בננות - בלוגים / / כלי כתיבה
גילגול איטי
  • אהוד פדרמן

        דברי ימים אבודים  " וְסָפַרְתָּ לְךָ שֶׁבַע שַׁבְּתֹת שָׁנִים, שֶׁבַע שָׁנִים שֶׁבַע פְּעָמִים וְהָיוּ לְך יְמֵי שֶׁבַע שַׁבְּתֹת הַשָּׁנִים, תֵּשַׁע וְאַרְבָּעִים שָׁנָה."     וּבִשְׁנַת הַחֲמִשִּׁים, הָעֳלוּ בָּאוֹב עַצְמוֹת אָבִי שֶׁכִּמְעַט נָמוֹג בַּעֲנַן עָשָׁן שֶׁל דּוּבֶּק 10 וְהוּא בֵּן אַרְבָּעִים וְתֵּשַׁע   עַצְמוֹת הַשָׁנִים בָּהֵן מִלּוֹתי עָבְדוּ אֶת הַמִּסְפָּרִים                   עֲצוּמוֹת עֵינַיִם וְלֹא הִשְׁמִיטוּ וְלוּ חוֹב אֶחָד   הַשּׁוּמָן שֶׁצָּבַרְתִּי עַל בְּשָׂרִי לְכַסּוֹת אֶת שְׁרִירוּת הַלֵּב עַד-לֹא-יָדַע שֶׁאַהֲבָה וּכְאֵב תְּחוּשׁוֹת נִרְדָפוֹת הֵן   וְעוֹד בְּעֹצֶם מֶחְדָלֵי יָמַי,       רִבְבוֹת שָׁעוֹת אֲרוּרוֹת שֶׁעֻכְּלוּ בְּשֵׁרוּתָיו שֶׁל מֹלֶךְ הַמִלְחָמוֹת, יֵשׁ/יֵשׁ בְּרֵירָה   שְׁנוֹת שִׁירָה עֲצוּרָה שֶׁבִּלִיתִּי בְּמוֹסָד הַצַּעַר 'נְעוּרִים מְאֻשָּׁרִים' עֲצָמוֹת רַכּוֹת שֶׁל שְׂפַת אֵם, סְחוּטָה מִשִׂפְתֵי אָב עָיֵף, קְפוּצוֹת בֶּאֱמוּנָה שֶׁמִּלּוֹתָיו שֶׁל אָדָם קְצוּבוֹת, שְׁאוּבָה מִפְּטָמוֹת בּוּרוֹת   שׁוֹפְעוֹת אַהֲבָה מְפֻטְפֶּטֶת הַיּוֹנֶקֶת אֶת אִיד קִיוּמִי.   וּבִשְׁנַת הַיּוֹבֵל   קָרְמוּ עוֹר מְצֻלָּק מַצַּע לְדִבְרֵי    יָמִים אֲבוּדִים. בוגר התכנית לכתיבה יוצרת באוניברסיטת חיפה. ספר השירים , ' רחיפאי' ראה אור בהוצאת אבן חושן בשנת 2007   ספר השירים ' ויהי קול', ראה אור בהוצאת פרדס בשנת 2013 .    שירים רב-פסיגיים, חד-עונתיים, נטמנים פה ושם במטע הבננות

כלי כתיבה

 

 

כלי כתיבה
 
בֶּהֱיוֹת לִבְּךָ מְפֻחָם
יֵשׁ לְךָ אֵיזֶה נֹחַם –
הָרַע מִכָּל
מֵאֲחוֹרֶיךָ
 
בֶּהֱיוֹת לִבְּךָ מְפֻחָם
יֵשׁ לְךָ כְּלִי כְּתִיבָה.

 

 

13 תגובות

  1. גיורא פישר

    בוקר טוב אהוד
    יש לי שיר דומה
    ללמדנו, שהחומרים הם אותם חומרים וכל אחד משתמש בהם בדרכו.
    גיורא

    • אהוד פדרמן

      בוקר טוב גיורא
      ידעתי באיזה מקום שהשיר ידבר אליך

      • גיורא פישר

        שלום אהוד
        זה דוקא לא מהכיוון שאתה חושב. השיר דומה לא מבחינת התוכן אלא בשימוש בפחם.
        אחפש את השיר בנבכי המחשב ואעלה אותו (הוא לא מופיע בספר)
        להתראות בשירים.
        גיורא

        • אהוד פדרמן

          אמנם יש סימנים שמטאפורית ושירית יש לנו שפה משותפת (וגם חברים משותפים), אך מניין הביטחון שאתה יודע מה אני חושב ?
          אשמח לקרוא את שירך

  2. כן אהוד, כלי כתיבה, וכלי מחשבה, וכלי ניקוי, ואל לנו לתת למפוחם הזה להפחיד אותנו
    להתראות טובה

  3. פשוט קשה קל ומדויק. אשרינו שזכינו בנוחם כלי כתיבה בעל חוד ציפורן מלא בדיוזהב קיומנו העשיר והצר מהכיל. כאמור, השיר על השיר מדויק.

  4. יפה בעיני הרעיון שבכתיבה יש נחמה
    זו אופטימיות ואנחנו בעדה 🙂

    • יתכן שהרעיון שיש נחמה בכתיבה הוא יפה אך אין בו תועלת.
      הוא מטה מראש את תוכן הכתיבה ומגביל את היקף היצירה.
      נחמה בכתיבה היא רעיון טיפולי יותר מרעיון של יצירה ספרותית, וטוב להשאיר אותו כרעיון טיפולי.

      • גיורא פישר

        מסכים עם גיורא לשם במאת האחוזים.
        כשהתחלתי לכתוב כשנתיים אחרי הרעש דיקלמו לי אנשים כמצוות אנשים מלומדה שהכתיבה היא טובה לריפוי הנפש.
        הדברים האלו הביאו לי את הקריזה ופגעו בבריאותי הנפשית.
        כתיבה טרפויטית היא באמת כלי שהפסיכולוגים מייעצים כדי שאנשים שלא מסוגלים לדבר על רגשותיהם "ישפכו אותם" על הדף וכך ימצאו פורקן למצוקתם.
        לי, לא הייתה בעיה לדבר על הכל מהתחלה, בעצם הייתי דברן קומפולסיבי.
        לדעתי, כתיבה אומנותית (מה שאני מקווה שאני עושה, ויסלחו לי אלה שחושבים שאני יהיר)באה ממקום אחר, מאותו מקום עלום שגורם לכל האומנים לעסוק באומנות.
        אין ספק, בכל תהליך יצירה יש סוג של ריפוי לנפש , אבל כתיבה טרפויטית תראה בדרך כלל כמו תשפוכת רגשות של בני שש עשרה.

        בדברים אלה ,אני לא מתכוון חס וחלילה שכתיבתך אהוד היא כזו.
        ממש לא

        דרך אגב ,מי שרע אחד מאחוריו יודע שמבחינה סטטיסטית אין הבדל בינו לבין האחרים מבחינת הסיכויים שיגיע אליו רע עוד יותר
        טפו טפו טפו

      • תועלת ?
        מה לתועלת ולכתיבה בכלל ?
        להתעלם מן הצד "התרפוטי" שיש בכתיבה זו איוולת ושקר, כמובן שקיים גם צד כזה ונכון זה עדיין לא אומר דבר על ערכה של היצירה
        להתעלם מן הצד ה"תרפויטי" זו לא רק שקרי זה גם יהיר

  5. אהוד פדרמן

    אני שמח על הדיון שמתפתח לגבי מקורות הכתיבה – אך לא בכך דן השיר

    מענין שיודעי שיר כמותכם, קוראים בשיר כה קצר וברור דברים שאינם מופיעים בו מה שמאושש את אימרתה של רחל המשוררת בשינוי קטן אך משמעותי:

    'רק על עצמי לקרוא ידעתי'

    הנחמה בשיר הזה קשורה לידיעה ש'הרע מכל נמצא מאחוריך' ולא לעובדת המצאותו של כלי כתיבה בידך (אני מקווה שאין עוררין על כך שפחם הוא כלי כתיבה). גיורא פישר התיחס לסיכויים סטטיסטיים של פגיעה חוזרת במי שנפגע,טפו טפו טפו, אך לב מפוחם משמש מטאפורה למשהו סופי שאינו ניתן לפגיעה נוספת בבחינת – אינך יכול להשרף עד תום (במילים אחרות, למות) פעמיים. אין הלב המפוחם דומה להתאבנות המפוררת ביד הדובר (שלכאורה יש לו שליטה על התהליך) בשירו המכונן של גיורא פישר 'באחת'

    באחת
    הייתי לאבן

    ומאז
    אני מפורר את עצמי

    עד תֻּמִּי

    אם להשתמש בדימוי ברוח השיר, הלב המפוחם מקביל לשלב הפיכת האבן לאבק

    אני נוטה להסכים עם עמדתו של גיורא לשם שבכתיבה אין תועלת ומפנה אתכם בנידון לדבריו של מאיר ויזלטיר בתכנית גיבור תרבות ששודרה בערוץ 8שאמרם בעודו עושה מעשה רב תועלת – מטגן קציצות (ניתן לצפות בתכנית באינטרנט).

  6. מירי פליישר

    נחמה נכונה

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאהוד פדרמן