בננות - בלוגים / / אם לא אנחנו נגער בירושלים
יהונדב פרלמן
  • יהונדב פרלמן

    משורר ואיש תיאטרון.  יליד קבוצת יבנה 1960 תנועת הקיבוץ הדתי בוגר לימודי משחק בבית צבי תואר ראשון  בתיאטרון עיוני באוניברסיטה וגם תואר שני מורה לתיאטרון  לפרנסתי.   ספרי: * אלישבע כובשת את שער ברנדנבורג, עמדה, 1996. שירים. * טנגו עם זקף קטן, סצנה/עמדה, עורכת: תרזה בירון, 1999, שירים. * ריקוד השמיניות, ספריית הפועלים, מאיירת: הלה חבקין, עורכת: מירה מאיר, 2004  ספר לילדים. * על פי הדיבור, כרמל, עורך: רן יגיל, שירים 2007.

אם לא אנחנו נגער בירושלים

ביום שלישי לפני שבוע, היום שאחרי השריפה, בשעה שש בבוקר, נכנסתי לאוטו ועליתי להר לעשות סיבוב. המראה היה הזוי. הברושים המפויחים בואכה כלא דמון עמדו עדיין בשורה.
נסעתי בתוך השקט הנורא בין הרכסים העשנים. האש הגדולה כבר כבתה אבל עדיין היו מקומות רבים בהם המשיכה האש ללחך את השורשים ועשן עלה מהם. הלכתי על ההר, הריח היה בלתי נסבל. לא ראיתי ציפור לרפואה, לא חומט או סימן חיים אחר. בדרך חזרה שמתי את קינדר טוטן לידר של מאהלר ונסעתי לאט מאוד. הרגשתי כמו בסרט של דיוויד לינץ'.

היום, למעלה משבוע לאחר השריפה, אחרי שירדו על אותו הר למעלה ממאה וארבעים מלימטר של גשם ביממותיים האחרונות, יצאתי לסיבוב נוסף. את שורת הברושים כבר הורידו ובסיבוב המוות, בו נלכד אוטובוס הצוערים, מישהו תקע דגל ישראל, הניח כמה זרי פרחים וגם העמיד רוג'ום מאולתר מאבנים מפויחות. בעוד כמה שנים וודאי יקימו שם אתר הנצחה עם שביל גישה לנכים אבל לעת עתה – משקיף הסיבוב החד על בתיו השרופים של קיבוץ בית אורן בדממה. 

הרבה מהשבילים של הכרמל נסגרו בסרט פלסטיק צבעוני אדום לבן. כי הרי הרשויות קראו לאנשים לא להתקרב להר שבער מחשש קריסה של עצים נוספים. החננו את המכונית בכניסה לחניון רקית ועלינו למעלה. האדמה עדיין מריחה כמו גיהינום אבל הגשם כבר שלף ממעבה האדמה לא מעט סיתווניות ורדרדות.

ביהדות, עד כמה שידיעתי משגת, ישנן שתי מצוות, הופכיות לכאורה, בין אדם לחברו: ללוות כלה לחופתה ואדם לבית עולמו. ברדיו ובעיתונות אני שומע איך נתניהו מצליח לחמוק מוועדת חקירה והתסריט כבר ידוע מראש. הזמן יעבור, ההלם ישקע. רק נציגי 43 המשפחות יישארו עם הכאב והם אלו שיובילו את המאבק לחפש מישהו שייקח על עצמו אחריות למחדל הזוועתי. ואני קורא לכם, המוני בית ישראל ובית ישמעאל: אתם שעליתם להר הזה ומציתם את הטוב שבו, אתם שיצאתם לשוח בין האלונים והאורנים, שחגגתם ימי הולדת לילדיכם, שטעמתם מטובו והתבשמתם בניחוחות שעלו ממנו – בואו. עכשיו בואו. בואו ללוות את אלפי – אלפי המתים שעומדים שם בדממה. בואו היו אתם קולם של עצי השדה. מפני שאם תעלו בהר הזה בימים האלה – גם אתם לא תוכלו להישאר אדישים.

כאשר עמדתי שם – בין העצים השרופים, עלתה במוחי המחשבה שייתכן וגם האיסור שהטילו הרשויות להסתובב בהר השרוף בא, לא רק בכדי לשמור על שלומו של הציבור אלא גם בכדי למנוע ממנו לראות במו עיניו את האסון הזה. ואני אומר לכל מי שקורא את הפוסט הזה, אפשר לנסוע בכבישי ההר השרוף בבטחה. אולי לא להסתובב ממש בתוך היערות אבל גם מה שרואים מהכביש די בו בשביל לעורר את הזעם הקדוש שצריך להתעורר בליבו של כול מי שאהב את היער הזה אי פעם.

בואו לראות את השריפה ששרף אלוהים. שריפה שהייתה יכולה להימנע בקלות לו היה מערך כיבוי סביר בארץ, לו היו מגיעות הכבאיות בשעה 14:00 בצהרי יום חמישי, השני לחודש דצמבר, כאשר דווח עליה לראשונה, כאשר הייתה עוד שריפה קטנטה של מעט גזם בשולי עוספייה.

בכנסת ביבי אץ-רץ והצליח כבר לארגן לעצמו פטור מוועדת חקירה וההמשך ידוע מראש.
הלוואי ויקום מערך מקצועי יותר של כיבוי, הלוואי והאחריות על שירותי הכבאות תעבור ממשרד הפנים למשרד הנכון . . . . אולי. אבל האסון הזה, שהתחולל על הכרמל יישאר יתום מאוד. ואני שואל: הרי כול אחד מאתנו, לו היה כושל באופן קולוסלי בתחום שבו הוא פעיל, האם לא היה משלם את המחיר ? האם לא היו זורקים אותו מכול המדרגות ?
ומה היה לנו כאן ? רשלנות פושעת וחוסר אחריות של כול מי שאמור לספק את השירותים הללו.
בשביל מה הרי אנחנו בוחרים בכול "נבחרי העם" הללו ? בשביל לספק להם משרות ? מכוניות ? פמליות של מאבטחים ומלחכי פנכה, משכורות ופנסיה או בשביל שיעשו בדיוק את העבודה הזאת עבורנו.

אם לא אנחנו נגער בירושלים על כול האודים שלא ניצלו מהאש – מי יעשה זאת ? 

22 תגובות

  1. רשימה יפה, יהונדב. לבקר את המוות, ולראות אותו, חשוב לא פחות מלחיות. ובשיחה בעבודה האשימה המזכירה את "הערבים" בשריפה, כמו חלקים נרחבים מהעם שלנו. אין כמו אסון כדי ללכד אנשים סביב שנאה קולקטיבית.

    • יהונדב פרלמן

      יובל, שני הנערים מעוספייה שנעצרו (ושוחררו) ע"י המשטרה הם רק שעיר לעזאזל של המערכת. מקווה שתגיע לכרמל בקרוב.

  2. מיכל רייניץ

    מסכימה עם המחאה והכעס כלפי הסמכות
    המחייבת גם לקיחת אחריות מלאה,
    ללא התחמקות ומליפולציות פוליטיות.
    מגיע לנו נבחרים טובים יותר
    ותרבות שלטון שיש בה חמלה וחסד
    אכפתיות אמיתית מהאנשים חסרי האונים.
    נמאס להתאכזב בכל בחירות,ולגלות אדישות ניתוק צביעות ויוהרה צינית.
    בא לי לבכות למראה אסון הכרמל
    האדם האדמה העץ החי והדומם
    שעלו בסערת אש אימתנית ובערו עד כלות.
    מרכבת האש של אליהו הנביא התשבי הגלעדי
    אחזה בכרמל ללא רחמים,
    והזכירה שיש גורל משותף לשני העמים
    הישראלי והישמעאלי.

  3. גיורא פישר

    שלום יהונדב
    תודה על התיאור המאיר (כמה אירוני להשתמש בביטוי הזה)של השטח.
    ובקשר לביבי, אני האחרון שחשוד באהדה אל האיש הזה (מצד שני, את ברק עם הכירי בכישוריו, אני מתעב). אבל אני לא בטוח שהטלת האשמה העיקרית עליו לא נוחה ופשטנית מדי.

    • יהונדב פרלמן

      גיורא
      אם זה הרושם שעולה מהפוסט – לא לכך אני מתכוון. (אם כי כולנו זוכרים איך הגיבו האמריקאים לפשלות של בוש באסון קתרינה בניו-אורילנס) אינני חושב שהאשמה על ביבי בלבד אבל מישהו אשם בכול העניין הזה ומישהו צריך לתת על כך את הדין.
      אני יודע שאתה גר רחוק אבל אולי פשוט תקח את האוטו ותבוא לכרמל ותראה במו עיניך את העצים השרופים ותריח (במו אפך) את אפר האדמה.

      • גיורא פישר

        שלום יהונדב
        אני לא צריך לקחת מכונית כדי להעריך ולהריח את האסון.
        אך מבעד הפיח אני שואל את עצמי:
        האם היחס שלנו לשריפה לא היה שונה לולא אסון הצוערים?
        מי נתן את ההוראה לאוטובוס? והאם ההוראה הייתה באמת חסרת הגיון? לא תמיד מבחן התוצאה הוא המבחן היחידי.
        האם מדי יום ביומו לא נחתכים גורלות וחיי אנשים (יותר מארבעים) בגלל שיקולי תקציב?
        תודה על הרשימה שלך
        להתראות
        גיורא

        • יהונדב פרלמן

          גיורא.
          חס וחלילה אינני רוצה להתנצח אך הרשימה שלי עוסקת בדיוק בזה – בחוויה האישית שנובעת מההסתובבות ביער השרוף.

  4. אני חייבת לומר שאני מרגישה כמו גיורא.

    בעיקר לאור זה: http://www.mysay.co.il/articles/ShowArticle.aspx?articlePI=aaajlj

    התיקון צריך להתחיל במקום אחר. בעיניי הוא חייב להיות פנימי, לא חיצוני. עדיף בלי אניטיביוטיקה.

    רצוי עם הרבה פשפוש פנימי- ערכי. זריקת האשמות היא בעיניי אין סופית.

    אבל זה בסדר להעלות תחושות.

    זה גם מה שאני עשיתי כרגע.

    • יהונדב פרלמן

      אביטל
      אני עונה לך כפי שעניתי לגיורא:
      בואי לבקר בהר. בואי לעצים המתים.

  5. איריס אליה כהן

    רשימה מאד קשה ומדוייקת, יהונדב יקר. אני עצמי מרגישה שאני עוד בכלל לא יודעת איך לאכול האסון הזה. ממש כמו באבל, אני בשלב ההדחקה.לא מעיזה לנסוע לראות את הצד האחר של ההר. מהצד שלי עדיין ירוק.
    אבל רציתי להגיד שמאד קשה לי העליהום הקולקטיבי הזה, על אלי ישי, ביבי, שאני רחוקה מאד מלהיות חסידה של שני אלה, וגם העליהום על הדרוזים… והערבים….

    הריח הוא לא ריח השריפה. הריח הוא ריח הריקבון הכללי שפשה בכולנו. כולנו צריכים לקחת אחריות. כי לכל מחדל יש אמנם אבא, אבל גם סבא, ושכנים וחברים.
    צא וראה את בתי הכלא, ומי מאכלס אותם.(כלא דמון) צא וראה את ההזנחה בישובי הבדואים והדרוזים שמשרתים בצבא.(דליה ועוספייה) צא וראה מי תמיד, אבל תמיד, מאכלס את שכונות המצוקה בארץ,(טירת הכרמל) ועוד ועוד. אין סוף. כולנו אשמים.

© כל הזכויות שמורות ליהונדב פרלמן