בננות - בלוגים / / מכתוב ואני – חוה בר זמירי
שחרחורת
  • איריס אליה כהן

    איריס אליה-כהן, סופרת ומשוררת, כלת פרס ראש הממשלה ליצירה לשנת 2015. "מַכְּתוּבּ" (הקיבוץ המאוחד, 2011), זכה בפרס שרת התרבות ובפרס רמת גן 2012; ספריה "דושינקָא, נשמה" (הקיבוץ המאוחד, 2013), ו"גלבי" (ידיעות ספרים, 2016) נמנו שניהם עם תריסר המועמדים לפרס ספיר. שירים מתוך ספרי שיריה "שחרחורת" (הוצאה עצמית, 2014) ו״פלא״ (ידיעות ספרים 2017) תורגמו לאנגלית, צרפתית וספרדית, פורסמו בעיתונות, בכתבי עת ובבמות אחרות בארץ ובעולם, רבים מהם הולחנו ומבוצעים על ידי אומנים שונים ולאחרונה נכנסו שניים מהם לתוכנית הלימודים הארצית בספרות. המופע "פלא – משירי איריס אליה-כהן" ובו שירים שהלחין אמיר עמרמי למילותיה של אליה-כהן, בביצוע מורן קשרו-עקרבי, עולה בימים אלה על הבמות ברחבי הארץ.

מכתוב ואני – חוה בר זמירי

מכתוב ואני – על "מכתוב" של איריס כהן אליה

מאת חוה בר‏ בתאריך יום שלישי 22 פברואר 2011‏ בשעה 11:09‏‏
 

לא מכבר סיימתי לקרוא את הספר "מכתוב", סגרתי את הספר ומחשבותי נדדו, הפליגו רחוק. ימים תמימים הייתי מרותקת אל הספר הזה, נשאתי אותו עימי לכל מקום. הארנק שלי קטן, ולכן החזקתי את הספר ביד. בנסיעות ברכבת לתל-אביב ובחזרה, כאשר הסתובבתי בחיפה, ובבית הוא היה מונח תדיר על השולחן.

 

ואז סיימתי לקרוא אותו. 
כאשר התאהבה עירית ברנע באחסן זה נראה לי בסדר. זה היה בעיני נכון ללכת אחרי הלב, מה עוד, שאחסן לא באמת היה רק אחסן – הדמות, אלא הוא הווה מטונימיה לדמות האב של עירית. הפגישה ביניהם היוותה עבורי גם פגישה מחודשת עם האב, סוג של בקשת מחילה והעתרה של אהבה על האב שטבע במערבולת שבים.

 

עירית ברנע בגרה, היא שומעת מאחסן את אותם הסיפורים שהיה אביה מספר לה, אבל הפעם בערבית תיקנית ומשובחה. יחד עם אחסן היא מפליגה אל מחוזות אהבותיה האמיתיות – השירה, הספורת – הספרות. הם משלימים זה את זה באופן הטבעי ביותר כאדם אל אדם. מחיצות לאומיות נופלות, הבדלים אתניים מתבטלים ועירית חוזרת אל שורשיה במובנים מרובים ומכופלים. ליד אחסן זה בסדר להיות כושית, ליד אחסן זה בסדר לדבר בערבית – זה אפילו מרגיש נפלא. התאנה שכמו צומחת מנפשה ומגופה של עירית כסוג של מרד במוסכמות, כבריחה שלה אל עץ הדעת, אל עץ הפרי, אל עץ הזהות העצמית, האישית הפנימית שלה כנגד כל מה שיגידו.

לידתו של אחסן בקשירה של סרט אדום על עץ תאנה ענק במחוזות סוריה. קיומה של עירית היא צמיחתה של התאנה אל מול חלונה – היא יצר החיים שבה, והיא מסמנת לידה והתחדשות כל פעם מחדש, חוזרת פעם אחר פעם, בדיוק כמו שעירית הולכת ומשתנה במהלך הסיפור – למן אותה הילדה בבית הכנסת שאימה מהסה אותה להתנהג כמו כולם, אבל היא , עירית, שואלת, האם יתכן שאלוהים נמצא באותו חלל בית כנסת מחניק? – שאלה פרטית. 
עירית מתחתנת עם אשכנזי למגינת ליבה של רוזי חברתה המרוקאית, הטובה ביותר למן היותה בת שש. בבית החדש המשותף שלהן היא שותלת את עץ התאנה, כאשר היא עדין רכה ורגישה בחצר. עץ התאנה גדל ומשגשג תוך כדי נישואיה לאריק ולידתם של שני ילדיהם. ולאחר מכן גם זו של יאני.

 

התאנה מתפרצת מגופה, כמתוך סיוט. זהו הפרק הפותח את הספר ואליו מתנקזים כל הפרקים האחרים – הוא האוחז ומהדק אותם אליו, ואל אותו הפרק שב הסיפור, ומתפתח פעם אחר פעם. הוא המבנה של הספר והוא המאחד אליו את כל קצוותיו המשולחים והמשולכים.

 

סיימתי את הספר, והרגשתי רע. לא בגלל המוסכמות, אלא דווקא בגלל הרגשות. פתאום, הסבל של אריק תפס את כל חלל הספר הוא עטף את ספור המעשה כולו. לקראת סיום הספר דמותו של אריק לובשת עור וגידים, ודווקא הסיוט שלו הוא אשר הופך למרכזי. הוא גורר אחריו גם את ילדיהם, שלו ושל עירית עצמה, ואולם בסיכומו של ספר, אשר כתוב בגוף ראשון – בקולה של עירית ברנע – הופך אריק מאותו ההיבט , מאותה הפרספקטיבה להיות עתה הדמות הראשית של הסיפור.

 

לא שאלה של קשרים בין לאומים היא שטרדה אותי לקראת סיומו של הספר, גם לא שאלת הבגידה, אלא נוכחותם של הדמויות בצורה כה חודרת בחיי ושהכניסה שאלות כה טורדות ומציקות גם אל תודעתי שלי אני. גם אחרי שהספר הסתיים והנחתי אותו בצד. כל השאלות שהוכלו בו נשארו חלק ממני, שלי עצמי. ניתקתי מחוויה של קריאה והפכתי את כל הסיפור כולו לחלק מהווייתי שלי.

 

כאשר הייתי בכתה ד', העבירו אותי הורי בית-ספר. גרתי אז ברמת-גן, והורי בקשו עבורי את בית הספר הטוב ביותר. המעבר לבית ספר חדש היה קשה. הדרישות הלימודיות בו היו באמת גבוהות יותר. ואני, אשכנזיה, מבית נובו-רישי בהחלט חוויתי קשיי הסתגלות וקבלה – במיוחד אל חברת הילדים. באותה השנה בדיוק הגיעה ילדה נוספת לאותה הכתה. עורה שחום, שערותיה מקורזלות, מהודקות בסיכה דמויית דג. בעיני היא היתה די מכוערת. משונה כזאת. לא שאני ידעתי בדיוק איך אני נראית מלבד העובדה שעורי היה בהיר ושערי היה בהיר, ובים תמיד חטפתי כוויות אדומות שהיו נזקקים ימים רבים של מריחת יוגורט להרגיע את הכוויות.

 

למירב תדהמתי, זהבה – זה היה שמה – של אותה הבת החדשה, התאקלמה במהירות בתוך חברת התלמידים. רבות הבנות שרצו להיות חברותיה והיא בלתה שעות במחיצתה של מי שהיתה אז מלכת הכיתה. כאשר אותי נידו את זהבה קבלו בזרועות פתוחות. כל אלו עוד לפני מלחמת ששת הימים, בתקופה בה היו עורכים עדיין סקר לבני עדות המזרח בסוף כתה ח, עוד לפני היות חטיבות הביניים..

 

לימים לא רבים בקרתי בביתה של זהבה. היינו ממש שכנות. ביתה היכה אותי בתדהמה. הוא היה דל, מועט ברהיטים, עלוב למראה וקטן. בביתי שלי היה מכל טוב. אמי כלל לא עבדה, והורי יצאו לבלות מידי יום ביומו. אמא של זהבה עבדה בשתי משרות. מהר מאוד החלה גם זהבה לעבוד כביביסיטר על-מנת להביא מעט כסף הביתה.

 

כן, זהבה היתה ממוצא עירקי, הורי נולדו בפולין – ההבדל בינינו היה מפליג. זהבה בגיל צעיר קראה עיתונים, ואני לא הבנתי בפוליטיקה מאומה. ובכל אופן היחסים בינינו היו הפוכים. זהבה קבלה הרבה אהבה בבית, אני הייתי בעיקר לבד כאשר אבי היה יוצא לעבודה ואימי לקניות של בגדים, לספריות ולקוסמטיקאיות. אני רבצתי על הדשא מתחת לבית והייתי עולה בפחד, מאוחר יותר גם לבית-ספר התיכון. לקראת הבגרויות עברנו דירה לוילה מפוארת. בכל לילה הייתי צועדת עתה מרחק הליכה שלם לביתה של זהבה. אליה התכנסנו כולם, למדנו לבגרויות, כן, גם בספרות, במשך כל הלילה, ובבוקר מיד היינו הולכים לבחינה. למה לא באו אלי ללמוד, למה כולם התכנסו אצל זהבה. היתה שם אווירה חמה, והרבה אהבה, זהבה היא מאוד אינטיליגנטית, והלימוד בביתה היה פורה.

במהלך שנים עברנו זהבה ואני הרבה תהפוכות. בביתה של זהבה עדיין עושים כולם ביחד קידוש  לקראת שבת, ואני את רוב החגים עוברת לבד. זהבה מעולם לא ידעה מה פירוש המצב להיות לבד, ואצלי הלבד הוא מצב חיים קיומי.

 

היתה אצלי בבית אפליה עדתית מאוד חמורה, בעיקר מצד אבי. הוא לא הרשה לי לצאת או להתרועע עם בני עדות המזרח. כאשר חזרתי פעם מפגישה והייתי בת 17 קרע שמלה מאוד יקרה שהוא בעצמו קנה לי בצעקות נוראיות שלא אעז לצאת עם בני עדות המזרח.

 

כאשר אני חושבת על עירית ברנע ועל רוזי – אני חושבת עלי ועל זהבה – בהיפוך המוחלט. עד היום זהבה היא החברה הטובה שלי. אנחנו נפגשות ומדברות ומדברות ומדברות.

בעיתות צרה היחידה שעזרה לי היתה תמיד זהבה, והפוך.

אלא, שאני תמיד הייתי מורדת, מוסכמות חברתיות לא היו עניין בשבילי, אני חוויתי את עורי הלבן, את היותי אשכנזיה כצריבה כואבת ללא הפוגה, כקור רגשי, לעיתים כניכור חברתי – אני הייתי באותו ארמון שבו עשו כולם רושם על כולם.

 

ההפוגה שלי בחיים היתה החברה הקרובה ביותר שלי – זהבה – אחותי בנפש ובלב.

רציתי לסיים בלהגיד לעירית ברנע, מה זה להיות אשכנזיה. ושוב לחבור אל אריק כמעגל סגור שחווה גירושים קשים מהוריו – בדיוק כפי שחוויתי אני.

 

 

הקטע כולו מוקדש לאיריס אליה כהן על זכרונות כל כך רבים ואישיים שספרה הצליח להעלות בי, על שאלות נוקבות ששאלתי את עצמי, דרכן עברתי, כאשר אני קוראת  – ואיני מאמינה שזה קורה – החוויה החד-פעמית הזאת.

 

תודה לך איריס על שכל כך הרבה עוררת בי.

ומוקדש גם לזהבה ביצ'צ'י – חברתי ואחותי בנפש.

 

ד"ר חוה בר-זמירי

18 תגובות

  1. מירי פליישר

    תודה חווה על השיתוף והכתיבה הכנה
    ותודה איריס על הספר שעושה כל כך הרבה לכולנו וגם שהבאת את הדברים הנפלאים של חווה. יש לך עין בוחנת ולב רגיש להרגיש אנשים איריס וזו תכונה מרפאה

    • למירי,

      המון תודה. זהו באמת סוג של שיתוף אנשים אחרים בחוויה שלי.

      יכלתי לכתוב כמובן מעמדה של ביקורת ספרותית, אבל בחרתי לספר מה עברתי במהלך הכתיבה. והרבה תודה על המחמאות.
      ועל התגובה, איריס כמובן תגיב בשם עצמה.

      חוה

  2. מעניין חוה, האשכנזיות היא בהחלט ארמון קר ומיותם. אם כי אצלי בבית לא גדלנו על אפליות. ההפך הוא הנכון. אבל כן על מין בלבול אמוני השכלתי. אותו לא חוו הספרדים. זה לזכותם. לכן, היא בהחלט כלא.

    אבל לדעתי, יש בעיות גם אצל הספרדים. אחרות. אבל ישנן. גיליתי אותן אצל חברות מזרחיות שלי. כך שאני לא במושלם.
    העניין הוא הניסיון האשכנזי להאדרה של מה שהם בלבד.

    ניסיון שמוליד כיום בדורנו את ההפך. ביתי האמצעית למדה בכיתה שמבוססת על טהרת הספרדים היא סבלה מאפליה נגדית. סבל עז ביותר שהוביל לכך שהעברנו אותה משם. וזה היה בתחילת התשובה שלנו. והכל בהשגחה.

    ביתי הבכורה השתלבה יפה בכיתה של חב"ד שהתבססה על על בנות מזרחיות.

    אז אולי באמת שיש דבר אחד שמאחד- אמונה. והובלה נכונה שכוללת את כולם נופלות המחיצות.

    ואז גם ובתי הכנסת נשמעות הזמירות.
    והרקיעים נבקעים.
    כל- טוב.

    • אביטל יקרה,

      יכלתי לעגן את תשובתי בהיסטוריה שלנו עוד למן העליה הראשונה 1882, האם לכולם זה ידוע שהגיעו לארץ הסוציאליסטים ממזרח אירופה, עם אידיאלים ועם חזון. בעליה השניה 1905 הגיע גם דוד בן גוריון שהיה ראש הממשלה הראשון שלנו, והוא זה שבתקופת שלטונו ביחד עם מפאי טבע במו ידיו את ההדרה של המזרחי, כאשר טען שהתרבות האירופאית נעלה על זאת של עדות המזרח.

      צריך לזכור שבעליה הראשונה – היתה עליה נוספת היא זאת של התימנים ונקראה "אעלה בתמר" התימנים נחשבו ככוח עבודה זול ונוצלו עד דק גם בימים ההם.

      מכיוון שדנתי ארוכות בנושא הזה, לא אגיב בהרצאה מלומדת. אני את חוויותיי מן הספר של איריס כתבתי.

      האמת, שרציתי להתחיל במערכת היחסים ביני לבין זהבה, שהיא אוטנטית לחלוטין כפי שתוארה כאן, אבל התחלתי באהבה שלומדת עירית ברנע לאחסן שהוא ערבי, בכלל ולכן הספר עוסק במעגלים של יחסים בין עדות, בין לאומים, כאשר המנהגים הערביים קרובים יותר לאלה המזרחיים.

      הבית שלי היה קר ומנוכר, אבי בז לעדות המזרח, ועל היחס הזה אני גדלתי, ואינני יכולה להכחיש זאת. כמו שאי-אפשר להגיד שלא היה סקר – אז בימים האלה גם של 1953 שהם ימי הצנה.

      עירית ברנע – גיבורת הסיפור של איריס אליה כהן – היא בת דור אחר. היא גם נולדה בחיפה שהיתה מזוהה ביותר עם מפלגת העבודה והמעוז הטבעי שלה.
      אני נולדתי בתל-אביב וגדלתי ברמת-גן. האמת היא שבגיל 17 באמת יצאתי עם מישהו ממוצא יווני בכלל, אבל כל העדות הללו נראו בעיני אבי אותו הדבר – ולכן, בשעה שתיים בלילה הוא בהחלט קרע את השמלה שהיתה ממשי – שמלה ארוכה ומאוד יקרה ודבריו באמת היו "את לא תצאי עם שוורצע חייס".

