בננות - בלוגים / / דמדעות
יהונדב פרלמן
  • יהונדב פרלמן

    משורר ואיש תיאטרון.  יליד קבוצת יבנה 1960 תנועת הקיבוץ הדתי בוגר לימודי משחק בבית צבי תואר ראשון  בתיאטרון עיוני באוניברסיטה וגם תואר שני מורה לתיאטרון  לפרנסתי.   ספרי: * אלישבע כובשת את שער ברנדנבורג, עמדה, 1996. שירים. * טנגו עם זקף קטן, סצנה/עמדה, עורכת: תרזה בירון, 1999, שירים. * ריקוד השמיניות, ספריית הפועלים, מאיירת: הלה חבקין, עורכת: מירה מאיר, 2004  ספר לילדים. * על פי הדיבור, כרמל, עורך: רן יגיל, שירים 2007.

דמדעות

דמדמעות


דַמְדְמעוֹת בַּאֲבִיב מְטַפְטֵף עַל הָרֹאשׁ מִמִּזְרֶקֶת הַדָּם בְּפּוֹלִין

וַאֲנִי מְשַׁנֵּן לְעַצְמִי בְּעִקְבִיּוּת לֹא

לְהִתָּפֵס לְרַגְשָׁנוּת זֶהוּ קֶטַע שֶׁמַּתְאִים

לְיוֹמַן

דָּם וְעוֹד דָּם וְעוֹד

דַּם

 

גּוּף וְעוֹד גּוּף וְיָד מַהוּ יִהוֹנְדַב אִם לֹא

שֶׁרִיר הַקִּבֹּרֶת הַנּוֹזְלִית, הַצְּפִיפוּת הַמְּסֻיֶּמֶת

שֶׁל שַׂעֲרוֹת בֵּית הֶחָזֶה, הַבְטָחָה שֶׁל חֹם

הִלַּת הָאוֹר הַנִּמְשֶׁכֶת מִתֵּל אָבִיב הַדְּרוֹמִית

 

הַזִּכָּרוֹן מִתְבַּקֵּעַ כְּמוֹ בֵּיצָה וְאֶפְרוֹחַ

אוֹשְׁבִיץ בּוֹקֵעַ מְצַיֵּץ: "אֵין

לְהִתְבַּיֵּשׁ בַּזְּוָעָה אֵין לְהַאֲדִיר אוֹתָהּ".

אוּלַי אֶסַּע לְאוֹשְׁבִיץ לְטִּיוּל

כְּמוֹ זִקְנַי אַללַי מַה יִּהְיֶה סוֹף הַכְּאֵב

כָּמַה זְמַן צָרִיךְ לָלֶכֶת אָחוֹרָה

וְאַבָּא אוֹמֵר: "תַּכְלִית הַחַיִּים הִיא אַתָּה בְּנִי

הֵבֵאתִי אוֹתְךָ לְעוֹלָם לִשְׁכֹּחַ אֶת מוֹתָם"

אַלְלַי, הוּא נִכְשַׁל בִּמְשִׂימָתוֹ וַאֲנִי נִכְשָׁל

בִּנְשִׁימָתִי אֲנִי לֹא מֵרִיחַ אֶת הֶעָשָׁן

לֹא רוֹאֶה דָּם וּבְכָל זֹאת גּוֹנֵחַ

אוֹשְׁבִיץ דַּי

56 תגובות

  1. יהונדב פרלמן

    שיר זה נכתב יחד עם מחזור השירים "אלישבע כובשת את שער ברנדנבורג" אותו פרסמתי כספר שירי הראשון, אך לא נכלל לבסוף בספר.
    הספר יצא לאור ב 1996.

    • לפני שלוש עשרה שנים
      כתבת את השיר הראוי והמדמיע הזה,
      טוב שהבאת אותו לעולם
      וחשפת אותו בזמן המתאים לך
      לעיניים וללבבות של קוראיך.

  2. שיר כואב ומכאיב. הזמן עובר והכאב -לא.

  3. יהונדב, שירך גונח מכאב שאינו מרפה. מצמרר המשפט שהאב אומר לבן וכמה זה עול כבד ומדמם על כולנו.

    • יהונדב פרלמן

      תמי
      האם גם את באותו סיפור ?
      תודה על התגובה.

      • זה אולי יראה מוזר אבל האב בשיר הוא אב קולקטיבי, של כולנו. ודור שני לשואה חיי כאב שהוא עול כבד.
        כשקראתי את השיר יכולתי להרגיש את ה-"די" הזה. והתעצבתי שוב על הזוועה.
        באופן אישי המשפחה המורחבת רק מצד האם עברה את השואה, אני דור 8 בארץ.

        • יהונדב פרלמן

          דור 8 ? איזה כייף לך.האם את מרגישה יותר "שייכת" למקום הזה ?

          • כן, ברור, אין לי ארץ אחרת, רק פנטזיות לנוח בנוף אחר אבל הנוף האמיתי הוא ממילא בראש..:)

          • יהונדב פרלמן

            מצטער. לא מסכים איתך. הנוף האמיתי הוא בחוץ. אנחנו אלה שמסתגרים בתוך קופסאות המוח שלנו ולא מושיטים מספיק החוצה את היד. . .

          • נדמה לי שאת הנוף האמיתי שבחוץ יכול לקרוא רק הנוף האמיתי שבראש. אין כאן שאלה של הסתגרות בתוך המוח. זו שאלה עד כמה יצירתי המוח כדי לצאת לנוף האמיתי שהוא עצמו יוצר, חווה. להושיט יד זו רק שאלה של רצון לאימות שני המישורים, לא תמיד זה הכרחי, לא? (הסתבכתי?)

  4. יופי של שיר, למה לעזאזל לא הכנסנו אותו אז לספר? איפה הוא היה? הסוף מאוד חזק. בכלל, כל השירים שלך הנוגעים בשואה ובאמונה תמיד מעוררים בי צמרמורת. זה ממש שיר-איש-עירום-ועריה. מה עם הוולקירות? הן פורסמו כבר בבלוג? ושירים אחרים מתוך המחזור החזק הזה? רני.

    • קראתי את ספר על אמא אלישבע והצטמררתי.
      כל כך קשה לשמוח באמת, באופן משוחרר
      ובלי רגשי אשמה
      עם המשא והמעמסה
      שלא משתחררים מהם.
      מסע זיכרון מדמם ודומע שמתמיד ולא מרפה.
      אני רוצה אבל מפחדת לנסוע לאושביץ בגלל
      הסיוטים שלוו את חיי חמי יב"ל וחמותי ז"ל ,
      שרידי אושביץ ובירקנאו שהיו שם בגיל הנעורים.
      החרדה הקיומית חלחלה גם לדורות הבאים ומהותית
      לאורח החיים שלנו,

    • יהונדב פרלמן

      רני
      בזמנו לא מצאתי אותו ראוי. אבל הזמנים משתנים והפרספקטיבות משתנות.

  5. מזדהה

  6. אין סוף לכאב
    שיר חזק

  7. יהונדב, כמה נורא יופיו של השיר הזה. אתה הרי כן מריח את העשן ורואה את הדם, והשיר גונח מעצמו.

    יש בשיר את כל החומרים מהם מורכב ספר ביכוריך "אלישבע כובשת את שער ברנדנבורג".

    למשל, הדיבור שבין העצמי-הדובר לעצמי-המשורר, והכמו-פנייה אליו בשם הנקוב (יהונדב), והוא נקוב שוב ושוב בשירים כמו "פסיק רישיה" ו"זה לא אתה" ואחרים. וגם כאן יש את אירופה מול תל אביב הדרומית (כלומר: פלורנטין, ככתוב בשירי הספר. מתי גרת בפלורנטין? אני מתגורר בה כעת), ובעיקר יש כאן את התמהיל הקשה הזה של דם ודמעות. דמדמעות.

    אבל אני חושב שאני מבין למה השיר לא נכנס לספר, על אף שהוא אוצר בחובו עוצמות דומות וחומרים זהים. בכל זאת יש דבר-מה שונה בשיר. וזה אבא. אביך הרי מככב (בעיקר) ב"טנגו עם זקף קטֹן", בעוד ש"אלישבע כובשת את שער ברנדנבורג" שייך לאמא. בעיקר. החל בַּ"הפגזה הפואטית" שב"נוּבֶּמֶת" ההולם בעוצמה, עבור ב"אימאל'ה" (גם שם יש את מוטיב הדם), שנחתם בשורות המהדהדות "איך הצעדים שלי משחירים עם הזמן". וכך לאורך כל הספר. ואי אפשר שלא להזכיר את "ראיתי את היטלר מדבר". השיר הזה, שאין בו סימני פיסוק, נחתם בשורות שאין חזקות מהן בכל הנוגע לדור שני: "אמא שלי הולכת לידי ברחובות ממהרת כל הזמן מסתכלת לרצפה נותנת לי את הכח להמשיך להתמוטט הלאה".

    חזק, יהונדב.
    זהו ספר שכולו "אגרוף יהודי גאה" על הקו שבין ברנדנבורג לפלורנטין.

    ועל אף שכתבת "אלוהים/ כמה שאני מפחד לכתוב הלאה", כתבת הלאה. והשירה שלך, עם הקול הכל-כך ייחודי ומובחן, הפכה פחות לאומית, יותר אישית ומינורית עד לשיאה הנוכחי (לטעמי) ב"על פי הדיבור". לא פחדת לכתוב הלאה. תמשיך.

    • אכן צורב היטב התמהיל של דם ודמעות דמדמעות
      לדמעות האדומות מתווסף גם היזע.
      דם יזע ודמעות הם מרכיבי החיים והמוות.
      נולדים ומתים עם דם ודמעות
      וחיים בזיעת אפיים ויגיע כפיים.
      יומולדת זה זמן ראוי לחשבונפש
      ולהתבוננות במראת הזכרונות האישיים
      היפים והטובים הכואבים והרעים .
      לולא המלחמות הארורות היינו יותר שפויים
      יכולנו לחיות טוב יותר !

    • יהונדב פרלמן

      שחר מריו היקר
      אני לא רגיל שאנשים קוראים בכזו רצינות והעמקה את השירים שלי. מבחינה זו – זהו חידוש עבורי ותודה לך על כך.
      יתכן והאבא הנעלם הוא זה שגרם לאי הכללתו בספר. כאשר פרסמתי את "אלישבע" אבי היה קבור באדמה שבע אמות כמה שנים. נדמה לי שהשיר היה יבבני מדי עבורי באותה תקופה.

  8. שיר מדמיע. גם אני לא מריחה את העשן ולא רואה את הדם אבל מרגישה כאילו כן, כן הזמן.שיר חזק.

    • יהונדב פרלמן

      תודה לוסי על התגובה החמה.

      • פתאום קלטתי את חשיבות הבלוג לניתוח רוחבי של שיר. קראתי את השיר ולמדתי. שוב. ופתאום אני שומע גם הדים אחרים.
        ואני רוצה לומר: לדידי הכאב עשה את שלו. המוניטור של מה שהיה פעל היטב ואנחנו יודעים. אחרי שאנחנו יודעים הכל משנה משמעות: מלימוד לחיטוט. מכאב מסמן להתמכרות.
        נניח לצער ונתמסר לאהבה. הרי זאת אפילו הצוואה של אבא. שוב ושוב נתעקש על השמחה והנחמה. ולאט היא תתפוס מקום בליבנו.
        אהבה ממני אליך.

        • יהונדב פרלמן

          תודה איציק.
          מזמין אותך לבקר אותי כאן לעיתים מזומנות.

          • גם בלי להיישיר מבט באומץ ואסרטיביות
            רואים בעיניים את הדמדמעות והחשש מאינטימיות .
            קל יותר לכתוב על הנשמה במילים וצלילים
            מאשר לשוחח באמת על המתרחש מאחורי הקלעים.
            המסיכות על הפנים מסתירות את המבוכות והבכיות.

© כל הזכויות שמורות ליהונדב פרלמן