בננות - בלוגים / / היד קלה, אבל לשם מה?
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

היד קלה, אבל לשם מה?

 

אני מביטה סביב במחלקה הסיעודית בבית האבות בו מאושפזת אימי. כל הזקנים משותקים חלקית, רובם חולי דמנציה, בקושי מבינים מימינים לשמאלם, מקשקשים איזו שטות לא מובנת.

 

אבל לפעמים משהו בהם מצטלל. הזקנה ליד אימי אמרה לי לא פעם: "אני רוצה למות ולא נותנים לי למות." היא קובלת על הרפואה, על המשפחה, שמחזיקים אותה בחיים בכוח. מכוח מה? אולי איזו אינרציה עלומה.

 

במחלקה סיעודית אחרת, שם שהתה עד השבוע שעבר אימו של ידידי, שכבה לא רחוק ממנה אישה בת  95, בקושי חיה, זומבי מוחלט, שרויה בקומה זה כמה חודשים. ואותה אם של ידידי, חולת סרטן בעצמה, שהתעקשה וגם זכתה שלא יאריכו את חייה מעבר לצורך, נזפה ברופאים על שהם משאירים את אותה קשישה בתרדמת – בחיים, בכוח. למה בדיוק? שמא תתעורר מתי שהוא? ומתי? ולשם מה בכלל? כדי שתחיה עוד שבוע שבועיים?

 

בשבוע שעבר נפטרה אימו של ידידי לאחרי גסיסה של שמונה חודשים. בניגוד לרבים, היא רצתה בזה. רצתה לגמור כבר עם הסבל. הבינה שכבר אין לה בשביל מה להישאר. היא לא ילדה. בת 77 זה מספיק זקנה. חייתה את החיים, הגיע הזמן ללכת. לא לפחד, וללכת.

 

לפני שנה, אחרי סדרת אירועים מוחיים שהותירו אותה חצי משותקת, במצב גרוע מאוד, גם אימי רצתה כבר ללכת. כאבה הגופני היה רב מנשוא. נדמה היה שהיא מוכנה, שהיא נפרדת.  82 שנים חייתה, העשור האחרון מתוכם עם תחלואים וכאבים רבים. אחותי ואני האמנו שהיא מוכנה ללכת. ואולי הייתה מוכנה. אלא שאז בא אחי, שלא יכול לשאת את מותה, ולקח אותה לשיקום, בו החיו אותה בכוח, שיקמו אותה כי הרפואה של ימינו לא נותנת לאנשים למות בזמנם.

 

לרגע נדמה היה שהשיקום באמת החיה אותה. אבל אז הסתבר שהיא מתחילה לשקוע לתוך הדמנציה הקשה, עליבות הגוף ונמק הנפש, חצי משותקת, לא מבינה איפה היא נמצאת, כמו תינוקת ענקית, מדולדלת.

 

 ואלה, הרופאים, ביחד עם קרובי המשפחה הנצמדים כמו עלוקה לגופו המעונה של החולה, לא נותנים להם ללכת. מתעקשים על שביב חיים במקום שבו החיים אזלו זה מכבר. ללא הטכנולוגיות הרפואיות המתקדמות, ללא המכה הזו: הרפואה הגריאטרית שמחייה אנשים בכוח, הם כבר היו במקום שאליו ייעד אותם אלוהים או הטבע. כך, כשהם מוחזקים בחיים, הם כמו שבויים שלנו. אנחנו לא נותנים להם ללכת.

 

גם סימון דה בובואר הודתה ב"מוות רך מאוד" שהיא הסכימה לניתוח שהאריך את חיי אימה חולת הסרטן בעוד חודש מיותר של כאבים, למרות שליבה אמר לה לאסור זאת. אבל היא נכנעה כמו רובנו. אחותי ואני נכנענו לאחי שהפך עולמות כדי להאריך את חיי אימנו. אבל למה? מה מצפה לה בהארכת החיים הזו? חיים ללא כבוד עצמי, ללא איכות חיים. היא הייתה צריכה למות בזמנה, לפי דרישת הטבע, ועכשיו היא צריכה ללחך את גבולות השיטיון בו היא מבוססת.

 

בדיוק כמו שלפני 14 שנה. אז נכנענו, אחותי ואני, לאימי ואחי שניסו להחזיק בחיים את אבי הגוסס מסרטן נוראי, מכאיב בטירוף, למרות שליבנו אמר לנו אחרת. כי למרות שאהבנו אותו יותר מאשר את עצמנו, ומותו נראה לנו כמו מוות שלנו, את טובתו רצינו, לא את שלנו. למנוע ממנו עוד סבל רצינו, שימות כמה שיותר מהר, במקום להאריך את חייו של קשיש מסורטן בן שמונים בכוח, פשוט בכוח. והכול בשביל עוד כמה חודשים, ימים, רגעים. לקרובים זה אולי נראה כמו הון, הנה זכינו בעוד כמה רגעים עם האהוב. אבל מה בדבר הזקן החולה עצמו? מי יגן על זכויותיו מפני המפלצת הרפואית שידה קלה על הארכת החיים?

 

אבל אף אחד בעולמנו לא חושב על הקשיש החולה. הרפואה חושבת רק על הישגיה, כאילו מישהו רודף אותה כדי שתשיג עוד ועוד הישגים מפוקפקים. וקרובי המשפחה? הם אפילו יותר גרועים ואנוכיים. לא מסוגלים להיפרד מיקיריהם, אז מעבירים אותם בסדרת גיהינום קטנה בעודם בחיים. במקום לתת להם ללכת. ללכת בזמנם. 

 

ומי ייתן לזקנה שיושבת ליד אימי ללכת? מי ייתן לה למות? מי בכלל מקשיב לקינתה הדורשת את מותה, תחת שיחיו אותה בכל מיני כדורים ואמצעים רפואיים אחרים?

 

ואין איש ששומע. ולאיש לא אכפת. הטכנולוגיה ניצחה. וקרובי המשפחה החושבים רק על עצמם יכולים לגרד את בטנם בנחת: יופי, הצלחנו להשאיר אותם בחיים. עוד קשיש סיעודי שלא מתפקד, שסובל כאבי גוף ונפש בלתי אפשריים, שמוחו פשט רגל, נשאר בחיים. וכולם נורא מתגאים שתוחלת החיים במאה הזו רק עולה ועולה.

 

 

 

 

 

5 תגובות

  1. היי יעל
    את אמיצה שאת כותבת על נושאים שכאלה, את נותנת מקום למחשבה , החיים האלה
    שווים?
    !
    להתראות טובה

  2. תאור אמיץ ונוגע ללב.
    בעיה קשה כל הנושא הזה של הארכת חיים מה שיותר, מול הסבל הנגרם מכך לחולים, כמעט בלתי פתירה ברמה הכללית, אלא בכול מקרה בנפרד. ובוודאי אם החולה צלול ומחליט בהכרה מלאה הוא זה שצריך לקבוע.

  3. משה יצחקי

    יעל

    החזרת אותי 6 שנים לאחור. לשלשה חודשים של דעיכה נוראה ומכאיבה של אבי לאחר מות אמי, מחובר למכונת הנשמה בבית חולים.
    הכרעות קשות מנשוא שאחותי, (שהכרתם אותה באמצעות השיר)ואני היינו צריכים לקבל. למרות הקרבה והאהבה ביני לבין אחותי, היינו חלוקים באשר לשאלות: האם לאפשר לרופאים לחבר את אבי להנשמה מלאכותית, האם ללחוץ על הרופאים למצוא דרך לעקוף את "קללת הרפואה המודרנית, המאריכה חייהם של אנשים שניטל מהם צלם אנוש וכו". עמדתי הייתה נחרצת כעמדתך. אחותי ראתה בזה, לא פחות מאשר "רצח" אב.(היא נזקקה לטיפול ממושך לאחר מותו, בעיקר לשחרר אותה מרגשי אשם כבדים).
    לצד מיטתו של אבי שכב חולה סופני שמשפחתו הפעילה לחץ עצום על הרופאים להאריך אתחייו ככל האפשר, עד שהמחלה הניוונית בה לקה תגיע ללב ולמוח. זה היה נורא לראות, כל יום הפסיק עוד איבר לתפקד והרופאים, שגם הם כבר הגיעו למסקנה שאין טעם להמשך החזקתו בחיים, היו מתנפלים להחיותו לדרישת המשפחה. זה היה סיוט, לא פעם אחת היד שלי הונחה על כפתור המכונה כדי לגאול את אבי מיסוריו, אבל לא היה לי האומץ לכך. בשלשה שבועות אחרונים לחייו, כאשר כבר כמעט בלתי אפשר היה למצוא וריד להכניס עירוי, התחלתי להפעיל לחץ על הרופאים ועל מנהל המחלקה, אדם נפלא, מיוחד במינו, שזימן את אחותי ואותי לשיחה בה הצגנו את עמדותינו והוא למרבה הפלא תמך בעמדתי, אך ידיו היו כבולות, גם בגלל עמדתה של אחותי. בסופו של דבר, למרות שהוא ורופאיו לא יודו בכך מסיבות מובנות, השתכנעו ומצאו דרך. ומסתבר שאפשר לשכנע אותם, אם יודעים לשוחח אתם בשפתם. אמרתי למנהל המחלקה, אל תנתקו אותו, רק תגבירו את כמות המורפיום כדי שלא יסבול, ואכן הם הגבירו מעבר למה שהיה נחוץ וכך נגאל מיסוריו.
    אני מודה לך שפתחת כאן בשבילי דלת לחדר אפל שאטמתי ובשחזור הדברים יש בכך משום שחרור מה. כתבתי שיר על הרגעים ליד המכונה, ואולי, אם ארגיש יותר ביטחון אפרסם אותו כאן.
    תודה

    אגב: האם רק אצלי יש קשיי התחברות לאתר או שאת יודעת על בעיה כללית יותר?

    • יעל ישראל

      תודה משה על סיפורך האישי הכואב. תודה תןדה. הלוואי ויותר אנשים יצליחו לשים את החולה במקום הראשון, ולא את עצמם ורגשותיהם.

      ואצלי אין קשיי התחברות. אתה לא מצליח להיכנס לבלוגיה או רק לעמוד הניהול שלך?

      • משה יצחקי

        תודה יעל. לא מעט אנשים חווים את הוויה דולורוזה הזו. בשנים האחרונות הפכתי ל"יועץ" לכמה אנשים קרובים שעמדו גם הם חסרי אונים מול המערכת הרפואית.

        ובעניין הבלוג
        מדי פעם יש קשיי מעבר אל בלוגים אחרים ומהם לדף הראשי. גם כתיבת תגובות ושליחתם אורכת זמן רב ולפעמים הגלישה נקטעת. בדקתי גלישה לאתרים אחרים וזה עובד מצוין. מהירות הגלישה שלי גבוהה מאד ולכן זה מוזר. אם יימשך, ויסתבר שזה רק אצלי אצור קשר עם התמיכה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל