בננות - בלוגים / / ושוב אני שואלת: אז למה עשיתם ילדים?
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

ושוב אני שואלת: אז למה עשיתם ילדים?

 

כל שבוע אני מחכה בדריכות לראות ב"ארץ נהדרת" את הילדה ממערכון "הבת-מצווש", זאת שמצליחה ללחוץ על רגשי האשם של הוריה ולגרום להם לעשות לה אירוע פסיכי מהבת מצווה, כי ביומיום הם מזניחים אותה. יותר מאשר לצחוק מזה, ומהמשחק הנפלא של שני כהן שמגלמת ילדה בת 11 וחצי בכזאת טבעיות, בא לי לבכות.

 

היתה לאחרונה בטלוויזיה סדרה דוקומנטרית בשם "קריירה", שהתחקתה אחרי נשי ונשות הקריירה של ימינו. כולם קרועים, מכורים. העבודה היא בראש מעייניהם. בין אם הם עובדים בעריכת דין, כפרסומאים, כאנשי היי טק, רופאים או אחיות, או בכל מקצוע אחר – הם וורקוהוליקים מבעיתים. ומדוע מבעיתים? כי את המחיר הכבד משלמים הילדים.

 

פרק אחרי פרק רואים הורים שרואים את הילדים שלהם שתי דקות ביום, אבות שרואים את ילדיהם רק בסופי שבוע, כי בבוקר הם יוצאים לפני הילדים וחוזרים רק בלילה, או אימהות שמסרקות בעצבנות את שיער הילדים או רוחצות אותם בעצבים, כי אחרי שעבדו עשר שעות ברציפות, הדבר האחרון שיש להן בראש זה לטפל בילדים. וזה לא איזה פלח קטן באוכלוסיה, זה הרוב, רוב ההורים עובדים היום במשרות מאוד תובעניות. ומי משלם את המחיר?

 

כתמיד אני שואלת: אז רבק, למה עשיתם ילדים? כדי "לראותם בלבד" שעה בשבוע? את הגברים זה איפיין מאז ומתמיד. לגבי נשים, מבחינתי, כל הכבוד לכל הנשים על הקריירות המצליחות שלהן, ואני אף רוצה לומר, בכבוד, עד חצי המלכות! אבל על חשבון מי?

 

כולם מפמפמים לנו שטויות על "זמן איכות", ושמה שחשוב זה הורה מוגשם מבחינה קרייריסטית, שבמעט השעות שלו עם הילד ייתן את כול כולו. 

באמת? איזה "כל כולו" יכולים אב או אם לתת אחרי שהם באים מתים מעייפות מהעבודה, ולפעמים אפילו נאלצים לחזור אליה בלילה? (לא אשכח פרק של הסדרה הדוקומנטרית "קריירה", שמראה אם שעובדת עד 7 בערב, חוזרת הביתה, מאכילה, רוחצת, מסרקת, משכיבה, וב-10 בלילה חוזרת למשרד לישיבת לילה).

 

במערכון הזה ב"ארץ נהדרת", שני כהן בתור הילדה מזכירה להוריה מי שמר עליה/חימם אותה/הכין לה אוכל/ עשה איתה שיעורים/ אהב אותה – המיקרו! ואם לא המיקרו, בוודאי הפייסבוק. אין הורים, אין טיפול, אין סמכות הורית, אין הגנה.

 

בילדותי, אמי לא עבדה. היא היתה איתנו בבית. ולמרות שהיתה אישה חלשה פיזית ונפשית, ורוב הזמן שכבה באפיסת כוחות על הספה, היא עדיין היתה בבית. וזה מה שהיה כה חשוב. היא הגישה משהו חם לאכול (לא טעים, ובכל זאת ארוחה חמה, לא כולן בשלניות). ועצם העובדה שהיא היתה איתנו בבית הרגיעה אותי. למרות שלא היתה אם מאוד מעורבת בשל בעיותיה הפיזיות, היא בכל זאת היתה שם, ונוכחותה היתה כה חשובה. היום אני מבינה עד כמה.

 

אני חושבת על הילדים שבאים מבית הספר לבית ריק. מה עם תחושת הפחד, הדאגות? כשישנה סמכות הורים בבית הילד מרגיש מוגן ורגוע. הוא לא צריך לדאוג שמשהו יקרה. ההורה תמיד שם, והוא כבר יטפל בכל. כך חש הילד חופשי מכל אחריות, וכך הוא צריך לחיות בגיל הזה: מוגן על ידי הוריו.

 

להעניק סמכות ואחריות רגשית כזו לילד, ואפילו למתבגר צעיר, זה להגזים בגדול. זה לגרום לו להתבגר ולקחת אחריות על עצמו לפני זמנו, לפני שהוא מסוגל לזה.

 

אני חושבת שזה אחד הדברים הכי חשובים בילדות: תחושת ההגנה. אהבה זה חשוב מאוד, טיפול זה חשוב מאוד, אבל תחושת ההגנה היא דבר שאם אין אותו, זה יגרום בעיות חמורות, ולא רק בטווח הקצר (ואנחנו רואים מה קורה היום לילדים ולנוער בשל חוסר האחריות והמעורבות ההורי), אלא יגרום לפגיעה בנפש בטווח הרחוק; סוג של נכות נפשית לצמיתות. 

 

אותי זה מעציב עד בכי.

 

 

7 תגובות

  1. את צודקת מאה אחוז, יעל. בראשית ברא אלוהים את הגבר לעבוד את האדמה ואת האישה לשבת ולגדל את ילדיה בחדווה. במרוצת אלפי השנים יתברר כי גם האישה רוצה לצוד ציד משלה. עידן המודרני קראו לזה, השתכללות המודעות כלול, וגם ההכרה בהורות כמקצוע, רק מה בלי תעודת הסמכה. אז מה, כולם למדו שלל מושגי הורות רק זמן יישום אין. בשבוע שעבר צפיתי בתוכנית מזעזעת על אלימות הנוער מכל השכבות בכל רחבי ישראל. והממצא הראשון והאחרון – הילדים פשוט גדלים לעצמם. מערכת החינוך על הפנים וההורים האומללים עסוקים בשלהם מבוקר ועד ליל. ובעוד אלה מאשימים את אלה פתרון ראוי לאומללות של דור שלם – אין.

  2. צודקת. אני גם עבדתי בגנים ומעונות וראיתי ילדים בני שנה שכבר נלחמים על מקומם בין המון ילדים. האמהות מגיעות בחמש ונראות הרוגות. רק תן להם להשכיב אותם לישון ולראות סרט שיכיח מהם את היום. לפני הכביסות ושטיפת המטבח הלילית.
    והתוצאות החברתיות המאוחרות ידועות. אין להם שום דמות פנימית מופנמת הם הופכים בבגרותם לאלימים ומאוסים.
    אני נגד קרירה טובענית שפוגעת בילד.
    בהחלט. או זה. או זה.

  3. לי עברון-ועקנין

    ומעבר לשאלה "למה עשיתם ילדים" שהיא תקפה ובמקומה, תסלחי לי, אבל שום עבודה לא באמת דורשת יום עבודה כזה ארוך, לא נשים ולא גברים, וודאי שלא הורים, לא צריכים לעבוד ימים מטורפים כאלה, זה איום ונורא! לא ברור לי של מי האינטרס ולמה זה מתקיים ככה.

    • לילוש,
      אני חושבת שזה נעוץ במירוץ להשגיות, כוח וכסף. אי אפשר להימלט מזה בעולמנו. ויש גם את התחרותיות. אני רואה את בת אחי, למשל, בת 34 עוד מעט, עורכת דין במקצועה שעשתה הסבה לניהול מכירות ח"ול, כל רגע היא בחו"ל, עובדת עד 6-7 בערב, נוסעת תמיד, ויש לה גם ילד (עם מחלה מסוימת) ועוד אחד בדרך (ואןלי גם הוא יהיה חולה, כי זה גנטי). אני רואה כמה חשוב לה להיות כמו חברותיה, להצליח בגגול, להרוויח הרבה, וגם להביא כמה ילדים.

      והיא רק דוגמה, אני רואה הרבה כאלה. גברם ונשים. למרות שאצל גברים זה היה תמיד מקובל, והיום גם נשים הן במירוץ הזה.

      זה פשוט מירוץ, מעטים יכולים לפרוש ממנו לטובת הילדים.

      • יעל,

        לצערי, הצדק איתך.
        אמא שלי לא קרייריסטית, אבל היא חיכתה לי בכל יום כששבתי מביה"ס עם אוכל חם וחיוך. אין לזה תחליף.
        יש לי תלמידה שממש מחכה שאמא שלה תצא לפנסיה מוקדמת מהצבא ורק תכין לה ארוחת צהריים.
        לר רק יוקר המחיה מאלץ נשים לצאת לעבודה, אלא הרצון שלנו לקנות מכונית משודרגת מדי שלוש שנים.

        גלית

        • ליעל,

          את מעלה שאלות מהותיות, אבל התשובות נמצאות סביבנו.
          לשאלתך, באם יש ספרות נשים, התשובה היא בוודאי.

          אבל, לתהייתך, מכיוון שהפכנו כאן קצת יותר חושפניים, ענת העלתה שירים על אביה – אז ככה, אמי לא היתה קרייריסטית – אבל לא תמיד היא היתה בבית. היא הייתה עסוקה בקניות בחנויות היוקרה בתל-אביב.

          כאשר היא היתה בבית – קשה להגיד שהיא קבלה אותי עם חיוך. כן היה המון אוכל בבית – אבל היא בשלה קודם כל לאבי ורק אחר-כך לילדים. ובאותה ההזדמנות, כאשר היא רצתה לזכות בתשומת ליבו היא היתה מצלצלת אליו לעבודה ומלינה עלי כדי שיבוא להכות אותי וכך הוא באמת עשה.

          אז היתה לי אמא בבית אז מה. לא מכבר אבי התנצל בפני על שעולל לי ובבכי.
          היתה לי אמא שטן, ועד היום היא כזאת.

          לשאלתך, עושים ילדים כי ככה מקובל.

          ולגבי העבודה – את מתבוננת על הנשים שעושות קריירה. אבל, יש נשים שעובדות בשתי עבודות כדי להביא כסף הביתה. ויש אמהות גרושות שצריכות גם לעבוד יותר – בשפה מגדרית קוראים לזה "פמיניזציה של העוני".

          יש עכשיו שביתות נגד נתניהו, נכון, המשכורות נשחקו, נכון?

          את לוקחת פלח מאוד מסויים מן האוכלוסיה ומביאה אותו כדוגמא.

          אולי בהזדמנות זו כדאי לדבר גם הטיוח – כמה כולם משחקים אותה הורים נפלאים ואיך הם מתייחסים באמת בבית לילדים, ואחר-כך בשיחות סלון הם מספרים כמה הם נפלאים.

          הדברים הם יותר מורכבים. וגם הדברים שלך הם יותר מורכבים.

          חוה

  4. אומי לייסנר

    אוי אוי אוי — הנה הבאתי אותך כאן

    http://blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=19645&blogID=39

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל