בננות - בלוגים / / פרס נובל ופרס פורח
גם במטבע יש משהו פאלי
  • ארז פודולי

    עכשיו אני רחוק וסופסוף קצת שקט. ובאמת כאן, אולי רק כאן ורק כך, אפשר לכתוב אוטוביוגרפיה. אבל "ביוגרפיה מלאה" תהיה הגדרה גדולה בכמה מספרים על מה שנמצא כאן מתחת, שכן עדיין אין לי פתרון לחידה איך מנהלים בלוג ונשארים בנאדם פרטי. "רחוק" זה בסטנפורד, אוניברסיטה חביבה בקליפורניה שטופת השמש (היעדר טיסה ישירה הופך בעיניי כל מקום לרחוק מספיק). כאן, לא הרחק מסן-פרנסיסקו-על-המים אפשר להנות מרוחות המפרץ ולהיזכר בחיוך בים התיכון. *** לכאורה כתבתי מאז ומעולם, ואני לא מתכוון לנוסחאות בכימיה ומשוואות במתמטיקה. הייתה בי תמיד התלבטות לאן אני שייך ומדי פעם הייתה תוקפת אותי תחושת חרדה שאני מעין סוכן כפול. מדע ושירה כשתי וערב, שתים הן ולא יודעות. *** פעם (היום זה כבר נופל תחת ההגדרה "מזמן"), עוד בארצנו הקטנטונת, הייתי מנסה להיות פחות עכבר מעבדה ויותר עכבר העיר. פה הקראתי, שם פרסמתי, פה ושם השתתפתי בסדנאות ומסגרות כתיבה, שם ופה ערכתי (כן, אני יכול להביא דוגמאות וקישורים, אולי יום אחד, בהמשך). מה נשאר מכל אלה? מה מכל אלה יכול להתקיים כאן בגלות הדוויה (היא חייבת להיות דוויה, אחרת מה יגיד לעצמו העם היושב בציון)? *** אחרי כל המלל הזה, אם יש צורך שייספג דבר-מה, מוטב שיהיו אלה שורות של ויסלבה שימבורסקה מתוך "כְּתִיבַת קוֹרוֹת חַיִּים": כְּתֹב כְּאִלּוּ מֵעוֹלָם לֹא דִּבַּרְתָּ עִם עַצְמְךָ  וּכְאִלּוּ עָקַפְתָּ עַצְמְךָ מֵרָחוֹק. הִתְעַלֵּם מִכְּלָבִים, חֲתוּלִים, וְצִפֳּרִים, מַזְכָּרוֹת נוֹשָׁנוֹת, חֲבֵרִים וַחֲלוֹמוֹת. מְחִיר וְלֹא עֵרֶךְ כּוֹתֶרֶת וְלֹא תֹּכֶן. מִסְפַּר הַנַּעֲלַיִם וְלֹא הַיַּעַד שֶׁאֵלָיו הוֹלֵךְ זֶה שֶׁאָמוּר לִהְיוֹת אַתָּה. לְכָךְ יֵשׁ לְצָרֵף תַּצְלוּם בְּאֹזֶן גְּלוּיָה. רַק צוּרָתָהּ נִלְקַחַת בְּחֶשְׁבּוֹן, לֹא מַה שֶׁנִּשְׁמָע. מַה נִשְׁמָע? נַהֲמַת מְכוֹנוֹת הַגּוֹרְסוֹת אֶת הַנְּיָר.

פרס נובל ופרס פורח

 

הנה הגיע הריטואל הקבוע של הסתיו: העולם עוצר את נשימתו כדי לדעת מי הכי תרם לכלכלה, ספרות, מדע, שלום. במותו הוריש אלפרד נובל יותר חומר נפץ ממה שייצר בימי חייו.

 

ויש גם את הנקודה האישית. הרי אני יבחוש בן שלולית וטרם בקעתי מן הביצה, אבל זה מחלחל – פרסי הנובל האלה עוברים ממש לידי: החינוך המדעי שלי עבר דרך המעבדות של עדה (יונת) ורוג'ר (קורנברג), שניהם בעלי המדליה המופלאה הזו.

 

והבוקר, תיבת הדואר האלקטרוני שלי הוצפה בתכתובות רבות של אזרחים טובים המקווים שיש לי איזשהו קשר לפרס הנובל שקיבל בריאן קובילקה. למרות שרב המשותף על המפריד בינינו – אוניברסיטת סטנפורד, שדה הביולוגיה המבנית והעובדה שלשנינו יש זוג עיניים וממש ביניהם אף – לצערי ידי לא הייתה במעל.

 

אמנם כבר טענתי בשנה האחרונה בתוקף שבריאן קובילקה יקבל בקרוב פרס נובל, ואף הוא השתתף באוגוסט האחרון, לבקשתי, בסדרת ההרצאות שאני עורך מדי חודש, אבל בזה מסתיים הקשר בינינו. דווקא היהודי שיש לו זכויות בעניין נמצא בחוף המזרחי בכלל.

 

לא אלמן ישראל: פרס נובל לשלום יוענק לי, ללא ספק, בזכות היעדרותי מן המריבות המשפחתיות בארוחות החג של השנים האחרונות בכל פסח וראש השנה.  אני ממתין בקוצר רוח לצ'ק מבנק שוודיה.

 

ומה עם פרס נובל לספרות? ובכן, מה שאני כותב בחודשים האחרונים הם בעיקר בקשות לגרנטים (מענקי מחקר של ממשלת ארה"ב). לא ספרות זולה, אבל גם לא נכסי צאן ברזל מצד שני.

 

אני דווקא בונה על פרס נובל בכלכלה. התערבתי עם מישהו שקובילקה יקבל פרס נובל השנה, והבוקר אני עשיר יותר בחמישה דולר. כמו-כן, כבר לפני שנה, הרבה לפני הפריימריז במפלגה הרפובליקאית, טענתי שרומני יהיה הנשיא הבא של ארה"ב, ואני קרוב לחמישה הדולר הבאים שלי יותר מאי פעם.

 

אז לידידי האזרחים המודאגים בארץ הקודש, להם מוקדש הפוסט הזה: מי שלא קיבל השנה את הפרס, תמיד יוכל להשתמש במה שאמר שלונסקי פעם: הכל פרסטיטוציה.

 

 

3 תגובות

  1. פרס נובל, פרס פורח ופרס פורח באוויר. ואתה, ארז, עולה כפורח. ולו היה תלוי בי, היית מקבל את הפרס – על הנבואה, על הכתיבה (ולו בשל הפוסט הזה) ועל השלום כמובן.

  2. רשימה שנונה וחכמה עם הרבה הומור עצמי

  3. מבריק ומצחיק כרגיל. אצלי מחכה לך פרס נובל כבר חודשים ארוכים. נו… השאלה באיזה תחום אעניק.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לארז פודולי