בננות - בלוגים / / תובנה מאוחרת – שיחה עם לראות של איריס קובליו
גילגול איטי
  • אהוד פדרמן

        דברי ימים אבודים  " וְסָפַרְתָּ לְךָ שֶׁבַע שַׁבְּתֹת שָׁנִים, שֶׁבַע שָׁנִים שֶׁבַע פְּעָמִים וְהָיוּ לְך יְמֵי שֶׁבַע שַׁבְּתֹת הַשָּׁנִים, תֵּשַׁע וְאַרְבָּעִים שָׁנָה."     וּבִשְׁנַת הַחֲמִשִּׁים, הָעֳלוּ בָּאוֹב עַצְמוֹת אָבִי שֶׁכִּמְעַט נָמוֹג בַּעֲנַן עָשָׁן שֶׁל דּוּבֶּק 10 וְהוּא בֵּן אַרְבָּעִים וְתֵּשַׁע   עַצְמוֹת הַשָׁנִים בָּהֵן מִלּוֹתי עָבְדוּ אֶת הַמִּסְפָּרִים                   עֲצוּמוֹת עֵינַיִם וְלֹא הִשְׁמִיטוּ וְלוּ חוֹב אֶחָד   הַשּׁוּמָן שֶׁצָּבַרְתִּי עַל בְּשָׂרִי לְכַסּוֹת אֶת שְׁרִירוּת הַלֵּב עַד-לֹא-יָדַע שֶׁאַהֲבָה וּכְאֵב תְּחוּשׁוֹת נִרְדָפוֹת הֵן   וְעוֹד בְּעֹצֶם מֶחְדָלֵי יָמַי,       רִבְבוֹת שָׁעוֹת אֲרוּרוֹת שֶׁעֻכְּלוּ בְּשֵׁרוּתָיו שֶׁל מֹלֶךְ הַמִלְחָמוֹת, יֵשׁ/יֵשׁ בְּרֵירָה   שְׁנוֹת שִׁירָה עֲצוּרָה שֶׁבִּלִיתִּי בְּמוֹסָד הַצַּעַר 'נְעוּרִים מְאֻשָּׁרִים' עֲצָמוֹת רַכּוֹת שֶׁל שְׂפַת אֵם, סְחוּטָה מִשִׂפְתֵי אָב עָיֵף, קְפוּצוֹת בֶּאֱמוּנָה שֶׁמִּלּוֹתָיו שֶׁל אָדָם קְצוּבוֹת, שְׁאוּבָה מִפְּטָמוֹת בּוּרוֹת   שׁוֹפְעוֹת אַהֲבָה מְפֻטְפֶּטֶת הַיּוֹנֶקֶת אֶת אִיד קִיוּמִי.   וּבִשְׁנַת הַיּוֹבֵל   קָרְמוּ עוֹר מְצֻלָּק מַצַּע לְדִבְרֵי    יָמִים אֲבוּדִים. בוגר התכנית לכתיבה יוצרת באוניברסיטת חיפה. ספר השירים , ' רחיפאי' ראה אור בהוצאת אבן חושן בשנת 2007   ספר השירים ' ויהי קול', ראה אור בהוצאת פרדס בשנת 2013 .    שירים רב-פסיגיים, חד-עונתיים, נטמנים פה ושם במטע הבננות

תובנה מאוחרת – שיחה עם לראות של איריס קובליו

 

 

 תובנה מאוחרת (סונטה)  

 
לֹא נִתָּן לְהָבִין
אֶת כְּמִיהַת הַמִּיתָה   
עַד שֶׁמְדִיטָה מֻשְׁלֶמֶת 
לֹא מִסְתַיֶּמֶת בַּזְמָן, סְתָם
כִּי לֹא מִתְחַשֵּׁק לַגּוּף הָרָפוּף
לָשׁוּב לְגּוֹעַל הַנֶּפֶשׁ
 
עֵין-נֵאוֹן בְּתִּקְרָה צְחוֹרָה  
מְאִירָה מִפְרֶקֶת שְׁבוּרָה 
מֻנָּחַת עַל מִשְׁטַח נִירוֹסְטָה
קִירוֹת חִוְרִים מִסְתַּכְּלִים 
בְּאִי-אֵמוּן עִוֵּר
זֶה בְּעֵרֻמּוֹ שֶׁל זֶה
 
אֵין מִלִּים בַּפֶּה הַפָּעוּר
לְתָאֵר אֶת תְּחוּשַׁת הַשִּׁחְרוּר.
 

 

 

 

 

14 תגובות

  1. איריס קובליו

    אהוד, מה שאתה מתאר זו תקלה, ארוע חד פעמי, ולא מדיטציה שבאה מעבודה שיטתית ומתמדת (אתה כותב "מדיטה מזדמנת"). תופעות כאלה בהחלט קיימות, וכדי שלא לאבד שליטה דרושה משמעת והתמדה.
    לכתיבת שירה התקלות הללו יכולות להיות מופלאות. אנחנו כותבים את הקצה, את המסיט, מתחברים לסבל ומעצימים אותו בכתיבה.
    הכתיבה, היצירה, היא אחד הלוחמים בשגרת המדיטציה המתמידה.
    לאמן קשה להתגבר על יצר היצירה. אמן מוקסם מתקלות. אני מכירה את זה היטב 🙂

    • אהוד פדרמן

      איריס יקירתי, כדי שלא תהיה אי הבנה בכוונת הכתוב הוחלפה המילה 'מזדמנת'
      ב'מושלמת' וראי גם את תגובתי לתמי

  2. מירי פליישר

    וואו

  3. הנחבא אל הכלים

    לדעתי,שיר טוב שבאופן בוטה וקר מבטא תחושה של "טוב המוות על החיים".

  4. אהוד, תחושת שיחרור- אולי, אך גם מיד געגוע… "טוב לחיות בעד ארצנו"…:)
    וכן, היו מקרים של הסתלקות מהעולם דרך תירגול מדיטטיבי אבל זה מאוד מאוד יוצא דופן.
    שורה תחתונה בשיר שלך- האם אתה ממליץ על המוות?

    • אהוד פדרמן

      תמי יקירתי, בניגוד להמלצתי החמה בפוסט הקודם, לעשות ביטוח-מתים-חיים
      אני ממש מסתייג מהענין של למות בטרם עת ולפחות בטרם עט השלימה את כתיבת קורות היד הרועדת המחזיקה בה.

      וכדי שלא יטעו בכוונת המשורר החלפתי בשיר את המילה 'למות' בצמד המילים, 'שלות עולמים'

      בעקבות תגובתה של איריס, החלפתי גם את המילה 'מזדמנת' במילה 'מושלמת'
      ובזאת אני מצהיר שהשיר 'מת', כלומר שלא יחולו בו שינויים (לפחות עד תחיית המתים)

      • מירי פליישר

        אהבתי קודם. זה מת מידי.:) בהוא היתה התרסה

        • אהוד פדרמן

          או-קיי מירי, אשקול אם להחזיר את השיר לחיים ולשנותו לפני שאמיתו שוב בלי רחמים.

          איזה כיף לשירים שהם יכולים לנוע בחופשיות בין העולמות, זה של המתים וזה של החיים ואיזה כיף להיות אלוהי השיר.

      • עכשיו זה פחות פטליסטי. זה נראה כאילו חווית מוות קליני…:)

        • אהוד פדרמן

          לתמי ומירי, אחרי שישנתי ליד השיר כל הלילה וטלטלתיו עימי לאורך ארבעה קילומטר בשפת הים החלטתי להחזירו לענין המיתה – משיקולים עניניים ופרוזודיים.

          עכשיו אניח לשיר שלא ישן כל הלילה ובבוקר אולץ לצאת למסע רגלי, לנוח על משכבו בשלום

  5. טובה גרטנר

    היי אהוד
    תחושת השחררו היא כמו שהיא
    רק שזה בא נאמרות המילים האלה.
    ומוזר לומר אין מילים בפה בעור.
    ניגמרות המילים אז…
    להתראות טובה

    • אהוד פדרמן

      טובה יקירתי, יש בך תמימות שובת לב

      הפה הפעור במקרה זה הוא של גוויה
      לכן אך טבעי הוא שאין לו מילים

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאהוד פדרמן