בננות - בלוגים / / מחווה לסמדר לומניץ
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

מחווה לסמדר לומניץ

 

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4


/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"טבלה רגילה";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}

כבר כתבתי על כך שאף פעם לא הייתי ממש מרוצה מכריכות ספריי. תמיד המעצבים קובעים הכול, ולוחצים עלייך להסכים. הפעם, עם הספר החדש, נתנו לי לבחור עבודת אמנות לפי טעמי. וידעתי שיש רק אמנית אחת שאת עבודותיה אני רוצה על הכריכה של הספר החדש, "אני ואימא בבית המשוגעות". פשוט, משום שהוויזואליה של עבודותיה, העולם הפנימי שלהם, הוא העולם של ספריי, הוא העולם שלי. שאין אמנית שמתכתבת, בלי לדעת בכלל, עם הספרים שלי, כמו סמדר לומניץ. כאילו שהיא יוצרת מתוך הרוח שלי. ככה אני מרגישה.

אל עבודותיה של סמדר התוודעתי רק כאן, בבלוג שלה בבננות. ידעתי שכאשר ספרי יראה אור, אני ארצה עבודה שלה על הכריכה. כאשר ניתן אור ירוק, סרתי לבלוגים שלה, עברתי על עבודותיה, והיה לי ברור שהעבודה שבחרתי פשוט נולדה לספר. העבודה הזו פשוט אוצרת בתוכה את ליבו, רוחו ובמידה מסוימת גם את נושאו של הרומן. את אווירת האימה שבו. האימה של הגיבורה מהחיים הכאוטיים, הפנימיים וחיצוניים. וידעתי שזו תהיה העבודה הזו, או שום דבר אחר. ידעתי שלא אסכים לשום יצירה אחרת. 

והנה היא העבודה המדהימה שמפארת לשמחתי הרבה את כריכת ספרי החדש, החמישי במספר:

 

והנה בספר עצמו:

בעודי מדפדפת בעבודות של סמדר, נתקלתי בעבודה אחרת, מדהימה לא פחות, עם שתי ילדות, והיה לי ברור שגיליתי באיחור של 13 שנים את התמונה שחיפשתי בדמיוני לספרי השני, "רואות מכאן את כל העולם". אם יש עבודה שמתאימה לרומן הזה, זו העבודה הזו של סמדר. אבל עכשיו כבר מאוחר מדי.

הנה העבודה של סמדר שהייתי שמחה שתפאר את הספר ההוא:

 

והנה הכריכה שעוצבה לפני 13 שנים, כשהספר ראה אור:

 

חבל, אה? העבודה של סמדר עם הילדות הייתה הרבה יותר מתאימה לתיאור שתי הילדות, גיבורות הרומן, שהן בעצם גיבורה אחת, מין תאומות רוחניות או הכפלה נשית כלשהי. אבל זה מאוחר מדי. מאוחר מדי גיליתי את האמנית שהייתי רוצה שיצירותיה יעטרו את ספריי. וכמובן, טוב מאוחר מאשר לעולם לא. אני כבר חושבת על הספרים הבאים…

 

 

12 תגובות

  1. מזל טוב יעל, באמת העבודות של סמדר חזקות , קראתי את סיפרך – רואות את העולם מכאן, נראה לי שבמהדורה הבאה הכריכה תשתנה. ופני עכשיו לחדש הרך הנולד מסקרן, בטוחה שלא ניתן להניח אותו גם בגלל התוכן וגם בגלל קצב הכתיבה שלך שמכריח את הקורא לרוץ באמוק עד העמוד האחרון. בהצלחה יעל.

  2. חגית גרוסמן

    אל דאגה, במהדורה הבאה.

  3. מירי פליישר

    סמדרי הגדולה והנפלאה שאיננה מעריכה עצמה כראוי וטוב את רואה ועושה . הכריכה יצאה נפלאה!

  4. איריס אליה

    יעלתי, אהבתי ביותר את העבודה על הספר החדש, ודווקא מאד קשה לי לדמיין את זה שהיית רוצה על "רואות..", נראה לי מאבד את התמימות והזכות שיש בספר הזה. לא שאני לא הייתי מחליפה את הציור ההוא, הרישום ההוא, עני מידי לטעמי, אבל הילדה אישה בובה הריונית הזאת לא באה לי טוב.
    נשיקות וסופ"ש נפלא.

  5. הספר נראה מצוין ! מושך את העין ויבלוט על המדף.
    סמדר אמנית נדירה ומיוחדת ואני מאחלת לה רק יצירה ויצירה ויצירה. וכך יהיו לך עוד הרבה בחירות לכריכות הספרים שלך… (((:

  6. באמת אומנית מדהימה סמדר, העבודות שלה לא מותירות אותך אדיש, נוגעות בדיוק במקום, בהצלחה לשתיכן, שילוב מצוין!!!!

    • תודה רבה, חברות.

      אירוסית, אבל הספר ההוא רק נראה תמים במבט ראשון, הוא מאוד מאוד לא תמים…

      • והתמונות שלך בפוסט נהדרות
        את נראת כל כך חמה ונעימה
        רק על דבר אחד יש ביננו ויכוח
        ההחלטה לא להביא ילדים – האם פחדנות?

        • ליעל,

          עטיפת הספר מדהימה.

          לגבי המראה, אצלי זה אותו הדבר, ובכן, את עבודת הדוקטורט שלי סיימתי בשנת 1995, הייתי בת 41 התמונות היו מדהימות, ואחר – כך זה עוד השתפר.

          בשנים האחרונות, ואני יותר מבוגרת ממך, הבפנים שלי הוא מה שאני רואה. ולא החיצוניות.

          אגב, אני מאוד מקפידה לא להשמין, שומרת משקל,

          אבל יעל היקרה, מה בדבר ביקורת לספר?

          בהמשך לקישור, אוכל לכתוב על ספריך לא פחות טוב.

          ובכן ג'וליה קריסטבה, שהיתה תלמידתו של לקאן, טבעה את הניגוד הבינארי אהבה/יצירה. בניגוד לגברים שתמיד יכלו לשלב בין השנים ולחזור לאהובה שהיתה מחכה בבית. אצל האשה זה לא עבד ככה ולכן נותרו לאישה שלוש ברירות (ובכן, היא היתה נוצריה), היצירה, השיגעון-הטירוף, או המנזר.
          היא טענה שאין אפשרות לשלב בין השניים.
          ומכאן גם ההסבר פורתא לקטע ביחסים ששלחתי לך. כאשר רוצים לכתוב ולהתמסר ולהתמכר לזה בכל מאודך לא בדיוק רוצים לחשוב יתקשר/לא יתקשר, ולכן הזחתי הצידה כל קשר וכתבתי, וכתבתי וזה היה נטו.

          שלך, חוה

        • להפך, אחריות. אחריות כבדה. אעלה בקרוב מאמר שלי בנושא שפורסם באנתולוגיה "פשוט זה לא". בנוסף, יש בבלוג זה ובבלוג ברשימות, המון פוסטים שלי שמסבירים את עמדתי בנושא בפרוטרוט.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל