בננות - בלוגים / / ריטה ואני
יהונדב פרלמן
  • יהונדב פרלמן

    משורר ואיש תיאטרון.  יליד קבוצת יבנה 1960 תנועת הקיבוץ הדתי בוגר לימודי משחק בבית צבי תואר ראשון  בתיאטרון עיוני באוניברסיטה וגם תואר שני מורה לתיאטרון  לפרנסתי.   ספרי: * אלישבע כובשת את שער ברנדנבורג, עמדה, 1996. שירים. * טנגו עם זקף קטן, סצנה/עמדה, עורכת: תרזה בירון, 1999, שירים. * ריקוד השמיניות, ספריית הפועלים, מאיירת: הלה חבקין, עורכת: מירה מאיר, 2004  ספר לילדים. * על פי הדיבור, כרמל, עורך: רן יגיל, שירים 2007.

ריטה ואני

ריטה מארחת את מירי מסיקה על הבמה. היא מקדימה כמה דברים בשבחה של הדיווה הצעירה – בשבחה של היורשת. אחר כך מסיקה מגיעה והן מגישות יחדיו ביצוע מופלא ללהיט הגדול של מסיקה שכתבה קרן פלס. בפזמון הן שרות בשני קולות. מסיקה לוקחת את הנמוך. זה לא מובן מאליו. אולי חלק מההצדעה של היורשת. ואחר כך מסיקה לא מתאפקת ומשתפת את הקהל במפגש אינטימי שהיה לה עם ריטה מהעבר. איך ריטה נתנה לה כוח.
אני יושב מול המסך ודומע.
אני מעריץ את ריטה כבר שנים רבות. מאז שלמדתי לצידה שלוש שנים איומות בבית צבי. כבר סיגלתי לעצמי את האמירה: "אני מהמחזור של ריטה" מתוך הכרה מלאה בזכות המיוחדת שנפלה בחלקי ללמוד ולהכיר את האישה המיוחדת הזו, כליא ברק של בני תמותה כמונו.
אני הולך לצידה של ריטה כבר הרבה שנים, רחוק ממנה פיסית, אבל נאמן לה עד מאוד. כמעט כול מה שהיא עושה מרגש אותי, מרגש ומשפיל וכול פעם שאני מספר לאנשים בשמץ של גאווה: "אני מהמחזור של ריטה", ברצינות לכאורה, אני מוסיף, ביני לבין עצמי, קריצה. אומר לעצמי בשקט: "אני מהמחזור של יהונדב פרלמן".

כשנכנסו לבית צבי בשנת 83 היינו כולנו, לכאורה, על אותו קו זינוק, עם אותם חלומות של גדולה. כ 45 סטודנטים, רמכים  צעירים, יפים, בוטשים בחוסר סבלנות בקרקע, משפריצים סקס לכול הכיוונים, מוכנים להגיש את עצמנו לעולם – רק שיבוא ויאכל אותנו, ייתן בנו ביס ואנחנו בו – הו איך רצינו לאכול את העולם. מהתרגיל הראשון של ריטה בבית צבי הייתי בשוק. אני, שגדלתי על ברכי הפוריטניות הייקית של הקיבוץ, על בסיס השוויון והכבוד ההדדי בין אדם לזולתו, לא ידעתי מה לעשות עם בת אדם שהיה לה ברור כבר בגיל 21 (לערך), שהיא אחרת, שהיא שונה, שהיא שווה יותר ומכניסה את כולנו לכיס הקטן. 

גם אני חשבתי כך על עצמי במעמקי ליבי. גם אני חשבתי שאני מיוחד, שהאדם המסוים ששמו יהונדב פרלמן איננו יכול להיות חלק ממצעד האיוולת של האנושות, אלא חייבת להיות סיבה מיוחדת לביאתו לעולם. רציתי למצוא את הסיבה בשדה האומנות או יותר נכון, במקדש האומנות, או ליתר דיוק – במזבח האומנות עליו רציתי להקריב את עצמי. המזבח החילופי שבתוך המקדש החילופי למקדש המעט בו הסתופפתי בשנות ילדותי. את כול עוצמות הרגש והמחשבה שלי ניסיתי להביא למקום שבו לימדו אותי את הכול – רק הפוך ובעיקר: איך להפוך חומרים פנימיים במהירות ובאופן יעיל למטבע קשה ועובר לסוחר. 

מעולם לא הצלחתי לעמוד במקום שריטה נולדה בו, קרי, קדמת הבמה, עם עור חשוף ובערה משתוללת. הצלחתי לעשות זאת בחדרי חדרים, מול דף נייר תחילה ואחר כך על צג של מחשב. נותרתי עם חצי תאוותי בקצות אצבעותיי. אבל האדרנלין, המגע עם קהל, היכולת לרגש אנשים ב"זמן אמת" – את היכולת הזו לא העניק לי האל אלא לה, כליא ברק של בני תמותה. 

http://www.youtube.com/watch?v=trRO74kOFKo

8 תגובות

  1. אני מספר לאנשים בגאווה: "אני מהמחזור של יהונדב" בתיכון!!

    • יהונדב פרלמן

      אלון נשמה. תודה על העידוד והתמיכה. יום אחד אחזור גם אל כול קופסאות הסיגריות שאספנו בארון, בכניסה לחדר . . . .אתה כבר נפטרת מהן. אני עדיין לא.

© כל הזכויות שמורות ליהונדב פרלמן