בננות - בלוגים / / לגדול בצל מחלת הנפש
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

לגדול בצל מחלת הנפש

 

השבוע יוצאת האנתולוגיה "עקלקלות", שיזמה עמותת אנוש, ובה סיפורים של סופרים וסיפורים של שלושה נפגעי נפש. הפרויקט הוא ביוזמת עמותת אנוש, והעורך הוא אילן בלום. יש לי שם סיפור שעוסק בבת וביחסיה עם אמה חולת הנפש. לי עצמי יש אחות סכיזופרנית, ומכאן באה הכרותי עם הנושא. ראיינו אותי על כך במעריב, אבל רק בקצרה. אז הנה כאן אני מביאה מחדש פוסט ארוך שפרסמתי לפני שנתיים על לחיות בצל מחלת הנפש.

בצעירותי, הייתי אומרת לחברים:" יש לי אחות משוגעת", ופורצת בצחוק היסטרי. כמובן שזה הבעית את חבריי שלא ידעו איך אוכלים את הפצצה שהפלתי עליהם, ועוד בצורה היסטרית כזו. אני זוכרת שהחלטתי לא להעלים את "הזרע הרע" של משפחתי, ולגלות את אוזן חבריי ובני זוגי על "המפלצת המשפחתית". אבל לא לקחתי בחשבון שבכך שאני צוחקת כאילו מדובר בבדיחה טובה, חבריי נסגרים עוד יותר. ולא חשבתי אז שהצחוק ההיסטרי שלי אינו אלא ביטוי לאימה הגדולה שהייתה בי מפני השיגעון.

   אני מניחה שהיא עדיין קיימת, האימה. היום היא ברורה, אני יכולה לממש אותה, להסביר אותה לעצמי, ואולי לכן היא פחות מבעיתה. כמו בעוד נושאים משפחתיים קשים, גם אותה לא העליתי על הכתב. זו הפעם הראשונה שאני עושה את זה. למען עצמי, יותר מהכול.

   אני נולדתי לתוך "השיגעון". אחותי הגדולה, חולת הסכיזופרניה, גדולה ממני ב-12 שנים. גם שני אחיי האחרים, הנורמלים, גדולים ממני: אחי ב-10 שנים ואחותי הנוספת ב-6. כשנולדתי לעיסה המשפחתית, הטירוף כבר שלט חזק בבית. מסיפורי המשפחה, אחותי הייתה ילדה מוזרה כבר מינקותה. בנוסף לכל, היא הייתה "ילדת מלחמה". היא נולדה לתוך שנת המצור על ירושלים. תינוקת עצבנית מאוד לאם צעירה ומפוחדת, שזה עתה הגיחה מבית מתעלל לתוך נישואי בוסר.

   אימי המיניקה הסתגרה בדירתם בירושלים, פוחדת מהלגיון הערבי, מהשבאב של העיר העתיקה, ונזכרת בחרדותיה כנערה מימי המנדט שהיו כמטחווי נגיעה מעבר לאופק. והתינוקת בכתה ובכתה, יומם ולילה, וסירבה לינוק, ובוודאי הטריפה את האם שהייתה בעצמה ילדה, בקושי בת 21.

   אני באה ממשפחה מרה. שובל ארוך של כאב משתרך מאחורי המשפחה הזו, בעיקר מצד אימי. כשעלתה ארצה כילדה מתורכיה לירושלים המנדטורית, חיה עם משפחתה בדלות שלא הכירה בחיי השפע באיסטנבול. אביה סגר את בית החרושת לממתקים, והעלה את המשפחה ארצה בשל חלום ציוני עלום.

    בפלסטינה לא מצא עבודה. ניסיונותיו להיכנס בשותפות, או אפילו לעבוד כשכיר בבית החרושת "עלית", להם הציע ידע מניסיונו הרב כיצרן ממתקים, לא עלה יפה. הם, האשכנזים, ראו בו פרענק בזוי. ומשם קצרה הדרך לחיי דלות.

   סבי מכר סיגריות וממתקים מעשה ידיו בבוטקה קטן ששכר. מאחר וכסף רב לא היה בנמצא, הם גרו בדירת גג עלובה בביתו של הדוד, פקיד בנק בכיר, שהפך את אחיו ומשפחתו למשרתיו, ואת אמי לשפחת המין שלו. במשך השנים שמענו ממנה פה רמז, שם רמז, עד שבהתבהרה התמונה כולה. לא פלא כשאשר הוצע לה אבי בשידוך היא נענתה מיד. בעיקר רצתה לברוח מהבית המתעלל ומנשיפת דודה על עורפה.

   בעולם אחר, במצב אחר, אני מאמינה שאמי הייתה נמנעת מנישואים ומילדים, כפי שהיה עדיף בוודאי, ומכוננת לעצמה קריירה אקדמאית יפה. באליאנס היא הייתה הראשונה בכיתתה, וגם קיבלה מלגת הצטיינות ללימודים באליאנס פריז. תמיד הצטערה שבשל צוק העתים – מלחמת העולם השנייה, נמנעה ממנה קריירה אקדמאית.

   באותם ימים, שנות הארבעים, זה קרה לנשים רבות. אבל אימי לא הייתה אישה רגילה. היא הייתה אישה פגועה, בת לשושלת של נשים פגועות ופוגעות, נשים נכות נפשית. פלא שבמשך כל ימי ילדותי אימי שכבה על הספה בסלון כמו זומבי, תשושה מהחיים ומשברי חלומותיה, לא מסוגלת לאהוב ולטפל בילדיה כמו שצריך?

   התמונה אצל אחיה הייתה זהה. גם הוא סבל מאוד בילדותו מהתעללות במשפחה, בעיקר מנחת ידי אביו ומאם לא נוכחת, וגם הוא כבל את עצמו לבנו הבכור כפי שעשתה אימי לאחותי הגדולה. לימים, הסביר לי ד"ר רודי המיתולוגי את הקשר הסימביוטי שנוצר לעיתים בין אם לבתה הבכורה ובין אב לבנו בכורו, המוביל לסכיזופרניה אצל הילד.

   אמי ואחיה היו אנשים שעדיף היה שלא יעמידו צאצאים. שניהם אנשים מתפקדים לכאורה, בעלי משפחות. דודי היה עורך דין מצליח במקצועו. אבל עמוק בתוכם שניהם מופרעים מדי, ואת הטירוף בגילומו החי והנושם הם העבירו לילדיהם. וכך התפרצה המחלה בכל עוזה בצאצאים. כמו אחותי, גם בן דודי הוא סכיזופרן. אלא שהוא הועבר לבית חולים לחולי נפש עוד בנעוריו, ואילו אנחנו, אחי, אחותי ואני, נאלצנו לחיות יום-יום עם הטירוף.

   עד היום אני רואה זוגות שמגדלים ילד חריג או חולה: אוטיסט, חולה נפש, חולה תסמונת דאון וכו", ועם כל כאבי על הילד החולה ועל הוריו שמנסים להשאירו בבית עד כמה שניתן, האמפטיה שלי הולכת תמיד לשאר הילדים, לילדים הנורמלים שאיכות חייהם הנפשית והיומיומית נדחקת הצידה למען ילד חולה אחד.

   כולנו נוטים להעריץ הורים שמקריבים את עצמם למען ילד חריג. זה נראה לנו מעשה גבורה עילאי. אנו סוברים שכך צריך להיות. הרי לא ייתכן לזרוק ילד חריג. צריך לעשות הכול למענו. ואילו אני חושבת על יתר הילדים, שאיש לא נותן את הדעת על כאבם; על הנכות שיסחבו על גבם כל החיים, פשוט כי אף אחד לא חשב עליהם במשוואה המשפחתית, שעם כניסתו של ילד חריג היא מופרת לחלוטין! זה כבר לא אותו בית.

   אנחנו נוטים לראות בעצמנו אומה של רחמנים בני רחמנים. לא נפקיר ילד, ולא נזרוק ילד חריג למסגרת טיפולית. כבת למשפחה שעשתה בדיוק את זה: השאירה את הבת החולה בבית, אני שואלת את עצמי האם זה הצעד הנכון. אני חייבת לומר שעם כל כאבי על הילד החריג, אני סבורה שצריך לחשוב קודם כל על הילדים הבריאים.

   להורים רבים הסובלים מהבעיה הזו נדמה שאם יתר הילדים "בסדר", מתפקדים איכשהו, הם כבר יסתדרו. אבל מאיפה הם יודעים את זה, אה? הנה, אני "בריאה", "נורמלית", וגם אחי ואחותי הנוספת כמוני, אבל הסבל שסבלנו בילדותנו ובנערותנו בצל מחלת הנפש של אחותי, היה לא ייאמן ממש!

   זה נורא להשוות ארגז של תפוחים ובו תפוח אחד רקוב שיש להרחיק מן היתר, למשפחה ובה ילד חריג. זה נשמע זוועה. נאצי לשמו. ובוודאי שאינני טוענת שיש לנטוש ילדים חריגים וחולים. חלילה. אבל מניסיוני הרע והקשה, אני סבורה שעדיף למצוא להם מסגרת הולמת. לא לזרוק אותם חלילה, אלא פשוט לנהל את העניינים אחרת. היום, עם המסגרות החינוכיות שישנן, זה קל בהרבה מפעם. 

 

   אני יודעת שזה נשמע קר ומנוכר, ואפילו מרושע ואנוכי. אני יודעת שליבנו האנושי נוטה על פי רוב אל החלש. הורה לילד חולה או חריג רואה דבר ראשון את הילד שהכי נזקק לו. וזה יפה ונאצל, אבל זה לא לוקח בחשבון את שאר הילדים.

   אני רוצה לומר להורים כאלה, שעושים הכול למען ילדם החריג ובטוחים כי השאר כבר יסתדרו ו"יהיה בסדר", ששום דבר לא יהיה בסדר. הנה אני: הכאב, הטירוף, המרירות על הכורח לחיות בבית משוגעים, לא יעזבו אותי לעולם.

 

   כל אחד מאיתנו, הילדים, עבר גיהינום שונה בתקופה אחרת בחייו בצל הטירוף המשפחתי. אחי ואחותי סבלו מאוד בילדות ובנעורים, ואילו אני חטפתי אותה אולי הכי חזק בנעוריי, כאשר בנוסף לאחותי חולת הנפש גידלתי גם את בתה, על רקע כל הטירוף שגבר מרגע לרגע.

   ואל תחשבו שלא אמרנו להם, להורינו. לולי אמרנו, ייתכן שהם לא היו משערים את גודל סבלנו, אבל אנחנו אמרנו. בעיקר אחותי, שדיברה רבות על לב אבי שישלח את אחותי למסגרת נפש מתאימה, כי הסבל בבית פשוט בלתי נסבל. אבל אבי, מה לעשות, היה איש רחמן. ליבו נכמר על בתו החולה, והוא סירב להוציאה מהבית. אינני מרירה באומרי זאת: לאבי באמת היה לב רך, כמו להורים רבים. רוב ההורים עושים טעויות קריטיות ממש לאו דווקא מרוע, חלילה, אלא מלב רך. אבל הלב הרך הזה לא תמיד לוקח בחשבון את התמונה כולה.

   באחד הפוסטים שלי "לידת ילדים בכל מחיר?" על הספר "שומרת אחותי" (העוסק בהורים המנסים לשמר בכל כוחם בת חולת לוקמיה על חשבון אחותה), ראו רוב הקוראים את הצד של ההורים ושל הילדה החולה, ולא את הצד של הילדה שהובאה לעולם רק כדי להיות "מנחה רפואית" לאחותה. תמיד זה מדהים אותי מחדש איך בשל חולשה הורית מוקרבות כל כך הרבה נפשות במשפחה. והכול מרצון טוב ולב רך. אבל השיקולים, אוי אוי, השיקולים מוטעים כולם… 

   כמה וכמה פעמים התבטאתי כאן ב"רשימות" בפוסטים או טוקבקים נגד הקלות הבלתי נסבלת של ההורות, של הלהפוך להיות הורים. אחד מהפוסטים הראשונים שלי "אנשים, תפסיקו לעשות ילדים!", זכה לקיתונות של זעם, מיילים רותחים, ועד היום אני מקבלת בעקבותיו מיילים מאיימים, יש לי רושם שמאנשים דתיים, הרואים בי איזו כופרת נגד מצוות פרו ורבו. אוי ואבוי, איך העזתי לקרוא תיגר נגד הציווי החברתי הכי גדול: נישואים וילדים?

    כן, נישואין וילדים, דבר שמותר לכל אחד, בכל גיל ובכל מצב. יש לי חברים שעד היום לא הצליחו להוציא רשיון נהיגה, כל כמה שניסו. אבל הורות? קדימה הפועל הדרך פנויה.

  אינני שמה עצמי בתפקיד מטיפת השבט או נביאת זעם. אני פשוט מספרת לכם, לכולכם, להורים שבניכם, לאלה שהולכים להיות הורים, ובעיקר להורים שמגדלים ילד חריג על חשבון יתר הילדים שסובלים (ותאמינו לי שהם נורא סובלים, גם אם אתם חושבים אחרת) – לכולכם אני אומרת שוב את מה שהחברה לא אוהבת לשמוע: היזהרו! תחשבו! אלף פעמים תחשבו למה והאם רצוי שתביאו ילדים. תחשבו מעבר לרצון הנרקיסיסטי המובן, מעבר לצורך הביולוגי המיידי, למה אתם מביאים ילדים.

   תזכרו, בדיני נפשות מדובר. הנה אני, אישה במיטב שנותיי, שלא הצליחה להתגבר על טראומות הילדות. ויש כל כך הרבה אנשים כמוני, כאלה שמדברים, כאלה שצועקים, כאלה ששותקים. והם יותר רבים ממה שנדמה לכם. 

   

                    
והנה הפוסט שהוביל לפוסט הזה
"נהייתי אימא לפני שנהייתה לי וסת".

ועוד פוסט בנושא: תגובה של גננת לחינוך מיוחד.

 

 

 

 

 

 

23 תגובות

  1. יעל, ניכר שכתוב בדם ליבך,רק את יודעת מה עבר ועובר עליך ועל אנשים שחוו דברים דומים, ורק את יכולה להבין באמת,אני מסכימה איתך מאוד {הספר האחרון שלי לנוער"הסודות של אבא" עוסק באמא חולת נפש בבתי ספר מסתייגים ממנו, לא להכביד על נפש הילד, ומה אם אלו שזו נחמה עבורם לקרוא על ילד שעובר משהו שמעט קרוב למה שהם עוברים?}

    • נכון, אני כילדה הייתי שמחה מאוד לקרוא ספר כזה כמו שכתבת, חני. אפילו "אני אתגבר" של דבורה עומר, שעסק בנכה פיזית, עזר לי בילדותי. אם ספר כזה, על ילד שיש לו הורה או אח חולה נפש, בטח היה עוזר לי מאוד לסוג של קטרזיס בילדותי. חבל לי שמערכת החינוך כה אטומה, כמו כל הממסד כמובן. כולל הממסד הרפואי הפסיכיאטרי.

  2. יעל, כתוב מעומק ליבך !
    כתיבה, אמיצה ורגישה.
    סיפורך האישי תמיד נוגע לליבי.
    חזקי ואמצי.

    • יעל, תודה על הפוסט האמיץ הזה אוהבת אותך על כנותך ואומץ ליבך ,המאמר חשוב מאוד במיחד עכשין, תבורכי

  3. יעל
    מגיבה בזהירות, עוד אחשוב על דברייך
    לא יודעת מהו הטירוף אליו נחשפת בילדותך, ומה בו פגע בך. האם ההזנחה
    או מעשים. מאוד קשה ונוגעת אמירתך שלאמך אסור היה ללדת.
    אימי סכיזופרנית. שאלתי עצמי לא פעם אם אני מצטערת שנולדתי, מצטערת על חיי, אבל למרות הכאב והמצוקות שידעתי, למרות נחרטות העבר והשלכתו על חיי, אני שמחה שאני כאן, חיה, מדברת, יוצרת.

    מגיבה בזהירות על סוגיית הטיפול בחריג במסגרת הביתית. מבינה את הצורך ההורי לשמור, לגונן, גם בשל ההפקרות שנוהגים בחולים במסגרות השונות. וודאי שאסור לשכוח ולהזניח את הילדים האחרים ולהיות ערים וקשובים להם, אבל
    לא רואה בהחשפות לחריגות וחולי
    דבר רע. בעיניי חשוב ללמוד להכיל את האחר. חושבת שאין להגלות את החולה מביתו. בעיני הגבול נקבע כאשר הנוכחות מסכנת.

    אלמד אט אט את מקומותייך. אקרא את הפוסטים האחרים. תודה על דברייך, יעל,
    אני מאוד שמחה שאת כאן.

  4. שולמית אפפל

    יעל, קראתי אותך בכאב. כשאמי גססה היא אמרה לי "אני יודעת עם מה אני משאירה אותך" היא התכוונה לאבי ואחותי הצעירה. אני אמרתי לה בפרוש שאם היא עושה ילד אני מנתקת איתה קשר כי ידעתי שהוא יפול עלי ועל ילדי. לאחותי היתה הפרעת אישיות שהתפתחה ככל שגדלה . היא נפטרה בגיל 38 מסרטן . אני תמיד אומרת "אני גרושה אך עוד לא התאוששתי מנישואי הורי"וזה נכון , אנחנו עושים ילדים באופן אוטומטי. ומלבד ילדי יש לי גם ילדה לא שלי שאני אוהבת ותומכת. היא נפלאה ויפה ומוכשרת והיא פגועת נפש. הגיע אלי הביתה דרך הילדים. שום דבר ממוסד רק קשר טבעי. החיים מורכבים אין ספק.

  5. יעל, הפוסט הזה כואב מאוד.
    לטעמי, הוא מערב שני נושאים שאינם קשורים זה בזה. האחד הוא קינה על גורל. על מר-גורל. קינה מוצדקת מאין כמותה (עד כמה שזה מופרך לומר קינה מוצדקת) על אחות חולה ואולי אמא חולה. איני יכולה להיות במקומך, אם כי אני יודעת דבר או שניים על צער של מחלות נפש. עדיין, אינני יכולה לדמיין את הזוועות שעברת.
    בנושא השני בו אנחנו קרובות מבחינת מצבנו (וגילנו) באי הבאת ילדים לעולם. גם כאן נדמה לי שאפשר לבקש אולי שיקבלו אחרת את השונה, את זה שבחר לא להביא, אבל לא להטיף להם לא לעשות ילדים. גם לך וגם לי הייתי מאחלת שחיינו יהיו שמחים יותר ויובילו אותנו להחלטה כן לעשות. וחייבים את מידת הספק – נניח שכן היינו עושות ילדים, אולי היינו רואות את הדברים אחרת? אני לא מצטערת שלא הבאתי ילדים, זה לא העניין, אבל אני בטוחה שכמו הרבה דברים בחיים – עדיף (אם אפשר) החיובי על השלילי – יהיה המשפט הזה בנאלי ככל שיהיה. ואני לא מתכוונת לחיובי במובן הניו אייג"י, אלא לחיובי במובן של עשייה ויצירה. כמו שאת כותבת את ספרייך.
    ובכל זאת – את ראית דברים וסבל שאני לא ראיתי ואני חושבת שאת עושה טוב שאת זועקת, כי יש אמת אחרת שאת רואה. בדרך כלל כשאנשים אומרים "דברים שרואים משם לא רואים מכאן" – חושבים על מקום גבוה יותר. אבל גם מעומק התהום רואים דברים אחרת. ועל כך – תודה לך מקרב לב על האומץ והיופי שבדברייך.

  6. יעלה, הגבתי לך בשעתו על הדברים הקשים האלה, אבל עכשיו, בשכנות לשיר של לארקין שהביאה שירה יש פה התכתבות חדשה…

  7. בדיוק לא מזמן סיימתי לקרוא את "שומרת אחותי", שמאוד קריא ונגמע מהר. עד סוף הספר כמעט, היא מטפלת היטב בבעיה, הסוף קיטשי ולא אמין להחריד לדעתי, שמהווה דרך שלה להתמודדות עם הרצון לתת לקוראים סוף ללא פתרון שיציג מישהו באור רע, בניגוד למה שכתבת שזה אכן אמיץ ונוגע בשורשי הבעיה בפרט ההמלצות שלך , שבאות מניסיון. אכן הבעיה של אחים לילדים חריגים שכל תשומת הלב ניטלת מהם, מחייבת פתרונות גם אם קשים.
    כתוב מעומק הלב, אמין ומטלטל.

  8. יעל, אני חושבת שאני מבינה את הכאב ואת התסכול שלך. אולי תמימות לחשוב כך, אבל אני באמת מאמינה שהיצירה מאפשרת סוג של גאולה. חזקי ואמצי!

  9. רונית בר-לביא

    יעלה,
    מדבר אליי מאד הקטע הזה.

    אנחנו שתינו סבלנו מאד בילדותנו,
    מאד מאד.

    אצל כל אחת סיפור שונה,
    אבל "מחלת נפש" או בעיות נפשיות
    קשות אצל שאר בני המשפחה, זה המשותף.

    אני מניחה שגם אני לוקה היום באחריות, אולי יתר,
    ולכן גם לא מרגישה בכלל מסוגלת לא כל שכן מעוניינת, להביא ילדים.

    קודם תנו לחיות בשקט,
    הרחק מרעשי הסירנות של ה"חיים" במשפחתי.

  10. איריס קובליו

    יעלה, תודה על השיתוף הנוגע. קראתי גם את הקישורים. לומדת אותך.
    מה שתארת הוא את, יעלה היחודית, עם המצב המשפחתי היחודי שלכם, עם רגשותיך שהם שלך, מסקנותיך שהם הכי מתאימים לך. בכל משפחה הדינמיקה שונה, הסיבות שונות. לא נראה לי שיש סבל אחיד. שכל הילדים במשפחות עם חריגים סובלים. אך אין ספק שחריגות יכולה להעיר סבל שכבר קיים באופן קדום אצל הסובל.
    בחברה ההודית ישנם הרבה חריגים. תופעות שלא יאמנו. הם דווקא נחשבים לקדושים. הגישה לחריגים מאד שונה מהחברה המערבית שמנסה להפוך את הכל ל"נורמאלי" ומגונן.
    להוציא חריג מחוץ לחברה, מחוץ לבית, זה פתרון מסויים אבל גם בעייתי. אם החריג לא פוגע באחרים או בעצמו למה שלא יאפשר לסביבתו את חווית החמלה כלפיו?
    יעלה, אני מבינה שאצלכם המצב היה חריג במיוחד. מזעזע. אני לא מכירה אותך (עדיין) אבל נראה לי שאת נהדרת! שקיומך הוא אור להרבה נשמות. אולי קיומך הזה התאפשר דווקא בגלל הסבל שעברת? אני לא הייתי מוותרת עליך בקלות… לפי תפיסתי, ילד המגיע לעולם לא תלוי רק בהחלטת הוריו, אלא ישנן סיבות גדולות מזה.
    טוב שהעלית את הפוסטים האלה. הרבה חומר למחשבה, הרבה הזדמנות להגיד לך תודה
    🙂

    • מעריכה את הכנות שלך יעל, והפוסט שלך מתכתב עם השיר של לארקין שתרגמה שירה, וגם לארועים הטראומטים שאנחנו חווים השבוע על התעללות ורצח ילדים בידי הוריהם. הכאב גדול לכל הצדדים.

  11. יעלה, תודה על הפוסט האמיץ והנוגע ללב הזה. אני מסכימה אתך בסוגיה העקרונית – הבאת ילדים לעולם אסור לה שתהא אוטומטית, זו אחריות גדולה מדי. החלטה כזו דורשת חשיבה, שיקול דעת, מודעות עצמית מפותחת שערה גם לעניין הביולוגי אך גם לפרמטרים אישיותיים של המולידים הפוטנציאליים, כמו גם למשקלם של גורמים תרבותיים (בעיקר מיסוד יחסי השליטה בחברה באמצעות בתי אב).יש להחזיר את מרכיב הבחירה להולדה(!)ולקחת בחשבון לא רק שיקולים נרקיסיים של המולידים ("ילד יעשה אותי מאושר", "המימוש האולטימטיבי של הנשיות" והבלים דומים) אלא גם יכולת לראות למרחוק את הכשירות לגדל ילדים ואת חייו הצפויים של הילד עקב כך. אחת הבעיות היא שאנשים לעתים רחוקות מודעים לעצמם. מסכימה אתך גם בנושא של השארת ילד חולה בבית, במיוחד כשהדבר קיצוני כמו שאת מתארת

  12. יעלה, שמחתי לגלות שאת משתתפת באנתולוגיה. גם אני שם.

  13. פוסט קשה, וקשים כל הפוסטים שעוסקים באותו עניין, ונראה לי שאין (וכנראה שלא יהיה) מרפא לכאב הפרטי הגדול שלך, שהולך איתך קרוב ליובל שנים; גם קשה לך להיפרד ולהניח לו.

  14. אני מעריצה אותך.

  15. יעל, את לא חושבת שיש הבדל בין המצבים השונים — תסמונת דאון שלא כמו אוטויזם שלא מחלת נפש — כל מקרה לגופו?

    • תודה לכולם על התגובות המרתקות.

      אומי, יש הבדלים בוודאי, אבל התוצאה דומה מאוד אצל הילדים האחרים. לדוד אחר שלי יש ילד עם פיגור שכלי והתוצאה דומה. וראיתי את זה עוד הרבה. ועבדתי ודיברתי עם אנשים שעברו את זה, וזה קשה, תאמיני לי, ולא משנה מה היתה הלקות של הילד הנצרך. מובן מאליו לנו לעזור לחלש, וזה גם טבעי, אבל תמיד שוכחים את הילדים הבריאים. וזה עוול גדול, ואני כאן כדי להשמיע את הקול האילם שלהם. כי לא מדברים על זה אף פעם. ההתפעלות שלנו הולכת תמיד להורים שמקריבים למען ילד חריג.
      עוד אכתוב על כך.
      וכדאי לך גם לקרוא את הלינק לתגובת הגננת לחינוך מיוחד. היא חברה שלי. רואה את זה המון בשנים סבהם היא עובדת בזה.
      ואגב, לאחיינית שלי נולד ילד עם בעיה גופנית, מחלת מעיים גנטית וקשה בשם הירש פרונג. מקץ שנה היא אומרת לי, "אם היה לי ילד רגיל ובריא, הייתי מגדלת אותו בהליכה". אומי, את הרי יודעת כמה קשה לגדל ילד, אז על אחת כמה וכמה ילד חולה או חריג. ויש מי שמשלם את המחיר: הילדים האחרים. משלמים, תשאמיני לי שמשלמים. כולם. בלי קשר ללקות הספציפית של הילד החריג.

  16. באורח מוזר, באותו יום שפרסמת את הפוסט הזה, פרסמתי אני את התרגום שלי לשיר של לארקין… לא ראיתי את הפוסט שלך… טלפאתיה? 🙂

    http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=6885&blogID=114

    • ויי שירתי, ואני הייתי בטוחה שהעלית בעקבות הפוסט הזה. ווי ווי, טלפתיה טלפתיה.

  17. עברת חוויה קשה יעל, אני מגיבה לפוסט כי אני מכירה את הנושא .

    אם כי אני חוששת שכל מקרה לגופו.

    למשל שולי רנד שמגדל ילד עם תסמונת דאון עשה על זה סרט והראה עד כמה הילד תורם למשפחתו .נשמע הזוי אך יש דרך לאהוב ילדים כאלה ואפילו מאד וללמד דרכם מהי טיבה של האהבה.

    כנראה שאצלכם המקרה היה קשה מנשוא ואולי מוטב היה להרחיק את אחותך מאימך ולתת גם לה אולי סיכוי הוגן לחווות אחריות מסוימת על עתידה , בעצמך טענת שאימך הייתה סמביוטית איתה.

    כל טוב.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל