בננות - בלוגים / / השואה בעיניים מזרחיות
שחרחורת
  • איריס אליה כהן

    איריס אליה-כהן, סופרת ומשוררת, כלת פרס ראש הממשלה ליצירה לשנת 2015. "מַכְּתוּבּ" (הקיבוץ המאוחד, 2011), זכה בפרס שרת התרבות ובפרס רמת גן 2012; ספריה "דושינקָא, נשמה" (הקיבוץ המאוחד, 2013), ו"גלבי" (ידיעות ספרים, 2016) נמנו שניהם עם תריסר המועמדים לפרס ספיר. שירים מתוך ספרי שיריה "שחרחורת" (הוצאה עצמית, 2014) ו״פלא״ (ידיעות ספרים 2017) תורגמו לאנגלית, צרפתית וספרדית, פורסמו בעיתונות, בכתבי עת ובבמות אחרות בארץ ובעולם, רבים מהם הולחנו ומבוצעים על ידי אומנים שונים ולאחרונה נכנסו שניים מהם לתוכנית הלימודים הארצית בספרות. המופע "פלא – משירי איריס אליה-כהן" ובו שירים שהלחין אמיר עמרמי למילותיה של אליה-כהן, בביצוע מורן קשרו-עקרבי, עולה בימים אלה על הבמות ברחבי הארץ.

השואה בעיניים מזרחיות

בדיוק לפני שנה העליתי את הפוסט הזה. לטעמי הוא עדיין רלוונטי. בפייס בוק התפתח דיון מעניין באשר להבדלים, אם בכלל, באשר לתפיסת השואה בין ילדים מזרחיים לילדים אשכנזים בני הדור השני. כמו שכתבתי לפני שנה, ואני עדיין סבורה כך, קיימים גם קיימים הבדלים. אפילו בדור השלישי. אבל בטח יש בעניין הזה מחקרים. צריך רק להגיע אליהם. 

http://blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=15871&blogID=290  

6 תגובות

  1. חנה טואג

    קראתי בזמנו את הקטעים היפים האלה בספרך והדבתי להם בפוסט שבלינק
    גם בקרב יהודי לוב יש ניצולי שואה מצד משפחתה של אימי למשל היו קרובי משפחה במחנה ריכוז בג'אדו חלק לא שרדו.
    השואה היא ארוע מכונן חוצה עדות
    הוא סמן חשוב בהגדרת הזהות הישראלית יהודית של כל אחד מאיתנו

    • איריס אליה כהן

      ללא ספק, חנתי. חוצה עדות ועמים.אין עוררין. וידועה העובדה שהמפלצת הנאצית ושלוחיה הגיעה גם ליוון ולאיים וגם לצפון אפריקה שלאחר כיבוש צרפת. אבל עדיין, כך בחוויה שלי, הנוכחות של השואה הייתה אחרת מזאת של חברותיי וחבריי האשכנזיים, דור שני ושלישי לניצולים. זוהי כמובן הכללה, וכל הכללה יש בה בעייתיות, אבל כילדה חסר היה אצלי מימד המחנק והפחד הנוראי והצלקות שהיו מנת חלקם של הסבים והסבתות, ולעיתים קרובות, של ההורים. אני חושבת שלתודעה האתנית יש מרכיב חשוב בבניית הזהות העצמית, גם זאת הישראלית, בניגוד לתפיסת "כור ההיתוך" ששאפו אליה בוני המדינה.

  2. רקפת זיו-לי

    הי איריס
    בלי לומר מזרחים אשכנזים הקטע מהספר שלך מצליח להראות שיש שוני בתפיסה. אני גם חושבת, כבת של שנשואה לעירקי, שיש שוני בראייה של דורות ההמשך ואפשר לפתח סביב זה דיון אבל לסיכום – הקטע מהספר יפה ואמין ומעניין.

  3. גליה אבן-חן

    יש לזכור שגם לא כל האשכנזים פגשו את הטלר, סבא וסבתא שלי עלו לארץ לפני השואה, ואני לא דור שני למרות שאני אשכנזיה. אני חושבת שההבדל הוא יותר בין אלה שהם דור שני לאלה שהם לא דור שני.

    • רות בלומרט

      הי איריס,
      המחותנים שלנו סבלו מן השואה בטוניס באופנים שונים.

      • איריס אליה כהן

        היי בנות בננות. תודה רבה על התגובות.

        אני מאמינה שיש שוני וקיימים הבדלים. השנה אני אפילו חושבת שדעתי זו קיבלה סימוכין בכל מיני תגובות שקיבלתי. לכאן ולכאן. מישהי גם כתבה לי שיש משהו מכליל בכותרת "עיניים מזרחיות". כי כמו שרות וחנה ועוד כמה ציינו, להווה ידוע כי גם לצפון אפריקה הגיעה האימפרייה הנאצית, אז הייתי מתקנת וכותבת, "השואה בעיניים שלי." (למרות שכמובן אין סתירה, אלו עיניים מזרחיות, אך פחות מכלילות…)

        שוב תודה ולילה טוב.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאיריס אליה כהן