בננות - בלוגים / / מארמסטרונג עד ארמסטרונג לא קם כארמסטרונג
גם במטבע יש משהו פאלי
  • ארז פודולי

    עכשיו אני רחוק וסופסוף קצת שקט. ובאמת כאן, אולי רק כאן ורק כך, אפשר לכתוב אוטוביוגרפיה. אבל "ביוגרפיה מלאה" תהיה הגדרה גדולה בכמה מספרים על מה שנמצא כאן מתחת, שכן עדיין אין לי פתרון לחידה איך מנהלים בלוג ונשארים בנאדם פרטי. "רחוק" זה בסטנפורד, אוניברסיטה חביבה בקליפורניה שטופת השמש (היעדר טיסה ישירה הופך בעיניי כל מקום לרחוק מספיק). כאן, לא הרחק מסן-פרנסיסקו-על-המים אפשר להנות מרוחות המפרץ ולהיזכר בחיוך בים התיכון. *** לכאורה כתבתי מאז ומעולם, ואני לא מתכוון לנוסחאות בכימיה ומשוואות במתמטיקה. הייתה בי תמיד התלבטות לאן אני שייך ומדי פעם הייתה תוקפת אותי תחושת חרדה שאני מעין סוכן כפול. מדע ושירה כשתי וערב, שתים הן ולא יודעות. *** פעם (היום זה כבר נופל תחת ההגדרה "מזמן"), עוד בארצנו הקטנטונת, הייתי מנסה להיות פחות עכבר מעבדה ויותר עכבר העיר. פה הקראתי, שם פרסמתי, פה ושם השתתפתי בסדנאות ומסגרות כתיבה, שם ופה ערכתי (כן, אני יכול להביא דוגמאות וקישורים, אולי יום אחד, בהמשך). מה נשאר מכל אלה? מה מכל אלה יכול להתקיים כאן בגלות הדוויה (היא חייבת להיות דוויה, אחרת מה יגיד לעצמו העם היושב בציון)? *** אחרי כל המלל הזה, אם יש צורך שייספג דבר-מה, מוטב שיהיו אלה שורות של ויסלבה שימבורסקה מתוך "כְּתִיבַת קוֹרוֹת חַיִּים": כְּתֹב כְּאִלּוּ מֵעוֹלָם לֹא דִּבַּרְתָּ עִם עַצְמְךָ  וּכְאִלּוּ עָקַפְתָּ עַצְמְךָ מֵרָחוֹק. הִתְעַלֵּם מִכְּלָבִים, חֲתוּלִים, וְצִפֳּרִים, מַזְכָּרוֹת נוֹשָׁנוֹת, חֲבֵרִים וַחֲלוֹמוֹת. מְחִיר וְלֹא עֵרֶךְ כּוֹתֶרֶת וְלֹא תֹּכֶן. מִסְפַּר הַנַּעֲלַיִם וְלֹא הַיַּעַד שֶׁאֵלָיו הוֹלֵךְ זֶה שֶׁאָמוּר לִהְיוֹת אַתָּה. לְכָךְ יֵשׁ לְצָרֵף תַּצְלוּם בְּאֹזֶן גְּלוּיָה. רַק צוּרָתָהּ נִלְקַחַת בְּחֶשְׁבּוֹן, לֹא מַה שֶׁנִּשְׁמָע. מַה נִשְׁמָע? נַהֲמַת מְכוֹנוֹת הַגּוֹרְסוֹת אֶת הַנְּיָר.

מארמסטרונג עד ארמסטרונג לא קם כארמסטרונג

 

שתי אגדות נפרדו מאיתנו בשבוע החולף: ניל ולאנס. האסטרונאוט מספר אחת הלך לעולמו; ורוכב האופניים מספר אחת הודיע שלא יאבק עוד משפטית להוכיח את חפותו הספורטיבית.

מה הקשר בין שני אלה, חוץ מהיד החזקה (שם המשפחה) וסמיכות הזמנים (שהוא צירוף מקרים סתמי, לכאורה)?

 

משותף הצורך האנושי בגיבורים: במאבק על כיבוש החלל כמו במאבק כנגד הסרטן; כחלק מן המלחמה הקרה או כחלק מהתמודדות עם קשיים פיזיים, כמעט על-אנושיים. כמו בגיבורים מהסרטים הלבשנו אותם במדים: בחליפת חלל או בחולצה הצהובה, וכך הם יחרטו לעד בזיכרוננו: יפים, צעירים, מחייכים. כמו אנשים מורמים מעם, הזמנו אותם לכנסים, ציטטנו דברים שאמרו וקראנו דברים שכתבו.

 

אבל עוד צורך אנושי משותף לשני אלה: הצורך להפיל מלך. לדרוך על אגדה ולנפץ אותה. וכך, רבו תיאוריות הקונספירציה (כולל ניתוחים ופרשנויות מפורטים) המטילים ספק אם בכלל אדם דרך על הירח או שמא התמונות המפורסמות כל-כך הן מבוימות. כך גם מנסים לטעון שההישגים הספורטיביים הושגו בדרך לא ספורטיבית.

 

האם זה חשוב? אבחר בתשובתו של אחד העם במאמרו הידוע 'משה':

"והרי הדבר גלוי, שגיבורי ההיסטוריה האמיתיים, כלומר אלו שנהיו לכוחות פועלים בחיי המין האנושי לדורות, אינם כלל בריות מוחשיות שהיו במציאות באיזה זמן. כי אין לך גיבור היסטורי, שלא נצטיירה צורתו הרוחנית בדמיון העם באופן שונה לגמרי ממה שהייתה במציאות, והציור הדמיוני הזה, שיצר לו העם לפי צרכיו ונטוֹת רוחו, הוא-הוא הגיבור האמיתי, שהשפעתו מתמדת והולכת, לפעמים אלפי שנה, ולא האוריגינל המוחשי, שהיה זמן קצר במציאות, והעם לא ראהו כלל כמו שהיה."

 

אני מרשה לעצמי להציע צעד קטן לארמסטרונג, צעד גדול לאנושות: בפעם הבאה שאתם מצטרפים לעדר העושה לינץ' בעוד אגדה חיה, עצרו לרגע וחשבו איזה צורך זה משרת בכם. ואולי בעצם קיום האגדה חשוב מהריסוק שלה? אולי יש ילד חולמני שרוצה להיות איש מדע ולהגיע להיכן שאיש טרם הגיע לפניו. אולי יש אי-שם איזה ילד קטן חולה סרטן שזקוק לארמסטרונג כדי לעבור עוד טיפול כימותרפי.

 ואם תרצו, יש גם אגדה שלישית.

4 תגובות

  1. יפים הקישורים שקשרת ארז 🙂
    ההמון תמיד קרע לגזרים את גיבוריו , האין זה חלק מהכיף ?!
    ובענין היד החזקה – גם לנו יש אחד לא ?:)

    ד"ש מברגן , נורבגיה על חוף הפיורד , שם אני כרגע

  2. הכול בצלמו, ארז. משפיל אף מרומם, נאמר על המולך על לבבנו. וכנראה שסיבותיו שונות משל העדר האנושי שהפסיכולוגיה הנפשית שלו לא אי אי אי. המלכת המלכים נועדה להעצים את כוח העדר וכנ"ל ריסוקם של אותם מלכים. ומנין הצורך בהעצמה? מהחולשה. חולשת אנוש פשוטה שמחיריה לפעמים מורכבים ויקרים.

    • ארז פודולי

      נקודת מבט מעניינת, ענת. אכן כך מתנהל האלוהים: "כִּי הִנֵּה כַּחֹמֶר בְּיַד הַיּוֹצֵר / בִּרְצוֹתוֹ מַרְחִיב וּבִרְצוֹתוֹ מְקַצֵּר", וגו'. אבל אל-לנו לשחק-אותה אלוהים. קטונו. או שמא זו איננה חולשת אנוש פשוטה, אלא חולשה אלוהית מורכבת??

  3. פוסט מקסים ,אנחנו דור מנתץ מיתוסים האגדות והמיתוסים נחוצים לחלומות ,הם המזון ההכרחי שלהם , תודה על פוסט מלא השראה

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לארז פודולי