בננות - בלוגים / / ריספקט לביץ'
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

ריספקט לביץ'

היא שולטת בגברים ומסובבת אותם סביב אצבעה הענודה בטבעות זהב שהם קנו לה, אבל בלילה היא ישנה עם אישה. מדהים לגלות שרוקסאנה, הדמות הנשית הגדולה של דניאל דפו ב"רוקסאנה" (ידיעות ספרים), נולדה זמן רב לפני שג"יין אוסטין והאחיות ברונטה אמרו את שלהן בדבר זכויות האשה. הרשימה פורסמה ב-18.9.07, בגיליון 259 של מגזין טיים אאוט.

 

 

"רוקסאנה", הרומן האחרון שכתב דניאל דפו (1731-1661), נחשב לרומן הפמיניסטי הראשון, ובצדק רב. גם היום קשה למצוא בספרות דמות נשית חזקה כל כך, דעתנית, תוקפנית ורבת מהלכים, שלא עושה חשבון לאף אחד ובטח שלא לגברים, כמו רוקסאנה, בת המאה ה-17. מדהים עוד יותר לגלות שהדמות הנשית הגדולה הזאת נולדה זמן רב לפני שג"יין אוסטין והאחיות ברונטה אמרו את שלהן בדבר זכויות האשה.

 

   הרומן של דפו ("רובינזון קרוזו", "מול פלנדרס"), שראה אור ב_1724, וכעת, בשעה טובה, זוכה לתרגום עברי ראשון, מגולל וידוי של אשת חברה הוללת ומצליחה הנפרש על פני רבע מאה של תהפוכות. המספרת וגיבורת הרומן, רוקסאנה, נכוותה מאוד מנישואיה הראשונים לאוויל משריש, שהשאיר אותה חסרת כל ומטופלת בחמישה ילדים. כתוצאה מכך היא נחושה בדעתה להתעשר ולא לתת עוד לגברים למשול בחייה. בעיניה, אין דבר גרוע יותר לאשה מבעל שמושל בה וברכושה, והיא מציעה לנשים ללמוד ממנה ולהשיל את כבלי הנישואים. גם בחיי המין היא נועזת ופורצת דרך, שכן רוקאנה סבורה שמותר לאשה לשכב עם מי שהיא רוצה. 

   על אף שהיא מנצלת את שלל מאהביה וגורפת מהם כסף רב, היא מנהלת בעצמה את עסקיה בתבונה של אשף פיננסים ונעשית עשירה רמת מעלה. למעשה, דפו מציג – אולי בבלי דעת – אורח חיים אמזוני, כמעט לסבי, של רוקסאנה עם המשרתת שלה ואשת סודה, איימי. השתיים חיות יחד במשך 30 שנה כמו בעל ואשה (הן אפילו ישנות באותה מיטה), נוסעות ברחבי אירופה ומנהלות את רכושן בנחישות. 

   לרוקסאנה יש אמנם מאהבים רבים, אבל את נאמנותה רבת השנים היא מעניקה רק לאשה, לאיימי. אפילו לגבר שהיא מאוהבת בו מסרבת רוקסאנה להינשא, שמא יכבול אותה וינשלה מרכושה. אחד הדיאלוגים המדהימים והחדשניים בספר, בו רוקסאנה מתווכחת על חירות האשה עם מאהב שמציע לה נישואים, הוא מרחיק לכת ופמיניסטי בהרבה מהשיחה שמנהלת ג"יין אייר עם רוצ"סטר, ברומן של ברונטה.

 

   על הפמיניזם הפרקטי ופורץ הדרך של רוקסאנה אפשר לערער באלף דרכים, כגון זה שהיא חיה כזונה ואף ראתה בעצמה "מלכת הזונות"; בכך שהיא מתייחסת לנשים אחרות כאל זנזונות, ופעם אפילו סירסרה במשרתת שלה והכניסה אותה למיטת בעלה; ובעיקר – בכך שרוקסאנה מתנהגת כמו גבר, בגסות ובחוסר ורגישות, ואפילו מתנתקת מילדיה. מצד שני, אם סופר בן המאה ה-18 יכול היה לשער כבר אז בדעתו שאימהות אינה עניין אינסטינקטיבי, שלאשה יש יצר מיני עז לא פחות מלגבר, ושמגיעה לה ריבונות מלאה על גופה, חייה וכספה – אין ספק שכבר בזה דפו עשה רבות למען עתידן של הנשים. 

 

   "רוקסאנה" מדהים לא רק בראייה המהפכנית שלו את דמות האשה, אלא גם במבנה העלילתי המיוחד שלו. מבחינות רבות, הוא פורץ דרך ודומה לרומן המופתי של דפו, "רובינזון קרוזו", אלא שב"רוקסאנה" נדמה שדפו הלך הכי רחוק קדימה. זהו רומן פיקרסקי הכתוב בגוף ראשון, לכאורה וידויה של אשת חברה בפני מישהו שכותב את דבריה. באותם ימים, זו היתה תחבולה מקובלת כדי להעניק לרומן צביון רכילותי של וידוי אמיתי. אלא שהמסכה נשברת פעם אחר פעם באמצעים מגוונים (ואפילו מגונים, כמו שקרים והגזמות), המעמידים את אמיתות הווידוי בספק רב.

 

   זו הסיבה לכך ש"רוקסאנה" נקרא כיום כמעט כמו כל רומן מודרני. זוהי דמות ספרותית מפוקפקת ולא אמינה, הסותרת את עצמה פעם אחר פעם, מגזימה בתיאוריה עד כדי דרמטיות ורומזת מיני הבטחות להתפתחות עלילתית שלא מתממשות. כל הסממנים האלה הופכים את רוקסאנה לגיבורה סופר_מודרנית, שכן היא מעלה ספקות לגבי מהימנות התודעה ולגבי מידת האמת שאפשר למצוא בכתיבה ההיסטוריוגרפית.

 

 

 

11 תגובות

  1. הי יעל
    לא קראתי ובעקבותייך עוד אקרא יום אחד.
    אבל ממה שכתבת לא מובן לי למה את רואה ברומן רומן פמיניסטי: הרי כל הסטריאוטיפים הרעים על נשים משוחררות נמצאים פה – חוסר רגישות, גסות, הזנחת ילדים – זה הולך מצוין עם עצמאות ויצרים.
    אם היה דפו מתאר אישה עצמאית ויצרית שיש בה גם אהבה , חמלה ורגישות – היה יותר הגיוני בעיני שאכן מדובר כאן בתפיסה פמיניסטית.
    שוב- לא קראתי, אבל זה נשמע כמו "נו נו נו" לנשים שלא הולכות בתלם.

  2. בתקופה ההיסטוריה הזו אי אפשר לשפוט ולאשים אף אישה שחיפשה דרך להתמודד עם קשיי החיים. כמו-כן הזנחת ילדים הייתה תופעה די מוכרת. האמת היא, שאני לא חושבת שהיום המצב טוב יותר.
    הזנות מיוצגת בכמה רומנים כמו למשל הספר: ננה של וויקטור הוגו. כדי להיות חלק מן העולם האציל בימי המלוכה, היא הפקירה את גופה, השפילה גברים, גנבה מהם כסף וכו".
    אני מסכימה איתך יעל שהרומן מייצג את האישה-המודרנית. אהבה של שתי נשים במאה ה-17 הייתה תופעה לא מוכרת כלל. אם-כי, הסופר סיפר בגלוי מה שנעשה בסתר, בחדר החדרים.
    רוסקנה נשמע סיפור מעוד מעניין, תודה יעל על פרסומו. אקנה אותו ברגע שאגיע לארץ.

    • נכון יעל. אבל קחי בחשבון שהוגו כתב זאת מעל למאה שנה אחרי דפו1!!! דפו היה הראשון. הוא גם אבי הרומן, ואפילו אומר, אבי הרומן המודרני. והוא אפילו לא ידע שהוא כזה.

      • כן, יעל התבלבלתי רק במאה שנה וקצת יותר. נראה שהוגו שאב את האומץ מדפו לספר בגלוי מה שקורה בסתר.
        דפו התחיל את הרבולוציה ללא מודעות, אז זו בעצם הסיבה שהיא שגשגה מעל ומעבר לציפיות – שלוש מאות שנה מאוחר יותר. הבאת לי נושא מאוד מעניין לחקור עליו. עם התשובה שלך סיקרנת אותי עוד יותר.

  3. רונית בר-לביא

    היי, זה נשמע מעניין.
    הספר והביקורת עליו.

    אני קצת מסכימה עם מיכל לגבי הסטריאוטיפים לגבי נשים
    (ולכן בוודאי קראת לרשימה "ריספקט לביץ""), ואכן יש כמה סוגי פמיניזם.

    יש את הלוחמני והאנטי-הפמיניזם השונא, שמתיאם ל"ביצ"יות" או לסתם נשים שנורא כועסות וזה לא עובר להן והן רוצות לעשות עם זה משהו בונה,
    ויש את הסגנון העכשווי יותר של פמיניזם שפחות זקוק ללחימה הקולנית, כי הוא נשען על הדור של אימותינו שעשו חלק מהעבודה בשבילנו.

  4. יעל,
    רשימה מענינת, ובכלל, לכלל המגיבות, נראה לי כי צריך לשפוט את התנהגותה של הגיבורה יחסית לתקופתה ולא תקופתינו. מצבן של נשים היה חסר מוצא: או כנועה או קורטיזנה, מנצלת גברים ומתקדמת כלכלית וחברתית ע"י ניצול זה. לא היה משהו אחר, ויחסית לתקופה, דמותה של רוקסנה, שנכתבה, כמובן, בעטו של גבר, הינה חריגה.

  5. אני הייתי המומה מהרמזים הלסביים. וגם מהמנאז" אה טרואה שהיא מנהלת עם המשרתת והמאהב שלה. ווי ווי, איזה נועזות. איזו מודרניות. איזה פמיניזם, וכבר אז.

    וכפי שכתבתי, גם אם הפמיניזם שלה מכעיס כיום, זה עדיין פמיניסטי מאוד. איזו אישה אז התחתנה, לא כופפה את ראשה בפני גבר, לא נשלטה כעספית בידי גבר? הוא פשוט נתן מודל פמיניסטי שממש הקדים את זמנו. והראשון שעשה זאת, אגב.

  6. נשמע מרתק, עשית לי חשק לקרוא.

    • גם לי עשית חשק לקרוא
      לפעמים נדמה לי שבכלל הייתי רדומה לגבי הנשיות שלי. עכשו על הבריקדות

  7. גם למולי פלנדרס לא היה חסר…

  8. אחחחח… יעלה יקרה מפז ומנדל"ן שלי. שאני הולכת לקנות עכשיו חמישה עותקים – לאריאדנה החולירע, לפביאנה הקדושה, לאדון יוסף ההומו שלי, ללאצי מהקומודה למעלה, וכמובן גם לי. שאני התאהבתי ברוקזנה הזאתי… אווו… מתה, מתה עליה… דרך אגב, ד"ש לריווי החברה שלנו מהבורסה. נשקוקית, גולדי.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל