בננות - בלוגים / / המקום שלי בבית הכנסת
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

המקום שלי בבית הכנסת

 

המקום שלי בבית הכנסת היה על הברכיים של אבא שלי. בעיני, הברכיים של אבא שלי והריח שלו היו בית הכנסת. הוא היה בית הכנסת. לא הייתה הפרדה בעיני בין גופו לבין בית הכנסת כמושג או כמקום. הריח של הטלית שלו סימל בעיני את בית הכנסת, ואת אלוהים כמובן. גם לטָלֶגָה שלו, התיק שבו נמצאים כלי הקודש: ספר התפילות, התפילין והטלית, היה את הריח המיוחד הזה, שנדף גם מהמושבים. אני לא יודעת לפענח את הריח הזה עד היום, אבל היה בו משהו מהיושן של קטיפה עתיקה. ריח מנחם, הייתי קוראת לו.

הכי אהבתי את ברכת הכוהנים, כי אז אבי היה פורש את הטלית, ואני ואחותי היינו חוסות בצילה, והוא היה מתפלל את הברכה. בזמן התפילות לא היה אכפת לי מכלום, רק שאני על הברכיים שלו, כי זה היה המקום הכי אהוב ומוגן בעולם.

 

בעצם, אני לא ממש זוכרת בית כנסת במובן של חוויה אובייקטיבית, של להביט על המתפללים ולבדוק מה הם עושים, כי התכנסתי בחוויה הסובייקטיבית שלי, של לשבת על ברכי אבא, להריח את ריחות הקטיפה העתיקה ולחלום. ברקע זמזמו המתפללים, וזה לא הפריע לי.

 

מאחר שהייתי הכי קטנה, רק לי ניתנה הזכות לשבת על הברכיים שלו. אחותי ישבה לידו, ואחר כך כנראה שהוגלתה לעזרת נשים. אחי ואחותי הגדולים כבר לא באו לבית הכנסת. אז זה היה רק אני והוא – שיא האינטימיות. המקום שבו אף אחד לא יכול לגזול אותו ממני, ולא היה אכפת לי בכלל שבזמן הזה הוא גם של אלוהים. ואולי, ואולי שם גם אני נהייתי של אלוהים.
 

אחרי התפילות הגיע המטר של סוכריות השקדים שצנחו עלינו מעזרת הנשים, וריחות עזים של פרפום זול. ואבא שלי היה חופן סוכריות ושומר בכיס, לאחר כך. גם את המעמולים וכעכי האניס שמר, ונתן לי אחר כך. כאילו שבית הכנסת היה בית ממתקים אחד גדול.

 

מעולם לא אדע מה הרגיש כשאני על ברכיו. האם נהנה מכך או סבל? האם לקח אותנו למען המצווה, למען חינוך הדור הבא, כדי לפטור קצת את אימי מעונשנו ולתת לה קצת מנוחה? או שבאמת נהנה מזה, ולתפילה בלי הילדים עליו לא היה את אותו טעם כמו שהיה יחד איתנו? הרי זה קצת דביק ומעייף להתמודד עם ילד עייף ונודניקי, כשצריך לבצע במקביל את עבודת הבורא.

 

ואולי בשבילו עבודת הבורא הייתה גם "עבודת הילדים". כשהתפלל את "והיו בניך כזיתים על שולחנך", באמת ראיתי שעיניו בורקות. אז כנראה שללכת לבד לבית הכנסת (סבתי קראה לו "בית כַּניס"), לא היה את אותו טעם כמו ללכת איתנו. אולי בלעדינו חש בודד מול אלוהים. אולי נהנה להראות אותנו לאלוהים, להתפאר בנו: הנה, תראה, הזיתים שעל שולחני… 

 

כשאני מנסה לדלות זיכרונות מבית הכנסת מעבר לילדות, אני לא מוצאת דבר. אני לא זוכרת גירוש לעזרת נשים, מה שאומר שאם זה קרה, אני בוודאי הפסקתי ללכת לבית הכנסת. אם כך, כנראה ששכחתי הכול.

 

הגירוש מברכיו של אבא הגיע בגיל 11. וזה לא היה קשור לבית הכנסת וגם לא לעזרת נשים. אבל זה היה קשור בכך שהלכתי ונעשיתי אישה. כנראה שהייתי גדולה מדי בעיניו, ואולי מפני שהיה דתי, חשב שזה לא בסדר שילדה בראשית גיל ההתבגרות תשב על אביה. מי יודע, אולי הדת שמגבילה בעניין הזה צודקת. מדוע לעורר שדים רדומים? הלוא גם אב הוא גבר, ואולי כדאי להגביל ולרסן, לכל מקרה.

