בננות - בלוגים / / מדרגת האהבה של בני האלים
יהונדב פרלמן
  • יהונדב פרלמן

    משורר ואיש תיאטרון.  יליד קבוצת יבנה 1960 תנועת הקיבוץ הדתי בוגר לימודי משחק בבית צבי תואר ראשון  בתיאטרון עיוני באוניברסיטה וגם תואר שני מורה לתיאטרון  לפרנסתי.   ספרי: * אלישבע כובשת את שער ברנדנבורג, עמדה, 1996. שירים. * טנגו עם זקף קטן, סצנה/עמדה, עורכת: תרזה בירון, 1999, שירים. * ריקוד השמיניות, ספריית הפועלים, מאיירת: הלה חבקין, עורכת: מירה מאיר, 2004  ספר לילדים. * על פי הדיבור, כרמל, עורך: רן יגיל, שירים 2007.

מדרגת האהבה של בני האלים

מדרגת האהבה

"הם מזהים זה את זה האלים בני-האלמוות" בתרגום החדש והנהדר של שבתאי או: "יען כי בני האלים מכירים איש את אחיו בהיפגשם" בתרגומו של טשרניחובסקי.
זהו תיאור מפגשם של הרמס וקליפסו בשיר החמישי של האודיסאה (שורה 80). הרמס, שלוחו של זאוס, מגיע לשחרר את אודיסאוס משביה של קליפסו. אצלי העיר המשפט את המחשבה הבאה:

הומרוס מדבר כאן על זיהוי. זיהוי הדדי של בני האלים.
לכאורה, הרמס לא מוכר לקליפסו. מה אם כן מזהה בו קליפסו ? מה מזהה הוא בה ?
ויתרה מזאת – היכן בחיינו שלנו, שאנו איננו בני אלים אבל האודיסאה, הרי עבורנו נכתבה – היכן בחיינו שלנו מתבצע זיהוי הדדי שכזה, במפגש ראשון עם בן אנוש שאיננו מכירים ?

עבורי התשובה פשוטה ממש: כאשר אנחנו מתאהבים.

מבט אחד וראשון, ואם לא ראשון אז שני או שלישי ודי בכך. הברק מכה ואנו מזהים במושא התאהבותנו את היכולת להיות הוא – כלומר, מושא ההתאהבות שלנו, מושא הסגידה שלנו, בן אלים.

מישהו שיחד איתו נוכל לנסוק למדרגה המיתית של חיינו. מדרגת האהבה.

© כל הזכויות שמורות ליהונדב פרלמן