בננות - בלוגים / / איפה המערכת הפסיכיאטרית, איפה?
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

איפה המערכת הפסיכיאטרית, איפה?

 

מקרה דודו טופז, אסף גולדרינג, דוד פחימה שרצח את זוגתו ובתה, הדייר שרצח את בעלת הבית שלו, שלל האימהות שרצחו את ילדיהן, ועוד מקרים רבים אחרים מהשנים האחרונות, מעלים בדחיפות את השאלה לאן נעלמה המערכת הפסיכיאטרית, איפה הכוח שלה. נדמה כאילו כבר אין לה שיניים.

בעבר היה קל למדי לקבל צו אשפוז פסיכיאטרי אצל הפסיכיאטר המחוזי עבור אנשים שנחשדו בכך שהם מסוכנים לעצמם או לאחרים, לאור התנהגות לא נורמטיבית, אלימה, אובדנית או מוזרה. ואז נטען שהיד שם קלה מדי על ההדק, ונעשה הרבה יותר קשה לקבל צו אשפוז עבור בן משפחה או כל אדם אחר שמתחיל להתנהג באופן חשוד. שלא לדבר שגם המערכת הפסיכיאטרית, כמו כל המערכות הממשלתיות בארץ הזו, מטרתה כיום להיפטר כמה שיותר מהר מבעיות ולזרוק אותן בחזרה אל הרחוב או למשפחות.

 

אנשים כמו טופז, גולדרינג, רוני רון והרבה אחרים כמותם, אינם פושעים בהווייתם. אלו אנשים שמצבם הנפשי החמיר והידרדר, לפעמים כתוצאה מאירוע מסוים (הידרדרות כלכלית, בקריירה, גירושים וכו'), ובעקבות כך פרצה מתוכם אלימות כלפי אחרים ולפעמים אובדניות כלפי עצמם, כמו במקרה טופז. לו המערכת הפסיכיאטרית הייתה מקילה את הקריטריונים לקבלת צו אשפוז, כמו בעבר, ולולא מיהרה לשחרר אנשים בקבוצת סיכון, ייתכן שמקרים כאלה היו נמנעים.

 

אנשים כמו טופז למשל, שלא הסכים לקבל עזרה, תמיכה או עצה מחבריו, והלך ושקע בהרס עצמי ובתהליך מסחרר ומטורף של נטילת כדורים פסיכיאטרים בצורה לא מבוקרת ומסוכנת, אדם כמו הדייר המופרע שרצח את בעלת הבית שלו, כשכולם ידעו שנים שהוא מסוכן לציבור כי מצבו הנפשי מעורער – לו שכנים, חברים ובני משפחה יכלו לקבל בקלות צו אשפוז עבורם, אולי המקרים הללו ואחרים הדומים להם היו נמנעים.

 

לו המערכת הפסיכיאטרית לא היתה ממהרת להיפטר ממאושפזים עם רקע נפשי וזורקת אותם בחזרה החוצה, כי לא בא לה לבזבז כספי אשפוז, ולו אנשים מעורערים בנפשם כמו טופז, גולדרינג ואחרים היו מאושפזים לתקופה ארוכה עד שהיו מאזנים את מצבם הנפשי, אולי היינו מקטינים בהרבה את כל מעשי האלימות המזוויעים הללו, שנעשים לא בידי פושעים, אלא בידי אנשים שפשוט ירדו מהפסים.

 

מהיכרות עם הממסד הפסיכיאטרי בעקבות הטיפול באחותי נכת הנפש, זכור לי היטב כמה קל היה לקבל צו אשפוז בשנות השבעים, וכי המערכת התייחסה ביתר רצינות למקרים שהובאו בפניה. היום אדם נלקח לאשפוז ומשחררים אותו כעבור יומיים, עם איזה מרשם מגוחך לתרופה שאמורה לאזן אותן, שהוא ממילא לא ייקח, כי שחררו אותו מהר מדי. וזאת במקום להשאיר אנשים באשפוז כמה שצריך, עד שמאזנים אותם, ומוודאים כמה שניתן שכעת הם בסדר ולא יתפרקו שנית.

 

הכרתי כמה אנשים, אי שם בשנות השבעים, כשהיה הרבה יותר קל לאשפז אנשים בסיכון, וכשהמערכת הייתה חזקה יותר, נתמכת יותר מבחינת תקציבים, ולא זרקו אנשים מאשפוז  אחרי יומיים – ואני יכולה לספר על מקרים של ריפוי ממשי, ממש של הצלת חיי אדם, רק בגלל שהמערכת לא מיהרה להקיא את המטופל החוצה.

 

לדוגמה, מקרה של שחקן מסוים, שהיה די ידוע בשנות השבעים, שכנראה עבודת המשחק הלחיצה אותו ולא התאימה לאישיותו, שפתאום התפרק לגמרי, הסתובב ברחוב דיזינגוף חצי ערום, רק עם מכנסיים קצרים שנרתיק עם גראס היה מחובר אליהם, ממלמל כל מיני דברים ורץ בתזזיתיות מטורפת. המזל הוא שחבריו לקחו את זה ברצינות, קיבלו מיד צו אשפוז, הבחור אושפז לחצי שנה, אוזן תרופתית, וכאשר יצא, היה כמו חדש. הוא קיבל את עצת הפסיכיאטרים ולא שב למשחק שחולל בו את זה, ויותר לא חזרו על עצמם בחייו אפיזודות פסיכוטיות כאלה.

 

לו דבר כזה היה קורה היום, היו משחררים אותו תוך שלושה ימים. אני אומרת את זה מתוך הכרות עם המערכת, ומתוך מקרים שנתקלתי בהם. לדוגמה, אדם שמאיים בהתאבדות נלקח לאשפוז, ותוך יומיים נזרק החוצה עם חפיסת סרוקסט!!!

 

המערכת לא רוצה שאנשים יכבידו עליה. אין לה תקציבים. ואולי אי אפשר להאשים אותה, כי צריך ללכת לדרג גבוה יותר, חלוקת התקציבים בממשלה. תקציבים, תקציבים, תקציבים, כבר שמענו עליהם.

 

אבל לו הממשלה הייתה מקצה משאבים הולמים למערכת הפסיכיאטרית, כדי שיוכלו לטפל שם ברצינות באנשים, לתקופות זמן ממושכות כפי שנדרש, ייתכן שכל מקרי הרצח וההתאבדות האלה שאנחנו שומעים עליהם מדי יום בכרוניקה הפלילית, היו נמנעים, או לפחות מצטמצמים בהרבה.    

30 תגובות

  1. יעל הלוואי שדברייך יהדהדו אל המקומות הנכונים.

    • הגורם להידרדרותו של דודו טופז הוא לקיחת כדורי פרוזאק במשך שנים, כדורים שהובילו אותו לביצוע מעשים לא שפויים ולבסוף להתאבדות.

      אם תסתכלו באתר המיוחד שנבנה לזכרו של דודו טופז, תראו בצד ימין לינק בשם "נתונים רפואיים". לחצו עליו, ואז לחצו על "פרוזאק, …ושם תראו משהו מאוד מעניין:

      http://www.dudutopaz.co.il/

      ובכלל איפה המערכת הפסיכיאטרית? הנה כאן –

      http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3353246,00.html

      • אמיר יש ממש בדבריך, אך יש כאלה שמאד זקוקים לכדורים כדי לשרוד.
        אם כי היד קלה על ההדק.
        ואין מניעה .ועל כך אני זועקת על המניעה.
        וכתבתי על זה למטה.
        למדתי על כך באונברסיטת בר- אילן בקורס של כתיבת תוכניות לגבי שימוש בחומרים פסיכואקטיבים,כשהמנחים הראשים היו צבי רול ודוד גרין.

        אם כי לכתוב בהרחבה זה כבר מבצע.
        חודש- טוב

        • עוד משהו קטן.
          לגבי ריטאלין למשל, יש השפעה דמוית סם שפועלת על ההזיות.

          העניין שבשל לחצים המון מוריםם משתמשים .
          ומערכת החינוך דורשת שימוש כזה ומבחינתה בצדק.
          הריטלין פוגע לאורך זמן בכבד, והוא זרז מספר אחד למחלות כמו סכזופרניה.
          אני למשל זקוקה לריטאלין אך לא באופן נואש, ומחפשת כרגע אלטנטיבות מסוג אחר.
          אם כי הן דורשות השפעה כספית ניכרת.

          אבל מתוך הכרות עמוקה ממה שמסתירים ממני, אני מאמינה שה' יסייע.

          אבל כמו שאמרתי הורים עומדים חסרי ישע, מול תופעות שלא אחת הן סייעו להן, המערכת לוחצת.
          ואז ניתן הכדור.

