בננות - בלוגים / / ארבעים שנה (פוסט לנשים בלבד)
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

ארבעים שנה (פוסט לנשים בלבד)

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"טבלה רגילה";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}

בחישוב קל, אני מקבלת כמעט ארבעים שנה. בעוד כמה חודשים זה יהיה ארבעים. חתיכת חיים. כמעט כל חיי בעצם. הייתי בת 11 כשקיבלתי לראשונה. כתבתי על זה גם באחד הסיפורים בקובץ "יצאתי לחפש מחסה" וגם ברומן "רואות מכאן את כל העולם" – כתבתי את תחושת המבוכה, המועקה, הזעזוע מהופעת הדימום החודשי.

ידעתי שזה עומד לבוא, הבנתי בדיוק מה זה, אבל כל כך לא רציתי שזה יגיע כבר. לא כל כך מוקדם. רציתי לקבל עוד כמה שנות חירות מהשעבוד למלאכת החיים החודשית הזו.

זה לא כאב בהתחלה. היתה טיפת דם וזהו. בעיקר התביישתי מפני אימי, לא מפני עצמי. ידעתי שלדבר איתה על זה, יביך אותה כל כך. לכן לא סיפרתי לה. יותר מחצי שנה אימי לא ידעה על כך שכבר קיבלתי. הצלחתי להסתיר את זה טוב טוב ממנה. כשהבחינה בכך בסוף, באה אלי סמוקת פנים ושאלה. כמעט קברתי את עצמי. אוי המבוכה. אוי המבוכה של אם ובת שלא יודעות איך לדבר על זה."ה-זה".

ואז, אחרי כמה שנים ש"היא", "השד האדום", ה"מחלה", ושאר הכינויים לתופעת הנשית הזו, פקדה אותי ללא כאב, החלו כמה שנים של כאב וסבל. ישנן נערות שלא מרגישות כלום, אני די סבלתי לפחות יום אחד בחודש מכאבים.

למזלי, לקראת הצבא הם פגו. זכיתי בעשור משוחרר מכאבים וסבל, עד שלקראת גיל 30 החלו כאבי גודש – רק מי שמקבלת אותם יודעת על מה אני מדברת. לחץ נוראי באזור האגן. למזלי, אדקס פורטה פתר גם את הבעיה הזו.

וכך עברו השנים, כשהכול פחות או יותר בסדר, בשליטה.

עד לפני שלוש שנים. בגיל 47 זה התחיל. סבל גדול מנשוא: וסתות ארוכות ומדממות, כואבות, עם הרגשה כללית שעומדים למות, פשוט ככה. ומשנה לשנה זה הולך ומחמיר. וסתות שפשוט משביתות אותי ומשבשות את חיי. אני בת חמישים וחצי כמעט. מקבלת קרוב לארבעים שנה. מחכה בפחד לשבועיים הקשים האלה בכל חודש.

ומדי חודש מצטרף תסמין חדש: בחילה, עצבנות נוראית, עצב ודיכאון, רצון לפרוץ בבכי, חוש ריח מוגזם, שגורם לכל דבר להסריח בעיני מקילומטרים, ועוד ועוד, וזה בנוסף לכאבים ולדימום הרב, לחולשה, ללחץ בבטן ובגוף ולאנמיה.

הכול בשליטה. אין צורך לדאוג. אני מטפלת בעצמי כמיטב יכולתי. נושאת בגבורה את השאריות של ה"בעצב תלדי בנים" הארור הזה. סובלת, סובלת, כואבת כואבת, חיה חצי חודש על משככי כאבים.

את הרחם החלטתי לא להוציא, למרות שזו המלצת הרופאים. אין לי עוד הרבה זמן לחכות, אז אני ממתינה בסבלנות ובגבורה, כמו אימי ואחיותיי לפני. כולנו פחדנו מפני הניתוח הזה, והחלטנו לחכות עד לסוף הטוב (או הרע, מי יודע מה יקרה לי במנאופוזה. ממה שקרה לנשים במשפחה שלי, זה לא הולך להיות שמח).

אני כל הזמן מנסה לחקור נשים בגילי מה קורה להן. הרוב מתחמקות. מצנזרות. כנראה שעדיין לא נעים לדבר על זה. לא נעים להיראות חלשות וכואבות וסובלות. זה לא סקסי. לא פוטוגני. לא נעים. איכסה. וגברים בכלל בטח ייגעלו אם ישמעו עד כמה ואיך סובל החצי השני.

אבל לפעמים, אם יוצא לי לראות את התוכנית "אופרה", אני רואה שמעבר לים נשים פחות מתעקשות להיות ג'דעיות, וכן מודות בהמון מצוקות בשל התקופה שלפני בוא גיל המעבר, ושל גיל המעבר, כמובן. מיליוני נשים כותבת לתוכנית ומספרות על הסבל החודשי הכבד, המעיק, משבש החיים.

עוד חצי שנה, אני אומרת לעצמי. אולי שנה. כמה עוד זה יכול להימשך? ארבעים שנה, רבק. יאללה, אני את תרומתי למחזור הפריון הנשיי הקוסמי כבר תרמתי.

 

 

 

 

 

 

 

4 תגובות

  1. ברגע הראשון אחרי שסיימתי לקרוא אותך, רציתי לכתוב את שאכתוב בין השאר – למה כה מביך בעצם לדבר או לכתוב על תופעה הכי טבעית הכי תוקפת מין שלם מאז ומעולם? כאילו פתאום לא קלטתי מאיפה צצה הבושה. ואז נזכרתי – מדובר במקומות מוצנעים, בקודש קודשי האישה. ואז חזרתי למצבי הרגיל שהוא בדומה לך – מדבר חופשי על התופעה הזאת שמלווה אותנו הנשים עשרות בשנים. היא באיבר הכי מוצנע אבל מתפקדת בדיוק כמו מחלה. חודש בחודשו, שנים על שנים – כאילו וגם לא כאילו שיא הנשיות, פריון – סמל הפריון, ומה יותר מזה נחשב בעולמנו ומייצג מהות נשית, תפקוד נשי? ובעצם כמו מחלה. וגבר לא יבין זאת, אפילו לא ירצה לשמוע את המילה המגונה… ונשים רובן משתפות פעולה עם ההתביישות/הבושה. האם לא זו ראשית הקצר בין שני המינים ובסופו של יום ואולי בראשיתו בינינו הנשים לבין עצמנו? חודש בחודשו כאב גדול, לא מעט סבל, ובגילנו אומרים – תתפללי שלא ייגמר. למה? כי אז תתחיל תקופה גרועה יותר: בלאי גמור. לא אישה כי אם קשישה. בעצב תלדי בנים – ויותר מכך בעצב תעמלי ללדת את עצמך כאשה לתפארה.

  2. אני חיה בעיר של ילודה מתמדת והדברים הולכים ומסתבכים גם נפשית.

    אני חושבת שברגע שאת רואה סביבך כל הזמן עוללים, ביו היתר אינסוף תאומים ועוד את פשוט מרגישה שגם את רוצה. זה לא יעזור.
    הגיון פשוט לא עובד כאן.
    כשהייתיי בעולם הנגדי התשוקה הייתה הרבה פחות חזקה. ואז מנגד עומדים קשיים פיזים שמאותתים משהו. ואני מתחילה לחשבן לעצמי את הילודה שאולי פספסתי. נו כן.( מבחינתי, כן)

    זה די נורא.

    כלומר כל אחד לוקח את הקושי הזה שאת מתארת לעוד מקומות.

    כל- טוב.

  3. יעל, אכן דרוש כנראה אומץ לדבר על משהו טבעי שעובר על כולן, לי יש חברה אחת שמדברת אתי על זה השאר מאזינות בשקט ואחר כך בחשאי מגניבות שאלה, זה כנראה התחום האסור, לא ברור למה,{בעצם ברור, ככה חונכנו} אבל את כאילו תארת את תולדות ה"קיבלתי" שלי, לאורך השנים עם המבוכה, הכאבים ואפילו גאווה.

  4. אומי לייסנר

    מודה לך על הפוסט, יעל.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל