בננות - בלוגים / / מחווה ליוסי וקסמן
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

מחווה ליוסי וקסמן

 

ספרו של יוסי וקסמן "ליבשן", שהוכתר כאחד מארבע-מאות הספרים האהובים בארץ, הוא ספר מקסים, סוחף, מלא רגשות וחן, וכתוב בתנופה קלאסית. אבל בעיני, דווקא "השחקנית" שיצא אחריו, הוא הספר החדשני ופורץ הגבולות של וקסמן. ולמרות זאת הוא לא זכה לפרסום הראוי לו. לכן, לכבוד ההכתרה בטיים אאוט, אני מעלה את הביקורת על "השחקנית" שכתבתי בזמנו בטיים אאוט. בעקבותיה גם נעשינו חברים. כמה חודשים לאחר פרסום הביקורת, יוסי כתב לי מייל, נפגשנו ונעשינו "באדי'ס לנצח". באותה עת פתחנו את הבנניה, והצעתי ליוסי לפתוח בנוסף לבלוג שלו, גם בלוג סאטירי בשם בדוי שמבוסס על הקוקסינלית המקסימה בספרו. הוא קרא לה גולדי גת, והבלוג הסעיר כאן את המטע במשך כחצי שנה. 

והנה הביקורת שלי "מטיים אאוט", שבזכותה זכיתי בידיד נפש:

יוסי וקסמן משתעשע ומשתלח בפראות בכל הפרות הקדושות של יחסי אח ואחות, ברומן החדש שלו "השחקנית" (פרוזה עברית, ידיעות ספרים). ואתם שלא תחמיצו. הרשימה פורסמה ב-5.7.07 בגליון 244 של מגזין טיים אאוט.

 

         
הרבה רעש נוצר לרוב סביב רומן-מפתח. הקורא מתחבט שעות מה נכון, מה לא נכון. שואל את עצמו האם ישנה

כאן איזו סגירת חשבונות לתפארת מדורי הרכילות. ומה מן המתואר קשור למציאות, ומה המצאה? ואם הסופר אף מגדיל לעשות ומתעלס ספרותית עם השדיים והכוס והרחם של אחותו, או-לה-לה, איזה מעדן מלכים יש לנו כאן! בקיצור, הרבה דרמה והרבה כאב ראש לכל הצדדים המדוברים – הכותב והמכותבים, ובדרך כלל שירות דוב לרומן עצמו.


והנה בא יוסי וקסמן ומשתית כמעט הצהרתית רומן שלם על יחסיו עם אחותו השחקנית, ענת וקסמן. אין כאן אפילו משחקי מחבואים עם הקורא, אלא הטחה עובדתית של פרטים: אח ואחות ילידי יפו, עוסקים בדיוק באותם המקצועות של האח והאחות "האמיתיים", אותו מילייה, כמעט אותם קורות חיים – הוא הומו מוצהר העוסק בעיצוב, היא אם ואישה ושחקנית השנה. ובלי לפחד מהצעד הכה מכריע שעלול לעלות לו ביוקר (לא אוהבים אצלנו בארץ הקטנה רומני-מפתח, זה בדוק), הוא מתפרץ אל הטקסט בדהרת סוסים שוצפת קוצפת, ובדרך כותש כמה פרות קדושות, כולל, איך לא, את הז"אנר הזה שנקרא "רומן מפתח".


האם "השחקנית" הוא רומן מפתח, או שמא יש כאן משחק מחבואים מחוכם? אני נוטה לכיוון משחק המחבואים הממזרי של המחבר עם הקורא שלו, זה שפוזל כל הזמן מעבר לדפי הרומן העסיסי ומנסה לקלוע ל"אמת" של מדורי הרכילות, על אף שספק אם קיימת ברומן אמת כזו, למרות כל "הפרטים המציאותיים".

 

כי בעצם לפנינו תיאטרון מוח של אדם אחד; מונולוג מטורף שאינו אלא דיבור צפוף ומהיר, מטורף ומקסים, שבו כל הגיבורים הם בעצם הגיבור עצמו: אם נרקיסיסטית, היסטרית ומזוכיסטית, בת שנעשית העתק מדויק של האם ומגשימה את חלומותיה להפוך לדיווה, ובין שתי הנשים המסרסות האלה בן ביישן, בעל נטיות נשיות, שמטפח יחסי אהבה-שנאה לכוס הנשי הבולעני האוניברסלי, שמייצגות בתוכו אמו ואחותו. ועוד דמות בדיונית יש שם, השתקפות פאטית של האם הגדולה והאחות הענקית: קוקסינל, חבר ילדות של האח והאחות מהשכונה הבולגרית ביפו, שהפך לזונה בתל ברוך.


בתוך "תיאטרון המוח" הזה שולט יוסי וקסמן ביד רמה, כותב מה-בראש-שלו, לא עושה חשבונות לעצמו ולקורא, וראוי לציין שהוא יעיל ואכזרי עד הטיפה האחרונה. יחסי האיבה, הקנאה, השנאה והתחרותיות של האח הפחות מצליח עם אחותו הדיווה, שתמיד מרצד בהם טעם מעיק של גילוי עריות, הם ניתוח עצמי פסיכולוגי, ובה בעת סאטירה לגלגנית-משהו על החברה התל אביבית.

 

מזכיר לכם משהו? לי זה הזכיר. בייחוד את "שידה ושידות" של רחל איתן משנת 1973, שהותקף והונמך בזמנו על ידי הביקורת בשל רמזי הרכילות השזורים בו, על אף שהיה סאטירה מצוינת על ישראל הנהנתנית טרום מלחמת יום כיפור. אני מהמרת שגורל דומה עלול לתקוף גם את ספרו החדש של וקסמן. כפי שאמרתי: בארצנו הקטנה לא אוהבים "תיאטרון בובות" שיהיה דומה יותר מדי לחיים. אבל אל דאגה, מקץ עשרים-שלושים שנה, רואים גם דברים אחרים…  


קשה שלא להישבות בקסם כתיבתו המשוחררת מכל עול, כלל וחוק של וקסמן. קשה שלא להתאהב בעל כורחך ב"ילדים הנוראים" האלה, גיבוריו, פרי מאמי-דירסט מרושעת, שלא פוחדים לכנותה "בהמה מטומטמת". קשה להיגמל מהקריאה במונולוג הסדו-מזוכיסטי של שנאה, כאב ואהבה פרוורטית ונכזבת, מפיו של גבר מסורס נפשית ל"אם הגדולה" שהיא אמו ואחותו.

כי "השחקנית" כתוב על פי רוב בתנופה נהדרת שפורעת סדרי עולם. רק לעיתים הוא מעט חוזר על עצמו – דברים שניתן היה לקצץ בעריכה קפדנית יותר.  

 

 

 

5 תגובות

  1. איריס אליה

    מסקרן ביותר, יעלה. והרשימה שלך בווינט גם מעולה.

  2. חני ליבנה

    ממש מעורר סקרנות!

  3. יוסי וקסמן הוא בהחלט סופר מחונן. וגם הוא ואני נהיינו חברים-לנצח על גשר העשייה הספרותית. יש דבר כזה. ערכתי את ספרו "ויהי סיפור" וחשתי מיד כי מדובר ביוצר גאוני. עד כדי כך. ואבחנתך יעל לגבי השחקנית, מזדהה איתה לחלוטין, וכן חבל שהוא לא נערך עד הסוף. ועל מה שנקרא "עורך כמתנה" בפוסט אחר.

  4. יוסי וקסמן

    אני מסמיק.
    באהבה, בהמון אהבה!
    יוסי

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל