בצד תפילתי ל"נס יומנה". שיימכר "ארבעה במאה" ושייכלל ברשימת רבי המכר, כדי שאדע – בלשונו של המשורר י.ל. גורדון – למי אני עמלה, שדבר אמנותי הגיע ונגע. זה העיקר, כי הרי אני את שלי למענו עשיתי. נתח גדול מנשמתי טמון בו. הוא הושם שם לא בכדי – לא כתראפיה, לא כתחביב להעשיר את חיי. הוא נוצר מתוך הדחף הלאו בר כיבוש – בדיוק כמו זה של שחקן – להופיע מול קהל, להיות חלק מההוויה האנושית הגלויה. ולאו דווקא ברעב למחיאות כפיים מדובר, כי אם בצמצום מרחק הנגיעה בלב האדם.

ואלו מילותיה של אילנה ברנשטיין. יקום ולו יוצר אחד שלא חווה את חווייתה ויטען ביושר כי לא  חש בדיוק כמותה.

"נכון שחלפו ארבעה חודשים מאז יצא לאור ספרי 'בקשתה האחרונה', שבשנות דור של ספר ישראלי זה המון זמן. נכון שבחנויות הספרים התחלפה קולקציית הקיץ בקולקציית החורף כבר לפני חודשיים, כי ספרים כמו חטיפים נדרשים להתרענן באופן מתמיד. נכון שחיי מדף של ספר שאינו מגיע לרשימת רבי המכר קצרה מחייו של פרפר ומרבית הספרים נועדו לגניזה או לגריסה. אבל זה הספר שלי, התינוק, החמוד, שעוד לא נעמד על הרגליים. אני לא יכולה לאבד אותו במהירות כזאת."

 

 

 

 

32 תגובות

  1. תפסתי אותי שקלקלתי. אם כי כנראה שלא לכך התכוונתי. נכון אמנם שכולנו סופרים כמשוררים זוכים (נו נניח) בדיווח מההוצאות, אך זה ניתן לנו זמן רב מדי לאחר צאת הספר. ואולי אצלך גיורא זה אחרת, אך מחווייתי שלי כשהגיעו דוחות היה הספר שלי עצמי כבר די רחוק מלוז נשמתי שיצרה אותו. הציפייה הדריכות והמתח בשיאם בחודשי המופע הראשונים. הלוא כן? וגם זאת דומה למתרחש בנפש השחקן. ומדויק ציינת – רשימת רבי המכר היא התמריץ שאין בלתו להרחיב את מעגל הרוכשים. וגם אם מתנגד להיגיון הפואטי שבכך – אם עובדות סוציולגיות אין להתווכח. וכמו שאמר כמדומני יוצר נכבד מתחום הבד – וודי אלן שמו – אם אינך יכול להילחם בהם הצטרף אליהם. ובאשר למצבת כוח השירה. אני עצמי מוצא יצירתי קודם כול ולעד בדבר הפיוט, ואודה גם בכך ללא בושה – אי אז כשהתחלתי לכתוב פרוזה היה בי הדחף להרחיב את מעגל היריעה – הן של תוצרי נפשי השוקקת והן של קוראיה, כי משחר כתיבתי קלטתי כי היצירה ולו בשבילי היא הגשר בה' הידיעה למגע הכי נקי ובמיטבו עם זולתי.

    • גיורא פישר

      את כנראה צודקת. לא חשבתי על זה עד עכשיו. כיוון שאני יודע כמה עותקים זו מהדורה (ראשונה) בשירה אצל "עם עובד", ולאחר זמן קצר מאד יצאה ההדפסה השניה, לא הייתי צריך לחכות חצי שנה כדי לדעת כמה עותקים נמכרו.

  2. חנה היקרה, הוותק שלי בתחום – והוא רב – שעיקרו לא רק ספרי שלי אלא רוב הזמן (כי אני לא מפרסמת ספר כל יומיים…) התבוננות מהצד בספרי אחרים – חלקם שערכתי והערכתי מאוד מאוד – לימד אותי, לצערי, דבר אחד: עיקרון סטטיסטי. אינני מבינה בסטטיסטיקה בדרך כלל, אך בתחום הספרים והספרות רוב הספרים שיוצאים לאור בעשור האחרון (כולל רבי מכר, אגב) מסיימים את תוחלת חייהם במהרה. רוב היוצרים חנה חיים רוב הזמן באפלה. והמדהים הוא שחרף גורלו האכזר של הספר, משנה לשנה נדמה כי מתרבים כותבי הספר. ומסיבות שונות שגם לכך נדרש פוסט, גם זה ומאוד זה בעורכי הסטטיסטיקה הפועלת על פי רוב לרעת הסופר והספר.

    • אני מאמינה בהשגחה פרטית
      היא היחצנית הכי טובה עם פלטפורמה קטנה שניתן לה ,כמובן, בצורת יגיעה.
      תמיד
      הוא ידאג אם שמישהו יראה גם מבין אלפי ספרים הוא יישלף, זו האמונה הנטועה בי ענתי, וזה מה שמחזיק אותי בג'ונגל הזה של יחצנות אגרסיבית
      שיהיה רק טוב

    • איריס אליה כהן

      ענתי, אני מצטרפת לגיורא וחנה בדבריהם, וגם לדברייך, זה אכן אושר להיכנס לרשימה, אבל יש כמובן עוד דרכים רבות לדעת כמה מכרת, ואת יכולה להיות רב מכר בלי לצעוד ברשימות, את וודאי יודעת את זה, לכל מו"ל יש את המספרים המדוייקים. וכמו שאמרה חנה, אצל הספרים הטובים, ושלך בוודאי כזה, ההצלחה יכולה להתרחש ע"פ פרק זמן ארוך, וככה להגיע גם למרחקים, לקוראי העברית בחו"ל, ומסתבר כי יש רבים וטובים כאלה. אני ממש עבדתי על חברים ומכרי מכרים בחו"ל, וזה השתלם מאד. כדאי לעניין חברים בחו"ל ולשלוח אליהם את הספר, למרות שזה נראה טיפה בים. ועוד אני מצטרפת לחנה בעניין ערבי קריאה וחוגי קריאה. לחנויות.

      ולעניין הכניסה לרשימה בעיתון, היא הרי תמיד באופן יחסי לספרים האחרים שיצאו באותה תקופה. אפשר להיכנס אם נמכרו 400 בשבוע, אבל בשעה שיש מין נוילנד שכזה, לא יספיקו גם 600:)

      בברכת אץ רץ מכר לך יקרה.

  3. גיורא פישר
    תוכן: שלום ענת תודה על פוסט גלוי לב זה. הכל נכון בו, חוץ מהסיבה העקרית שציינת: "כי היא ורק היא תאפשר לנו לדעת אל כמה בתי אב הגיעה יצירתנו. זה הכול" דווקא נתון זה זמין,תקבלי אותו במדוייק מהוצאת הספרים מדי חצי שנה, עם התמלוגים (כן ירבו!!). כשיצא ספרי "אחרי זה" לאור, ראיתי בקנאה את מודעות הפרסומת לרומנים החדשים שיצאו באותו זמן שיצא ספרי. הם השתרעו על פני עמוד שלם, או מחציתו. בעוד שספרי שירה, ב"עם עובד", לא זכו לאינצ' של פרסום. יש לציין לטובה את "הקיבוץ המאוחד" ששם ספרי השירה זוכים לפרסום לא מבוטל של רבע עמוד. ספרי השירה לא זוכים מסיבות ידועות להכנס לרשימת "רבי המכר". בזמנו הצטערתי שלא הייתה רשימה כזו, כיוון שהחשיבות האמיתית היחידה לדעתי לרשימה כזו, היא היותה פרסומת הכי טובה לספר, יותר מכל מודעת פרסומת הענקית ביותר שיש. בעיני רוב האנשים, הרשימה הזו (בצדק או שלא) אמינה יותר מכל הביקורות גם יחד, כיוון שהיא מייצגת את "הקורא האמיתי". כניסה לרשימה זו ,מוסיפה תאוצה למכירות, שכמו שציינת חשיבותם העיקרית, ליוצר, היא שיקראו אותם. בהצלחה ,ובברכת כניסה לרשימת "רבי המכר" אגב, האם מישהו יודע כמה ספרים צריך למכור כדי להכנס לרשימה זו?

    • תפסת אותי בקלקלתי. אם כי כנראה שלא לכך התכוונתי. נכון אמנם שכולנו סופרים כמשוררים זוכים (נו נניח) בדיווח מההוצאות, אך זה ניתן לנו זמן רב מדי לאחר צאת הספר. ואולי אצלך גיורא זה אחרת, אך מחווייתי שלי כשהגיעו דוחות היה הספר שלי עצמי כבר די רחוק מלוז נשמתי שיצרה אותו. הציפייה הדריכות והמתח בשיאם בחודשי המופע הראשונים. הלוא כן? וגם זאת דומה למתרחש בנפש השחקן. ומדויק ציינת – רשימת רבי המכר היא התמריץ שאין בלתו להרחיב את מעגל הרוכשים. וגם אם מתנגד להיגיון הפואטי שבכך – עם עובדות סוציולוגיות אין להתווכח. וכמו שאמר כמדומני יוצר נכבד מתחום הבד – וודי אלן שמו – אם אינך יכול להילחם בהם הצטרף אליהם. ובאשר למצבת כוח השירה. אני עצמי מוצא יצירתי קודם כול ולעד בדבר הפיוט, ואודה גם בכך ללא בושה – אי אז כשהתחלתי לכתוב פרוזה היה בי הדחף להרחיב את מעגל היריעה – הן של תוצרי נפשי השוקקת והן של קוראיה, כי משחר כתיבתי קלטתי כי היצירה ולו בשבילי היא הגשר בה' הידיעה למגע הכי נקי ובמיטבו עם זולתי.

      • בקר טוב ענת יקרה אני מבינה לליבך מבינה את ההשתוקקות הזאת שלך ושל כל סופר להגיע להרבה קוראים ,אבל יש ספרים וסופרים ,לא יודעת למה, שהמסלול שלהם אחר ,לא מסלול המראה רגיל אלא איטי רני יגיל טבע את המושג "אט מכר" במאמראיון שפרסם על הסופרת הנפלאה גבריאלה אביגור רותם "אדום עתיק",זה כמדומני שמו של המאמר אני יכולה להעיד מנסיוני, אף שספרי "לאורה" לא כיכב ברשימות רבי המכר הוא עושה ,טפו טפו, את ההמראה האיטית שלו וחיי המדף הארוכים שלו בזכות בורא עולם בראש ובראשונה ,ובזכות המבצעים האלה של ארבעה במאה, שכולם מגנים עד היום אני מקבלת הזמנות לערבי קריאה עד היום מגיעים הדי בקורת באינטרנט ומקוראים על ספרי ואני מופתעת מחדש. ספר יוצא למסעו ,וגם אם לא הגיע למסלול המהיר של רבי המכר אין זה אומר שמסעו תם אולי הוא רק התחיל בלב קוראיו הסמוי מהעין מרתק מאחלת לך שמשאלות לבך יתגשמו בצורה הנכונה לך ולספרך יום נפלא לך ענת כשאתפנה מכתיבת ספרי אקרא, בלי נדר, את ספרך ובוודאי גם אהנה

        • חנה היקרה, הוותק שלי בתחום – והוא רב – שעיקרו לא רק ספרי שלי אלא רוב הזמן (כי אני לא מפרסמת ספר כל יומיים…) התבוננות מהצד בספרי אחרים – חלקם שערכתי והערכתי מאוד מאוד – לימד אותי, לצערי, דבר אחד: עיקרון סטטיסטי. אינני מבינה בסטטיסטיקה בדרך כלל, אך בתחום הספרים והספרות רוב הספרים שיוצאים לאור בעשור האחרון (כולל רבי מכר, אגב) מסיימים את תוחלת חייהם במהרה. רוב היוצרים חנה חיים רוב הזמן באפלה. והמדהים הוא שחרף גורלו האכזר של הספר, משנה לשנה נדמה כי מתרבים כותבי הספר. ומסיבות שונות שגם לכך נדרש פוסט, גם זה ומאוד זה בעורכי הסטטיסטיקה הפועלת על פי רוב לרעת הסופר והספר

        • רקפת זיו-לי

          חנה יקרה, 'לאורה' הנפלא שלך ראוי לחיי נצח!
          גם אני מרגישה שהמבצעים המושמצים נותנים לסופרים כמוני, בראשית דרכם, סיכוי להיקרא.

