בננות - בלוגים / / מדריך תליית הכביסה לגבר
פרפרים ברשת
  • גרא גינזבורג

    ביוגרפיה חיצונית: יליד רוסיה הלבנה. MA במתמטיקה. עולה חדש כבר שלושים שנה. מורה ליוגה כבר חמש עשרה שנה. מהנדס תוכנה לפרנסתי. כותב שירה, פרוזה, מאמרים ותרגומים מדי פעם. ביוגרפיה אחרת: תורת היוגה העתיקה שינתה את הרכב הדם שלי והניסיון המתמיד ליישם את האמת והיופי שלה בחיי היום-יום מהווה את האתגר של חיי.

מדריך תליית הכביסה לגבר

            אתה לא חייב לכבס ביד. במכונה שלך יש אפשרות כזאת. גם דברי צמר חייבים כביסה ובמכונה ישנה גם האפשרות הזאת. ואל תחכה שהיא או מישהי אחרת תעשה זאת במקומך. אתה גבר עצמאי ותהיה כזה גם בעתיד. תמיד. רק תפריד בין הכביסה הלבנה והצבעונית. ותשכח ממכבסה ציבורית. אל תחשוב שתשב לך באיזה בית-קפה עם הספר והכול יהיה פשוט וקל. אני אומר לך – תשכח ממכבסות וגם מניקוי יבש, אלא אם כן יש שם מישהי שמעניינת אותך. אבל זה סיפור אחר, אין לזה קשר לכביסה. אל תנסה לשכנע את עצמך שאתה אדם קטן וצנוע ואין לך הרבה בגדים ואתה בכלל לא מלכלך כל כך. דבר ראשון שאתה חייב לדעת עכשיו שאין שום קשר בין כמות הבגדים וכמות הכביסה, אף פעם לא היה, ובוודאי אין לזה שום קשר לצניעות או חוסר צניעות שלך. החדשות הגדולות הן – יש לך המון כביסה. הרבה יותר מאשר לאדם רגיל. אתה תבין זאת בהמשך. קודם כל, אם אתה רוצה לנקות את הראש מהחיים הקודמים שלך, דבר ראשון במעלה שאתה צריך באמת זאת מכונת כביסה חדשה. קח את עצמך בידיים, תפסיק לפנטז ותתקין את המכונה החדשה, תקנה אבקת כביסה טובה, מרכך וחומר לניקוי כתמים. תשכח ממייבש, זהו רעיון אמריקאי מטורף, הוא לא מתאים לאקלים שלנו ויהפוך את כל הבגדים שלך לסמרטוטים ובדרך גם אותך וזה ממש לא מתאים לנו. אז תשכח מכל הרעיונות הטכנולוגיים שלך, הם לא יעשו את חייך קלים יותר, ההפך הוא הנכון וצערך יהיה גדול יותר משחשבת. אז בוא נחזור לענייני הכביסה ותליית הכביסה כי יש לזה סיבות רבות ומטרות נעלות.

אם המרפסת שלך חמישה מטרים לאורכה ואין לך מסתור כביסה, ולרוב הרווקים משום מה אין מסתור כזה, משוך חבלים טובים שלוש פעמים, גם פעמיים יספיקו, אבל תעשה שלוש, אני אומר לך.

עכשיו עליך לדעת דבר-מה חשוב ביותר. וקבל זאת כתשתית והדרך שלך לאושר עליון. חולצה, תחתונים וגרביים מחליפים כל יום. מכנסיים – פעם בשלושה ימים לפחות. עליונית או מעיל – פעם בשבוע לפחות. כל אלה חייבים להיראות כחדשים תמיד. תקנה איזה בגד חדש פעם בחודש. ופעם בחודש זרוק משהו ישן או בלוי. כל כתם על הבגד הוא כתם על הפרצוף שלך. אתה מבין אותי. דינן של הנעליים לא שונה. אם הנעליים שלך נראות כמו חסר בית בדלהי, אז החדשות לי עצובות עבורך – אתה מת.

ומה עם סדינים, ציפות, ציפיות, כיסויי מיטה, מפות שולחן ושטיחונים? אתה יודע שיש לך בעיה רצינית ביותר. זאת הבעיה המרכזית של כל הצרות שבחייך. מובן מאליו שכל אלה אתה מכבס ומחליף פעם בשבוע הכי מעט, אולי לא כולל כיסוי מיטה, זה תלוי. מובן גם שאתה לא תכנס למיטה מסריח מזיעה, סיגריות או סתם ריח עירוני אחר. יש כאלה שאוהבות ריח של זיעה, אל תסמוך על זה, ותהיה בטוח שאם כן – זה עדיין לא זיעה שלך, אבל אם זה יקרה לך פעם, תדע – יש סיכוי שהיא סובלת אותך וחצי דרך לאוורסט כבר עשית, אבל אל תשכח שרוב המטפסים נכשלו בחצי השני. זה הרי טבעי וברור.

אז ככה. אם בבוקר ברור לך מעבר לכל ספק שהאישה הזאת לא תכנס יותר לביתך, דבר ראשון שעליך לעשות זה לכבס את כל הבגדים שלך, את כל כלי המיטה, את כיסויי מיטה, לאוורר את כל השמיכות וכריות בשמש ורוח, כולל כורסאות וכיסאות שהיא ישבה או שכבה עליהם, לכבס מפת השולחן, לאוורר את הבית כמה שעות, לשטוף ביסודיות את כל הכלים, לפזר ריח טוב, לשטוף ריצפה בקפדנות, לשאוב אבק מהשטיח ובפינות הבית, לעשות לעצמך מקלחת טובה, לעבור על כל הבית, לסדר ולנקות, להוריד אשפה, וכל זה למה? כדי שמחר תוכל להמשיך לאותן הפסגות המושלגות והנוצצות מרוב האושר ועושר שלך. רצית להיות גבר עצמאי ולא תלוי רגשית. אתה רוצה משהו שהוא כמעט בלתי אפשרי – משהו שבטעות קוראים אהבה גדולה שהיא בעצם משהו גדול יותר מזה, זה מצד אחד, ומצד השני אתה רוצה להיות גבר עצמאי לא תלוי באף אחת. אז עכשיו אתה מתחיל להבין למה יש לך יותר כביסה מכל גבר נשוי. וטוב שכך. אז בוא נהיה מעשיים כמו שאנחנו באמת.

כשאתה תולה כביסה, אל תכעס, אל תחשוב למה אני צריך לעשות את זה וכל הדברים מסוג זה, זו טעות. תירגע ותהנה מתהליך. תליית הכביסה זאת אמנות בפני עצמה ואתה תהנה מזה כשתלמד. גם חייך הם אמנות גדולה כפי שאתה יודע ולא דבר מעצבן כפי שאתה חושב כרגע, ותליית הכביסה היא אמנות מדהימה, יותר טובה מפיסול בקרח ובניה בחול הים. ויש גם סיפוק וגם תגמול, זאת תגלה בעצמך.

דבר ראשון, תעבור עם מטלית לחה על החבלים, הרבה פיח ואבק בעיר הזאת ואחרי שעבדת קשה, תהיה מזועזע אם בסוף תגלה שאת רוב הכביסה תצטרך לעשות מחדש אם לא תעשה כפי שאני ממליץ לך עכשיו. אז קודם כל מטלית. גם על המחשבה שלך. ממש ככה. התחלה טובה.

קנה לך גיגית בצבע אדום ובגודל מתאים לארון הכלים שלך. צבע אדום נראה טוב על רקע של צבעי שמיים, גם בקיץ וגם בחורף. תחשוב רגע, גיגית אדומה בקומה שש (נניח) על רקע שמי חורף סגולים, כהים, קודרים – זה יעשה לך טוב בעיניים. ואתה כבר מתחיל להבין אותה. תוציא את הכביסה מהמכונה ישר לגיגית וצעד לך למרפסת בטכס מלא משמעות, כי אתה מביא אודם לשמי חורף, זה אלוהי.

תניח את הגיגית עם הכביסה על שולחן עץ צבוע תכלת ליד כסאות בצבע תואם (מה?,  אין לך? אתה נראה לי ממש בדיכאון, מסכן…)  ותנשום. זה רגע מאושר בחייך. ולא היחיד.

תנשום את ריחה של הכביסה הרטובה מעורבב עם לחות של רוח ים קרה מעורבבת עם ריחו של אספלט רטוב אחרי הגשם מעורבב עם עוד משהו שאין לך הסבר, ואתה כבר מרגיש את הטעם של הרטיבות הזאת על לשונך ובחלל הפה, הטעם מעורבב עם המשקה האיטלקי האדום המרגש והמסעיר הזה מבית-קפה למטה, זה בטח יזכיר לך משהו ואתה מתחיל להבין אותי, תודה לך.

נער כל פריט בניעור אנרגטי אחד או שניים לפני שאתה תולה אותו, אל תחסוך באטבים ואל תתחכם בכלום, פשוט תתלה בקצוות כך שיהיו פחות קיפולים ושכבות וקצת תמתח על החבל אם זה אפשרי. זה הכול. אל תהיה מפגר ואל תתלה דבר על דבר כדי לחסוך במקום, אתה רק תפסיד מזה. ראה, זה תלוי אחד ליד השני, לאורך המרפסת, פשוט כל-כך, לא מושלם בכלל, החבלים שוקעים, צונחים בגלל הכביסה, עושים קשת, אז מה? ניסית פעם לאהוב מישהי מושלמת? אתה רואה, אפילו לא ניסית. בסוף אנחנו נבין אחד את השני מצוין.

כאן אנחנו מגיעים למשהו שהוא שיא. נניח שתלית את כל כביסה הלבנה בצבע שנוטה למוזהב קליל. ואנחנו מבינים בדיוק למה זה כל-כך קרוב ללבך וחגיגי כל-כך בעיניך. כל הסדינים והציפות והציפיות שמפרידים בינך לעולם החיצון עכשיו ומעניקים לך הרגשת קירבה וביטחון. אבל תשאיר מקום אחד פנוי. ממש פנוי שם באמצע וקצת ימינה. הרגע של האושר הגדול מגיע. קח את הבד לשמלת הסארי שקנית במזרח  והיום החלטת לכבס סוף-סוף, הוא בצבע של יין אדום כהה באורך חמש מטר עם ערבסקות רחבות מזהב בשני הקצוות ופס צר יותר לכל האורך, ותתלה שם. תפרוס אותו קצת, לא חשוב. תהדק לחבל. ועכשיו לך הצידה. תביט במעשה ידיך, בשמיים מעוננים מעל, תוריד את הגיגית מהשולחן ותכנס הביתה. שתה כוס קפה, תאכל כריך עם גבינה ורוקט, תביט החוצה דרך החלון הגדול למרפסת, תראה את הכביסה המתייבשת לאט, תראה את הכתם הנפלא של הסארי נע ברוח. יש לך בית. עשית אותו.

תראה, אם תשאיר את הכביסה ללילה, אני אבין אותך. להתעורר בבוקר ולראות שוב את היצירה הזאת זהו פיתוי לא קטן. רק קח בחשבון שתצטרך לצאת מעבודה בצהריים כדי להוריד. כי אם תחזור כרגיל מאוחר , הכביסה שוב תהיה לחה ולהשאיר כל זה ליומיים זה ממש להיות מרובע ופנאטי. אז תעשה מה שנוח לך אבל אל תתעמק יותר מדי, זה רק סמלים, אתה יודע. אז חמישי בלילה או שישי בבוקר זה בסדר מבחינתי, אבל אתה תעשה את החשבון ותחליט.

 

ועדיין לא דיברנו באמת על להוריד. אתה תהיה טיפש גדול אם תעשה זאת בחיפזון. כי אתה שוב תפסיד. כך מפסידים גם את החיים, ואני לא צריך לספר לך את זה. אז תוריד, כאילו יש לך את כל הזמן שבבריאה ויש לך, כפי שאתה יודע. תוריד ותריח. זהו ריחו של ניקיון, ואילו לאושר היה ריח הוא בוודאי לא היה רחוק מזה של הכביסה שלך, אז תקפל, תריח ותשתוק. כמו דבורה שהגיעה לצוף, שותה וכבר לא מזמזמת, לא צריך. אז תשתוק ותגהץ לך כמה חולצות למחר.

 

אז דיברנו קצת, מה יש.

30 תגובות

  1. מירי פליישר

    מקסים . ונשקף אל הים . גם הים יריח בכביסה. איזה כיף …אצלך…

  2. גיורא פישר

    יופי של כתיבה.
    הרבה מים לשטיפה ,אבל מרגישים את התהום שמתחת.

  3. איריס אליה

    קטע מצויין. באיזשהו אופן גם מצחיק וגם כואב.

    • גרא לאיריס

      תודה איריס,
      חיים אלה זה ממש קטע מצויין. עם הרבה כביסה, אסור לפספס, מה את אומרת?

  4. "דבר ראשון שעליך לעשות זה לכבס את כל הבגדים שלך, את כל כלי המיטה, את כיסויי מיטה, לאוורר את כל השמיכות וכריות בשמש ורוח, כולל כורסאות וכיסאות שהיא ישבה או שכבה עליהם, לכבס מפת השולחן, לאוורר את הבית כמה שעות, לשטוף ביסודיות את כל הכלים, לפזר ריח טוב"
    וואו, כל כך מוכר. היטבת לתאר חוויה של כאב

    • גרא לשם חסר

      תודה לך שם חסר,
      מפתיעה אותי השכנות הזאת של החוויה והכאב. כמה חבל שזה מוכר.

  5. סן פרנסיסקו על המים

    הבאת אודם גם לשמי החורף שלי. תודה לך,
    ארז.

    • גרא לסן פרנסיסקו על המים

      תודה לך סן פרנסיסקו על המים,
      הייתי מעדיף בלי צורך בכתיבה. אם זה אפשרי.

  6. כתוב מצוין גרא!! מדיטציה של כביסה, וזו עבודת הבית היחידה שאני נהנית ממנה, גם אתה תלמד..

  7. המשורר אדמיאל קוסמן כתב כמדומני באחד משיריו שאלוהים נמצא בחבל הכביסה , מענין למה התכוון אבל במחשבה שניה כשאני רואה את הים מבעד למרפסת שלך שמן הסתם חבלי כביסה תוליים בה ,אני מבינה למה התכוון והנה אני אפילו מריחה את ריח המוסק של המרכך מציף את כל הדרך לים
    יש נחמה גרא אפילו בדברים הקטנים
    אמא שלי היתה פעם כובסת על קרש וגיגית
    נברך על פלאי הטכנולוגיה
    ותעלם מקללותיה
    חג אורים מואר לבן וניחוחי בדרך אל הים גרא היקר

    • צ"ל: נתעלם מקללותיה

    • תודה חנה יקרה,
      כן, כנראה הדברים והמחשבות חוזרים למעגלים מוכרים, כך גם הכתיבה, ואולי במיוחד הכתיבה. ולא המצאנו שום דבר חדש, אבל נראה שחייבים לנסות. כן, גם על חבל הכביסה. כנראה איפה שיש האהבה, שם בטח תמצאי גם אותו, ולהפך.
      והדרך אל הים עוברת משום-מה תמיד דרך חצרות של כביסה. 🙂 לא דרך המרפסת.:)
      וכן, נתעלם מקללותיה.

  8. לבנה מושון

    חכה, אני אקרא לבעלי… למה שגם הוא לא ייהנה? לא חבל!

    • אם הזמן הנכון עבורו הגיע, וזהו המקום הנכון עבורו כרגע והמצב מתאים – יעללה, שיבוא. אבל בלי כביסה.

  9. יוסי וקסמן

    גרא, איזה קטע נפלא!!!

    אני, בתור חובב ניקיון, עם מנטאליות של חדרנית והיפוכונדר לא קטן, התלהבתי קשות מהקטע הזה.

    גברי מאוד, ובגלל זה מרענן מאוד. הכביסה כמטאפורה לחיים. כמשל לחיים. לחיים הגבריים כ-מ-ו-ב-ן !!!

    🙂

    אכן, החיים שלנו הם כמו הכביסה שלנו, ואני מוצא את עצמי לא פעם מורתח מדי, מכובס מדי ואפילו מיובש מדי… חחח…

    בכל מקרה – אני איש של מייבשי כביסה ומרככי כביסה, ולי לא חשובה הכביסה, אלא דווקא התוצאה. מצדי – שהבגדים ייתבלו בגלל הרתחות וכוויות בתוף המייבש ההורס כל בגד עדין יותר ועדין פחות.

    תצלום יפה!

    ותודה על הביקור בגלרייה היום, מאוד שמחתי לראותך!

    יוסי

    • תודה יוסי על התלהבות והכל,
      הכביסה שלי לא דורשת רתיחה או ריכוך,
      אני מנסה לקבל אותה כמו שהיא, רק להתמיד ולנסות לכבס בשיטתיות כלשהי ברגע שהיא ממלא לי את הארון או אין לי משהו ששמתאים לכרגע. אני מנסה לא ללכלך אבל החיים כל-כך מוטרפים שקשה להחזיק הכל נקי, ולהפוך ליכלוך שלי לנקי אלה כל חיי.
      אהבתי

  10. דנה לובינסקי

    גרא זה נהדר, ממש נהדר.

    • תודה דנה,
      תגובתך מרגשת.
      בואי נסכם שגרעין של אמנות תליית הכביסה קיים בכולנו, אך דורש תרגול והעמקה עם השנים. הכביסה לא תשתנה, אבל ריחה הרענן אולי יצליח לשנות משהו ואולי נרצה לחזור על הפעולה שוב. ויימשכו החיים.

  11. משעשע, גרא. וגם נוגה. וכתוב נפלא.

    בדיוק היום עשיתי כביסה, ותליתי אותה במרפסת. וכיסיתי את הכביסה במעין בד-ניילון להגנה מפני הגשם (תוסיף את זה למדריך).

    • גרא לשחר-מריו

      תודה ש"מ יקר,
      חוץ משגיאות כתיב איומות הכל בסדר ועושים כביסה גם בחורף. אני מסכים עם הניילון אבל גם הכביסה שנרטבת בגשם זה יפה, אז אולי אשאיר בינתיים בלי. אולי אוסיף למדריך שרוח מייבשת הכול בסופו של דבר וצריך לשמור על הלב מהבחינה הזאת ואולי זאת הסכנה הגדולה ביותר עבורו.
      🙂

  12. אוי, גרא איזה קטע יפה!
    במיוחד הגיגית האדומה, הולכת לקנות (שלי לבנה וזה מדכא)
    אהבתי את השיחה הנינוחה עם התובנות לחיים מושחלות בעדינות.
    אני מכורה לריח כביסה (וג'ורנלים חדשים)
    אני מורידה ומריחה, מורידה ומריחה.
    מקסים, מקסים

    (ואיזה נוף!)

  13. רונית בר-לביא

    גרא, זה כל כך נפלא..

    שמחה כל כך שחיכיתי עם הפוסט הזה עד שהיה לי הזמן הנכון והמתאים לקרוא אותו.
    יש כאן הרבה פנינים,
    "כי אתה מביא אודם לשמי חורף, זה אלוהי" למשל, ועוד כמה סלנגים נפלאים,
    אבל בעיקר הקונספט הזה של זן ואמנות תליית הכביסה שהיא קצת אישה וקצת אתה וקצת החיים בכלל.

    ואיזה ריחות.

    • גרא לרונית

      תודה רונית מתוקה,
      כל החיים האלה כנראה פנינה אחת גדולה וקשה, והגוף וההכרה שלנו רכים כל-כך. והכתיבה הזאת היא אולי השתקפות קטנה באחד מרסיסי החיים. הנה, גדלנו כבר ולא ממש החכמנו ללמוד אהבה מהי.

      • רונית בר-לביא

        מ'זתומרת ?

        אהבה היא כביסה 🙂
        זו התשובה לחידת היקום.

        • גרא לרונית

          רונית יקירתי,
          את ממש צודקת, יש כאלה שמכבסים שלוש פעמים ביום, ממש הגזמה.המדריך מתנגד.:)

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לגרא גינזבורג