 

אבל בעיני, ילדה בת 11, שהיתה האוג'ולו של אביה ("עיניים שלי" בפרסית), זה היה כאילו שלחו אותי לגלות באי אלקטרז. תחושת הכאב שאומי מספרת עליה כאן, מילאה אותי ולא עזבה, כנראה, עד היום. זה היה כמו להיזרק מגן עדן. בעצם, בעיני, זה בדיוק הגירוש מגן עדן, כשההורה משום מה מפסיק לגעת בך או לאהוב אותך או להתייחס אלייך.

 

אבי המשיך לאהוב אותי ולהתייחס אלי, אבל מגע גופני כבר לא היה בינינו, ומבחינתי לא לשבת על ברכיו ולהיות מחובקת על ידו, היה כמו גירוש. עלבון עצום, קורע, מטלטל, נובר בנפש, לא עובר.

 

אני סבורה שעצם כך שאבי זרק אותי מברכיו בראשית גיל הנעורים, פגע מאוד בדימוי שלי כאישה. כאילו אבי, הגבר שאותו אהבתי והערצתי כל כך, שנשאתי אליו את פני, מראה לי בכך שבזה שנעשיתי אישה, אני אולי פחות שווה, אולי מגעילה, אולי מוקצה מאיזו שהיא סיבה שלא ברורה לי. ומאחר שזה היה חד מאוד – רגע אחד עוד הייתי על ברכיו וברגע הבא כבר לא – בלי שום הסבר, החדות הזו גרמה למין קרע בנפש שלי.

 

כשקרוב משפחה מדרגה ראשונה מת, אנחנו קורעים את דש הבגד. מבחינתי, כשאבי סילק אותי מברכיו וגירש אותי מגן העדן המנחם של זרועותיו, זה כאילו שהוא קרע "קריעה" עלי. ככה הרגשתי. ככה אני מרגישה עד היום. אני מבינה מדוע אבות מסוימים עושים זאת, אולי כדי לא לבוא לידי פיתוי חלילה, אבל אני מודעת להשלכות ההרסניות שיש לצער הרה הגורל הזה על הילדה המתבגרת. 

היא כבר לא תהיה אותה ילדה הבטוחה בעצמה ובכך שאביה אוהב אותה בלי הגבלה. משהו בא, איזה נחש מגעיל, וחצה את האהבה שלה עם אביה לשניים. 

25 תגובות

  1. יעל אני קוראת את הקטע הזה ודמעות בעיני, מרגישה רגשות דומים, גם אני באיזה שלב כבר לא הייתי על הברכיים ובידיים של אבא שעד היום זה המקום המוגן עבורי, כתבת את זה נהדר.

  2. גם אני חשתי כמוך, עם אבי זה קרה בשלב צעיר יותר, זה כואב.

    אבל גם מכין לחיים.

    למי לא כאב שהיה לה ידיד נפש, ואז היא גילתה שמבחינתו זה עוד משהו, והקשר ניתק, בגלל המתח הנשי גברי הזה.

    כלומר ברגע שהפכת לאישה, אבא, הוא הגבר הראשון שמלמד אותך, שיש לקחת את זה בחשבון.

    הלוואי ויבוא משיח ואהבה בין המינים תלבש ותפשוט פנים וצורה אחרות.

    אם כי כרגע, בני אדם משתדלים להפיק רווחים גם ממעשה חווה ואדם.

  3. אני באמת לא מהחסידים של יעל.

    אבל צריך לעשות הבדלה בין פוסטים יפים
    ומרגשים לבין אחרים.

    לא תמיד פשטות וישרנות (וישירות בוטה)היא לרועץ.

    הרושם הוא שיש פה עניין אישי עלום.

    וזה לא נעים קללות ועלבונות.בלוג הוא מקום פומבי.

  4. נגעת במקום נגעת

  5. אל מקום שבו הפלייה בין נשים לגברים כל-כך בולטת, אסור להיכנס!

  6. יעל, קטע אותנטי, מרגש ואנושי הכתוב בכישרונך הרב. דמעות עמדו בעיניי למקרא קטע זה: אבא, בית הכנסת, ילדה, ברכת כוהנים. מאוד אהבתי. אני גם אוהב את פתיחת הפה שלך, את העובדה שכמו כל כותב או כותבת טובה את תמיד מתגרה בטאבואים, אבל אינך יוצאת חוצץ נגדם עד הסוף. משאירה מקום לתהיות. יופי!

  7. קטע מרגש ,יעל, לכל אחד זכרונות בית הכנסת שלו עם אבא או סבא
    תארת יפה את הזכרון

  8. מרגש יעל ואמיתי

  9. איריס קובליו

    יעלה, לי אין זכרון כזה. הוריי החרימו את בית הכנסת או כל טקסים מקובלים למיניהם כולל טקס המעבר מילדה לאשה.
    התאור שהבאת נוגע ללב ויפה ואמיתי.

  10. ההבחנות שלך על הקשר טעון בין אב ובת בגיל ההתבגרות מאוד מעניינות ואשמח אם תפתחי אותן. וכרגיל, כתוב סוחף ובכשרון רב.

  11. קטע עשיר ומרטיט. הנה בלי להכריז היה לנו פה לכבוד שמחת תורה שבוע שירי בית כנסת!

  12. הכנות הנדירה שלך גרמה לי לבכות את עצמי.

  13. עצוב מה שקורה בין אבות ובנות באשמת הפוריטניות של הדת. זו לא רק ההפרדה בבית הכנסת; האשמה היא בכך שאישה נחשבת לטמאה כי היא כבר מקבלת מחזור וחלילה שאביה ייגע בה.

  14. נו כרגיל,
    בכל תאשימו את הדת.

    • מי מאשים? אבל תזכור שהיהדות הדתית היא פונדמנטליסטית לא פחות מהאיסלאם. וכל עוד זה ככה, גם שלום לא יהיה באזורנו – ולא רק באשמתם.

  15. אני לא חושבת שיעל מאשימה את הדת, ובעצם, היא לא מאשימה אף אחד, רק מספרת את סיפור ההתבגרות הכואב שלה, שבינינו, הוא סיפר ההתבגרות של הרבה ילדות, נכון או לא? הכול אתם תהפכו לדיונים פוליטיים??

  16. רשימה שהיא פנינה.

  17. יעל, את לא מכירה אותי, וזאת לא הפעם הראשונה שאני קוראת אותך ונהנית, אבל זו הפעם הראשונה שאני מגיבה. את מספרת את מה שקרה לך בצורה כה נוקבת שהרגשתי שכתבת עלי. יש לך יכולת תיאור יוצאת דופן וכשאת כותבת על עצמך נדמה לי לפעמים שאת כותבת עלי. אני אשלח לך עכשיו אי מייל דרך האתר שלך ומקווה שתעני לי. ואת תראי כמה הסיפור שלנו דומה בעיקר הילדות בצל של הדת. שלך, עדינה.

  18. איריס אליה כהן

    יעל, כל כך מרגש, אבל גם מפחיד, כהורה, לדעת שהאהבה שלך, הבלתי ניתנת לתיאור בכלל, לילדיך, יכולה להיתפס כמוגבלת, מדודה ואפילו חסרה.אני כל פעם נדהמת מחדש איזה עצומה אהבת בנים להוריהם, וההיפך.בדיוק כשאני חושבת שזה כל כך ברור לשני הצדדים, באה תובנה כזאת, כמו שלך, ומטלטלת.מעניין אותי לדעת איך אחיך ואחותך חוו את זה, כי גם זה מדהים, איך כל ילד נוסע עם ההורים שלו למקומות אחרים.שונים משל אחיו.למרות שהמכונית, בהשאלה, היא אותה מכונית.

    • תודה רבה לכולם.

      איריס, לשאלתך, אצל אחותי זה קרה אותו הדבר בדיוק, גם היא הוגלתה מברכי אבי בראשית ההתבגרות, וגם היא נפגעה מזה מאוד. חוץ ממנה יש לי עוד אח גדול, אני מניחה שאצלו זה לא קרה כי הוא בן, והאחות הבכורה היא נכת נפש, סכיזופרנית, וממילא לא היתה ילדה רגילה, וגם אי אפשר לשאול אותה, אז לגביה, אינני יודעת. בהרגשה שלי אבי בכלל לא היה קשור אליה, כי היתה סוג של סימביוזה בינה לבין אמי.

  19. רונית בר-לביא

    א-ה-ב-ת-י

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל