בננות - בלוגים / / הרפובליקה הספרותית ממליצה על "דושינקא, נשמה"
שחרחורת
  • איריס אליה כהן

    איריס אליה-כהן, סופרת ומשוררת, כלת פרס ראש הממשלה ליצירה לשנת 2015. "מַכְּתוּבּ" (הקיבוץ המאוחד, 2011), זכה בפרס שרת התרבות ובפרס רמת גן 2012; ספריה "דושינקָא, נשמה" (הקיבוץ המאוחד, 2013), ו"גלבי" (ידיעות ספרים, 2016) נמנו שניהם עם תריסר המועמדים לפרס ספיר. שירים מתוך ספרי שיריה "שחרחורת" (הוצאה עצמית, 2014) ו״פלא״ (ידיעות ספרים 2017) תורגמו לאנגלית, צרפתית וספרדית, פורסמו בעיתונות, בכתבי עת ובבמות אחרות בארץ ובעולם, רבים מהם הולחנו ומבוצעים על ידי אומנים שונים ולאחרונה נכנסו שניים מהם לתוכנית הלימודים הארצית בספרות. המופע "פלא – משירי איריס אליה-כהן" ובו שירים שהלחין אמיר עמרמי למילותיה של אליה-כהן, בביצוע מורן קשרו-עקרבי, עולה בימים אלה על הבמות ברחבי הארץ.

הרפובליקה הספרותית ממליצה על "דושינקא, נשמה"

 

בארבעה קולות: על "דושינקא, נשמה"

4 באפריל 2013 | אין תגובות | מאת 

תגים: , , ,  

עטיפת הספר

אני בטוחה שפיסת המידע הבאה תכה אתכם בתדהמה: לא קל לקרוא עם תינוק טרי וריחני בבית. נפלתם מהכיסא, נכון? ובכן, "דושינקא, נשמה" של איריס אליה-כהן היה שווה את המאמץ, את פינוי הדקות הספורות (ולפעמים השניות) לטובת הקריאה עד שעוד מישהו בגובה מטר ומטה ידרוש ממני משהו, יבכה, ירצה לאכול, יהיה חייב לספר לי משהו חשוב או רק שאשים לו עוד פרק של סמי הכבאי. העייפות, סף הסבלנות הנעלם והאחוז הגבוה מדי של קפה שחור בעורקים – לאט-לאט, עמוד אחרי העמוד, הספר יכול לכל אלו.

התייחסתי לספר במה שהפך להיות פוסט פופולרי ורווי-לייקים במיוחד, ובו ראיינתי את המוזיקאי רועי סלמן על "פרויקט דושינקא", המיזם המוזיקלי שמלווה את הפרוזה הנפלאה של אליה-כהן. בפוסט הזה אמר סלמן ש"איריס היא מספרת מעולה", והוא צודק לגמרי. אליה-כהן מספרת סיפור בארבעה קולות – הדס, דימה, חנה ורחמים – שנמתח על פני כמה מדינות שונות מאוד – ישראל, אוקראינה ומרוקו. ארבעת הקולות אינם שווי-משקל בספר, ולא כולם זוכים לאותה מידה של העמקה ושל דומיננטיות בעלילה. בשלב מוקדם יחסית של הספר מתבררים הקשרים הפיזיים והרגשיים בין ארבע הדמויות, והן הולכות ונכרכות זו בזו.

לא קל לגיבורים של אליה-כהן. כולם חווים נטישה, בין שהורית ובין שזוגית, כולם מתמודדים עם חללים שנפערו בחייהם ובלבם מבלי שאיש שאל אותם. והיא פורטת את המטען הרגשי הזה במדויק וכותבת בצורה נוגעת ביותר את האנושיות המורכבת והמבולבלת שמנסה לפלס לה דרך בהווה רעוע. בין הרוסי למרוקאי, אליה-כהן מזקקת סוגיות אוניברסליות של אהבה ושל אובדן, והיא עושה זאת כמספרת סיפורים מוכשרת שמקשה על הנחת הספר מהיד.

להמשך קריאה:



Read more: http://www.lit-republic.co.il/?p=7784#ixzz2PSgEb7Ct

 

3 תגובות

  1. בהצלחה!

  2. איריס הי,
    נהדר.
    כהרגלי לאחר שאסיים את קריאת הספר לא אחסוך ממך את התרשמותי.
    בהצלחה ותמשיכי לזכותנו — צדוק

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאיריס אליה כהן