בננות - בלוגים / / שיר וביקורת של רן יגיל, במעריב
זמן הרוך
  • יודית שחר

    נולדתי על גבול שכ' התקווה, אני חיה בפתח תקווה עם שני ילדי. תקווה היא מילה משמעותית בסיפור החיים שלי. למדתי היסטוריה באונ' תל אביב וחינוך מיוחד בסמינר הקיבוצים. אני מלמדת ומנחה אוכלוסיות מוחלשות. כותבת שירה מגיל שבע, מפרסמת שירה פוליטית חברתית בכתבי עת: "קשת החדשה", "מטעם", "משיב הרוח", "מעין", "עמדה", "הכיוון מזרח", "אתגר", "הליקון", "עיתון 77" ועוד. באנתולוגיות: "אדומה", "עקלקלות", "לאחותי, כתיבה פמיניסטית" ועוד. ספר שירי הראשון, "זו אני מדברת", יצא בימים אלה בהוצאת "בבל" ובתמיכת קרן "קסת"  

שיר וביקורת של רן יגיל, במעריב

הערה: השיר שהעליתי בלילה, לרני, אינו קשור לרן יגיל.

http://www.nrg.co.il/online/47/ART2/090/423.html

שירה בציבור: יודית שחר

רן יגיל עם שיר עברי חדש בשבוע, והפעם "מה עשית" מאת יודית שחר

<!–

רן יגיל  | 11/4/2010 8:52 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר

מַסְמֵר לְמַסְמֵר הָיִיתָ מְיַשֵּׁר
בְּפַטִּישׁ, בְּאֶצְבָּעוֹת דַּקּוֹת יְשָׁרוֹת
מְרֻבָּבוֹת חַבּוּרוֹת שְׁחֹרוֹת
בְּגַב כָּחוּשׁ רוֹכֵן
קְצֵה לְשׁוֹנְךָ נִזְקָף מִשְׁתַּרְבֵּב

מַסְמְרִים חֲלוּדִים, שְׁתֵּי אֲגוֹרוֹת שָׁוִים,
יָכֹלְתָּ לִזְרֹק חִפַּשְׂתָּ לְהַכְנִיעַ
(מֶה עָשִׂיתָ?)
אוֹתִי לֹא הִצְלַחְתָּ
אַבָּא עָקוּם שֶׁמְּנַסֶּה לְיַשֵּׁר יַלְדָּה יְשָׁרָה
אַבָּא עָקוּם שֶׁמְּעַקֵּם יַלְדָּה יְשָׁרָה

עַכְשָׁו סוֹף סוֹף אֲנַחְנוּ דּוֹמִים
שְׁנֵי מַסְמְרִים עֲקוּמִים
בְּטַבּוּר חַיִּים חֲלוּדִים
בְּשׁוּם מָקוֹם,
אֵינֶנִּי יוֹדַעַת אֵיךְ לְהִתְיַשֵּׁר, אַבָּא
(הַאִם אַתָּה מְרֻצֶּה?)
<!–<<>>

צילום: אסנת קרסננסקי

יודית שחר צילום: אסנת קרסננסקי

<!–<<>>

 

יודית שחר, לצד חגית גרוסמן וציפי שטשווילי, היא מן המשוררות המפתיעות כיום בקריית ספר. ספר שיריה הראשון "זו אני מדברת" בהוצאת בבל הימם את המערכת בבשלותו. הנה שיר חדש שלה שבא אחרי צאת הספר.

שחר חזקה מאוד בחיבור שבין הפוליטי לאישי – המלווה תמיד במחאה ובטרוניה על אי הצדק בעולמנו בתוך הוויה פרולטרית. עיקר כוחה בשירי המשפחה שלה שיש בהם משום חשבון אישי, ספירת המלאי הרגשית של כל פרט, אבל שחר גם זוכרת את הנחמה הנדרשת מן המשורר והיוצר אשר תמיד צריך לזכור כי לא הכל שחור פסימי אלא מורכב. בספרה – חזקים מאוד שיריה על אביה, על אמה ועל בתה.

כאן, בשיר החדש הזה, בולטת האנלוגיה המתבקשת בין האב הסנדלר והנגר החובב לבין הרצון שלו לחנך ולעצב את בתו כרצונו.

שחר לוקחת את מטאפורת המסמר הנפלאה שלה איתה במהלך כל השיר תוך שהיא מנהלת דיאלוג חי ומרגש עם אביה. אפשר לומר עליה, אם נמשיך את המטאפורה, ששחר היא מסמר בלי ראש. אי אפשר להוציא אותה או לשנות אותה או לעצב אותה כי היא עצמאית לחלוטין ועיקשת בדרכה.

חזק מאוד הרגע שבו אומרת הדוברת לאב את האמת עד הסוף. במקום לעשות את הדבר הנכון ולתת לי להתעצב לבד – כלומר לזרוק את המסמר הישן כי זה הדבר הנכון לעשותו תן לי לגדול לבד, בעצמי, מתוך כוחי – אתה חיפשת לכופף וליישר אותי על פי רצונותיך. וגם הפניות האינטימיות והישירות אל האב בגוף שני הממורכאות ומגודרות בשל הצורך הזה בדיבור של אחד על אחד – רצון לשמור את פניית הדוברת לאביה כביכול רק לעצמה – הן יפות מאוד.

2 תגובות

  1. ברשות קוראיי, כבר היה מקום בו הערתי על ההצלחה המסחררת – בוודאי בצדק ובזכות – של משוררי הבלוג הזה – ולא אזכיר כרגע שמות, הם ידועים, יודית שחר חגית גרוסמן גיורא פישר ושחר מריו ועוד טובים ויפים. אז מיותר לכתוב על כך שוב – כל משורר ועולמו שראוי להכיר. רק על המסמרים רציתי לכתוב – ליטול רק את האלמנט הזעיר ביותר בבלוג זה – אולי לכל חוויות עם אבות ומסמרים. אבי היה גם סנדלר (לא נגר, אבל, חבל…) שישב כפוף מעל קופסת פח, מכסה של משחת נעליים, אולי, מלא מסמרי עץ קטנים מבולגנים לפי גודלם, והוא היה תוקעם לתוך סוליות עור אחר שהכין להם מקום עם מין מדקרה שהוא היה מסובב בפצע-העור. המסמרים בין שיניו, משם הוא היה נוטלם אחד אחד. זו תמונה מהמציאות, מוצעת בזה חינם ליהודית לבנות עליה מטאפורה, דימוי או סימילי. חינם, אני חוזר.

    • משה, עכשיו הזכרת לי שאבי גם היה שולף אותם מהפה. לא יאמן! ואבי היה גם סנדלר, וגם חייט. לאנשים שהתבגרו בין מלחמות עולם לא היתה כל כך בחירה, והם עסקו בכל פרנסה בכדי לשרוד.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ליודית שחר