בננות - בלוגים / / תמונה מזרחית
שחרחורת
  • איריס אליה כהן

    איריס אליה-כהן, סופרת ומשוררת, כלת פרס ראש הממשלה ליצירה לשנת 2015. "מַכְּתוּבּ" (הקיבוץ המאוחד, 2011), זכה בפרס שרת התרבות ובפרס רמת גן 2012; ספריה "דושינקָא, נשמה" (הקיבוץ המאוחד, 2013), ו"גלבי" (ידיעות ספרים, 2016) נמנו שניהם עם תריסר המועמדים לפרס ספיר. שירים מתוך ספרי שיריה "שחרחורת" (הוצאה עצמית, 2014) ו״פלא״ (ידיעות ספרים 2017) תורגמו לאנגלית, צרפתית וספרדית, פורסמו בעיתונות, בכתבי עת ובבמות אחרות בארץ ובעולם, רבים מהם הולחנו ומבוצעים על ידי אומנים שונים ולאחרונה נכנסו שניים מהם לתוכנית הלימודים הארצית בספרות. המופע "פלא – משירי איריס אליה-כהן" ובו שירים שהלחין אמיר עמרמי למילותיה של אליה-כהן, בביצוע מורן קשרו-עקרבי, עולה בימים אלה על הבמות ברחבי הארץ.

תמונה מזרחית

בזמן האחרון, בכל מיני מפגשים בעקבות "מכתוב", כל הזמן שואלים אותי אם הפערים העדתיים הם כבר לא "נחלת העבר" (וכאלה.. כל מיני ביטויים יפים) ואני, בתחושת בטן מאד חזקה, מגובה בחוויות שלי ומפגשים והכרות אישית, אבל לא די מגובה בנתונים סטטיסטיים, אומרת וטוענת: לא לא לא! והנה הזדמן לי לפגוש (ווירטואלית) את איתי קנדר שאומר בדיוק את מה שאני אומרת, ורק הביא את הסטטיסטיקה היבשה:

הנה הלינק:

http://www.adva.org/default.asp?pageid=1001&itmid=573

והנה מה שכתב בדף הפייסבוק של אלמוג בהר, בצורה הכי פשוטה ובהירה: 

אהלן… אני לא מכיר אותך, אלמוג, או אותך, דליה, באופן אישי, אבל רציתי להוסיף משהו לדיון. דליה, אם תסתכלי על דוח העוני המפורט האחרון של מרכז אדווה (ל-2009), תראי שאשכנזי מרוויח בערך 150% ממזרחי באותה סביבה. עד כאן על היכולות החיוביות של כור ההיתוך. נתונים מדוחות עוני ומחקרים שונים ברווחה מראים שמעמדות בחמש שנים האחרונות הם דבר יותר דומה לקאסטות הודיות מאשר כל דבר. אפשר לנבא היום שהרוב הגדול והגורף של הילדים למשפחות עניות יקימו גם הם משפחות עניות. הנתונים די ברורים, גם אחרי שמנקים מהם את האוכלוסיה החרדית, שלה יש מאפיינים מיוחדים. העוני לא עובר בירושה רק דרך אפליה בשוק העבודה, אלא גם דרך השקעה בתשתיות, בחינוך, בדיור וברווחה. במצב הנוכחי, לדעתי, מי שפרץ מעלה, הוא עילוי, וקשה לומר שהוא מעיד על הכלל.)ראה/י עוד

9 תגובות

  1. גיורא פישר

    שלום איריס
    אני מניח שהפערים הם פירות העבר. השאלה היא האם עדיין קיימת אפליה ממוסדת, או כזו הזורמת מתחת פני השטח.
    אני חושב שלא.
    גיורא

    • איריס אליה כהן

      גיורא. התפלקה לך המילה "פירות"…. בטח לא התכוונת לה… האין זאת?

      והדו"ח מוכיח את ההיפך מדבריך. כך על כל פנים אני מבינה זאת. שהרי, איזה סיבה יש לשכיר מזרחי להרוויח פחות משכיר אשכנזי אם המני לזה אינה אפלייה בחלונות הגבוהים? יתרה מזאת, עיירות הפיתוח (בעיקר בפריפריות הרחוקות) הן רובן ככולן מזרחיות, ואם אחוז הזכאים לבגרות ואח"כ הסטודנטים נופל מזה של המרכז, שעדיין רובו אשכנזי, אזי שקיימת אפלייה בהקצאת המשאבים. לא צריך דמונים גזעניים כדי להוכיח אפלייה. די בסתם נרקסיסטיים קפיטליסטים.

      • גיורא פישר

        היי איריס
        יש גם פירות באושים.
        גיורא

        • חנה טואג

          היי איריס יקרה מאוד, הנושא הזה מאוד טעון ולא חד משמעית אני לא יודעת מתי זה אמיתי ומתי זה קרדום לחפור בו איזו שהיא אמתלה לתרץ חוסר הצלחה הנובע מחוס מאמץ ועצלות או חוסר מוטיבציה אולי בתחילת הדרך נעשו טעויות אבל היום בעידן הפלורליזם נראה לי שנושא הקיפוח הוא פאסה טעון במניעים זרים פוליטיים בעיקרם, הרי היום עיירות הפיתוח מלאות בעולים מחבר העמים לא רק אתיופים או מרוקאים )
          כולנו כבר התערבבנו כולנו חצי חצי
          הגיע הזמן להתעלות מעל כל זה ולנסות להיות אדם שלם
          לא שחור לא לבן
          לא אשכנזי
          לא ספרדי
          רק אדם(מלשון אדמה לעליון)
          זוהי משימת הדור הזה
          הדור האחרון
          להתחבר להוויתנו השלמה ההוליסטית
          השד העדתי כבר נמאס באמת

          ולמה לא באת אתמול להשקה של טובה?
          חיכיתי לך

          • איריס אליה כהן

            חנה מתוקה. לא הגעתי אתמול כי מוש שלי נזכר באיחור רב לספר לי שיש לו כנס, לא הייתי מזכירה את זה, אלמלא הכנס היה בדיוק על אפלייה על רקע עדתי ועל חוסר השיוויון המשווע שיש במדינתנו הכואבת והמסוכסכת. סליחה שלא כתבתי לך, זה נודע לי ממש ברגע האחרון. אולי אצליח להביא קישור לכנס. היו שם מפגשים עם אנשים שכולנו צריכים לפגוש.
            בקיצור. לא מסכימה איתך בכלל, ולא קונה את הפלורליזם ועוד פחות מזה את הקפיטליזם החזירי. יש לי כל כך הרבה מה להגיד בעניין הזה, אבל האמת היא שאני יודעת שאני משכנעת רק את המשוכנעים.

  2. רות בלומרט

    איריס יקרה, הנושא שריר וקיים עד היום. עברתי אותו בעדינות יחסית וכן גם משפחתי, בגלל הכרת ערך עצמית. אך עדיין נתקלים קרובים וידידים ב"הדרה" מנומסת ומנומקת, שניכרת בעשרות אופנים. כלכלית, אדם חייב ללמוד ולהתמיד. הסובלים הם מי שמסתגרים מאחורי טענות האפליה כנימוק למצבם. אני יכולה לכתוב על כך מגילות אבל את ודאי ליבנת לעצמך את הנושא. הפורצים אינם דווקא עילויים אלא מי שמכירים בערכם בלי פקפוק.
    יפה שהעלית את הנושא הבעייתי.
    רות

    • איריס אליה כהן

      תודה רבה, רות יקרה על תגובתך. אני מסכימה עם כל מילה שלך, מה גם שאני חוויתי את העניין באופן דומה.
      בפייסבוק (את מחוברת לפייסבוק?) יש הרבה מאד דיונים בעניין, ללמדנו שלפחות הווירטואליה עוד לא מאסה בנושא, ואולי גם האנשים שמאחורי המקלדת. שוב תודה, יקרה, וממש מקווה שאת חשה בטוב.

  3. הי שוב:)
    עם חסימת התגובות אין לי אף פעם אפשרות לדעת אם התגובות נקלטות אבל עכשיו שרואה שכן אגיב גם כאן.
    בעניין הפער העדתי אני מוצאת את עצמי שוחה נגד הזרם ודעתי איננה נחשבת מקובלת אבל בתור מי שזכותה לדעתה ובתור מי שבאה מבית מזרחי גם לי יש עיניים וחוויתי חוויות, אבל אף אחת מהן לא קשורה בעדתיות שלי עד כדי כך שכשנדרשתי לכתוב בנושא הפער העדתי והתשובה שלי הייתה אמורה לקבוע עבורי גורל, נראה היה לבוחנים שאני תלושה מהמציאות:)
    אבל אני לא. אני פשוט רואה את העולם בעיניים אחרות ודעתי על הפער העדתי היא שאנשים בעולם ולא משנה באיזה תחום, אם יש באפשרותם להניף אצבע מאשימה על האחר או שיש להם תירוץ להסביר את ה"למה הם ככה" אז זה מה שהם יעשו, הרבה לפני שהם יחפשו מה הבעיה האישית שלהם והרבה הרבה לפני שהם יקחו אחריות על מצבם.
    אז אני בת להורים מזרחיים, אמא פרסיה בעלת צבע עור שחור ואבא בולגרי דובר השפה הספרדית ולא להוריהם ולא להם היו חיים קלים ולאף אחד מהם לא היתה מעולם כפית של כסף בפה ובטח שלא לי, אז עוני? בטח יצרפו אותנו כבר לאיזו טבלה אבל זה יהיה שקר. אנשים לא עניים כי הם גרים בחורים בארץ או בגלל אפליה, אנשים עניים בגלל הבחירות שהם עושים והם צריכים לקחת אחריות על התוצאות של בחירותיהם ולא לספר סיפורים שמתחילים בשנת "אנו באנו". (אלא אם כן זה לשם כתיבת רומן מצליח ואז אני בעד כמובן:)

    • איריס אליה כהן

      חמדתי סיגל סיגל. אני לא מתאפקת ועונה לך, למרות שאני באמצע כתיבת הרומן המצליח הבא…. ח… ח… הרגת אותי עם הירידה הזאת. אבל זה עניין רציני, וכבר אמר מי שאמר שהכי קל לשכנע את המשוכנעים
      אבל כמה דברים, בקטנה:
      את בעצם אומרת שעניים אשמים במצבם, וזה שילוב של תפיסת "מכתוב" החביבה עלי ותפיסת עשה לביתך ותפסיק להתבכיין. את מתעלמת מהעובדה, שרוב העניים, עובדים, ואפילו קשה ממני וממך, ובכל זאת נשארים עניים. השאלה היא למה? ובכן, לעניות דעתי, בגלל כשלים גורפים של ממשלות ישראל לדורותיה, ובצמידות לאימוץ הנוסחה הקפיטליסטית שאומרת, אתה עני? אתה כנראה לא עובד מ ס פ י ק קשה. תעבוד עוד קצת, תמכור את אמא שלך, אל תראה ת'ילדים שלך… ותגיע לרווחה כלכלית. (אולי) זה לא נכון בעיני, ובעיקר לא צודק.בעולם הזה, בו שכר מינימום הוא מבזה, חלה עלייה גורפת בהפרטת המוסדות הממשלתיים, החינוך הוא נחלת העשירים בלבד וכו'… וכו'. תשאלי, מה זה קשור לצבע עור או למזרחיות? או אז אגיד לך, שמה לעשות? עובדתית המזרחיים נמצאים במקום הזה באחוזים גבוהים מידי, ושוב נשאלת השאלה למה? וזאת כמובן שאלת הביצה והתרנגולת.

      טוב, מבטיחה לחזור כשאהיה בפוקוס. נשיקות מתוקתי.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאיריס אליה כהן