בננות - בלוגים / / שוב אני חוזרת למר רוצ'סטר
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

שוב אני חוזרת למר רוצ'סטר

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"טבלה רגילה";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}

אחת לכמה שנים אני צופה בעוד גרסה קולנועית חדשה ל"ג'יין אייר", הספר האהוב עלי בנעוריי המוקדמים. ושוב אני מתאהבת ברוצ'סטר לכמה דקות, כמו שבטח קורה לרוב הנשים. אפשר לעשות משאל כזה ולברר האם יש אישה או נערה או ילדה שלא התאהבה ברוצ'סטר אי פעם בחייה. נראה לי שהסיכויים לכך קלושים.

ומהי הסיבה לכך?

הסיבה לדעתי היא שאישה כתבה את הדמות שלו. ככל שאני צופה בעוד גרסאות של הרומן המקסים והחכם הזה, אני משתכנעת שגבר לא היה יכול לכתוב דמות גברית כזו. אין מצב. רק אישה היתה יכולה לכתוב דמות גברית רומנטית כה מופרכת, כה גדולה מהחיים.

רק אישה היתה יכולה להמציא גבר שלמרות מגרעותיו (מניפולטיבי, רתחן, קצת שתלטן) הוא כה רגיש ורגשן ובעל נפש יתרה, המסוגל להתאהב עד מעל הראש בנערה כה לא מושכת וכה לא יפה, כמו ג'יין אייר, שמאפיינה הם דווקא גבריים למדי (מאופקת, זהירה, לא מתאהבת עד מעל הראש, לא מפגינה אהבה בקלות).

 

מייקל פאסבנדר, החתיך התורן החדש שמגלם את רוצ'סטר

את הקריאה הפמיניסטית לרומן הזה עשו רבים (ויותר מכך, רבות). גם אני כתבתי עליו בעבר. אבל ראוי להוסיף את הניתוח הזה לאישיותם ואופיים של בני הזוג הרומנטיים, אולי הכי גדולים בספרות.

שרלוט ברונטה בנתה את רוצ'סטר כגבר בגברים מבחינת אונו וכוחו. הוא קצת מעין פרא אציל למרות היותו כה רגשן, כמעט רכרוכי. אבל נפשו נשית כמעט וכה סוערת, ועוד דקה נראה לך שהוא יתחיל למרר בבכי על המיטה, כמו שבוכות העלמות שבורות הלב בסרטים הערביים.

ג'יין לעומת זאת, היא ג'דע אמיתית. כמעט לא מפגינה את רגשותיה, "ג'נטלמנית" עד הסוף כמו מאהב בריטי קריר ואלגנטי. כמעט עד הסוף היא נשארת מאופקת, ורק כשמתהפכות הנסיבות – רוצ'סטר נחלש והיא מתחזקת – היא מרשה לעצמה ליפול לזרועותיו במלוא העוצמה. ובניגוד לרגשנות הכמעט סיסית של רוצ'סטר, ג'יין היא המחושבת, היא המתנהלת בתבונה זהירה.

ושוב ראוי לציין שהיא מפגינה תכונה "גברית" בכך שהיא מתמסרת רק כשהיא החזקה והשולטת במערכת היחסים, מפני שרוצ'סטר הפך לנכה עלוב. תמיד מדהים אותי שברונטה עשתה מהלך כזה כבר לפני 170 שנה. נתנה לגיבורה שלה כוח ויתרון עצום על הגבר בסיפור, כי לא זו בלבד שעתה ג'יין החזקה והוא החלש, עתה גם היא העשירה והוא זה שכמעט ירד מנכסיו.

רק במצב כזה האהבה יכולה להתממש מבחינת ברונטה. והנה לכם עוד הזיה נשיית על אהבה רומנטית גדולה מהחיים, וגם – נטולת כל קשר לחיים.

מייקל פאסבנדר ב"ג'יין אייר", 2011

אני סבורה שבשל כך נפלו הנשים כל השנים לרגלי הספר הזה והדמות הגברית הגדולה שבו. כבר מההתחלה הוא מגלם בדמותו פנטזיה נשיית לחלוטין – גברי, חזק פיזית, סקסי, מושך (ברומן הוא לא מתואר כמאוד יפה, בעיקר כמושך, בניגוד לקולנוע, שבו בדרך כלל מלהקים לתפקיד שחקן יפה תואר במיוחד), אבל בה בעת רגשן ורגיש וסוער ותלותי ורך מאוד מבחינה רגשית, כמעט "נשיי" באהבתו. אבל, וזה אבל גדול, האהבה מבחינת ברונטה יכולה להתממש רק כשהוא נחלש עוד יותר, ואילו האישה מתחזקת. כך נוצרת המשוואה המושלמת למימוש האהבה המושלמת, אליבא ד'ברונטה.

ומה זה אם לא פנטזיה נשיית נטולת כל קשר למציאות?

אז אנחנו נמשיך להתאהב במר רוצ'סטר, כי לא היה ולא יהיה גבר כזה. הוא נוצר בדמיונה הרומנטי המופלג של אישה, למען דמיונן הרומנטי המופלג של קוראותיה, ושם גם יישאר לעד.

ומי שרוצה להבין את ההבדל בין גברים ונשים מבחינת הפסיכיקה והציפיות הרומנטיות והרגשיות, ראוי שיקרא את הספר הזה. הוא מדגים את זה בגדול.

 

קישורים לעוד רשימות שלי על הספר:

למה אני מאוהבת במר רוצ'סטר

ג'יין אייר – השוואת תרגומים

 

2 תגובות

  1. טובה גרטנר

    הכל נכון
    תשוקה זה הכח
    , א…. יעל, התשוקה שם בונה את הסיפור…
    היא ידעה לעשות את 'המסתוריות' את הלוטה בארפל
    להתראות טובה

  2. ואני מאוהבת בו עד היום לפעמים מדמה שאני ג'ין והוא אהובי שומעת את קולו מבעד לענפים קורה לי ברוח ג'ין… ג'ין
    היו ימים בנערותי שרציתי להיות אומנת כדי לפגוש בו
    עוצמתם של ספרים
    כותבים כאלה היום?

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל