דבר המכיל אך את עצמו
מוטח. כך נדמה לי. קופץ הגב על זיזים ואבן.
בולטות. כך נדמה לי, אם הייתי חש בקרקעית.
קולות הצעדים מעל נדמו. אתים נשלפו מתלולית העפר, רגל עץ של שלט ננעצה מעל הצ'אקרה העליונה.
בתוך המעיים כבר החלה תזוזה לא לי והמראות שאינני רואה – אינם מגוונים.
פעם, אם הייתי זוכר, אדום בוער היה מסתער מירכתי המוח לכבוש את התריסים המוגפים.
תנועה אין.
הייתכן ?
דומם.
אפילו בית החזה לא ?
ואיך זה ללא תנועה ?
הכול חדל לזרום.
הקולות – גם הם נדמו. אייך לצייר עולם ללא צליל, ללא קול, ללא בת-קול ?
ורוח ? וריח ?
אבוי.
האומנם אבוי ?
ממרחקים מגיעה אלי, מהופכת
לחישה תת-קרקעית של רעי המשורר:
"יש מה שאין" .
כיצד האין יכול להיות ישנו ?
האם רק התפוגגות ? חלחול איטי של הים – ימי שלי, דֵמֶטְרִיָה ?
ומה סופו של מסע ההתפרקות מטה ?
האם השלד הצח והזוהר שיוותר ממני יכיל משהו מלבד עצמו ?
מהו דבר המכיל אך את עצמו ?
יהונדב, אהבתי. בעיניי הקטע מצמרר ומעלה שאלות חשובות…
עכשיו שסוף העולם בכל זאת לא הגיע – אפשר להתרווח ולראות שעצם ההגדרה "עצמו" היא תמיד מורכבת מעוד. מלבד אולי האטום, החלקיק האחרון שאין מלבדו, גם לפני וגם אחרי…
נורית
נורית
תגובתך גרמה לי לחשוב מעט על אותיות השורש: ע.צ.מ.
נראה כי אותיות אלו מסמנות, ראשית לכול, מסומן מהמישור הפיסי של קיומנו: דהיינו: שלד העצמות ממש של גופנו. לאחר מכן ניתן לחשוב אכן על אותו "עצמי" מסתורי שהייתי מכנה אותו בהשאלה: השלד ("הצח והזוהר" זה של אלתרמן ממונולוג הפתיחה של חננאל בפונדק הרוחות) של הנשמה שלנו. זאת, תוך התחשבות בשימוש הפרוידיאני במונח זה המייחס את ה"עצמי" להבנת הזולת שבתוכנו. ואגב כך אני שם לב לאוקסימורון נאה שמתגלם גם הוא באותיות השורש הללו: מצד אחד: עצימת העיניים, פעולה שיש בה מידה של הרפיה, שיחרור, מנוחה ולעומתה: "ובני ישראל פרו וישרצו וירבו ויעצמו במאוד מאוד. . " לאחר שלושת פעלי הרבייה – ההתעצמות מתארת פעולת גדילה פיסית. ועוד אני שם לב, לגבי הפסוק המצוטט על השתרבבות ההשרצה בין מלאכת הפריון למלאכת הרבייה שרק על שתיהן צווה האדם הראשון בסיפור הבריאה הראשון. אז הנה החוט שנטווה לו בעקבות הערתך. תודה שוב על הביקור ועל התגובה ושבוע טוב.
חוט של חשיבה מרתקת…ועצימת עיניים היא לא רק הרפייה אלא בעצם מאפשרת את הידיעה האמיתית (במיתולוגיה העיוור הוא זה שידע…)