      • את כנראה צודקת. לא חשבתי על זה עד עכשיו. כיוון שאני יודע כמה עותקים זו מהדורה (ראשונה) בשירה אצל "עם עובד", ולאחר זמן קצר מאד יצאה ההדפסה השניה, לא הייתי צריך לחכות חצי שנה כדי לדעת כמה עותקים נמכרו.

        • אני מאמינה בהשגחה פרטית היא היחצנית הכי טובה עם פלטפורמה קטנה שניתן לה ,כמובן, בצורת יגיעה. תמיד הוא ידאג אם שמישהו יראה גם מבין אלפי ספרים הוא יישלף, זו האמונה הנטועה בי ענתי, וזה מה שמחזיק אותי בג'ונגל הזה של יחצנות אגרסיבית שיהיה רק טוב

          • חנה היקרה, אמנותי כאמנותך בדיוק!!!!!! לכן אני נוקטת במילה "נס"! ומאמינה מאה אחוז ב: השגחה פרטית, הכול כדברו, הכול לטובה. בקיצור: האופטימיות בשיאה. אני גם יודעת שאלוהים אוהב שיעזרו לו לעזור… עד לרגע שבו עלינו להרפות כדי לאפשר לו להוכיח את עוצם ידו. אמן.

          • צ" כמובן אמונתי ולא כפי שכתבתי מחמת ריגושי בימים אלה.

  4. איריס אליה כהן
    תוכן: ענתי, אני מצטרפת לגיורא וחנה בדבריהם, וגם לדברייך, זה אכן אושר להיכנס לרשימה, אבל יש כמובן עוד דרכים רבות לדעת כמה מכרת, ואת יכולה להיות רב מכר בלי לצעוד ברשימות, את וודאי יודעת את זה, לכל מו"ל יש את המספרים המדוייקים. וכמו שאמרה חנה, אצל הספרים הטובים, ושלך בוודאי כזה, ההצלחה יכולה להתרחש ע"פ פרק זמן ארוך, וככה להגיע גם למרחקים, לקוראי העברית בחו"ל, ומסתבר כי יש רבים וטובים כאלה. אני ממש עבדתי על חברים ומכרי מכרים בחו"ל, וזה השתלם מאד. כדאי לעניין חברים בחו"ל ולשלוח אליהם את הספר, למרות שזה נראה טיפה בים. ועוד אני מצטרפת לחנה בעניין ערבי קריאה וחוגי קריאה. לחנויות. ולעניין הכניסה לרשימה בעיתון, היא הרי תמיד באופן יחסי לספרים האחרים שיצאו באותה תקופה. אפשר להיכנס אם נמכרו 400 בשבוע, אבל בשעה שיש מין נוילנד שכזה, לא יספיקו גם 600:) בברכת אץ רץ מכר לך יקרה.

    • אי פעם כשעבדתי בהוצאת ידיעות ידעתי את שאיריס כתבה כאן. אכן המספר יחסי ומשתנה… כלומר, גם כך האינדיקציה אינה למספר מכירות – אלא ליחסיות מכירות. כמה מכר שכננו למדף הארבעה במאה. ובאשר לכל השאר שציינת איריס – ספר הינו גם ואולי קודם לקודם לכול גשר להכיר את עצמנו ביושר. לא לזייף לעצמנו. נועד לי סיור בשבוע הבא בחנויות ספרים. ביטלתי. עלה על הפרק אירוע השקה. דחיתי. ויש עוד שלל פעילויות – למשל ריבוי ראיונות – שלא בא לי מטעמי המתאים והנכון. כלומר, על הדרך ועל אף חלומי "הרטוב" אני למדה את עצמי – מה מתאים ונוח לי לעשות למען הגשמתו, ומה לא.

