בננות - בלוגים / / המניה שלי התרסקה
תלמה פרויד
  • תלמה פרויד

    נולדה בתל אביב, כמעט על מדרגות בית החולים ולא התאוששה עד היום. למדה ספרות עברית ולשון באוניברסיטת תל אביב לתואר ראשון ועשתה תואר נוסף בספרות, בהצטיינות, באוניברסיטה הלאומית של דרא"פ. שהתה בשליחות בדרא"פ, לימדה בתיכון שם ובארץ. טיילה רבות באפריקה והתאהבה ביבשת. הייתה חברת מערכת 'מעריב' במשך שנים ותרמה 'אייטמים' גם לגל"ץ. בהמשך הייתה כתבת ראשית ב'עולם האשה', כתבה על ענייני תרבות ב'פנאי פלוס', כתבה טורים בענייני עיצוב, בריאות ועוד. כלשונאית, הייתה בין כותבי המילון העברי-עברי 'רב מילים' שיצא בהוצאת מט"ח שליד אוניברסיטת ת"א בשיתוף עם אחרים – בפרק הביטויים. עורכת לשונית, כותבת, פריקית של שפות, מציירת במילים. גרה בהרצליה

המניה שלי התרסקה

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4


/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"טבלה רגילה";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}

 

(לבקשתך, אביטל, אני מעלה את הפוסט שכתבתי לפני כיומיים והשעיתי).

 

והפעם, בענייני חומר (וגם עקרונות), אם יורשה לי.

 

 

למען הגילוי הנאות אני מדווחת כי יש לי מניות של קבוצת דלק. כן, של יצחק תשובה, טייקון הגז והנדל"ן. וכל מה שאומר להלן מתקשר גם מתקשר עם רצוני לקטוף רווחים נאים מן ההשקעה  – הצנועה למדי, במונחי שוק ההון. ועם זאת, גם אם אנתק עצמי מן 'האינטרס' האישי, התנהלות ממשלתנו בעניין מקוממת עד מאוד.

הלך האיש בעל מגע יד הזהב בעסקים כפי שמוכיחים כל מפעלותיו והצלחותיו, והחליט לבדוק כדאיות השקעה בקידוחי נפט/גז. וזה כבר היה קצת מזמן. בתחילת הדרך היו אולי מי שחשבו בסתר ליבם כי האיש משוגע. גז בים התיכון? נפט פורץ מן החופים? העשירים האלה אין להם מה לעשות. ישחקו הנערים לפנינו, למי אכפת? משכה המדינה בכתפיה. אך האיש בשלו, התעקש, מימן, הזמין מומחים, בנה אתר קידוח. ולפתע, הפלא ופלא, גז פרץ ממעמקים. ובדיקות העלו שהמאגר גדול ובעל פוטנציאל מסחרי למשעי.

ראתה המדינה ונתכרכמו פניה: מה פתאום שהאיש (ואחרים שחפרו ומצאו)  יגזול משאבי טבע השייכים לכולנו? למה שיתעשר עוד 'המסכן' על חשבון המדינה הלא עשירה? למה שינגוס מעוגת הרווחים באופן בלעדי? ומה בכלל הוא עשה בשביל מדינה?

 

ישבה המדינה על המדוכה והמציאה פתרון גאוני לדעתה: חלוקת רווחים. חלק לתשובה ולשאר החופרים הלומי הגז, חלק למדינה. בקיצור: המדינה ממנה את עצמה לשותפה, אבל באחוזים גדולים בהרבה ממה שנקבע מלכתחילה. לא שותפה למאמץ, לא לחזון, לא למימון ההשקעה. לרווחים. בדיעבד. נכון שלא היינו שותפים לחזון, לא למאמץ, לא להשקעה הכספית, אבל אנחנו לא פראיירים אמרו החכמים. וכאן יש הזדמנות לגזור קופון. הקימו ועדה, תיקנו תקנות ויצאו לדרך. שמעו המשקיעים, בעלי המניות על דבר הגזירה והחלו למכור את מניות הנפט והגז בבהילות כמי ששומט מידיו תפוח אדמה לוהט. הללו באופן טבעי איבדו אחוזים לא מעטים מערכן. והשאלה: צודק או לא? אם נמנמתם, מנהיגינו והייתם חסרי חזון, לא האמנתם בזהב הזורם בעורקי המדינה ובמלאות עטיניה, אין לכם להלין אלא על עצמכם. למדתם לקח? ישמו אותו לגבי בעלי החזון הבאים, החופרים לעתיד לבוא. אני בהחלט בעד!!! אבל לגזור קופון אחורה? רטרואקטיבית, על מחדל שלכם? זה לא הוגן. לשנות את כללי המשחק באמצע המירוץ ולגרום לצניחת מניה ולהיסטריה ולמשיכת הבורסה כלפי מטה, זו הרפתקה מסוכנת וקצת לירות ברגלייך שלך, מדינה. והרי אין זו פעם ראשונה שאת מיטיבה מדינתנו עם טייקונים בעלי הון החופרים במחצבייך תמורת פרוטות שהם משלשלים לקופתך, בעודם אוספים בהנאה מרובה את השמנת ומחביאים מכו-לנו. את יודעת מדינה'לה על מי ועל איזה אחים אני מדברת. ומה עשית שם בשביל מדינה???

המשאבים ואוצרות הטבע בארצנו אכן צריכים להיות של כולנו, ויש להסדיר זאת בחקיקה ובתקנות עתידיות, אבל לתקן מחדלים ברוורס? לא ולא. הנזק לדעתי יהיה רב מן התועלת. הרי לא נרצה לרפות ידיהם של בעלי חזון עתידיים שייבהלו מכך שניתן למשוך את שמיכת החוק מתחת רגליהם באמצע הזינוק ולא נרצה שמשקיעים זרים שדי מחבבים את המשק הישראלי ואת שוק ההון הלא רע שלנו, מסתבר, יירתעו מכללי המשחק הלא ג'נטלמניים שמנסים להנהיג כאן.

 

 

 

 

29 תגובות

  1. תלמה, מסתמכת על מילותייך כעל עובדות. ואם כך, האיוולת זועקת לשמים שמעל למים ולגז. נו, בינינו, מה חדש תחת השמש? עוד איוולת פחות איוולת… חכמים גדולים רבים אין במדינת היהודים. חכמי חלם יש בשפע וכן, גם מניאקים לא חסרים – וחלקם דווקא משכבת העלית שבה אנו עצמנו בוחרים כי אין לנו אחרים מלבדם, וגם לא ארץ אחרת, והאמת – גס הלב לפעמים בכול. מוטב היה אולי להדליק פתילייה בגז בחור נידח מאשר להסתפח לחברת אדם – וזה כבר נושא למסה פילוסופית, אז אעצור כך. יום נעים. זה בחינם ויצנח רק אם את עצמך לא תחזיקי היטב.

    • תודה לך ענת על התגובה המחזקת. ואכן, עוולה ואיוולת יורדים עלינו 'מלמעלה' בהרבה תחומים. אפלטון חשב שרק הפילוסופים, החכמים, צריכים לשלוט. הבעיה היא שהחכמים בורחים מן השררה כמו מאש. ואנחנו נשארים עם אלה שרודפים אחריה.

      • תיקונצ'יק: יורדות עלינו

        • "הבעיה היא שהחכמים בורחים מן השררה כמו מאש. ואנחנו נשארים עם אלה שרודפים אחריה".
          אלוהים אוהב לשחק בקובייה, ויותר מזה – כך נדמה – כראש וראשון לפילוסופים, הוא אוהב לייצר פרדוכסים טראגיים שאלמלא הורידו דמעות היו מנציחים רק חיוך, כמו זה שהעלו מילותייך שלמעלה.

  2. תלמה, מסתמכת על מילותייך כעל עובדות. ואם כך, האיוולת זועקת לשמים שמעל למים ולגז. נו, בינינו, מה חדש תחת השמש? עוד איוולת פחות איוולת… חכמים גדולים רבים אין במדינת היהודים. חכמי חלם יש בשפע וכן, גם מניאקים לא חסרים – וחלקם דווקא משכבת העלית שבה אנו עצמנו בוחרים כי אין לנו אחרים מלבדם, וגם לא ארץ אחרת, והאמת – גס הלב לפעמים בכול. מוטב היה אולי להדליק פתילייה בגז בחור נידח מאשר להסתפח לחברת אדם – וזה כבר נושא למסה פילוסופית, אז אעצור כך. יום נעים. זה בחינם ויצנח רק אם את עצמך לא תחזיקי היטב.

  3. תלמה, קודם כל ברכות על העקרונות, אני כל הזמן מקשקשת בבלוג שלי על עקרונות ושמחה שיש מי שמצטרפת. אז הידד!

    ובקשר לתשובה( מתי גם הוא יעשה סוג של תשובה, אההה ?), הכל נכון, אבל האיש גורף שמונים אחוז זה לא קורה בשום מדינה אחרת בעולם. ההפקרות והחור קרא לו..הוא לא עשה את זה מתוך עקרון מקודש.

    יש כאן קוץ.

    התנהלות המדינה מקוממת. אך אנשים כמו תשובה שולטים עלינו לחלוטין. וזה בכל תחום. את מבינה. ואז מתוך חולשת הדעת נטפלים לכל מיני קבוצות אומללות ועושים נגדם מהפכות.

    במקום שנצא לרחובות ונמחה נגד ההפקרה הזאת.

    את צודקת המדינה טעתה. אך יש להבהיר לתשובה שזו לא המדינה שלו בלבד. או של אמא שלו, בשפת השוק.

    להגיע לסוג של הסכמה יותר אלגנטית.

    כל- טוב.

    וברכות להצלחתך הפיננסית העתידית! ב"ה כמובן!

    • נכון אביטל, 'לא עכברא גנב, חורא גנב'. המדינה טעתה שלא חשבה כמה צעדים קדימה ושלא נקטה בעצמה יוזמה לפשפש במחצביה ובמשאביה הטבעיים, או להגיע מראש להסדר עם בעלי הון ויוזמה בדבר פרויקטים כגון אלה ואיך תהיה חלוקת התמלוגים בינה לבינם.
      לגבי תשובה, אני מאמינה שהיה תורם למטרות חברתיות חשובות מרווחיו גם ללא שוט ה'שישינסקי' למיניהם. ככל הידוע לי הוא עושה כך – תרומה למלגות לסטודנטים ועוד. עדות אישית: לפני שנים ארגנתי ערב התרמה לטובת מטרה חברתית חשובה. הזמנתי אותו והוא התייצב לאירוע, תרם ואף הגדיל את התרומה במהלך אותו ערב. ובאמת שאני מדברת על עובדות. ואני בהחלט בעד זה שהמדינה תיהנה גם כן מרווחים מגילוי משאבים!! אבל בהגינות ולא רטרואקטיבית. והיטיבה לבטא את עמדתי ענת לויט בתגובותיה שכאן.
      ולגבי איחולייך לגבי הצלחתי הפיננסית, אמן ואמן. ותודה רבה 🙂

      • משהו בקשר לתחום התרומות. איני יודעת מה על תשובה, אבל בגדול עסקתי בתחום. העשירים ברובם תורמים אפס נקודה .. מההכנסות. בזמן שאדם מאמין אפילו אברך תורם לפחות עשרה אחוזים. הבנת??
        לכן קשה לי להתפעל . אם כי אולי תשובה באמת מין צדיק נסתר. כמו בסיפור על יוסף הקמצן. ( שמו היה יוסף?) שכל חייו נקרא קמצן כולל ביום מותו. ורק אחר כך הסתבר שהמדובר בנדיב גדול.
        הלוואי וזה הסיפור של תשובה.
        מה הסיפור שלךךך תשובה אההה? סתתתם..
        שבת- שלום

        • לשאלתך, אביטל, הסיפור שלי הוא סיפור סוער עם…

          המְנָיָה שלו :))

          שבוע טוב.

          • ברור. התכוונתי לתשובה. האם הוא יוסף איש קמצן. או יוסף איש נדיב. בעל תשובה.
            ושאלתי לגבי איזה חלק בסיפור הוא משתייך. כי כאמור יד אחת לוקחת הון והשניה תורמת אפס נקוודה אפססס ו.. לא נראה לי הפתרון.
            אם כי אולי הוא הצדיק שתרם בסתר והשפיטה שלי מוטעת בעקרה.
            צריך לכתוב לסיפור שלו סוף. אבל עדיף שמעשיו הנכונים יכתבו אותו קודם.
            שבוע- מצוין.

  4. איריס אליה כהן

    תלמתי חמדתי, לפני הכל, סיפרתי לסיגל שטעית/ תהית בה. ורק אוסיף שנעמה לי הפגישה איתך במאוד מאוד.ושהייתי מחליפה את הרקע אצלך לצהוב, או גונבת לשחר מריו את השורות… עם שינוי קל: "חשבתי כי אני עשויה שמש…" הן מתאימות לך להפליא.
    לעניין שכתבת, אין לי אלא להסכים איתך, אבל רק בגלל שזאת את. אם זאת לא היית את, הייתי מציעה להגדיל את המס שתשובה וחבריו ישלמו למדינה לתשעים אחוז… נו. מה שאני רוצה להגיד, זה שאת כמובן צודקת, אבל תשובה, כנראה, פחות. הוא וחבריו, שייתכן מאד שהם דווקא אנשים טובים בבסיסם, נהנים מהחלמאות הישראלית במשך שנות דור, ומישהו היה חייב, אבל חייב, לקבל שכל.
    מאידך, אני באמת חושבת שנעשה עוול גדול לאזרח הקטו, אבל מה עוד חדש מתחת לשמש? (תרתי משמע, בעקבות ההצעה שלי.)
    כל כך הרבה עוולות. כל כך הרבה חוליים. כל כך הרבה כאבי לב, אז בלי לשמע מתנשאת ומעצבנת ובבקשה לא להחרים אותי מעתה והילך, (אותך אני אוהבת הרבה)צריך להגיד תודה שזה רק כסף.

    • איריס, אני מסתמכת שוב רק על מה שתלמה כתבה – כעדה מהימנה ומעורבת בה בעת. אני עצמי פוחדת ממניות, אין לי ממון להסתכנויות וגם לא פנאי נפשי להתעסק בגזים עולים ונוחתים משלל סוגים וצבעים. אבל מה שתלמה תיארה ממחיש היטב כמה עניינים מהותיים האוכלים כל חלקה טובה: הקפיטליסטים המשמינים לא בהכרח ראויים לגנאי. הם אולי המנוף הראוי היחיד להרימנו מהביצה – גם ככלות הכול את הילדים הרעבים והקשישים המלקטים באשפה. הבעיה החמורה היא שאין מי שידע לתפעל את המנוף כראוי. הנהגים ישנים או מבלים על שפת הים אי שם. ואם יש יוזמה שמגייסת את אזרחי המדינה החותרים לשדרוג ובצדק – מי נדפק קודם כול? לא המונופליסטים ולא הנהגים – שחלקם גם רישיון אין להם – שהלכו לישון והתעוררו באמצע יום עמל כאילו לא היה אתמול – מי נדפק? קודם כול ואולי היחיד – האזרח הקטן שבעוונותיו ביקש לגדול. זאת הקלקלה והתקלה הזועקת לשמים על כנפי הגז הנידף – הפעם… ולא בפעם האחרונה. זה מובטח. לכן אני אישית ממליצה תלמה – לחסוך לאט ובטוח, כמו פעם, בימי הביצות האמיתיות. דונם פה דונם שם.

    • איריסקה, ועכשיו למקרא תגובתך, אני זורחת כמו שמש 🙂 ובהתחשב בכך שבתור מזל אריה הסימן שלי הוא אש (ומה יותר אש מן השמש?!), וצבע המזל הוא זהב (ומה יותר צהוב/כתום מזהב?), הרי שקלעת לכוכבים.
      גם אני נהניתי מאוד ממפגשנו ועוד ניפגש, נכון?
      ואם מישהו נהנה מהחלמאות הישראלית, על מי נלין, על הנהנה או על אבות החלמאות??

      ועל 'מכתוב' עוד נדבר בנפרד. מחזיקה אצבעות.

  5. שרון שלי ברעם

    גם אני מעריכה את תשובה על העשייה. אבל העשייה התאפשרה לו, כי המדינה נטולת החזון אפשרה לו לממש את חזונו. וודאי שהוא צריך להרוויח על ההשקעה והוא ירוויח השאלה היא כמה אליו כמה אלינו. אני בטוחה שגם כך תשובה ייהנה מהפירות, עני הוא לא ייצא מזה. מי שמנסה לצאת ממערת האוצר עם יותר מדי זהב, סופו שיישאר תקוע בפנים.הייתי מצפה שיפרגן למדינה, גם כך, נראה כי הוא מתפרנס בכבוד ואינו נזקק לשירותי הביטוח הלאומי.

    • שרון, פספסת משהו. ושוב אני מסתמכת רק על הכרונולוגיה שתוארה על ידי תלמה. הכול נכון לגבי תשובה – כפי שאת כתבת. רק דבר אחד שגוי. ככה לא משחקים. מי שעשה טעות שישלם עבורה. אי אפשר להגיד פוס, ולהחזיר את הגלגל לאחור באופן כה לא מתחשב ולא מחושב – לא מתחשב לא בתשובה אלא שוב בכל מי שהשקיע במניות. כמדומני שעל כך תלמה שמה את הדגש. על כך שטעות מעין זו וניסיון לתקנה כפי שהדבר נעשה גורמים למצב עתידי חמור ביותר. כותרתו – אי אמון!!!!!! ועל בסיס כזה אי אפשר לבנות לא זוגיות לא חברות ולא מדינה.

    • שרון, ברוכה הבאה בצל בלוגי. ותודה לך על התגובה.
      גם אני סבורה שיש לעודד אנשי ממון לתרום כמה שיותר למטרות חברתיות חשובות ולגמול למדינה שבחסותה הם עשו את הונם. אולי קמפיינים ברוח זו עדיפים, ותרומה גלויה מצד בעלי ההון – במקום חקיקה רטרואקטיבית ולא הוגנת.

  6. המדינה הזאת, שכל הזמן מתחכמת על חשבונם של אזרחיה, תדאג להיטפל למישהו כתשובה, במקום להסיק מסקנה חברתית חשובה אחת: אם כבר לגבות מסים גבוהיים יותר, הרי צודק להחילם על כל בעלי ההכנסה הגבוהה ולא רק על חשבון יוזמתו של עשיר אחד!

    • צודק גיורא, המדינה הזאת כל הזמן מתחכמת על חשבון אזרחיה. ובנוסף, עוד לא החליטה אם היא מדינת שוק חופשי או מדינה סובייטית עם תרבות רובין-הודית, שגורסת שמן העשירים מותר לגזול.
      (ליתר ביטחון גוזלים גם ממי שאין להם).

      אולי, אכן, צדיקים מלאכתם נעשית בידי אחרים (ולא שאני כזאת צדיקה :)), הנה היום אנחנו מתבשרים כי משקיעה במניות הגז, אורלי בן עמי, הגישה בקשה לתביעה ייצוגית נגד המדינה בסך 10 מיליארד שקל על הפגיעה בה וביתר המשקיעים במניות אלה!!!.

      אני לא יכולה שלא להודות בהנאתי מכך שבעלת היוזמה היא … אישה.

  7. תלמתינו
    במניות את בוודאי יודעת כמה אני מבינה 🙂
    איך שלא יהיה אני מקווה שהמניה תתקומם מההריסות ותמלא לך את הכיסים
    והכתיבה : ללקק את המניה והאצבעות 🙂

    • ריקי-תיקי, תודה לך. מחמאה ממך על הכתיבה, היא מחמאה מחממת לב ורבת ערך עבורי.

      וגם אני מוכנה ללקק את המניה. ביום טוב (שלה :))

  8. גליה אבן-חן

    הסברת כאן בפוסט באופן בהיר כל מיני דברים שאומרים בחדשות ותמיד מבלבלים אותי, אף פעם אני לא יודעת מי נגד מי, מזמינים כל מיני מומחים לרדיו והם רק מבלבלים אותי עוד יותר. סוף כל סוף גם אני יודעת מי זה יצחק תשובה, עבר הווה ועתיד. תודה.

    • ממש תודה, גליה. אם קירבתי במשהו נושא 'מסובך' אשריי וטוב לי.

      גם אני לא אוהבת את 'שפת המומחים' שמדברים אל עצמם יותר מאשר מעבירים את דבריהם – וזה רוֹוֵח לא רק בכלכלה; וכן לא שפה ערטילאית מדי, כזו שמיודעת רק ליודעי ח"ן ושקודם כל מאוהבת בעצמה (וזה ניכר) ולא סטרילית מדי ועוד כל מיני 'מדי'. מי שמשתמש בשפה כזו מאבד אותי מיד.

  9. תלמה, לא הייתי יכול לתאר את האבסורד שבהתנהגות המדינה יותר טוב ממך. ברצוני אבל להוסיף נקודה אחת או שתיים שתסביר את המצב: המדינה לא טעתה כאשר העניקה את הרשיונות בהם נמצא הגז עם תמלוגים נמוכים ומסוי רגיל. כך עושות כל המדינות טרם נמצא בהן גז או נפט. ההשקעות לחיפוש וקידוח הן גדולות מאד ( בתמר רק קידוח אחד עלה 140 מיליון דולר ! ) הסיכויים הם לרוב לא גבוהים ובמיוחד כאשר עדין אין קידוחים קודמים בסביבה במבנים הגיאולוגים דומים, וזה היה המצב שם.
    מדינות נותנות תנאים כאלו כדי לעודד ולמשוך משקיעים. צריך גם להבין שרק חברות גדולות מסוגלות לבצע קידוחים במים עמוקים. לצערנו מדינתנו איננה אטרקטיבית מספיק (בלשון המעטה) כדי שחברות רציניות תבואנה הנה. למזלנו תשובה הצליח לשכנע את נובל אינרג'י להצטרף לפרויקט. בריטיש גז(אחת החברות הגדולות בעולם) שהיו בעלי הרשיונות המדוברים והם אלו שבעצם גילו שיש סיכוי למצוא
    הידרוקרבונים בהם,ולמרות זאת ברחו מכאן כי לא היו מוכנות להסתכן.
    כמובן שמעכשיו והלאה המצב שונה והמדינה מחויבת לשנות את התנאים.
    אגב ועדת שישינסקי התרשלה בעבודתה כאשר פרסמה שמדינות בעולם גובות תמלוגים ומסים דומים לאלו שהיא מציעה. היא "שכחה" לציין שהתקבולים הגבוהים הם רק לאחר נמצאו הידרוקרבונים באזור.
    אברהם פאר

    • תלמה פרויד

      תודה רבה לך אברהם על תגובתך הממצה ועל התוספות החשובות שהבאת.
      ואם בריטיש גז ברחה מכאן (לפני שישינסקי), כדבריך, מה יגידו אזובי הקיר, אחרי שישינסקי?? ומי יהיה מוכן לשים את הונו על קרן הצבי (ארץ הצבי במקרה שלנו) המתעתע והמשנה את חוקי הג'ונגל רטרואקטיבית??

      • תודה תלמה, והנה תגובות שרשרת של תוצאות שישינסקי וגאון הדור שר אוצרנו, היום בז"ן הודיעו שאינם יכולים עוד לחכות לפיתוח שדה מתן (מה שנקרא תמר)שכרגע מתעכב ולחתום עם "תשובה" על חוזה לקנית גז( וגם ומפעלי כיל)ולכן ירכשו את הגז מהמצרים.
        האם המצרים ישלמו למדינתו תמלוגים? האם ישלמו לנו מס הכנסה?

        • תלמה פרויד

          כמוך, אברהם, גם אני שמעתי והתרגזתי. אני מניחה שהמצרים דווקא שמחים – ואולי גם טייקון אחד, אחר מזה שהזכרנו, שיש לו עסקי גז עם המצרים דווקא. ונוצר מצב שזה או המצרים או אנחנו. ומישהו החליט שדווקא ה…מצרים. ואפילו לא קוראים לו פרעה 🙂
          חלם זה כאן, אברהם. ותודה לך על הביקור בבלוגי ועל תגובותיך המעניינות.

          • אבנר אריה שטראוס

            הי תלמוש
            מצטער שאיני מבין בעינייני מניות אבל בעיני המניה שלך עולה עם הפוסט הזה 🙂
            ואני נזכר בפתגם סיני אם יש לך מעט מה להגיד אל תגיד בכלל 🙂

          • תלמה פרויד

            היי אבנריקו,
            לו אתה היית מניה שלי, הייתי רצה עכשיו ומממשת אותה. למה? כי יותר גבוה מן השיא הזה לא יכול להיות 🙂
            כיף לפגוש. ותודה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לתלמה פרויד