בננות - בלוגים / / שאלה קטנונית למעשנים
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

שאלה קטנונית למעשנים

 

למשורר המוכשר והיפה אמיר


לפני שאתוייג סופית כפאנטית מטורפת, לאור התנגחותי במעשנים המסכנים, אני רוצה לעסוק לרגע בשאלת כבוד אדם, חירות האדם.

 

   אני רוצה לשאול אתכם, המעשנים, מה הגבול שלכם.  אם אתם יושבים עם חבר, ושואלים אותו: "מותר לי לעשן?", והוא אומר "כן", האם זה אומר לכם שמותר לכם לעשן?

 

    אלך עוד צעד קדימה. אתם יושבים עם חבר, שואלים שאלה זו, והוא אומר בפנים קדורניות, חצי מגמגם: "…. נו… טוב… שיהיה," כאשר ברור לכל (וגם לכם, אל תיתממו) שהוא מאוד לא רוצה שתעשנו, אבל לא נעים לו להצטייר כפאנט, או כנודניק, או כלא ליברל, או כסתם חבר לא קול. מה תחשבו אז? נו, אם הוא הסכים, גם אם באונס, אז מותר לי לעשן כי הוא אמר כן?

 

   האם גם כאן אני צריכה להשוות את המצב לסיטואציה הקיצונית של היה או לא היה אונס? אמרה או לא אמרה "לא"? נניח, אמרה כן, אבל הביעה מחאתה באופן רפה, תוך עוויות פנים, אז זה לא נקרא אונס. נכון, לא משפטית בוודאי.

 

    על זה אני אומרת חוסר התחשבות, גסות, בוטות, בהמיות, ובעיקר, ניצול אגואיסטי של הזולת שמנסה להיות נחמד ורוצה ללכת לקראתכם, או שהוא חלש אופי ולא אסרטיבי, או שאין לו כוח לראות את פניכם מתכרכמים, או שהוא לא רוצה להעליב, או שסתם לא בא לו להתווכח. או, כמו הרבה נשים שאיכשהו אומרות כן לגבר, למרות שהן לא באמת רוצות, עושות את זה כי הן יודעות שזה מה שמצופה מהמעמד, הרי לא נפגע עכשיו בציפיות של הגבר לפורקן וכו'. אנחנו, הלא מעשנים, היינו שנים רבות כמו האישה הזו שלא רוצה להזדיין, אבל מכריחה את עצמה להסכים כי לא נעים לה.

 

   לא הבנתם את זה כל השנים, מעשנים, אני יודעת. לא חשבתם שזה חמור כל כך. ותסלחו לי שוב על ההשוואה הדמגוגית לאונס. גם גברים לא הבינו, ורבים מהם לא מבינים עד עכשיו, שקורה כי שאישה שלא אמרה לא מפורשות, בכל זאת לא רצתה. שצריך להיות קשוב לזולת, אכפתי, אמפטי, להביט בניואנסים, בשפת הגוף, ולראות מה הוא מבטא ב"כן" המגומגם שלו, כשהוא מתיר לכם לעשן בחצי פה.

 

   אוי, כמה שנים וכמה פעמים אמרתי "כן" למעשנים, בחמיצות, באונס, כשראו עלי שאונסים אותי לומר כן. רק אדם ממש אנוכי וממש מרוכז בעצמו, לא ישים לב. מה חיזק כל השנים את עמדת המעשנים היהירה הזו, כאילו העולם שייך להם ומותר להם להרעיל אותו? העובדה שהחוק היה לצידם, הנורמות החברתיות היו לצידם. או-אז גם אנחנו, הלא-מעשנים, לא העזנו לפצות פה ולהתנגד לחדירה הבוטה למרחב הפרטי שלנו.

 

   אני שואלת את עצמי כמה גברים ונשים לא מעשנים חיים עם גברים ונשים מעשנים, למרות שהם סובלים מזה, אבל פשוט נכנסו לקשר כי "אלה הם החיים". מישהי בתגובות הזכירה בהקבלה בושם מסריח. בושם אני יכולה לבקש מבן הזוג להחליף, להגיד לו "אל תעשן", זה נראה לכולם כמו פלישה לאוטונומיות שלו.

 

   אז מתי מתחילה חירות האדם ומתי היא מפסיקה? מהם הגבולות? תעזבו לרגע את המקומות הציבוריים, ובואו ניכנס לחדרי השינה. מותר לי לבקש מגבר שאני נורא חושקת בו להפסיק לעשן, אבל בתגובה הוא לא יסכים, ואז יבוא הקץ על הקשר הזה?  (אגב, לא חבל?) והאם אני חייבת לחיות כל חיי עם בן זוג שהתחברתי איתו צעירה, ואז הסכמתי בעל כורחי לעשן, מפאת כבוד הנורמות (וכי לא חשבתי שמותר לי לבקש), אבל היום אני כבר לא יכולה לסבול את זה? מה אעשה, שאתגרש רק כי הוא לא מסכים ללכת לגמילה, כי זכותו לעשן גדולה משלי לחיות בלי עישון?

 

   ובאמת, מה עם הילדים. בואו נדבר רגע על ילדים. מה עם זכותם של ילדים לחיים ללא מטרד העשן? ראיתי לא מעט בתים בהם בריאות הילדים מן הבחינה הזו נמצאת בתחתית סדר העדיפויות ההוריות, שמעשנים כקטר. באחת התגובות אצל אמיר, נתתי את הדוגמה הדמגוגית והקיצונית של הורים מתעללים. מי שעוקב זמן רב אחרי כתיבתי, יודע מה דעתי על "הורים בסיכון להתעללות בילדים", כפי שאני קוראת לזה. בהכרתי ובתובנתי ה"פנאטית" ו"הלא ליברלית" (הנה הזדמנות שלכם לגנות אותי על צרות מוחי), אני מאמינה שצריך לשלול מהם את האפשרות להורות. אם כך, מדוע שהורים מעשנים יורשו לחשוף את ילדיהם לעישון? ומצד שני, לא פשוט יותר להפסיק לעשן?

 

   ולמי שסבור שאכפת לי מבריאותי, שאני דבקה בחיי נצח, כפי שמישהי כתבה, אז יש לי חדשות: איי קודנט קר לס מהבריאות שלי. מי שמכיר אותי יודע. אבל כן אכפת לי מאיכות חיים טובה. כן אכפת לי שהאוויר יהיה נקי יותר ויהיה לי נעים יותר לנשום אותו. על עונג אתה מדבר אמיר אור? אז לי אכפת מהעונג שלי לנשום אוויר צח.  תחזירו לי את העונג הזה.

 

 

13 תגובות

  1. אורה ניזר

    יעל, הכאב שלך עולה מהפוסט הזה, אני מבינה אותך את אלה שסובלים מהעישון, בבית זה סיפור אחר, בבתי קפה אפשר להקמות מקום סגור למעשנים, ומקום סגור כזה יבריח גם חלק מהמעשנים ממנו, בגלל המחנק, בבית יוצאים למרפסת, או יוצאים החוצה לעשן, אם בן/בת הזוג / חברים סובלים מזה, . מי שיכול להפסיק לעשן ודאי מפסיק, הבעיה היא עם המכורים שניסו להפסיק לעשן ולא הצליחו, אני הוצאתי לא מעט כסף כדי לעבור גמילה, זה לא הצליח לאורך זמן, אני אמביוולנטית בענין העישון, מצד אחד רוצה להפסיק לטובתי ולטובת סביבתי, בעיקר המשפחתית, וגם בגלל הלחץ החברתי, אני כבר מתביישת לעשןלפעמים במקומות מסויימים, מצד שני אני כל כך נהנת מהעישון, הוא צורך בלתי מוסבר לי, קוראים לזה מכורה. לפעמים אני חושבת שצריך לפתוח מרכזי גמילה למעשנים שרוצים להיגמל , מרכזי גמיחה כמו למכורים לסמים, לי אולי זה היה עוזר אם היו כולאים אותי במתחם סגור כזה כמה שבועות אולי הייתי ניגמלת מההרגל המסריח הזה. זה נישמע נורא, אבל זהו אין לי כוח , רצון להכריח את עצמי לשמור על בריאותי, שזה הדבר הכי אלמנטרי לנורמליות , לא? אללה יעזור

  2. יעל היקרה,
    על רוב העניינים האלה כבר שוחחנו, אני חושב, בתגובות לפוסט "עורו המעשנים 1"
    http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?blogID=182&itemID=2770#post2770
    וב"עורו המעשנים 2"
    http://blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=2787&blogID=182#res18881
    בפוסט עצמו כבר הפלגתי הלאה אל תוך הראש המקראתיסטי (שכרגע רודף מעשנים), והיום מבטיח להמשיך את המסע ב"עורו המעשנים3:משטרת העונג".
    בואי להפליג איתי. כולם מוזמנים.

    • אורה ניזר

      אמיר, אני הולכת וניכנעת ואתה נישאר לוחמני. אגב, האם ניסית פעם להיגמל?

    • היי יעל, למה לגמור מהר, בשלב הפרקטיקה? אני רוצה ללכת יותר עמוק, וזה לוקח קצת זמן. הציצי, ב"משטרת העונג ומרד האמנים". (זה לא הסוף!)
      http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=2808&blogID=182
      ולוחמני? מה פתאום? האמת, יכולנו לברר הכל על קפה, אבל זה מסוכן מדי (אחרי חצי שעה הייתי עלול לשאול אותך אם מותר לי לעשן….)
      ותודה על ההקדשה.

  3. יעל, אף צד לא יזוז מדעתו,ולכן חבל על העצבים שלך.

  4. אם יורשה לי להתפרץ:
    אני תוהה מה הצורך בגלישה למערכת דימויים של התעללות ואונס. הרי אפשר להסביר את הבעיה גם בלי זה.
    בניגוד להורים מתעללים, הורים שמעשנים ליד הילדים שלהם לוקים בעיקר בחוסר מודעות. הם אינם מזיקים יותר מהורים שנוסעים במהירות מופרזת כשילדיהם יושבים במושב האחרוי, או הורים שאינם מקפידים שילדיהם יחגרו חגורות בטיחות. או הורים שמשאירם תנור דולק בחדר הילדים ליד וילון. את כל הבעיות האלה אפשר וצריך לפתור על ידי חינוך והגברת מודעות, וזה אכן נעשה – אפילו בתשדירים בטלוויזיה.
    יש נטיה בחברה שלנו להשתמש בסופרלטיבים היסטריים ולקפוץ לסקאלות מאד גבוהות של התבטאות. לי זה מפריע במיוחד כשזה נעשה על ידי אנשים שמתמצאים היטב בהתבטאות מילולית, ובעיקר כשזה גולש להשוואות הקשורות בפשעי מין (עייני ערך "אונס קבוצתי" בתיאורי ההתנתקות). אני מתקשה להבין איזה צורך משרתת התפיסה הקורבנית הזאת. כי ממה שאני מצליחה לראות, היא רק תורמת לעויינות. את הבעייה היא בין כך ןבין כל לא פותרת.
    חוסר התחשבות של מעשנים נובע מחוסר חינוך. החברה הישראלית סבורה, בטעות, שבעיות של חוסר חינוך אפשר לפתור על ידי חקיקה. למרבה הצער, זה לא עובד ככה.
    אני לא רואה במה יכולים להזיק בתי קפה שיהיו מיועדים למעשנים בלבד. מעשנים יודעים בדרך כלל שזה מזיק להם, אבל הם לא יכולים להפסיק. איסור גורף כמו זה שמוצע כיום הוא גזירה שציבור המעשנים אינו יכול לעמוד בה. הוא מזכיר לי את המלך מ"הנסיך הקטן" שהבין העצמו, שאם יצווה על שר הצבא שלו להפוך לפרפר, ושר הצבא יסרב, תהיה זו אשמת המלך, ולא אשמת שר הצבא.
    למען הסר ספק: אני לא מעשנת, מעולם לא עישנתי, ולא אוהבת את הריח ואת העשן. אם זה מפריע לי, תמיד אני יכולה לקום וללכת. אני יודעת שעישון פסיבי מסכן את בריאותי. כך גם שתיית מים, אכילת ירקות מרוססים, אכילת בשר עוף או דג, הימנעות מאכילת בשר עוף או דג, נשימת האוויר שמסביבנו (גם זה שנקי מעשן סיגריות), שימוש במוצרי ניקיון, ועוד ועוד. מה לעשות – מסוכן לחיות. ואף על פי כן, מעשה שטן: תוחלת החיים הולכת וגדלה בהתמדה.

