בננות - בלוגים / / קטעי ביוגרפיה קצרה
פרפרים ברשת
  • גרא גינזבורג

    ביוגרפיה חיצונית: יליד רוסיה הלבנה. MA במתמטיקה. עולה חדש כבר שלושים שנה. מורה ליוגה כבר חמש עשרה שנה. מהנדס תוכנה לפרנסתי. כותב שירה, פרוזה, מאמרים ותרגומים מדי פעם. ביוגרפיה אחרת: תורת היוגה העתיקה שינתה את הרכב הדם שלי והניסיון המתמיד ליישם את האמת והיופי שלה בחיי היום-יום מהווה את האתגר של חיי.

קטעי ביוגרפיה קצרה

 


נולדתי אי-שם, כעשרים מעלות מערבה מהחלק הצפוני יותר של שביל החלב. משם באתי. לשם אשוב בבוא העת. הייתה זאת תקופת מלאות והרמוניה קצרה בחיים של הוריי. נולדתי בשלכת, בעונת הגסיסה והעצב של הטבע, אך גם בעונת האהבה הבוערת והמאמץ של עיבור ומנוחה שאחריו. צבעם של השמיים היה כחול-עמוק, אולי זאת הסיבה למבט החולמני בפניי, שנחתם מאז ונראה כי יישאר עד לעזיבתי את המישור המאכזב קמעה הזה. נתיבי חיי היו משובצים באבני דרך פשוטות ולעתים היו מכוסות לחלוטין בשלג נוצץ עד קצה האופק וצבעו היה תכלת, כי התערבבו שמיים וארץ ולא היה להם סוף. 

באביב, כאשר ברק קרע את השמיים ואת הואדיות מסביב, כאשר רעם אדיר קבע את חותמו על כל, אז ריחו הלא נשכח הזה של האוזון, מתוק ומופלא, פתח את נחיריי, את גרוני וריאותיי, התפשט מעל לאדמה בגובה של ילד שעדיין לא חושב על בר-מצווה כלל, אז הבנתי היטב שעד כה למעשה לא נשמתי באמת ואולי לא אנשום באמת שוב. 

בקיץ, כאשר כדור מִשְׂחָקִים טועה הוביל אותי לפיסת ממלכה לא ידועה, מעבר לגדר של אף-אחד, הוביל את צעדיי מֵאֲחוֹרֵי הגבול הלא נראה, לחלקת אחו שרגל אדם לא דרכה עליו אלף שנה, עצרתי פתאום בתדהמה אילמת, כרעתי על ברכיי לעשבים נוטפי דבש דביק, פרחי שדה בגודלם האגדי כמעט שגבעוליהם שלחו אליי תחושת בריאות וכוח שלא נראו לי עד כה במקומות שהות של אדם, וריח, ריחם המשכר כבש את הכרתי הלא מלומדת ונשאר שם עמוק בזיכרוני, מתנת חינם תמימה, לא שכירה, טבעית ופשוטה, כמו שאני בעצמי הייתי. 

לא פלא אם כך, שהבעת פניי נשארה חולמנית במקצת עד עצם היום הזה, ולא פלא גם שחוקי המתמטיקה והלוגיקה שלמדתי מאמי, הפכו גם הם לבסוף לאחו המופלא של אותם חוקי הטבע. לא פלא שגם כאשר הגעתי לגיל הבר-מצווה, איבדתי פתאום לימים ארוכים את השייכות שלי למעטפת המוכרת שהייתה גופי והפכתי לדייר עצמאי וזמני שמבקר לפעמים בביתו הזמני, אך בעצם אינו שייך אליו כלל. 

אך למציאות, או אם תרצו, לשכבת קיום דקיקה ודמיונית זו, כלל אין בעיה להתגבר על עולמו הפנימי שהנער המתבגר שייך לו במודע או לאו, ולקבוע עבורו איזו דרך מעשית כלשהי בעזרת חושיו הפשוטים ובדרך הרגילה כל-כך לסגור עליו מעגל שלא יחרוג ממנו אולי עד סוף חייו. 

התמכרתי לתנועה. לריקוד. התמכרתי כל-כך שבמשך תשע-עשרה השנים הבאות הסתחררתי מהרוח בפניי ובגופי שייצרתי לעצמי. איני מצטער שלא השקעתי את זמני במשהו מועיל יותר, כי אותה הרוח נושפת גם לכנפיים של ציפור. ואם להוסיף לזה את לימודי המתמטיקה, אהבת הספר והנטייה לדמיון תמים, מתקבלת תוצאה מעורבת מוזרה אך הכרחית למטרה כלשהי לא ברורה לי לגמרי, אך רחוקה ומדויקת. ואם להוסיף לזה בזבוזים קטנים וימיי דוחק ארוכים, מה יישאר לאדם שכזה חוץ מלשכלל את חלומותיו ולספר לעצמו סיפורים מרתקים מצוצים מהאצבע. ולמען האמת לא היה לו הרבה מה לאכול או לשתות אפילו, חוץ מלמצוץ לעצמו את האצבע של הדמיון ולצחוק אותו צחוק פנימי פתאומי בהנאתו הטהורה מסיפור ילדים מוצלח ומצחיק במיוחד, שנברא בלבו בלבד באותו רגע ממש. 

איני מצטער על כך, שסיפורים אלה מזמן נשכחו ונמחקו מזיכרוני, כי ודאי היו טיפשיים במקצת ובוודאי נאיביים  בהרבה, אך בכל-זאת הייתי רוצה להישאר אותו נער ואיש צעיר במהותי עם יד מדויקת יותר, כוח הבחנה ספרותי וטעם אסתטי של איש מלומד חיים, בעל הגיון ברזל ודרך חשיבה של משורר חולמני, כי היום משוכנע אני שרגש חודר עולמות של איש הספר הכבול באזיקי הגיון אכזריים, לבסוף יימצא את הסיבות לאינטליגנציה העילאית אשר מנהלת את היקום כולו ושמה – אהבה.

ואם יתכן ונקודת המוצא והסיום של פרק זה של חיי מאופיינים בעיקר בטעם ובצבע עילאיים אלה, השאלה הנשאלת היחידה היא, איך למתוח חוט ארוך וברור בין שתי נקודות אלה, שספק כבר איזה מהן היא המוצא ואיזה היא הסיום, למתוח כך, שלא יסתבך החוט או חס-וחלילה יקרע במקרה. ואם לקחת בחשבון את העובדה שטבעי לו לאדם לפגוע בזולת מעצם קיומו ליד או רחוק אפילו, נראה לי כבלתי-אפשרי להביא משם, מנקודות המוחלטות האלה, איזה יהלום יקר ערך מכל עד כדי כך, שקיומו היא תמצית חיינו שם, אך גם פה, במישור היחסי כל-כך של פגיעה וסבל עם שיכבה בלתי נראית ומלאה בחבלות של אותה האהבה הנאנחת בלית-ברירה, בראותה את השימוש העיוור והמשובש בתהילתה והניסיון האבוד למשוך אותה למטה ולשווא לזהות אותה בדברי המישור האומלל הזה. 
אם כך, המשימה הקשה מכל עבורי היא בדרך כלשהי לנסות ולהמשיך לעמוד על החוט הדק הזה ולא לבגוד. עם מבט אחורה וקדימה, מטה ומעלה, ידעתי, כי כל מה שלמדתי ולימדתי היה זה רק מסווה ללימוד אחד וסופי – ללמוד לאותה אהבה אחת שממנה באתי, מאותה נקודה ביקום, עשרים מעלות מערבה מהחלק הצפוני של שביל החלב, שממנה בא הכל, ותפילתי היחידה שהיא תהיה גם הסיבה היחידה לעזיבתי.

 12 אוקטובר 2008

 רומניה

 

 

 

47 תגובות

  1. התמונה נהדרת – מותר לשאול איפה ומתי צולמה?

  2. ברוך הבא, גרא!
    ועוד אשוב ואקרא.

    • איזה יופי של כתיבה ,גרא, כתיבה כל כך פיוטית שבאה מנפש עשירה, רק מי שמכיר בכוחה של אותה אינטלגנציה עילאית הקרויה אהבה וניזון ממנה, יכול לכתוב ברגישות ,כזאת ברוך הבא למטע

    • תודה תמר.
      גם על הבטחה לקרוא.
      🙂

  3. התמונה נוגעת בחמלה

  4. ברוך הבא גרא!!! ואוי אוי אוי, איזה תמונה, איזה ילד רזה ועצוב. מכמיר לב.

    • יעל היקרה,
      רזה זה לא רע כל-כך. את יודעת כמה ק"מ עשיתי על האופניים האלה ביום? ראי הסבר מפורט יותר מעל התמונה 🙂

  5. שולמית אפפל

    ברוך הבא, גרא!

  6. ברוך הבא גרא , הכתיבה שלך מיוחדת, ביוגרפיה אמיתית גם של המעמקים, גם את התמונה בה נראים כל הדברים עליהם כתבת, כולל המבט ,אהבתי

    • תודה חני יקרה,
      כולנו מיוחדים, ממש עולמות.
      אהבתי מאוד את הסיפור האחרון שלך על ולדי. אני באמת מעדיף קודם להיות אדם ואחר-כך כל היתר. ולא להפך. את יודעת. זה מהסיפור שלך…

  7. בשעה טובה ובהצלחה!

  8. באנו ונלך באהבה, איזו פתיחה נשגבת
    ברוך הבא גרא !

  9. איזו דרך מקורית לכתוב ביוגרפיה. כל כך יפה.מסרת לנו את מהותך. המבט נשאר אותו מבט.תמונה נהדרת.
    קשה לי לקבל את "העובדה שטבעי לו לאדם לפגוע בזולת ", אני כרגע לא מקבלת את זה כעובדה. מוכנה לקחת ולבחון את זה, כחומר למחשבה.
    מצאתי גם שפעמיים כינית את המישור הזה בביטויים אפורים כמו "אומלל" ומאכזב". גם אחלוק על דעתך.
    אתה מצטייר לי כלוליין של המישור, עד כה, נפלת?
    מאחלת לך שהייה נעימה במטע וקבלת פנים חמה.

    • לוסי אהובתנו,
      תודה לך. העולם יחסי. אנחנו לא מושלמים. תראי לי אדם אחד מאושר באמת. או נורמלי באמת. אך הכל עטוף בענן דק של אותה האהבה שלא תמיד נראית ושאני מדבר עליה. וזה שולל כל שלילה, או מה שנראה לך שכזאת. לא נפלתי. רגליים על הקרקע, הראש אי-שם בעננים. רצוי של גשם 🙂
      והפרטים? אפשר לבדוק בהמשך.

  10. גרא, יופי של סיפתח, מקורי, מסקרן, מעורר מחשבה ומזמין שיחה סביב כמה נקודות מבט על מאין באנו ולאן אנחנו הולכים. ברוך הבא!

    • מוישלה היקר,
      תודה על תגובה. בהחלט אשמח לניתוח כלשהו. האם יש לך קטע פרוזה משלך להראות לנו? תמיד מעניין איך משורר כמוך כותב פרוזה. זה יכול להיות שירה חופשית בלי מגבלות השירה. כאילו להרהר בלי צורך לכתוב שיר. מדליק, לא!?

      • אכן רעיון מעניין, אחשוב על משהו ללא דאווין. בינתיים מסקרן לשוחח על סוגיות שהעלית כאן ועל שאלות ששאלת אותי בפוסט על כרתים על הזיקה שבין אגדה-אלים וחיים. נראה לי שבקרוב נעשה זאת

  11. כתוב נהדר. הקטע הראשון שיר בפני עצמו. אבל הכל יפה ומיוחד ואיזה כבוד שאתה איתנו! ברוך הבא!

    • סבינה יקירנו, תגובתך ועצם תגובתך מרגשים אותי מאוד. רק טבעי הוא לאדם שחווה משהו טוב, להתחלק עם האחרים. הרי אנחנו אנשים פשוטים בעצם, שלא זקוקים לכבוד מעבר לצורך של חקירה משותפת של נפלאות הבריאה בשלמותה. דעתי המוזרה היא, שאדם ללא נגיעה הגונה בשירה, רק בקושי יוכל לחדור לסודות אלה.
      באהבה, גרא

  12. גרא, מרגש לקרוא אותך.
    הלוואי שימשיכו שמים להתערבב עם ארץ ויהי אור שיפוץ סביבך כמו כאן.

    • תודה תמי הנחמדה. האור הזה נמצא סביב כולנו ללא ספק. עניין של בחירה ושינוי זווית ראייה. אולי זהו התפקיד של המשורר/ת?

  13. ואחרי קריאה – כמו שציפיתי, קסום. (הכתוב לא פחות מהתמונה). קסום ומלא ועשיר ולא מתוק. כמו שאני אוהבת. 🙂 בקיצור – נהדר ויותר מכך – מחכה לעוד.

    • היה ברור מראש שפפאנאש לא מתאים לך. תודה שירתנו היקרה. קשה לא לאכזב לאורך זמן. מעטים הדברים שטובים באמת. אז, מעט וטוב או לא כלום.
      נשתדל.

  14. כן, זה רעיון מדליק, אחשוב על משהו בלי דאווין, אבל בינתיים מסקרן יותר לפענח ביחד סוגיות שהעלית כאן וגם משהו שכתבת אצלי על הזיקה שבין אגדה-אלים והחיים ועוד

  15. הי גרא, נהניתי לקרוא במיוחד בגלל שהמוח שלי נאלץ להזיע וזה לא קורה בדרך כלל בקריאה ביוגרפית, הלכתי לחפש את המקום הזה שממנו באת עשרים מעלות צפונית לשביל החלב ולמדתי ששביל החלב מתקדם לעברו, וגם צירו של כדור הארץ משתנה ואם היום הוא מכוון לעומת פולאריס (כוכב הצפון), הרי שבשנת 7500 הוא יכוון עשרים מעלות צפונה ממנו לאלפא-קיפאי. החיים שלך נשמעים כמו מסע בין כוכבים, ומקושרים לאסטרונומיה, ורק אם אני מדמיינת אותך בחוץ, מחוץ לשביל החלב אז אני יכולה להבין קצת יותר את הדברים שכתבת עליהם.
    בנוסף, אהבתי איך ששזרת לתוכם את עונות השנה של כדור הארץ, ואת האהבה שהיא בעבורך הסיבה לקיום של כאן.
    אני לא יכולה להגיד שאני מבינה את הדברים האלו, אבל אני בהחלט מאמינה לך שאתה מרגיש דברים אלו ומאמין להם, מבחינתי, כל סיבה לבחור באהבה היא סיבה נהדרת, ותודה ששיתפת את הקוראים בפנים המיוחד שלך.

    • סיגל, את מדהימה. כעשרים מעלות מערבה מהחלק הצפוני יותר של שביל החלב… זוהי אינטואיציה כלשהיא של איש החלומות שכל חייו מתעסק בדברי הגיון צרוב. באותו מקום בו נפגשים דברים אלה ביחד, יש לפעמים חריגה מן המעגל הסגור של זווית הראייה המשובשת שלנו.
      נקבע פגישה בנקודה זו בשנת 7500 לערך כדי לבדוק אם כל הנ"ל עובד… חישובים עלייך.

  16. מירי פליישר

    חיכיתי לזמן של ריכוז לקרוא את פלא קיומך המתמשך מאותה נקודה עד היום ו…היה שווה.
    ברוך בואך הרשמי לבלוגייה הקסומה הזו כוכב יקר

    • תודה מירי היקרה, קראתי את הפוסט האחרון שלך ונהניתי מהפתיחות ומהומור העדין שלך. אענה לך שם.
      שווה לחגוג את הפלא הזה של קיומנו כאן. כי אף אחד לא בא מכאן, כולנו משם, וכולנו שותפים למסע המשותף. כך גם נתנהג…

  17. ואני, יקירי, כל כך אהבתי את התמונה, ואותך, ואת כתיבתך, וזו מחוותי לך:
    http://www.flickr.com/photos/iriskovalio/2059766430/sizes/o/in/set-72157603278570430/

  18. גרא, ברוך הבא!

    הילד שבך נשאר טבוע בפניך לחלוטין. זה מוזר ומקסים בעת ובעונה אחת.

    משמע שהחוט נמתח היטב וברור בין נקודת המוצא לנקודה הנוכחית. ואין סיבוך ואין חשש היקרעות. ולא בגדת בילד שבך.

  19. שמחתי לפגישה בבלוגיה. הלוואי וחוט ההתחלה לא ישמט מידך.

  20. נעמי לויצקי

    ברוך בואך גרא, כמה טוב שהתחלת לכתוב. הכתיבה שלך נותנת תחושה שהסיפור הזה שהחל אי שם בשביל החלב מפעפע כבר זמן רב ורוצה לצאת החוצה. אין כמו שילוב של מתמטיקה ופילוסופיה וזה כה ניכר הן במבט החולמני והן בטקטסט הזה שלך.

    • נעמי היקרה
      תודה על הברכה היפה. אם לא תצא מכתיבתי הרבה תועלת לי או לאחרים, דבר אחד ברור לחלוטין – אני רוכש חברים שמבינים ללבו של הכותב, ויש לזה ערך אדיר עבורי

      • נעמי לויצקי

        גרא יקירי, תצא ועוד איך תצא תועלת, לך בטוח וזה מה שחשוב. הכתיבה ,אתה יודע, היא סוג של קתרזיס ובנוסף לזה אתה באמת כותב יפה.

  21. היי גרא
    מאוד יפה בעיניי הביוגרפיה עצם הרעיון, לשתף מי אתה… אני לא הייתי חושבת על זה, כי בתוכי לא הייתי חושבת שזה מענין.
    למרות שאני מוזקאית, יש לי שיר שניקרא ביוגרפיה:
    מה הדבר הטוב שעשיתי בחיי
    שלא הקשבתי לקול הורי…
    מה הדבר הרע
    שרדפתי ורדפתי ולא ידעתי מתי לעצור
    מאוד סיפרותי מה שכתבת פה
    להתראות טובה

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לגרא גינזבורג