      לימים בוודאי שיצאתי גם עם בני עדות המזרח והייתי עדה לצלקת שהאפליה הזאת יצקה בהם – אם זה שנאה ללימודים, אם זה רצון להתעשר – שבא מתוך עוני נוראי אליו צנחו יוצאי עדות המזרח – לכל אלו הייתי עדה. וגם את כל אלה למדתי.

      מכיוון שאני מודעת לכך שהיתה אפליה וכן לעובדה שבגין שיתף את המזרחיים בשלטון, עלו בי הרבה זכרונות לנוכח קריאת הספר.

      קראתי אותו מאוד לאט, ומתוך עיון, וכמובן שהיום הדברים מתאחים. ויש פלורליזם תרבותי והרבה פתיחות.

      אבל, הדברים האלה ארעו ואי-אפשר בעיני להגיד לא היה ולא נברא.

      תודה לך אביטל על שהגדרת את הדברים כל כך יפה. מן התנשאות במגדל שן.

      ועוד, ביקשתי מזהבה שתיכנס לאתר, ואולי היא תגיב בעצמה. תאמינו לי שיש לה הרבה מה להגיד. אגב, הלוואי על כולנו האישיות שלה – על החום ועל האהבה שהיא קבלה.

      תודה על התגובה
      חוה

    • ועוד משהו אביטל

      אני בהחלט מאמינה. לא בדרכך שלך, אבל כן, מאמינה.

      את מכירה את הסיפור שברירים? של דבורה בארון, האישה שהייתה דחוייה כל חייה בונה עצמה במו ידיה והיא קונה לבית הכנסת נברשת שמאירה באור נגוהות עליה ועל כל חלל בית הכנסת.

      עירית ברנע באמת נמצאת בסוג של בית כנסת חנוק לחלוטין, כאשר המאווררים טוחנים את האוויר עצמו. ולוואי שיהיו לנו בתי כנסת יפים, חגיגיים ומלאי תורה.
      ואורה.
      ושוב,
      חוה

      • לא קראתי את הספר. אני מאמינה שהוא מצוין. וויכוחים על השקפה הם אינסופים.
        לכן נקצרם.
        כל- טוב.

  3. חני שטרנברג

    יש בעייה עם מערכת התגובות, ואני מקווה שהתגובה הזאת תיקלט.
    מרגש, חוה, לקרוא איך הספר השפיע עלייך.
    אפלייה – לא חשוב על רקע מה – היא תמיד מטופשת, אבל הטפשות הזאת גם מכאיבה, ובהזדמנות הזאת שוב לאיריס הרבה הצלחה:)

    • יפה וברגישות כתבת חווה
      בילדותי אף שאני בת לעדות המזרח(מצרים ולוב אני ילידת הארץ) מעולם לא חוויתי גזענות או אפליה על רקע עדתי ,גדלתי בשכונה מעורבת שבה גרו אשכנזים וספרדים מכל התפוצות ברעות וביחסי שכנות מופלאים
      שנות החמישים והשישים היו שנות צנע המשותף לכולנו היה העוני -מקרר עם קרח תנור נפט מטלטל וארבעה בחדר
      חלקנו גורל משותף עוני ומצוקה תימנים פולנים רומנים עיראקים פרסים ועוד…הגיע הזמן לדעתי להניח לשד העדתי לא להוציאו מהבקבוק הגיע הזמן ליצור אחדות בעם שלנו.
      הדור של היום הוא דור פתוח רובם הגדול הם צאצאים לנישואי תערובת אוכלים חריימה עם גיפלטע פיש
      הגיע הזמן לאהבת חינם

    • לחני,

      את כמובן צודקת, אפליה היא דבר מאוד מטופש. מדובר על כל סוג של אפליה. מאלה שנמצאים בשוליים ביחס לאלה שנמצאים במרכז.

      יש לי המון דוגמאות לתת, שאינן קשורות דווקא לספר של איריס. היום, כאשר כל מיני קבוצות יוצאות לאור, ואפילו מזדהות, אני קודם כל רוצה לחשוב שמדובר בבני- אדם.

      מזמן לא פגשתי בך,
      תודה לך
      חוה

  4. אבנר אריה שטראוס

    יפה מאוד.

  5. אבנר אריה שטראוס

    יפה מאוד.

  6. וידוי נוגע ללב, חוה.
    לא מכיר מבשרי את המציאות הזו – לא את החשיבה העדתית (נתקלתי בזה בפעם הראשונה בצבא) ולא הורים עשירים …

    • לאמיר היקר,

      תודה על התגובה. אלה היו יותר הרהורים בעקבות קריאה.

      והורים עשירים – תלוי איזה.
      אני אישית לא הייתי כל כך עשירה בלשון המעטה כל חיי.

      אבל כן, היה קוויאר בבית, וכל המשקאות החריפים המשובחים ביותר, ביום לאחר שאיבדתי את בתולי שתיתי בקבו ק דובונה שלם בבית של איזנברג בסביון, כאשר אבי הוא שהביא אותי במכונית אמריקאית לבית של חברתי בטירונות.

      נסענו גם לחו"ל, אבל זה היה נורא מזמן.

      את המסע שלי האישי – כבר הייתי צריכה לעשות בעצמי עם החושים שלי, האינטואיציה שלי, ועבודת פרך והרבה כעס.

      ממה שקראתי על ילדותך שלך הייתי מתחלפת איתך אתמול.

      חוה

  7. איריס אליה כהן

    חווה יקרה מאד,

    עוד לפני הרשימה הזאת, עקבתי בהתרגשות גדולה אחרי מה שעברת בזמן הקריאה בספר. הייתה לי הזכות הגדולה לקבל ממך אימיילים שמתארים את הזכרונות שהעלית כאן, ועוד הרבה אחרים, כולם מתועדים בתכתובת בינינו, וראויים, לדעתי, להכרך לספר. כי הזכרונות והחוויות שלך, כולם כתובים בשפה פיוטית ומרגשת, לעילא, מספרים סיפור דומה, אבל שונה בתכלית. כי כמו שכתבתי פעם לגיורא פישר, שהגיב על הרשימה הזאת בפייס בוק, אדם כותב הכי טוב כשהוא קרוב לעצמי. ומה שבעיקר עשה הספר שלי, וודאי תסכימי איתי, זה לקרב אותך אל עצמך.
    התובנות, הדימויים, האסוציאציות ובעיקר הזכרונות שהעלית, כותבים לי סיפור עצוב ושמח ומסעיר שמאד מאד הייתי רוצה לקרוא. הזכות הכי גדולה מבחינתי תהיה, שתתחילי לכתוב אותם. באופן רציף ומסודר. כי על דבר אחד אין עוררין, כך נדמה לי. מלאכת הכתיבה היא מלאכה לכל דבר. צריך להתעורר בבוקר, להתיישב, ולכתוב. ולכתוב. ולכתוב. ועוד פעם, לכתוב.

    אז שוב תודה ענקית על הקריאה החסודה, על האהבה שהבאת לי בדרך, על ההזדהות, זו מתנת פלא חדשה לי לגמרי. אוהבת אותך על כל אלה ועוד. הרבה חיבוקים להצלחה.

    לכל חברותיי הטובות וחבריי הטובים, המחזיקות/ים לי אצבעות, אתם צרובים לי בלבב פנימה. זה מחזק כל כך, כל אחד מאיתנו יודע את זה. עבורי זה שיעור גדול וחשוב, מהחשובים בחיי. תודה תודה תודה.

    • איריס,

      הספר שלך לא קרב אותי אל עצמי!!!

      הוא קרב אותי אל מה שאת כתבת כאן.

      אני אל עצמי קרובה מספיק!!!
      ותודה לאל שיש לי מספיק מודעות עצמית.

      כאשר את מעלה פוסטים במהירות כל כך אדירה – את שופכת את התינוק עם המיים ואני כבר מצטערת על כל מה שכתבתי, זה היה צריך להישאר אולי במיילים ביננו.

      וכאשר אני ארצה לכתוב ספר – אני אכתוב.

      הנושאים – כפי, שציינתי בפנייך יהיו שונים בתכלית, את עוררת בי זכרונות לפער העדתי, אבל אני תודה לאל עליו כבר התגברתי,

      עכשיו יש לי נושאים יותר בוערים לכתוב עליהם – לכשארצה.

      חוה

      • איריס אליה כהן

        חווה יקרה מאד.
        לא מבינה למה את כועסת, והכעס שלך תופס אותי בזמן לא טוב, אבל זו כמובן זכותך המלאה. כל אחד רשאי לכעוס מתי שרק בא לו, ולכעס אף פעם אין תזמון טוב.

        התרגשתי ואני עדיין מתרגשת עמוקות מהדברים שכתבת, אבל אם אך תחפצי למחקם, זה כמובן אפשרי בכל עת. (הגם שכרגע המחשב שלי מקולקל, וכפי שאת יודעת אני בדרכי לחברתי – אחותי בנפש – בעקבות האסון שפקד אותה)

        אני אעלה פוסטים כל אימת שארצה ואמצא לנכון. האמיני לי שטובים וחכמים לא פחות עומדים מאחורי הפירסומים האלה. ובכלל, רצוני כבודי.

        שלך מאד

        איריס

        • לאיריס,

          מה שכתבתי כאן על האפליה העדתית ועל זהבה – הוא פרק בחיי, ואף הוא אינו שלם. מי שעמד על טבעי יודע שגם כאשר אני מתוודה, אני הרבה מצנזרת.

          יש הרבה אירועים קשים וחמורים מזה בחיי, שאיש אינו יודע. והם בעיני ראויים לכתיבה. איש אינו יודע בינתיים, כי איש אינו צריך לדעת. כאשר אוכל לכתוב עליהם – אכתוב ברמה הגלובלית – כמו שאת רוצה שמסרים מסויימים בספרך יעברו לקוראים – גם אני רוצה לעשות כן. אבל עבורי עוד לא בשלה העת. מעגלים עוד לא נסגרו ואני איני יכולה לכתוב עליהם.

          ולכן, כעסתי, הספר עורר זכרונות על פרק אחד מחיי, חלק ממנו – כמה אינך יודעת עלי. את יודעת, אמיר כתב שהמוזה אינה רוקדת לצלילי אירועים חיצוניים אלא, היא בוקעת ממקומות עמוקים יותר.

          הספר שלך נגע בי במקום אחד – אגב, לחלק הראשון של דברי איש לא התייחס, ועליו כתבתי. אם הכעס שלי תפס אותך במקום לא טוב, מה לעשות, אני איני יכולה לכוון את הכעס שלך ולהתאים אותו לשלי.

          אני יותר מבוגרת ממך, ויש כמו שטענתי הרבה דברים שאינך יודעת ואני איני יכולה לכתוב עליהם ולא לספר אותם כאן. וזהו.

          אם יש באמתחתך אנשים יותר חכמים ממנו, אדרבא ואדרבא, אני מפנה להם את הדרך.

          וכמובן שאת רשאית לעשות מה שברצונך. אבל רשות לכך אינך צריכה לבקש ממני.

          אני רק מציעה דבר אחד – תני לספר שלך את הזמן שלו. יש ספרים שהפכו להיות נכסי צאן ברזל על משך הזמן. הזכרתי היום של "שם הורד" של אומברטו אוקו. נכון, זה נראה לך מאוד מסובך, אבל כדאי לא להיכנע לתביעות השוק הצרכני – אלא להאמין במה שכתבת.

          ואם מתי שמואלוף יותר חכם ממני, תעלי אותו לפחות כמו שצריך כדי שנוכל לקרוא את דברי החכמה שלו.

          חוה

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאיריס אליה כהן