          אז כן זה טוב ולעיתים מציל חיים.
          אך עדיף למנוע.
          יש גם תופעות לוואי.

          • המון מורים לוחצים על השימוש.
            לכך התכוונתי.
            הנה חוסר ריכוז בשידור חי.
            אבל למדתי לא להתבייש.

      • אמיר, דודו טופז הודה בעצמו שעשה שימוש "אביוז" בתרופות הפסיכיאטריות. בשימוש מבוקר ונבון, לא אמורות להיות תופעות כאלה. יש לי להביא לך המון דוגמאות של חברים שנוטלים אותם שנים, בפיקוח רפואי צמוד, ורק נהנים מהתוצאות. למה להיות פאנטי נגד משהו? יש סכנה בכל דבר, גם בלחצות כביש, אבל אם מתנהגים בתבונה, ולא עושים אביוז, יש לתרופות ערך רב.

        המקהלה הגורפת נגד תרופות שפורצות אחת לכמה זמן, היא נטולת שחר. ראו דברים לעומק. בדקו אותם. תשאלו הרבה אנשים. לא כך סתם לפסול על הסף כי אולי היו לכם התנסויות גרועות עם הרופות.

  2. יעל הלוואי שדברייך יהדהדו אל המקומות הנכונים.

  3. בשנות השבעים היו הרבה פחות מטורפים.
    כבר בבתי הספר את רואה את תחילת ההדרדרות, נושאים אולרים בתיקים, מכים מורים.
    כלפי חוץ, יש כאן גבורה, אולם לא בטוח שהם לגמרי שפויים או מאוזנים.באמת מאזנים אותם עם כדורים וזה לא פועל לעומק.
    אני הייתי מעדיפה שרוב המופרעים יעברו לבתי – ספר טיפולים, כי זה נגע מדבק.
    כלומר בטירוף יש הדבקה, בלי קשר לחוסן מולד ומשפחה.

    אבל יש המון גורמים שמונעים את זה כמו: הורים וגם תקצוב.
    יותר מידי בעיות והתקצוב לא עומד בזה.
    אז נאשים..איך אין כסף?כי בזה או טובים.
    אך איך יצרנו דור כזה? ואולי יש כאן השפעות של העדפת החומר, זיהום כדור הארץ שאף הוא תורם להיפר אקטיביות ומחלות רוח ועוד..
    קחי רק סגידה לאלילים חיצונים .
    או עליה מתמדת במקרי הגרושין שיש לה השפעה מוכחת.
    אשפוז, זאת תחנה אחרונה.
    ואיפה התחנות לפני?

    • אביטל, כן, היום קשה יותר, אלים יותר, ולכן דווקא עכשיו צריך השגחה צמודה יותר. בשנות השבעים אולי היו פחות מטופרים, אבל אשפזו לתקופות ארוכות, לקחו להסתכלות לשבועות רבים, לא לרגע וחצי, ועוד. מה תגידי על בחור שאני מכירה, שכל שני וחמישי מודיע ברשת שהוא מתאבד, כל פעם שולחים לו שוטרים, מביאים אותו למיון פסיכיאטרי, נותנים לו כדורים ומשחררים אותו תוך יומיים? איזה טיפול זה? וזו רק דוגמהבאחת מיני רבים. במקרה את הממסד הפסיכאטרי אני מכירה, ויודעת את כל הכשלים והמחדלים שלו. יותר תקציבים, יחס יותר רציני, לא להיפטר מחולים כמו שהם עושים עכשיו – היו מועילים מאוד.

  4. יעל, מחשבות דומות עלו בי היום, הקשבתי לרדיו, חברים מתארים את מצבו המעורער מזה זמן רב, גם המשפחה, חבל שבמקום להאשים את התקשורת עכשיו {היא תמיד אשמה, לא?}לא יכלו לאשפז אותו, אפילו בכפיה, עוד קודם שעשה מה שעשה, זה היה מציל אותו מעצמו, אולי.

  5. יעל,את צודקת.
    לטיפול הנפשי הציבורי אין תקציב
    ואנשים ידוענים-מפורסמים פונים לטיפול
    באופן פרטי כדי לשמור על צנעת הפרט.
    הבעיה שיש רופאים פרטיים שרלטניים ושנויים במחלוקת שנתנו מרשמים מסוכנים (כמו הפסיכיאטרית הצעירה של אסי דיין ודודו טופז)
    אין מספיק פיקוח ציבורי על הקליניקות הפרטיות.
    דודו טופז זעק לתשומת לב ועזרה והתעלמו ממנו.
    לו היה בגמילה מהסמים ובשיקום רפואי מהסכרת
    ותסמונת פיצול האישיות, יתכן והיה ניצל
    מהאובדנות וההרס של עצמו.
    דודתי בארה"ב זוכרת את דודו טופז כבנו יפה התואר של המורה אליהו גולדנברג,בחוג הדרמטי
    לפני יותר מ 60 שנה.

  6. את צודקת יעל. הצד השני אבל היה אשפוז כפוי של אנשים שלא היו צריכים להיות באשפוז.

  7. ניסתי להסביר את עצמי גם בפוסט:

    http://blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=12740&blogID=39

  8. את נחפזת ושופטת את דודו טופז. את לא היית מקורבת אליו ואינך יודעת את ההיסטוריה הטיפולית שלו. קל לך לכתוב דברים בעלמה. אני מציעה לך לבדוק ולאחר מכןלהציג עמדה.

    • למה להיתמם, מיכל? ואלו לא דברים בעלמה, חברו ננסי ברנדס סיפר שהרגיש שקורה לו משהו רע, ואמר שדודו טופז לא הסכים לקבל עצה או עזרה מחברים. היה מאוד סגור.

      ואין כאן כל שיפוט. אדם שעושה את מה שעשה, ואחר כך מתאבד, ברור שירד מהפסים. ובמכתב שכתב ליו"ר אמי, כתב על פרשת התרופות הפסיכיאטריות. ומי שעושה שימוש קלוקל בתרופות פסיכיאטריות, סובל מכל מיני תופעות חמורות, מתוקםנות עד אובדנות. כך שבמשך ארבעה חודשים מאז שנחפשה הפרשה, קיבלנו המון מידע על מצבו.

      ובכלל, הרשימה אינה על טופז, אלא עלך גל האלימות "האישית", כך אני קוראת לה, של אנשים שברור שירדו מהפסים, ובגלל זה ביצעו את מה שביצעו. אחרת לא היו עושים זאת. ברור למשל שדודו טופז לא היה פושע בהוויתו, והגיע לאלימות בעקבות מצב נפשי מעורער. למה להיתמם.

      • סליחה, זו היתה תגובה לענת.

        ושוב, את באמת חושבת שאדם במצב נפשי סביר היה מבצע את מה שהוא עשה? וכן כל האחרים? לא שמעת על סטרס? ישנם אנשים שסטרס מערער אותם מאוד, ולו תפסו את זה בזמן היו מטפלים בהם, אולי דברים כאלה היו נמנעים. יש ערך לטיפול נפשי. ולו אנשים הבינו זאת, אולי היינו נראים אחרת, ולא כמו חברה שירדה כולה מהפסים.

        • את ניזונה מהתקשורת. הוא היה בקשר עם
          פסיכולוגים ופסיכיאטרים – באופן מקצועי
          ובאופן חברי.הוא היה אדם מבריק במיוחד וידע להסתיר את מחשבותיו מן הסובבים אותו. שוב אני אומרת לך שאת לא בתמונה
          וננסי עם כל הכבוד לו לא באמתת ידע מה התרחש. הדשדושים שלך מעידים על חוסר מעש וחוסר הבנת המצב האמיתי. תתעסקי בעניינייך והפסיקי להציג את עצמך כמומחית לנפש האדם.

          • ענת, אם הכרת אותו, היית צריכה להתריע על מצבו בפני רופאיו. ואם לא הכרת אותו, את מה את עושה את עצמך? ואם הכרת אותו, אז את אשמה במה שקרה לו בדיוק כמו כל הסובבים אותו. אין דבר כזה שלא רואים מה קורה לאדם. גם במקרה של האדם שהכי יודע להסתיר את רגשותיו, הסדקים מתגלים. אין כאן שום עניין של "מומחיות בנפש האדם", אלא של אמפטיה ורגישות לזולת.

      • הפרעת אישיות נרקסיסטית אינה ניתנת לטיפול. התרופות קצת מרגיעות את הסערה הנפשית (והוא היה מטופל תרופתית) אבל לא את הבור הפעור לתשומת לב שיש בנפשו של כל נרקסיסט, שכמה שיקבל ממנה לעולם לא ירגע.
        אני בטוח יעל שאת מכירה כמה דוגמאות כאלו באופן אישי ויכולה לעשות את ההשלכה ממה שאת מכירה למה שהיה מצבו של טופז.
        אי אפשר היה להציל את טופז הוא היה קרבן של עצמו או אולי של ילדותו, של הוריו שעיצבו את אופיו כפי שעיצבו.
        הפסיכיאטריה אינה יכולה להיות אשמה בזה מפני שהיא אינה כל יכולה ולא מתיימרת להיות מסוגלת לרפא או להחלים כל הפרעה.

        • יובל, לא טענתי שהפסיכיאטריה יכולה לטפל בכל דבר, אבל מהיכרות עם המערכת, היא גם לא עושה הרבה כדי לטפל. היא מנסה להתנער כל הזמן, גם ממקרים של אנשים שהוכרו על ידיה כנכי נפש. ומכאן מתחילה הבעיה. חוסר תקציבים, התנערות ממשית, בירוקרטיה מטורפת ועוד.

          ושוב, הרשימה שלי אינה על טופז, אלא על אנשים נורמטיבים, לא פןשעים, שמשבר הוריד אותם מהפסים. ישנם ביניהם מקרים שהמערכת יכלה לעזור, לו היתה רוצה. אבל היא לא באמת רוצה.

          רוצה מקרה? נדמה לי שכבר תיארתי אותו כאן באיזו תגובה.

          בחור שאני מכירה, שהתריע ברשת כמה פעמים שהוא עומד להתאבד. ישנה "משטרת רשת", הם קראו למשטרה, איתרו אותו דבך המחשב, הביאו אותו למיון םסיכיאטרי. הללו שלחו אותו הביתה תוך יומיים עם כדורי רסיטל. זה חזר על עצמו ארבע פעמים!!!

          רוצה לשמוע מה אנחנו, המשפחות של נכי הנפש, עוברים בהתמודדות הבלתי אפשרית עם המפלצת הזו שקרויה ממסד הנפש?
          אז שוב, הממסד הפסיכיאטרי לא יכול לעזור בכל דבר, העניין הוא, שהוא גם לא מנסה.

      • יעל איני מיתממת כלל.
        אני בהחלט חשבתי שמעשי האלימות האיומים שתכנן
        עם העולם התחתון, היו ראויים לענישה חמורה
        אין מחילה על האלימות גם לא בחסות נפש מעורערת.
        אבל חבל שמוקיריו של טופז לא כפו עליו אשפוז
        וטיפול לא תרופתי אלא מנטלי, כשנוכחו שהוא מאבד שליטה בחסות התרופות והסמים שנטל ללא בקרה.
        נסיון ההתאבדות עם הזרקת האינסולין היה אות אזעקה
        קצב הנשיא שאנס באלימות לא הושם בכלא,מדוע לא נעצר כמו פושעים אחרים,עד לתום ההליכים המשפטיים?
        יתכן והיה צריך לבודד את טופז בכלא ולמנוע ממנו
        את היכולת להתאבד,בשמירה יותר קפדנית ובשיחות עזר

        • את מפספסת את העיקר, הפיכתו לאליל למלך הבידור , הערצה גורפת שזכה לה, מיליונים שהרויח מעל ועבר לכל פרופורציה, בסך הכל מלך בידור, לא איזה רופא מציל אדם.
          ואז האדם נזרק מכל המדרגות ולא עמד בזה.
          נכון הוא אדם חלש והפך למסוכן.
          אבל האם החברה לא צריכה להסתכל על עצמה פעם במראה ולומר, רגע, מה זה? ולמה התהלכים האלו קורים?
          הרי היו עוד ענקי בידור שהתדרדרו, אז איך זה קרה לנו, להם?
          שבוע- טוב.

          • אין כאן שום עיקר ושום טפל, אביטל. (והתגובה היא גם למיכל וכו').

            ואם כבר, העיקר הוא הירידה שלו מפסים, האלימות שבאה בעקבותיה, ואז ההתאבדות, כל השאר באמת טפל, אביטל. את יותר מכולם צריכה לדעת את זה. פיקוח נפש דוחה את כל השטויות האחרות.

            כשיש פיקוח נפש, הכול נעשה טפל וחסר משמעות וצריך לטפל בבעיה. ואגב, ישנם בארץ ובעולם עוד המון דוגמאות לאנשים שעלו כך לגדולה כ"מלך העולם" וירדו ממנה, ולא פתחו במסע תקיפות ואז התאבדו. ואיני באה כאן להגן על טופז, אפילו לא חיבבתי את דמותו התקשורתית, ומעולם לא ראיתי תוכנית שלו, זה רק כדי להסביר שהפכנו לחברה אי אכפתית, גסה בזולת. מקרה טופז ויתר המקרים, מעידים כמה אנחנו גסים בזולת כחברה וכממסד. כמה אנחנו רוצים להתנער ממצבים, כי לא נוח להתערב.

            היה פה אדם שירד מהפסים כתוצאה ממצוקה (וגם בשאר המקרים), ובטיפול נכון ולא על ידי שרלטנים, היה ניתן להציל אותו מעצמו. כל האנשים האלה, ומקרים אחרים, אינם עבריינים מועדים. הם לא חיו את חייהם כעבריינים, חיו חיים נורמטיבים. בא משבר כלשהו, והתחילה הידרדרות.

            ובוודאי שאי אפשר לרפא נרקיססטים, יובל, בטיפול פסיכולוגי לפחות, אבל ניתן להיעזר תרופתית. וכן, יש לי דוגמאות גם כאן להביא. שוב, השאלה היא מיהו הרופא. כבר ראינו מה רופאים מסוימים שידם באמת קלה על ההדק יכולים לעשות. ייתכן שכך פעלה הרופאה שלו, הלכה אחרי שולל אחרי קסמו האישי ונכנעה לו במתן תרופות שגרמו לו לעשות בהנם שימוש לרעה כלפי עצמו, מי יודע. גם כאן אני מכירה לא מעט אנשים שעושים קוקטייל מכדורים פסיחכיאטרים, לפעמים בשימוש עם סמים או אלכוהול, וראיתי בדיוק מה זה עושה.

            ושוב, הרשימה שלי אינה על דודו טופז, אלא על כל המקרים של אנשים נורמטיביים בדרך כלל, שירדו מהפסים והידרדרו לתוקפנות ולעיתים גם אובדנות. אכן, טיפולית, כל מקרה לגופו, וייתכן שיש מקרים שאי אפשר להציל אותם מעצמם, אבל אם היינו חברה אכפתית, היינו מוותרעם מזמם על כל חוסר הרצון "לפגוע בפרטיות" שנעשה אצלנו נכון פוליטית, למען חברה בריאה יותר. יש דרך לעשות זאת עם תקציבים מתאימים ויתר אכפתיות אישית וציבורית.

            נכון, לא בכל המקרים ניתן לעזור, אבל אני לא רואה שמנסים בכלל. כולם תמיד מתנערים. פעם היינו חברה שעברה זה לזה. היום אנחנו חברה אדישה וכהת חושים. וזו אחת הסיבות החשובות לאלימות המתגברת.

            • עם שני המשפטים האחרונים, אני יותר ממסכימה.
              לדעתי הפיכתו למין מלך זאת גם קהות חושים שלנו, רצון להאחז בדברים תפלים שיסתירו מאיתנו את הכאב שנמצא בכל פינה.בעיניי הוא רק דוגמא אחת מיני רבות ולכן הדון עליו.הוא פשוט הגזים.
              אך אחרים לקחו סמים, ניצצלו בנות צעירות, ועוד דברים שנעשו בחשאי.
              משהו בנו מאדיר בריחה. כל בריחה.
              אך אני שמחה שיש עוד אחת שלא צופה בשטויות הללו.
              צפייה בזה זה כמו לתת יד להתרבות של מחלה.

        • סליחה, מיכל, שוב התבלבלתי בשמות. התכוונתי שענת מיתממת, וגם למטה כתבתי תגובה לענת, לא לך, למרות ששוב טעיתי בשם. הכוונה היא כל הזמן לענת, לא לך.

  9. הי יעל, אין לי מושג במערכת הפסיכיאטרית ואיך בדיוק השתלשלו העניינים עם דודו טופז, אני רק יודעת שבתור צופים אני כועסת על עצמי שישבתי והמשכתי להיות צופים במקום למצוא איזו דרך להגיד מילה בחזרה לאדם שהופיע אצלי המון בסלון לעיתים קרן אור יחידה.
    (יודעת שזה לא הכי קשור אבל זה נכתב מכאב).

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל