בננות - בלוגים / / על הקינאה
גילגול איטי
  • אהוד פדרמן

        דברי ימים אבודים  " וְסָפַרְתָּ לְךָ שֶׁבַע שַׁבְּתֹת שָׁנִים, שֶׁבַע שָׁנִים שֶׁבַע פְּעָמִים וְהָיוּ לְך יְמֵי שֶׁבַע שַׁבְּתֹת הַשָּׁנִים, תֵּשַׁע וְאַרְבָּעִים שָׁנָה."     וּבִשְׁנַת הַחֲמִשִּׁים, הָעֳלוּ בָּאוֹב עַצְמוֹת אָבִי שֶׁכִּמְעַט נָמוֹג בַּעֲנַן עָשָׁן שֶׁל דּוּבֶּק 10 וְהוּא בֵּן אַרְבָּעִים וְתֵּשַׁע   עַצְמוֹת הַשָׁנִים בָּהֵן מִלּוֹתי עָבְדוּ אֶת הַמִּסְפָּרִים                   עֲצוּמוֹת עֵינַיִם וְלֹא הִשְׁמִיטוּ וְלוּ חוֹב אֶחָד   הַשּׁוּמָן שֶׁצָּבַרְתִּי עַל בְּשָׂרִי לְכַסּוֹת אֶת שְׁרִירוּת הַלֵּב עַד-לֹא-יָדַע שֶׁאַהֲבָה וּכְאֵב תְּחוּשׁוֹת נִרְדָפוֹת הֵן   וְעוֹד בְּעֹצֶם מֶחְדָלֵי יָמַי,       רִבְבוֹת שָׁעוֹת אֲרוּרוֹת שֶׁעֻכְּלוּ בְּשֵׁרוּתָיו שֶׁל מֹלֶךְ הַמִלְחָמוֹת, יֵשׁ/יֵשׁ בְּרֵירָה   שְׁנוֹת שִׁירָה עֲצוּרָה שֶׁבִּלִיתִּי בְּמוֹסָד הַצַּעַר 'נְעוּרִים מְאֻשָּׁרִים' עֲצָמוֹת רַכּוֹת שֶׁל שְׂפַת אֵם, סְחוּטָה מִשִׂפְתֵי אָב עָיֵף, קְפוּצוֹת בֶּאֱמוּנָה שֶׁמִּלּוֹתָיו שֶׁל אָדָם קְצוּבוֹת, שְׁאוּבָה מִפְּטָמוֹת בּוּרוֹת   שׁוֹפְעוֹת אַהֲבָה מְפֻטְפֶּטֶת הַיּוֹנֶקֶת אֶת אִיד קִיוּמִי.   וּבִשְׁנַת הַיּוֹבֵל   קָרְמוּ עוֹר מְצֻלָּק מַצַּע לְדִבְרֵי    יָמִים אֲבוּדִים. בוגר התכנית לכתיבה יוצרת באוניברסיטת חיפה. ספר השירים , ' רחיפאי' ראה אור בהוצאת אבן חושן בשנת 2007   ספר השירים ' ויהי קול', ראה אור בהוצאת פרדס בשנת 2013 .    שירים רב-פסיגיים, חד-עונתיים, נטמנים פה ושם במטע הבננות

על הקינאה

תרומת שיר לדיון בנושא  הקינאה  

מצפון תִפַּתח הרעה

                             
הוֹלֵךְ לְבָדִי בְּחוֹף מִתְקַדֵּר
הַשֶּׁמֶש מַסְתִירָה פָּנֶיהָ הַטּוֹבוֹת
בְּמִפְתַּח בִּגְדִי תוֹפֵחַ רוּחַ צָפוֹן
חוֹל דּוֹקֵר בְּפָנַי, מַדְמִיעַ עֵינַי
 
חֲבוּקים הֵם צוֹעֲדִים דָּרוֹמָהּ
רוּחַ גַּבִּית מְהַדֶקֶת אֶת מַגַּעַם   
תְּבִיאֵם חִישׁ-קַל אֶל יַעַד תְּשׁוּקָתָם.  
לוּ אֲנִי מעֶנטשׁ (כְּלוֹמַר, בֶּן-אָדָם)  
עָלַי לְהַזְהִירָם מֵהַצָּפוּי בְּשׁוּבָם  
 
אַךְ עִנְיָן לָכֶם  עִם בָּשָׂר וַדָּם –
קִנְאָה רוֹחֶשֶׁת בְּמַעֲלֵה עַקְרַבִּים
רָצוֹן לְהָרַע הוֹלֵךְ וּמִתְגַּבֵּר   
קוֹלִי נֶאֱלָם,  פַּרְצוּפִי מִתְנַכֵּר
צוֹעֵד עַל שְׂפַת הַיָּם וּמִתְכַּעֵר.
 
 

5 תגובות

  1. אכן גם זו קנאה אישית ואנושית ומכערת בעיקר את המקנא בעיני עצמו, כי הרי הוא – כלומר, רובנו – לעולם לא יסגיר זאת אלט בשירו. בינגו.

  2. מירי פליישר

    מצויין. גלוי לב.

  3. אהוד, אני אוהב את השיר הלירי- הגותי הזה. כולנו מקנאים. לא מקרה הוא שאנוש היה הבן של שת, האח של קין והבל, בני אדם, והמלה שת קיבלה בגילגוליה של השפה העברית גם את המשמעות של "תחת", כלומר כדאי לזכור שאנוש הוא בן תחת. אני אוהב גם את הדיוק ואת הישירות של השיר.

  4. כל הכבוד לאתר ולכתיבה

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאהוד פדרמן