בננות - בלוגים / / פרידה מרונית מטלון
שחרחורת
  • איריס אליה כהן

    איריס אליה-כהן, סופרת ומשוררת, כלת פרס ראש הממשלה ליצירה לשנת 2015. "מַכְּתוּבּ" (הקיבוץ המאוחד, 2011), זכה בפרס שרת התרבות ובפרס רמת גן 2012; ספריה "דושינקָא, נשמה" (הקיבוץ המאוחד, 2013), ו"גלבי" (ידיעות ספרים, 2016) נמנו שניהם עם תריסר המועמדים לפרס ספיר. שירים מתוך ספרי שיריה "שחרחורת" (הוצאה עצמית, 2014) ו״פלא״ (ידיעות ספרים 2017) תורגמו לאנגלית, צרפתית וספרדית, פורסמו בעיתונות, בכתבי עת ובבמות אחרות בארץ ובעולם, רבים מהם הולחנו ומבוצעים על ידי אומנים שונים ולאחרונה נכנסו שניים מהם לתוכנית הלימודים הארצית בספרות. המופע "פלא – משירי איריס אליה-כהן" ובו שירים שהלחין אמיר עמרמי למילותיה של אליה-כהן, בביצוע מורן קשרו-עקרבי, עולה בימים אלה על הבמות ברחבי הארץ.

פרידה מרונית מטלון

המוות של רונית מטלון ממלא אותי עצב עמוק ופחד. אנשים שמתים לפני הזמן, אפילו כאלה שהגיעו לפיסגה, ראו נוף, נשמו את גובה האויר, הם כמו אנשים בלי בית. או אנשים שמגיעים לבית שלהם ומוצאים אותו מוגף ונעול. והם עומדים מחוץ לדלת ויודעים שהשאירו סיר על הכיריים, תנור ספירלה על השטיח, שיר לא גמור, סיפור בלי סוף. והרי כל הדרך חשבו על סוף מתאים, אבל הסוף הגיע ממקום בלתי צפוי. ואין. הדלת נעולה.
ואולי בכלל היה לה עוד סיפור שחישב להכתב ולא נכתב. ואולי גם אני לא אסיים לכתוב את כל מה שרציתי לכתוב, לא אספיק לאהוב את כל מי שרציתי לאהוב וכמה שרציתי לאהוב ומה יהיה עם הילדים. ואולי גם אני אחזור יום אחד לבית שלי ואתקל בדלת נעולה והדלת תישאר נעולה ואף לא אחד מהמפתחות בצרור המפתחות יתאים לחריץ המתכתי וזהו, מכאן ועד לעד אשאר בחוץ.
ואולי הבית זה הגוף שלנו. יום אחד, בפתאום, הוא כבר לא ירשה לנו להיכנס אליו.

 

היא שינתה לי את המבט, רונית מטלון. את כל דרך ההתבוננות שלי בתמונות, בפני האנשים, במחוות הגוף, בעבר שלי, בעבר שלנו, בהווה המספר, בתנופת החיים, בדרכי והלכי עולם.
כה דייקה את תחושותיי ועזרה לי לנסח את עמדתי ביחס למה שנוהגין לכנות "כתיבה מזרחית".
עצב וצער עמוק על לכתה של גדולת הסופרות העבריות עבורי.

התמונה של ‏איריס אליה כהן‏.
לינק למאקו

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאיריס אליה כהן