בננות - בלוגים / / על הזירה האמנית בחיתוליה בחיפה
כרמית רוזן
  • כרמית רוזן

    1978. תואר ראשון למדתי בתל-אביב, ושבתי לחיפה ללימודי תואר שני - ביבליותרפיה. בדרך עברתי בהודו, ולמדתי הדרכת יוגה בווינגייט, וגם אצל מירה ארצי-פדן, יוגה נשית. פרסמתי שירים ב-מטעם, כתב עת לספרות ומחשבה רדיקלית וכתבתי תיזה באונ' חיפה - השיח על גוף האישה: אתנוגרפיה של קורס יוגה נשית. עובדת כביבליותרפיסטית במרכז הורים וילדים ובבית-ספר יסודי וכן כמדריכת יוגה להיריון ולנשים.

על הזירה האמנית בחיתוליה בחיפה

 

 

 

 

 

שני משופשפים, אחד במוזיקה, אחד בשירה, אמרו לי בביטול מרפה ידיים,  "זה פשוט לא יילך בחיפה". מישהו אחר התעניין, שאל עד כמה מדובר בשותפות ערבית-יהודית, ונפח קצת בבוז כשהודיתי שבינתיים הרוחות מצומצמות. לילך וובר מתכננת לכתוב על המיתוס של דו-קיום בחיפה. נראה שזה יישאר רלוונטי. עם זאת, קפה מסדה, על העיצוב האלכסנדרוני שלו (מלשון אלכסנדריה) הוא זירה ברורה חדה ואולי יחידה שמסמנת ערבים ויהודים יחד. טוענים שמסתובבים שם שב"כניקים (אני מכירה את החשוד העיקרי) המתחקים אחר קהל המגיעים. אחרי מותו של מחמוד דרוויש, ארגנו לילך ורועי א. הקראה צנועה, חסרת פוזה, סביב שולחן. לצערי, היתה רק בעברית. ישב איתנו בחור ערבי אחד. הקראנו ודיברנו. ראובן, המורה שלי לתושב"ע, אמר, אם דרוויש היה נשאר בעיר הוא בטח היה יושב כאן, ומיהר לתקן, או בדוזאן (בית-קפה ערבי צפוני במושבה הגרמנית). ככה, נזקקים לרוחו של דרוויש.

 

(ברור לי שכדי להתעורר חיפה זקוקה למיתולוגיה, ולא לחצוצרה בוואדי. אני אמצא מיתולוגיה כזו או אמציא אותה).

 

אייל, סוחר הספרים המשומשים מגולדמנד ספרים, כמה צעדים מקפה מסדה, פעם לקח אותי טרמפ. מצאתי שקספיר במושב האחורי זרוק על השטיחים. הוא הסביר לי שהספר בכלל לא שווה את הנייר, ומה שחשוב זה הדף הראשון, האקס ליבריס.

 

תראו ברשימה הזאת שרטוט כזה.

 

אז יש לנו נגן קאנון, עם ציפורניים ארוכות, מנגן מקסים תורכי. יש כמה משוררים ומשוררות עירוניים בפרופיל נמוך, כולל אותי. מי שיוצא את העיר מגביר את קולו: מתי שמואללוף, מאיה קופרמן, דוד פולונסקי (נכון, הוא בכלל צייר).

 

קרוב למשרדי הממשלה, על סף הנמל, הסטודיו לציור של שחר סיוון. מדי שבוע יש ערבי מודל עירום. שחר מזיז דברים עם יין, סוער אבל מוקפד. העיר התחתית ממרפסת הסטודיו שלו היא מפלצת נאה, תפאורה שמחכה שיקטפו אותה מודרניסטים (אני מתארת את חיפה שאיננה חיפה, כמה קשה לגעת בעיר האמיתית). סיוון הוא צלע אחת בקבוצת בלוק, שהחלה להפיח רוח בעיר לפני כמה שנים. וכאן, בתחתית, התאספנו בסוף הקיץ, אמנים חיפאיים. איך זה התערבב בפוליטיקה המקומית? משהו עם הירוקים? אחרי הבחירות לעירייה זה התאדה ונותרנו עם אגדה אורבנית: איך נהפוך חללים מתים בחיפה לאירוע מתגלגל. הציצו כאן ב-אני מאמין של הקבוצה החיפאית. http://groups.google.com/group/haifart?hl=iw

 

קודקוד נוסף הוא במגדל השן האוניברסיטאי. רוחות מנשבות שבקרוב ייצא 'אלת המסטיק', כתב עת של שיח מקומי, בעריכת מיטל נסים ולילך וובר, עם תמיכת שנהב של אוניברסיטת חיפה (אולי גם של קרן תרבות מהעירייה? באדיבות יונה יהב). 'חולם' שהוא כתב עת צפוני עצמאי לאמנות ושירה עוד טמון במחשב של סיגל בן יאיר. ולאיזון כל הפעילות על בלימה הזו, אפשר להביט אל האופק של בת גלים, על בניין הקזינו המעוטר כרזות (מעשי ידי הפעילים של הקומונה האקטיביסטית ולהקת-הבת, חיפה כימיקלים).

 

וחידוד אחרון בפירמידה, שבוואדי סאליב, מרכז לאמנות מודרנית בחורבה שהיתה בית-ספר ערבי. מרכז כובד מבוגר, סדנאי. תערוכות ראויות גם מחו"ל, בתי מלאכה קטנים לאמנים צעירים (שהיו כיתות? חצרות ששיחקו בהן ילדים?). מציגה פה עכשיו תערוכה חזקה של אלה אלטר, גדושה כלבים: 'זהו עצם העניין'. האם הגעתי לזה כאן? לא בטוח, לצערי אני מסיימת בתחושה שאפילו לא גירדתי את השכבה הראשונה.

 

 

 

 

17 תגובות

  1. ברוכה המצטרפת
    גם חיפאית
    גם יוגיסטית
    גם יוגיסטית נשים
    אני בעד- אמנות בחיפה . חיים בחיפה.
    ממני-חיפאית לשעבר. אמנית

  2. באת בזמן !
    בדיוק זוגתי היפה ואני הסתכלנו ביד 2
    על מקומות לגור בחיפה !
    איפה כדאי לגור אם רוצים בתי קפה ופאב במרחק הליכה ?
    ברוכה הבאה !

    • הי עדי, וברוך בואכם לחיפה 🙂
      התשובה הבורגנית היא מרכז הכרמל או על ציר מוריה… והתשובה האלטרנטיבית אכן היא הדר במפלסים העליונים שלו (יש בתי אבן מקסימים בהלל למשל וברחובות הסמוכים) בעיר התחתית יש הרבה פאבים ויש סצינה מתחזקת של מגורים, אני מכירה כמה שגרים ברחוב הנמל. ובת גלים היא אופציה מקסימה על שפת הים, אם אתם פתוחים לשכונה הטעונה טיפוח. ויש שם את הקומונה של בת גלים http://www.shakoof.org.il/2008/11/12/1990/ חיפה היא בטח המקום היחיד שבו ליד הים זול כל כך. לסיכום, השאלה היא כמה אתם נועזים

  3. מעוררת תקווה הרשימה שלך, וכיף לקרוא אותך

  4. חגית גרוסמן

    אני מתרגלת יוגה על פי מירה ארצי פדן. איזה מזל גדול נפל בחלקך להיות תלמידתה.

  5. ברוכה השווה כרמית, המהפכה בפתח!

    ולעדי וזוגתה, ברוכות הבאות!
    בואו להדר, כאן בתי הקפה והפאבים שכרמית הזכירה וחנויות העתיקות ויד שנייה, ומסיבות רחוב וקונצרטים על הגג, ודירות ברבע מחיר מתל אביב (נוף הים והנמל – על חשבון הבית) – בקיצור, בואו, כדאי, עכשיו – לחיפה!
    – המקום!!!

  6. ברוכה השווה כרמית, המהפכה בפתח!

    ולעדי וזוגתה, ברוכות הבאות!
    בואו להדר, כאן בתי הקפה והפאבים שכרמית הזכירה וחנויות העתיקות ויד שנייה, ומסיבות רחוב וקונצרטים על הגג, ודירות ברבע מחיר מתל אביב (נוף הים והנמל – על חשבון הבית) – בקיצור, בואו, כדאי, עכשיו – לחיפה!
    – המקום!!!

  7. רועי א (ולא מהרשימה הנ"ל)

    כרמית, כרמית,

    כתוב יפה ואלגנטי, כרגיל. הלוואי שיום יבוא ולא צריך יהיה "לצאת את העיר" כדי שהקול יגבר…

    אבל את יודעת מה דעתי…

    כולי תקווה שאולי ההתאגדות וההתאחדות של קהילת אמנים חיפאית דרך היכרות והיחשפות בדרכים כאלה או אחרות תצעיד קדימה. כי יצירה יש, אבל נראה שבעיקר בבית פנימה, עדיין.

    בינתיים, מארה"ב (ולא נראה שמחיפה שוב לעולם…).

  8. לכולן וכולם על קבלת הפנים החמימה

    • נשמע מבטיח.
      ברור לי שהקסם נמצא שם, בחיפה, כשמוכנים לחפש אותו- כפי שאת עושה ברגישות האינסופית שלך.

  9. קדימה חיפה !!!
    קדימה כרמית !!!
    בהצלחה שם וכאן

  10. שמח בחיפה ! יש לכם גם אמנית נהדרת שכותבת גם כאן, את רחל ארז, מלמדת צילום.
    עדכני אותנו לעתים קרובות על הכל!

  11. אמל אבו זידאן

    ברוכה המצטרפת.
    קראתי את הרישמה והתחברתי. קשה לי להגיד שנהנית, מכיוון שמוזכר משהו שקשור ליחסי יהודים-ערבים תחום שאני עוסק בו שנים רבות וכתבתי עליו הרבה, וגם בבלוגייה זו. התחושה המעיקה נובעת מזה שהרוב במדינה טרם השכיל להבין שיחסי יהודים-ערבים הינם שאלה קריטית שיש לתת לה מענה אם מתיימרים לחיות במדינה נורמאלית.
    מאידך, מבין אנישאין מנוס מלעסוק בתחום ולצד תחומים אחרים עד שנירגשי כאילו אנו חיים בעולם נאור.
    אהבתי את הסגנון שלך
    אשמח אם תקראי את כתביי

    בברכה
    אמל אבו זידאן

    • תודה, גם אם מאוחרת, על המחמאות.
      יש לי תחושה שחיפה, יותר ממקומות אחרים, יכולה להציע אלטרנטיבה ליחסי יהודים-ערבים. אולי אני נאיבית, או נדמה לי, אבל עצם העובדה הנדירה שבחיפה למדתי בשיעורי ערבית בבית ספר שירים של דרוויש לבגרות(!) זורעת פתח של אור.

  12. מה אומר ומה אדבר? כחיפאי במקור צר לי לקרוא שלא השתנה דבר בעיר היפה והמשמימה שלנו 🙂

    • יהיה נהדר אם יתאפשר לך להגיע מחר, לליל השירה החיפאי, ולראות את חיפה היפהפיה נעורה מתרדמתה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לכרמית רוזן