בננות - בלוגים / / האמת שעולה על כל בידיון
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

האמת שעולה על כל בידיון

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4


/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"טבלה רגילה";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}

איך להפוך כתיבה אוטוביוגרפית בבלוג לאוטוביוגרפיה ספרותית

בעשור האחרון אני נמשכת יותר ויותר לחומר תיעודי, בעוד שפעם אהבתי יותר פיקשן. זה התחיל עם סרטים דוקומנטריים, שאני מסוגלת לצפות בהם מבוקר עד לילה, והמשיך באוטוביוגרפיות ספרותיות. ואינני מתכוונת כמובן לאוטוביוגרפיות של מצביאים וכאלה ולכל מיני אלבומי ניצחון. הכוונה לאוטוביוגרפיות ספרותיות משובחות, כגון "מוות רך מאוד" של סימון דה בובוואר.

 

עם השנים אני חשה שהדיבור הישיר מדבר אלי מאוד, ושלעיתים הוא אפקטיבי, נוקב וחזק יותר מסיפורת. לפעמים יש סיפורים אישיים כה חזקים, ואם יודעים לספר אותם נכון הם יכולים להפוך ליצירה ספרותית לא פחות חזקה ומשמעותית מספרות פיקשן במיטבה.

 

כבר הזכרתי כמה פעמים את ספרו של שי גולדין, "הבן הטוב", שלפחות בחציו הראשון מרשים מאוד מבחינת השימוש שהוא עושה בז'אנר. כתיבה ישירה שלא מתחכמת, לא מסתתרת מאחורי דבר: ככה, בַּפָּנִים, במלוא הכאב, כמעט בהתערטלות גמורה. ואני מעריכה את זה, וזה מדבר אלי.

 

בעקבות הכתיבה בבלוגים שלי זה ארבע שנים, מצאתי את עצמי נמשכת מאוד לכתיבה הזו, הנקייה מכל סרק, הבוטה אפילו, הנוקבת. ואני מוצאת את עצמי נמשכת לזה ככותבת וכקוראת גם יחד. 

 

מובן שרוב הכתיבה שנכתבת לבלוגים, על אף שהיא אוטוביוגרפית, אינה ספרותית. הלוא זה ברור מאליו. איש לא ציפה ממנה להיות ספרות, שכן בלוג הוא קודם כל כלי ביטוי אישי וקטן של כל מי שרוצה להתבטא בכתב ולספר על עצמו ועל חייו. יש שעושים זאת טוב יותר, יש שפחות. אני למשל גיליתי כמה כותבים החביבים עלי ברשת, כולל כאלה שאינם כותבים מקצועיים בכלל, ולמעשה כותבים רק להנאתם הצרופה.

 

מה שכן, למרות שכתיבה לבלוג היא וולונטרית, לא מוזמנת ובטח שלא מחייבת מקצועיות, ניתן להשתמש בה כמקפצה לכתיבת ספרות אוטוביוגרפית. אני מנסה לעשות את זה בעצמי, וגם לימדתי את זה לתלמידיי ב"קמרה אובסקורה", כאשר ניסינו למנף סוגי כתיבה שונים ולהתאים אותם לרשת. כתיבה בלוגרית יכולה להתפתח לספרות, לפעמים דווקא מהדו-שיח עם הקוראים והמגיבים, ולעיתים אפילו עם המתגרים והתוקפניים שביניהם.

 

לי עצמי זה קרה בעקבות סדרת רשימות שעשיתי בבלוגי ב"רשימות" נגד ילודה אוטומטית והצורך בפיקוח על התחום. קיבלתי המון על הראש, כי הדעות שלי חריגות, בוודאי לגבי בארצנו הפוריטנית. אלא שהרשימות הלכו והתפתחו, הלכו וצברו תאוצה, עד שקיבלתי הזמנה מבועז גאון למאמר אישי על הנושא לאנתולוגיה שלו, "פשוט זה לא" (עם עובד, 2009).

 

כך, מסתם רשימות אישיות שלי, שהיו בחלקן כתיבה על משפחתי ובחלקן פובליציסטיות, יצאתי למסה אישית, שאם להאמין לדברי המבקרים, כנראה שנגעה בהרבה לבבות. אז אולי הצלחתי לעשות כאן את החיבור המשונה הזה: למנף כתיבה לבלוג לכתיבה אוטוביוגרפיה ספרותית.

 

היום אני חשה שעל משפחתי, למשל, ובעיקר על אחותי הגדולה, נכת הנפש, אני מסוגלת כנראה לכתוב רק בכתיבה אוטוביוגרפית ישירה. יש לי תחושה שזה יהיה הכי יעיל, ושכל מיני ניסיונות שעשיתי כאן בבלוג בכתיבה על משפחתי ועל אחותי, יכולים לעזור לי בבוא היום בכתיבת אוטוביוגרפיה ספרותית. 

 

זו גם הסיבה שתמיד קראתי כאן לאנשים לנסות את זה, וקיוויתי שאולי זה יקרה גם בבלוגיית סופרים ומשוררים, שעל פי רוב מעדיפים לפרסם מהפיקשן שלהם. איכשהו אני מרגישה ומאמינה שבאזור האפור הזה של הבלוגיות, יש משהו שיכול להתפתח ליצירה, גם אם מדובר בכתיבה מאוד אישית על עצמך.

 

 

 

9 תגובות

  1. יעל ישראל

    נכון מאוד. אבל לפעמים אולי התגובה הכי ישירה – תעודית ולא פיקשן – עובדת הכי טוב. כמובן שגם בכתיבה תיעודית טובה צריך לבוא עיבוד ועידון רב. כתיבה לבלוג אינה כזו ולא מתכוונת להיות כזו, אבל כפי שאמרתי, אולי היא יכולה לשמש כמקפצה.

  2. ליעל ועמית, שאלה מהקרביים שתמיד מציקה לי. שאלת או בעיית ה"רק על עצמי ידעתי". זה חלחל לקרביים שלי טענת הנגד האפריורית הזו, שכותב שלא יודע אלא לספר את עצמו לדעת, הוא…

    • אני מניח שזה עניין של טעם אישי, הן של הכותב והן של הקורא. אין לי נימוקים שכלתניים בעד או נגד כתיבה אישית ועיסוק של הכותב בעצמו. אני רק יכול לומר שזה מרגיש לי נכון. כלומר, הנימוקים הם רגשיים. אני מדבר על רמת התחושה הנכונה, רמת ה"בטן" (ביני לביני אני מכנה זאת "תחושה נכונה בביצים", אבל זה אתר של נשים, בעיקר, אז אני מתבייש לכתוב זאת..).
      ניסיתי להבהיר את המחשבות שלי לגבי הסוגייה, אך איני בטוח שהצלחתי עד הסוף. כאמור, זה עניין חמקמק.

      • גם כשאנחנו כותבים ספרות פיקטיבית, בסופו של דבר, במובן העמוק, אנחנו מביאים את עצמנו, ואך ורק את עצמנו. זה הדבר היחיד שאנו מכירים.
        (אני יודע שהטיעון הזה נשמע מוזר, אך חישבו עליו שוב. אני מוצא שהוא אמיתי ונכון).

  3. תמר פלג-הספריה החדשה

    לילדי הקטן – שיר חדש של אילן שיינפלד
    תחזקנה ידיי המחזיקים בישבנים
    עת האיבר חודר אל עומק הרחם הגברי, מחפש חום ילדות שאבד.
    מאחור הילד שלי הקט נולד.
    מגללי הצואה הצמיח פנים. מפרץ הזרע יגדל בשנים.
    לוואי ויהיה בני לוחם בצבא הגיבורים.
    הטובח בילדים, בנשים, בגברים.
    הללויה לזיין! הללויה לישבן! הללויה לילדי הקטן!
    בַּל תִּפֹּל רוּחֲכֶם האוחזים באיברי אחיכם, וּבַל יִשָּׁמֵט ישבנכם עטור התהילה!
    בני ורעי, אתם נועדתם לגדולה!
    מאחור תבוא הגאולה!
    הַמְשִׁיכוּ לְהַרְעִישׁ שָׁם, זקורים ופרוצים, בארץ הלבנון,
    דם, דימעה, וזרע – אני למות למען זרעי יהיה ראשון!
    וְלֹא יִהְיֶה בָּכֶם מוּג לֵב. וְלֹא יֵעוֹר בָּכֶם אָשָׁם.
    תַּחְזֵקְנָה יְדֵי כָּל בָּנֵינוּ הַמְּחרבים אֶת חַיֵּינוּ בַּאֲשֶׁר הֵם שָׁם.

  4. אכן יגיל חבר טוב שלך ולך אין בושה??

    דחפי אצבעות לכוס הדלוח שלך יעל ישראל…את שרמוטה ספרותית, זונת רחוב יחצנית תרבותית, אפס מהלך, לא עורכת לא מתרגמת לא סופרת לא אישה..הכי הרבה דראג…מזוייפת!!!!!!!!! הביתה!!!!!!!!!!!!!!!!!

  5. אילן שיינפלד

    כן, יעל ישראל ייסדה בלוג בננות בוא כל ארחי פרחי גרפומן ושאינו כזה מביעה דעתו על הבלי העולם. בינתיים יעל ישראל הוציאה ספר משעמם בהוצאה זעירה שאף העניקה לה פרס מטעם ההוצאה וזא על מנת למשוך את התקשורת ולמטרות יחצנות. נערך ליעל ישראל ערב ספרותי משמים בוא כל מיני נפוחים שמכנים עצמם מתרגמים עורכים משוררים סופרים וכל מיני תארים כאלה אמרו לה כמה היא נפלאה ומוכשרת וריח הפלוצים החנפניים נישא באויר ועילף את כולם לדעת. לפחות הם התמסטלו מריח הנפיחויות כי אלכוהול לא היה בערב הקמצני הזה.
    והנה חברה הקרוב של יעל ישראל רן יגיל כתב עליה ביקורת משתפכת בNRG נו, לא משנה שזה חנפני לא מוסרי, בושה וכלימה, העיקר שיעל ישראל זכתה לביקורת במעריב. אמרתי לך יעלי ישראל, דחפי אצבעות לכוס הרטוב שלך ותחושי אותו עונג כמו שחשת למקרא הביקורת המתחסדת של רן יגיל. לפחות אצבע בכוס זה אותנטי ולא נצלני.
    והנה אחרי כמה טלפונים של יעל ישראל לעיתון הארץ-וגם שם ביקורת נחמדה על ספרה המשמים החדש-כמובן שכולם יודעים שהיום כל הביקורות בעיתונות הם מטעם ההוצאות וספוגות ביצחצנו וקשרים-אז הנה גם ליעל יש ביקורת בהארץ שכזאת ומי כתבה אותה? מישהי אלמונית בשם רבקה משהו…(רבקה אימנו)וכמובן שהמבקרת בעצמה לא פרסמה כלום עדיין חוץ מספר עתידי שהיא תוציא לאור תמורת תשלום בהוצאה נידחת עוד יותר מאשר של יעל ישראל.
    יעל ישראל, מוקי רון מהקיבוץ המאוחד כבר סיפר בפורום סגור שהוא מתחרט על שהוציא אותך לאור. את מעלה את העובש שלך מפעם לאינטרנט כאילו שזה מעניין מישהו…את סופרת מתה יעל ישראל. חיים נחמן ביאליק יותר חי ממך. תפרסמי עוד ספר אינטרנטי מביש, עוד בלוג מטוומטם, תמשיכי להיות מתרגמת (של מה בדיוק) עורכת (של מי) סופרת (זבל) בלוגרית (בגרוש) העיקר שאת נובחת ונובחת והשיירה עוברת ואת עליה יקירתי..אל החירייה מקום היאה לך ולספרייך. ואגב כדאי לך לעשות דיאטה לפי התמונה יש לך פנים של אישה בעצירות…אולי זיין טוב יעורר אותך קצת…

    • אכן יגיל חבר שלך טוב, אך לך אין בושה?

      יעל ישראל את הזיוף הכי גדול שיש היום בארץ…אמרתי לך לדחוף אצבעות לכוס הרקוב שלך יגרום לך יותר עונג מפרסומת של חברים כמו רן יגיל..מה באמת זה עושה לך את זה שרן יגיל חברך הקרוב מיחצן אותך בביקרות ופרסום? עד כדי כך את אטומה רגשית ומטומטמת?

      יעל ישראל את לא עורכת לא מתרגמת לא עיתונאית לא בלוגרית לא סופרת.
      את זיוף אחד ענק, את אפס מהלך, את שרמוטה ספרותית, זונה תרבותית צמאה לפרסום ופרסים…מזוייפת!!!!!!!!!!!
      הביתה!!!!!!!!!!!!

    • אדוני אתה חולה
      מהר לטיפול , מזל שהמונדיאל מתחיל
      יהיו לך הרבה כדורים להריץ

© כל הזכויות שמורות ל