בננות - בלוגים / / מחזה קצוץ כנפיים על "הם יורים גם בסוסים"
יהונדב פרלמן
  • יהונדב פרלמן

    משורר ואיש תיאטרון.  יליד קבוצת יבנה 1960 תנועת הקיבוץ הדתי בוגר לימודי משחק בבית צבי תואר ראשון  בתיאטרון עיוני באוניברסיטה וגם תואר שני מורה לתיאטרון  לפרנסתי.   ספרי: * אלישבע כובשת את שער ברנדנבורג, עמדה, 1996. שירים. * טנגו עם זקף קטן, סצנה/עמדה, עורכת: תרזה בירון, 1999, שירים. * ריקוד השמיניות, ספריית הפועלים, מאיירת: הלה חבקין, עורכת: מירה מאיר, 2004  ספר לילדים. * על פי הדיבור, כרמל, עורך: רן יגיל, שירים 2007.

מחזה קצוץ כנפיים על "הם יורים גם בסוסים"

 

ותחילה, גילוי נאות. לפני שנים הייתי מעורב מעט בעבודה דרמטורגית על המחזה שמהווה בסיס להצגה עליה הדברים נסובים: "הם יורים גם בסוסים". ואולי, גם בשל כך, תחושת החמיצות בעקבות הצפייה בהצגה הערב – גדולה שבעתיים ועם דדי ושלומי הסליחה.  
אמנם הקופרודוקציה בין תיאטרון הקאמרי ותיאטרון חיפה מצליחה להעלות על הבמה ספקטקל של ממש במונחים של היום. עשרים שחקנים על הבמה (20 שחקנים !!!) תפאורה מרהיבה, תלבושות יפהפיות, פס קול מוזיקאלי מענג במיוחד, חציו מוקלט, חציו – ביצועים חיים נעימים לאוזן ובעיקר: התנועה, המחול: סווינג, צ'רלסטון, טנגו וולס. ריקודי שורות, ריקודי זוגות, קונפטי יורד מהתקרה ברגע הנכון, בקיצור. . . . מעטפת לעילא ולעילא של ההצגה. אבל המחזה. . .אוהו ? להיכן נעלם המחזה ? להנהלת שתי התיאטראות הפתרונים.  

שני המאמרים המרכזיים המופיעים בתכניית ההצגה עוסקים בתופעת תכניות הריאליטי ובחיים בארה"ב בשנות השלושים של המאה הקודמת, בצל מלחמת הישרדות חסרת סיכוי בחברה הנתונה במשבר כלכלי חריף. (נשמע מוכר ?)  ומה הפלא ? המחזה עצמו, הרי,  מעלה תוכנית ריאלטי שכזו מולנו וההצגה עצמה רצופה באזכורים והרמזים לתכניות ריאליטי כאשר הבולט שלהם הוא הבחירה בשחקן שלמה בר אבא, בוגר תכנית "רוקדים עם כוכבים", לגלם את דמותו של רוקי, המנחה ערל-הלב ובעל העסק של מרתון הריקודים. כלומר, יש לנו כאן עסק עם הצגה שמשווקת כהצגת מחאה נגד אלוהי הריטינג. נגד השתלטות תכניות הריאליטי נמוכות המצח על חיינו ומהדהדת גם את המחאה החברתית שבערה ברחובות לפני שנתיים נגד אטימות הלב של השלטון לנוכח המצוקה הכלכלית של האדם מהשורה.  

אלא שכאן בדיוק טמון המוקש.   

על מנת להתאים את המחזה להצגה של שעה וחצי, מיטת הסדום – הסד הבלתי אפשרי שנקבע ע"י אלוהי אותו ריטינג שמשקה ומטפח את תופעת הריאליטי נגדן יוצאת חוצץ ההצגה לכאורה – קיצצו היוצרים במחזה והביאו לבמה עוף שמרבית נוצותיו נמרטו.  

הזכרנו שיש עשרים שחקנים על הבמה אלא שמרבית הדמויות, אותן אמורים השחקנים הללו לגלם – דמויות,  שבסיפור המקורי הינן דמויות עגולות ומלאות – כמעט ולא פותחות את פיהן בהצגה. למה ? כי אין זמן. כי צריך לסגור עניין תוך שעה וחצי ולטוס הביתה. כי לא את הסיפור של הדמויות הללו צריך לספר לקהל אלא לספק לו את  הספקטקל. לא הסיפור על האנשים הקטנים שמקריבים את עצמם על מזבח תאוות הבידור של ההמון בארנה שהייתה פעם תחרויות מחול מרתוניות והיום היא כלוב הזהב של האח הגדול אלא בר-אבא, שעכשיו הוא עושה לנו צעדים של צ'רלסטון על הבמה ואתמול הוא עשה לנו את זה בטלוויזיה. תנו לנו פה רבע מונולוג שם חתיכת רפליקה והופה – יאללה, קדימה.  

אלא שלא רק את דמויות המשנה ההצגה הזו הפכה לנערי פוסטר נוסח כדורסלני הנוער של מכבי ת"א, אלא גם מסגרת הפלאש-בק שהייתה במחזה נעלמה למעשה יחד עם דמותו של השופט החוקר ובמקומה באו כמה מונולוגים קצרצרים שאינם יוצרים  שום מתח דרמטי, כך, גם מסגרת הזמן שאמורה לייצג אלף שעות (1000 !!!), מסגרת זמן שהיא כל כך משמעותית במחזה הזה, נדחסת לשעה וחצי עם הדמיה של לילה אחד וחצי, וכך – אפילו את המכנסיים האדומים שלובשים הרקדנים לתחרות הדרבי הם לובשים רק פעם אחת כי בפעם השנייה כבר אין זמן ללבוש אותם שנית.   

אפילו את סיפורה של גלוריה, גיבורת המחזה הקריבו היוצרים קרבן למולך ה"שעה וחצי". הסיפור של גלוריה כל כך מקוטע וחלקי, ההצגה שועטת קדימה בלי לתת לדברים להתפתח, בלי לתת סיכוי לסיכוי ותקווה לתקווה וכך גם ההתנפצות של אותה תקווה והתוצאה הטרגית שבאה בעקבותיה מגיעות בחטף, באופן מפתיע עם סיומו של המחזה וגלוריה נותרת ללא גלורי. 

ומילה אחרונה על בר-אבא.  

הערב ראיתי בר-אבא שבע על הבמה. שחקן שבטוח שבכל מחווה שלו, בכל ג'סטה הוא עושה ג'סטה לקהל הצופים. רוקי שאני ראיתי בדמיוני הוא דמות הרבה יותר רעבה, הרבה יותר מאוימת מהמתחרים שמעבר לכביש, ומכיוון שכך, הרבה-הרבה יותר אכזרית. בר-אבא מגלם את דמותו בנונשלנטיות עייפה. הוא לא מתאמץ באמת להילחם על תשומת ליבו של הצופה. הוא בטוח שהצופה הזה מונח כבר אצלו בכיס. אני מתגעגע לבר-אבא המוטרף, לבר-אבא שחייב להפתיע את עצמו בכל רגע על הבמה לא באיזה מערכונצ'יק של סטנד-אפ אקטואלי בגרוש על החליפה של פרנקל שאיתו הוא קונה את הקהל אלא ברעב של שחקן שלא בא לדפוק כרטיס של שעה וחצי וללכת הביתה.   

בדרך חזרה הביתה הערב, אחרי ההצגה, שמעתי ברדיו את הידיעה על הקיצוץ הדרסטי בקצבאות הילדים של הביטוח הלאומי. יאיר לפיד אומר שזוהי פריצת דרך ומהיום אנשים יצטרכו לקחת אחריות על הילדים שהם מביאים לעולם ואריה דרעי אומר שלפיד מכניס עוד כך וכך עשרות אלפי ילדים אל מתחת לקו העוני.  איפה נמצאת האמת ? איפה נמצאים החיים ? מה שבטוח זה שהאנשים שנלחמים בחוץ את מלחמת ההישרדות היומ-יומית לא באים לראות הצגת ריאליטי ספקטקולארית של מחזה קצוץ כנפיים על חייהם מקוצצי הקצבאות.

 

12 תגובות

  1. גיורא פישר

    תודה על הביקורת המרתקת.

  2. כמי שהיה איתך בהצגה, יהונדב, אני יכול רק להסכים עם כל מה שכתבת, ולהעיד: הפוטנציאל לא מומש. היתה מחאה, והחמיצה. ומה יהיה על המחאה הקטנה שלך, ברשימה זו, שפרסמת כאן. האם היא תגיע? לאוזניים של מי? וכשגלוריה אומרת:
    – העסק הזה הוא לא בשבילי.
    – איזה עסק?
    – החיים.
    נוכל לספק לה תשובה ותקווה?

    • יהונדב פרלמן

      אורי. אני שואל את השאלות וממשיך לרקוד מתוך מחשבה שאין תשובה אבסלוטית אלא התקווה והתשובה נמצאים במעשה הריקוד עצמו. ויותר מזה, שאפשר להחזיר את מעשה הריקוד עצמו למה שהוא היה לפני שרתמנו אותו למאבק ההישרדות שלנו: שיר הלל לגוף האדם, לתנועה, למיזוג שבין המוזיקה לכל איבר ואיבר בגוף. . . . .

  3. גם אני ,יהונדב, צפיתי בהצגה ומסכימה לכל מילה שלך.הבקורת שכתבת אכן מלומדת ומדוייקת

    עפרה

© כל הזכויות שמורות ליהונדב פרלמן