    • עדה- שכחת כמה דברים שמסכנים את בריאותנו – זיהום האוויר על ידי מפעלים, כלי רכב ובעיקר אוטובוסים! חשיפה ממושכת לשמש, חוסר בחשיפה לשמש, אכילת חמאה ומוצרי חלב, חשיפה לרעש (במועדונים ומסיבות וחתונות…) ועוד ועוד. נורא מסוכן לחיות באופן כללי!
      ובאמת – קשה לי להבין את ההתנגדות לבתי קפה למעשנים. שמעתי דיון בנושא ברשת ב" לפני כמה ימים. בעל פאב שאמר שלא איכפת לו לספוג את ההפסד. אנשים שמעשנים יודעים כמה קשה לשתות אלכוהול בלי סיגריה. אין לזה טעם.

  5. יעל, אני איתך

  6. תמשיכו להיתמם, מעשנים וליברלים יקרים. אתם עדיין מנסים לכפות את דרך החיים שלכם.

    • ואגב, בתור בלוגרית די ותיקה, עם לא מעט בלוגים, אז כמו תמיד, אני רואה שוב שכאשר אני כותבת משהו מגיעות תגובות בנוסח המשורר האירי ברנדן ביהן, שהיה אלכוהוליסט, וכשחבריו רצו שייגמל, והראו לו שקופית מבעיתה של כבד מוגדל ומוכתם של אלכוהוליסט, הוא הגיב: "ואוו, יותר אני לא אוכל כבד!"

      תהיו בריאים.

  7. אפילו שגם לי מפריע נורא נורא ריח של עשן לידי,
    אני מרגישה שקוטלים יותר את זכויות המעשנים מאשר את הזכויות של הלא-מעשנים.

    פעם היו מעשנים אפילו באוטובוסים, אבל היום ?
    המעשנים הפכו ממש לקבוצה רדופה עם מבט קבוע של אשמה (מעורבת בקוליות)
    בעיניים.

    בכל פעם שמעשן שואל אותי אם הוא יכול לעשן, אני מרגישה כמו סוהרת או איזו אם-מנזר שבידיה לקבוע לכמה דקות את אושרו (?) של אדם אחר.

    נכון שזה מזהם, נכון שמותר לבקש שלא יעשנו, אבל גם נכון שהם בדר"כ נענים,
    ונכון שכמעט כבר לא נותרו להם מקומות לעשן בהם,
    ונכון גם שהזיהום הסביבתי כולל אנטנות וגאזים רעילים והריסוס במאכלים ברוב אזורי הארץ הרבה יותר מדאיג אותי ואת הבריאות שלנו מאשר עישון פאסיבי.

  8. ראשית, יפה אבחנת כי ההשוואה לאונס היא דמגוגית, תמוהה בעיניי בחירתך לעשות בה שימוש חרף עובדה זו; אולם שאלות של סגנון אינן ממהות העניין.
    נתחיל מהנקודות שאנחנו מסכימים עליהן, ונמשיך משם: מעשן שמקבל הסכמה בחצי-פה כהסכמה לעישון הוא חסר התחשבות, נדמה לי שהנקודה הזו עולה בבירור מדברייך ואני נוטה להסכים לה. (לא שאני מצליח להבין מדוע אדם שעמד על דעתו לא מסוגל לומר "לא" כאשר הוא רוצה לומר "לא", אבל על זה בוודאי יגידו שאני גבר ולא מסוגל להבין דברים כאלה, אז על הקרב הזה אני מוותר מראש). השאלה שמעלה החקיקה בענייני עישון היא, אם כן, מעט שונה. היא שונה, כי אני חושב שתסכימי אתי שעבירה על חוקי המין, למשל, היא לא "חוסר התחשבות" אלא פשיעה של ממש. ועכשיו נותרת השאלה על כנה: מדוע יש לאכוף התחשבות בחוק, ועד לאיזו רמה?
    האם, למשל, בשם ההתחשבות בחולי האפילפסיה, היית תומכת בחוק שאוסר על אורות מהבהבים חזקים במועדוני לילה? או אולי הצעת חוק שמחייבת כל מי שמשתמש (ודוק: משתמש ולא משתמשת) בשירותים במקום ציבורי להרים את הקרש לפני השימוש ולהוריד אותו אחרי? אולי מערכת סבוכה של תקנות עזר עירוניות צריכה להסדיר את נושא פתיחת החלון באוטובוסים? או שמא צריך לחייב מכורח חוק את הילד עם החמצון הבלונדיני לוותר על כסאו לטובת האדם המבוגר?
    ואם נדמה שאני מגזים, שאני לוקח חקיקה מקובלת בעניין עישון בתחום הציבורי והופך אותה לחקיקתנות חובקת-כל, אז הנה מגיעה רשימה כזו ומכניסה את ספר החוקים לחדר השינה, כאילו כדי להוכיח.
    ואני שואל את עצמי, אם אין חקיקה שתמנע מהילד בתחבורה הציבורית לשמוע מוסיקה בסלולרי שלו בקולי קולות, או מבחור הישיבה לשבת לידי כשהוא לבוש מעיל באוגוסט תל אביבי, אם אין מחשבות על חקיקה שתמנע מהשכנה שלי מלמעלה, שתבורך, לבשל את בישוליה, שאני יכול רק לקוות עבורה שטעמם טוב מריחם, למה מתקינים תקנה וחולטים דין דווקא בעניין עישון?
    אינני ליברל גדול, אני חושב, אולם כליברל קטן מלחיצה אותי החדירה של ספר החוקים לתחומי הפרט. מלחיץ אותי שהמחוקק יכול בחוק לקבוע שבעלי בתי עסק ייאלצו להפסיד כסף ואני מתעורר מחלומות אורווליאנים כשאני שטוף זיעה קרה, ממש כך, מהמחשבה שתחום הנימוסין בארץ מצוי בידיהם של 120 אבירי סחטנות פוליטית.
    והחקיקה הזו פוגעת במטרה. כי אם כל מה שמותר או אסור בחברה מוסדר על פי חוק, אז אין עוד מקום להידברות, לשיתוף פעולה, לאותה התחשבות שכתבת עליה. שאלות של "בבקשה" ו"תודה" ו"סליחה" הופכות להיות שאלות של "מותר" ו"אסור". אם לפני החקיקה, הבקשה "אתה יכול בבקשה לא לעשן?" (או ברוח המקום, "את יכולה בבקשה לא לעשן?") הייתה בקשה לגיטימית ועשויה הייתה לזכות בתשובה חיובית, הרי שבעידן החקיקה השאלה עצמה תותקף כלא-לגיטימית – "אבל מותר לעשן פה!" כשהמותר והאסור מחליפים את הנכון-חברתית והתקין-חברתית, כולם מפסידים.
    ועכשיו, אחרי שהכריחו את אותו מעשן לצאת לגשם בשביל סיגריה מהעבודה ולצאת לגשם בשביל סיגריה מהפאב, גדלים הסיכויים שיעשן בביתו, ושלא יסכים גם שם לצאת החוצה לגשם – כיצד מסדירה החקיקה את הבעיה הביתית שאת מתארת כעת?
    ולסיום, פראפרזה על דברייך: אז מתי מתחילה חירות האדם ומתי היא מפסיקה? מהם הגבולות? האם הפכנו לחברה שבה שני בני אדם מתקשרים זה עם זה רק באמצעות תיווכו של עורך דין?

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל