בננות - בלוגים / / שודדת הקרקעות ששמה כשמי
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

שודדת הקרקעות ששמה כשמי

 

כמה פעמים כבר פנו אלי במייל דרך האתר לברר אם אני יעל ישראל זו או אחרת. בעיקר חושבים לפעמים שאני אחת, יעל ישראל, בתו של חבר כנסת מן הימין אורי אריאל, ששדדה אלו קרקעות בגדה המערבית ויושבת עליהן בצורה לא חוקית. מסתבר שהיא מועסקת על ידי רשות שמורת הטבע כפקחית בשמורת נחל פרת (ואדי קלט), ומתגוררת בתחומי השמורה בניגוד לחוקי הגנת הטבע הנהוגים בגדה המערבית. חחחח, אני, שודדת קרקעות…

 

ואז עלי לבשר לפונים שזו לא אני. עדיין לא עשיתי הסבה לימין הקיצוני, וטרם התחלתי לשדוד קרקעות של ערבים.

 

וכבר שאלו אותי אם אני איזו ד"ר יעל ישראל שכתבה מאמר על מניה שוחט. או בחורה צעירה בשם יעל ישראל שכותבת שירים ענוגים ב"במה חדשה", ואני הלוא אינני כותבת שירה בכלל. או אם אני איזו יעל ישראל שכתבה ספר על עתיקות ארץ ישראל.

 

אז נכנסתי לרשת וגיגלתי וגיליתי עוד כמה יעל ישראל. אחת עובדת בשיווק מסעדת "הבית הירוק". אחרת כתבה איזה ספר בשם "לילות לבנים", ולפעמים מתבלבלים בינינו.

 

והכי גרוע, לפני כעשור הגיעה לגור בבית לידי בחורה בשם יעל ישראל!!! דווקא בבית לידי. וזה לא ששמי נורא נפוץ, מין משה כהן, שתמצא עשרות או מאות כמוהו בספר הטלפונים. בסך הכול אין יותר מעשרים יעל ישראל בכל הארץ. אז אחת מהן חייבת לבוא לגור דווקא לידי???

 

ובאמת, הדבר הסב לנו כמה צרות, בעיקר מכיוון הדואר, כשהיא קיבלה דברי דואר שלי, ואני את שלה, והיינו צריכות להתחלף בהם.

 

לאחרונה, נדמה לי שהיא עזבה או התחתנה, ושינתה שם משפחה, תודה לאל.

 

והקטע אולי הכי מצחיק בנוגע לשמי קרה לי בלשכתו של ד"ר דוד רודי לפני  26  שנים, כשהלכתי לראיון ראשון בהיכל הפסיכולוגיה שלו בהרצליה. כשנכנסתי, הוא היה המום. אמר ששמע שיעל ישראל אחת מבקשת ראיון, והיה בטוח שזו ידידתו מן העבר יעל ישראל, ונורא רצה לפגוש אותה. ופתאום נכנסת לו איזו ילדונת! ראיתי שהוא קצת התאכזב, אין מה לומר. זו הייתה הפעם הראשונה שאיכזבתי מישהו בשל שמי.

 

אין מה להגיד, שם הוא הרבה יותר מסתם צירוף מילים. הלכתי ובדקתי, ומצאתי שרוב היעלות ישראליות קיבלו את שמן בנישואים. לא אני, אצלי זה אסלי, מהבית. ישראל הוא שם פרסי אסלי, שהיה נהוג בקרב המשפחות הציוניות היהודיות עוד בפרס. אצלנו במשפחה המורחבת יש גם כמה "ארץ קדושה" ו"זוארץ". לא יודעת למה, אבל המשפחות בפרס בחרו בשמות נורא ציוניים, טרם נולדה הציונות. והכי מצחיק, שמו של אבי. לא מספיק לשאת שם משפחה ציוני כמו ישראל, עוד קראו לו ציון. ציון ישראל. ווי לי, לשאת שם עם כאלה משמעויות.

 

את ה"יעל" קיבלתי למזלי בלחציהם של אחי ואחותי. הורי רצו לקרוא לי רחל, על שם סבתי, אבל אחיי אמרו שזה שם מיושן, והציעו יעל. איזה מזל. אבל מאז הם צחקו עלי וקראו לי לפעמים בימה, שהיה שמה הפרסי של סבתי, ואני הייתי מתביישת. בילדותי הם טענו שהצילו אותי מהשם הפאתט הזה, ולכן זכותם לקרוא לי ככה לפעמים, רחל-בימה, על שם הסבתא.

 

בכלל, לשם יש הרבה כוח פסיכולוגי. ואין ספק שתמיד הזדהיתי עם יעל אשת חבר הקיני. לא מעט חשבתי על יעליות מוכרות, ומצאתי בהן איזה עוז נפש ואסרטיביות פמיניסטית שמאפיינת את יעל הת"נכית. להיות יעל זה לשאת שם עם הרבה כוח, כך הרגשתי תמיד. וגם המון עצמאות. וקשות עורף. ועוצמה מסוימת. ומה גם שאבי נהג לומר שיעל הוא שמה של אשת חיל, כי יעל אשת חבר הקיני הייתה אשת חיל. וזה תמיד נורא הרשים אותי. 

 

למזלי, אני גם מאוד אוהבת את השם הזה. לא יודעת מה הייתי עושה לו הייתי רבקה או רחל או לאה. או אפילו רויטל או שרית או שנית. יש כל כך מעט שמות שאני אוהבת.

 

לא מזמן ראיתי ביס דוקו סרט על שמות. אנשים עם שמו יוצאי דופן. כן, תיק כזה זה שם גרוע. איני מאלה שמחזיקים מכל מיני הבלים נומורולוגיים וכאלה, אבל דווקא בסוגיית השם אני מאמינה שאדם נושא על עצמו את משמעות שמו. ואם שמך כאישה שערפה ראש של גבר אז…. לא פלא שיש לי בחדר השינה תמונה של קרווג"יו, של יהודית העורפת את ראשו של הולופרנס….

 

 

 

 

 

28 תגובות

  1. מירי פליישר

    זהו עורפות ראשים שכמותנו. לא יכולה להיות סתם אישה עצמאית ואוטונומית היא בטח גם שונאת גברים וקטלנית.
    צריך להתנער מהדימויים הסטראוטיפיים עצמאית כן רצחנית לא.

  2. כלומר אם מים אשאל חלב תתני, אחר אברח מפחד היתד.
    בהחלט מתנגן בחן: יעל ישראל.

  3. בבמה חדשה יש כותבת בשם אביטל קשת.זאת לא אני!

  4. גלדמן מוטי

    יעל, להערכתי צריך להבין את יעל כמצביע על התעלות, תנועה אל מעבר.
    לצערי, יעל ישראל הוא שם קצת ממלכתי מידי לטעמי. אבל בינתיים התקשר השם להרבה אסוציאציות סביבך והוא מעורר אמפתיה והערכה גם יחד.

  5. חני ליבנה

    יפה כתבת בענין השמות, השם יעל נפלא בעיני, כל כך רציתי בילדותי להקרא יעל, אבל הייתי דווקא חנה..

  6. ואני אוהבת לקרוא לך יעלה
    י-עלה. כל כך יפה

  7. יעל, יעל, אורך יהל
    (יהל, יהל, אורך יעל)

    בטח שודדת קרקעות. בממלכת הוירטואליה. להעלאת (קרנם של) כתבי משוררים, סופרים ואוחזים בעט.

  8. ישנם אי דיוקים קלים בברור שערכת לגבי יעל "השודדת". חשבתי להציע הסבר חלופי, על סמך הכרות עם המקום (דרך אגב, היית בו אי פעם? מישהו שאת מכירה היה שם? בת של גיס של שכנה אולי? או שאת רק יודעת לצטט את הארץ/שלום עכשיו/אדם טבע ודין?)ובכן, יעל לא שודדת קרקעות.
    כן, היא גרה בתוך שמורת טבע וזה בעייתי. כן, אבא שלה אכן חבר כנסת והכל.
    אבל, עד שהיא הגיעה למקום הוא היה מזבלה ועכשיו נקי ויפה שם. ופעם היו רוצחים שם מטיילים (6 בעשר השנים האחרונות) ועכשיו כבר לא.
    והכי חשוב, ואדי קלט מעולם לא היה רכוש של איש – לא ערבים, לא יהודים, אף אחד. הוא הוכרז כשמורת טבע שאף אחד לא שומר עליה ברצינות ובאופן בלתי נמנע התמלא בזבל ורועי צאן שמכלים כל פיסת ירוק. המגורים שלה בתוך השמורה מביאים תועלת לצד נזק, וקשה לומר בודאות פסקנית כל כך מה נכון יותר למקום הזה.
    לכי לטייל שם, מלעיזה קטנה, זה שעה וקצת נסיעה מהבועה הלחה שלך אשר לחוף ים הביוב התיכון.

  9. רווית עטיה

    מעניין
    אשמח לקרוא עוד..

  10. עדנה גור אריה

    השם יעל מאד יפה בעיני, אפילו קראתי בשם זה לבתי הבכורה.

  11. השמאל השפוי

    לינק למעלליה של הפקחית הלא חוקית.

    http://www.kibush.co.il/show_file.asp?num=18665

  12. היי יעל
    כמה כיף לך שאת אוהבת את שמך… שנים אני לוחמת עם שמי, אם אני טובה, אז אומרים כשמה כן היא…
    אם אני רעה אומרים: נו עם כזה שם…
    ברגע זה נזכרתי שכתבתי פוסט על זמי, ולא הכנסתי… בזכותך אכניס
    להתראות טובה

  13. פוסט כיפי. שמות זה דבר טעון ומעניין.

    • על השם והשמות. יעל זה אחלה שם, כשזה מצטרף לישראל זה נשמע כמו חרוז קלאסי שכזה, יעל ישראל, וגם כמובן לתפארת מדינתנו.

  14. tienes nombre mui ermozo .
    יש לך שם מקסים! מקווה שכתבתי את זה כמו שצריך.

    • אסתי ג.חיים

      מרתק, הענין הזה הזה של שם זהה. בילדותי ונעורי גרה מישהי ששמה כשמי, בית ליד. היא היתה ניצולת שואה קשישה, ואני ילדה, וכמו שאת מספרת, הדואר שלי תמיד הגיע אליה (מעריב לנוער ומכתבי בנים ובנות שהתכתבו איתי) ואני קיבלתי מעטפות של פיצויים מגרמניה…

  15. השם יעל אהוב עלי עוד מימי המקראה "יעל ודן הולכים לגן"

    בתי הבכורה היתה אמורה להיקרא על שם סבתי ויקטוריה . לא רציתי לעשות לה את זה. חשבתי אולי ניצחונה או כל מיני כאלה שמתרגמים את ויקטוריה… ועזבתי את זה. קראתי לה בשם שאני אוהבת — יעל.

    בדיעבד יעל הגיבורה יעל המנצחת –זה קצת ויקטוריה!

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל