שלושה עורבים
שְׁלוֹשָׁה עוֹרְבִים שְׁחֹרִים צוֹפִים עַל הַמִּפְרָץ
עַל שֶׁפֶךְ הַקִּישׁוֹן הַמִּתְפַּתֵּל בּוֹאֲכָה הַנָּמֵל
עַל שֵׁשׁ אֳנִיּוֹת הַסּוֹחֵר הַמַּמְתִּינוֹת לִפְרִיקָתָן
לַהַק הַיּוֹנִים מִתְאַבֵּךְ מֵעַל לְמַמְּגוּרוֹת דַגוֹן
רַכֶּבֶת כְּחֻלָּה עוֹשָׂה דַּרְכָּהּ לְנַהֲרִיָּה בְּעוֹד
הָאֲדֻמָּה מַדְרִימָה לְתֵל אָבִיב
נוֹפָהּ שֶׁל הָעִיר מֻנָּח עַל הָאִצְטַבָּה כְּאֶבֶן
כְּמִשְׁקֹלֶת הַנִּצְבֶּרֶת לָעֲרֵמָה, לָהָר, לִתְקוּפַת
חַיִּים שֶׁאֵין לָהֶם הוֹפְכִין
בְּעִקּוּלֵי הַיְּרִידָה לַמּוּסַכִּים בַּמֵּרוֹץ נֶגֶד
יוֹם שִׁשִּׁי הַקָּצָר מִכָּל יָמִים אֲנִי חוֹלֵף
עַל שְׁלֹשֶׁת הָעוֹרְבִים בְּלֵב מְלֵא קִנְאָה
מתוך: "על פי הדיבור". 2007
נוכח ראייתך הפיוטית את נופינו הצפוניים, הלב מלא קנאה, וגם שמחה – כי עד למקרא שירך היפה היה הקישון בשבילי בשנים האחרונות בעיקר מושבת עונשין של סרטנים טורפי אדם.
ענת. מלמעלה, משכונת הדר עליון בה נכתב השיר, ניתן לראות את התוואי של "נחל הקדומים" מתפתל בואכה המפרץ בין כול בנייני התעשייה שנבנו סביבו. אבל אם יורדים לשפך הנחל עצמו, הפארק היפה שבנתה עיריית חיפה במקום איננו יכול למנוע את ריח הזוועות של התעשייה הפטרוכימית שנמצאת צפונית לו. אוי אוי אוי: "בשעה שברא הקב"ה את האדם הראשון נטלו והחזירו על כול אילני גן עדן ואמר לו: "ראה מעשי כמה נאים ומשובחים הם ! וכל מה שבראתי – בשבילך בראתי. תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם קלקלת אין מי שיתקן אחריך" (קהלת רבה ט')
בורא עולם אמר זאת לדביל לפני או אחרי פרי עץ הדעת/התאווה? וחוץ מזה, עוד בסוף מאשימים את בורא עולם העצוב בהסתר פנים. וזאת הבעיה: אי לקיחת אחריות אלמנטרית מהמסד ועד הטפחות. ואקנח בקינוח היחיד שיש, כמאמרו של זך: איך להמתיק ימים אם לא בשירים…
שאלוהים יעזור לי, כל הבוקר אני קוראת על עורבים, צופה בעורבים ביו טיוב, חוקרת, משננת לומדת אותם, ואז קופצת לבננות לאתנחתא, והנה אתה עם העורבים!!!
שיר נהדר, אהבתי מאד, אפילו שאני באוברדוז מעורבים:)
"Quoth the Raven, "Nevermore" . . . .
היפוך מעניין אתה עושה, כאשר אתה מציין שאתה מקנא בעורבים ,ולא כמקובל ,ביונים.
האם זה נובע מכך שהן צופות האניות הסוחר? ויש להם את היכולת להצטרף אליהם ולהפליג רחוק על פני הימים.
הפתרון-למשורר ולעורבים.
יהונדב שלום,
יפה מאוד. אולי מכאן כדאי ללמוד כי יש לקנא במי שאינו מקנא…
שבת מבורכת — צדוק