      • גיורא פישר

        נהגת בשכל בנוגע ל"סיור החנויות ספרים". אם את לא הטיפוס, התופס בשרוול הקונה המזדמן ומכריח אותו להאזין לך, אזי כל הסיפור הזה עשוי להיות מביך מאד וחסר תועלת.
        אותם כללי התנהגות תקפים גם להשתתפות ב"שבוע הספר העברי".
        בעניין ההשקה: בזמנו, ניסו ידידי התל אביבים לשכנע אותי, לפני שהספר יצא לאור, ש"צריך השקה" מטעמי יחסי ציבור ומכירות.
        לא הסכמתי, למרות שאני אוהב חגיגות. בין היתר מפני שלא הרגשתי שזה "נכון" "לחגוג" ספר כזה.
        מנסיוני בהשתתפות בהשקות (של משוררים יש לציין) מספר המשתתפים בהשקות הוא מועט ,אפילו מבייש. (בהרבה מקרים לא הצלחתי לזהות אפילו קרובי משפחה).הקרואים הם קהל שבוי,שבדרך כלל קיבל את הספר במתנה מהיוצר.
        הייתי שוקל "השקה" במידה והוצאת הספרים תממן מודעה בגודל מכובד על אירוע זה. זו פרסומת חוזרת לא רעה, ומעידה על אמון ההוצאה בספרך.

        • לא מדובר בשכל, מכל מקום לא הייתי סומכת רק עליו במקרה שלי. למדתי ברבות ימי להקשיב לאינטואיציות ולמה שנכון בכל זמן ולכל חפץ. ועל כך וקודם כול על כך אני מברכת. והקשבה כזאת נקנית בעיקר הודות להתנסות "על גב" היקר לנו ביותר.

        • גיורא
          אף אני סרבתי להשקה אבל חברים טובים מהבלוג (שלצערי הגדול עזבו ,אבל נותרו חברי הכי טובים) שכנעו אותי לקיים וזו הייתה הפתעת חיי כולם הגיעו !
          וההשגחה הפרטית מלמעלה בתזמון קוסמי מדוייק ארגנה לי מבלי שאדע(כי ברוב עוונותי שכחתי)
          שההשקה התקיימה במלאת שנה למות אמי, שלה הוקדש הספר ,גם השקה וגם יארצייט ואמי השתתפה בה ומחאה כפיים שם למעלה,
          גם על הזכיה בפרס הודיעו לי ביום היארצייט שלה
          נפלאים דרכי האל!!!!!
          אני בעד השקה
          סיבה לחגיגה, לפגוש חברים
          כמה חגיגות כבר יש לנו כיוצרים הא?

          • צ"ל -נפלאות דרכי האל

          • גיורא פישר

            היי חנה
            השתתפתי בהשקה שלך.
            כמו שאמרתי אני בעד שמחות וחגיגות (כן ירבו!). אין לי התנגדות עקרונית ,או התנגדות בכלל. ציינתי שאני לא חושב שהשקה היא מקדם מכירות.
            אני כאמור, לא הרגשתי בנוח "לחגוג" את הספר. גם לא הרגשתי שתל אביב היא נמל הבית שלי.
            בסופו של דבר הרגשתי בנוח לציין את צאת המהדורה השניה של הספר, בספריה האזורית אצלנו (את הית שם). אני יודע שהסמנטיקה הזו דבילית, אבל לא יכולתי להביא את עצמי לקיים "השקה". השקה, בעיני ,זו מילה הקשורה לאוניות פאר, גברות במיטב לבושן ובקבוקי שמפניה. לא התאים לי.

            הייתי בטוח

      • טובה גרטנר

        היי ענת
        השיח שלך פתח מחשבות לעולמינו הצר.
        כלם שואלים את אותה שאלה, למה הוא ולא ואני
        למה אני ולא הוא…
        אבל הקול שלך חדר לליבי, כי את מביאה את המחשבות שלך לעומקם… במיוחד במשפט האחרון מה מתאים לי לעשות למען הגשמתו ומה לא….
        לעצמי הדבר היחיד שאני אומרת, לכי הלאה, תכתתבי עוד הרי זאת ריצת מרתון.
        מאחלת לך להבקיע את המחשבות שלך ולמצא עוד ועוד כוחות בתוכך למי שאת האמיתית.
        שכותבת ביד רמה
        להתראות טובה

        • כרגיל מדייקת. ריצת מרתון. בדיוק כך. רק שרץ מיומן שרוצה להגיע לסיום בשלום – בתור בונוס ראשון – יודע שהכי הכי חשוב ללמוד וליישם את האיזון הנכון של כוחותיו במהלך המסלול. וזהו אחד השיעורים הכי הכי קסומים שלי. ובאותה מידת חשיבות בהירככיה הפנימית העמוקה: להתחבר עם האני האמיתית. כי הספר כל ספר – ובכלל כל יצירה – דינם להישאר מאחורי, ורק יוצרם לבדו ועם עצמו ממשיך קדימה עד סיום המסלול.

  5. ענתי, אולי תבקשי מההוצאה דוח מכירות. אני בטוחה שאת יכולה לדעת בכל רגע נתון כמה מכרת. זה מאוד מסקרן גם אותי, אז אשמח אם תבררי ותעדכני אותי.

    • התשובה לצערי נייט. החנויות עדיין לא כה משוכללות כמו עדכוני חדשות היציה באינטרנט. כשביקשתי מסמנכל השיווק של ההוצאה שיפצה אותי על הוויתור על שוטטותנו המשותפת בין הדוכנים בדיווח מעת לעת על היקף המיכרות. תשובתו היתה: אפשרי אבל מעת לעת עם פערי זמן לא של יום/שעה/חודש. אז בינתיים אלך לאכול שווארמה על חשבון תוצאות ידועות של פעילותי הספרותית עד כה. כי על הלחם הידוע לו יחיה האדם.

      • צ"ל: עדכוני חדשות היצירה באינטרנט, ולא כפי שכתבתי מעלה כנראה מחמת רעב…

        • אגב, זה עתה התבשרתי שמחר בשמונה שלושים וחמש בבוקר אני טסה לאילת לשלוש דקות מעל גלי האתר.

          • עופרה קליגר

            המון הצלחה ,ענת יקרה.ספר עושה לעתים דרכו באיטיות ,אך בבטחה ובהרבה כח .מילה כתובה היא כח.
            עפרה

          • אני שמחה מאוד, ענתי, בשעה טובה!
            וחדשות היציאה זה לא פחות חשוב ולא פחות יאה לעולם הספרות.
            שיהיה לך בהצלחה, חמודה, מכל הלב!
            את ראויה!

  6. היי ענת יקרה
    את כל כך צודקת.כאשר ספר נפרד ממולידו מחפש להתקבל ,להיות דבר מה בעל ערך בעולם,להיות קול המגיע לעין ,ליד לאוזןובעיקר ללב אחר.מאד התרגשתי מדברייך ענתי
    עפרה

  7. טובה גרטנר

    היי ענת
    תודה על תשובתך החכמה, המשכת את מחשבותיי יותר מימה שהבנתי.
    תראי כמה תגובות קיבלת פה, כניראה שאם היית כותבת את הספר הבא הסגנון הזה הוא יהיה רב מכר גורף
    להתראות טובה

    • "יומנה" אמנם לא בסגנון פוסט, אבל בעיקר מבחינה אחת. הוא מחזיק כמעט 200 עמודים. אותו אדם כתב הן את הפוסט בעל הפוטנציאל לרב מכר והן את הספר שבגללו הפוסט נכתב… על כך אני "בונה". העניין המהותי שאליו כיוונת טובה הוא זה: כל מי שרואה את עטיפתו המדהימה של זאב אנגלמאיר ל"יומנה" אוהב אותה מיד. הבטה בעטיפה מחייבת את "הלקוח" לתשומת לב והתפנות בת שנייה. קריאת פוסט והתרשמות ממנו מחייבת במכסימום שלוש דקות התפנות. כדי לבחון האם ספר גורם הנאה נדרשת התפנות ארוכה יותר. אולי בעיקר משום כך כותבת הפוסט הזה חייבת לגייס אורך רוח… ולהמתין בסבלנות לקריאתך שלך, טובה, את "יומנה של אישה מודרנית".

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לענת לויט