בננות - בלוגים / / הישבן המגרה של הרווי קייטל
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

הישבן המגרה של הרווי קייטל

 

לאחרונה ראיתי שוב את "עד שייצא עשן" של ג"ין קמפיון, במאית שאני אוהבת בעיקר בזכות סרטיה "הפסנתר" ו"דיוקנה של גברת", ודווקא "עד שייצא עשן" אינו מבחירי סרטיה בעיני.

 

  ובכל זאת אני נדרשת אליו. אולי כי אני במו·ד כזה לאחרונה, של לבחון את גבולות מלחמת המינים והאם משהו השתנה; אולי כי בפעם השנייה חשבתי על הסרט קצת יותר טובות מאשר בפעם הראשונה שראיתיו.

 

   קמפיון עשתה כאן את הגרסה שלה ל"טנגו האחרון בפריז" של ברטולוצ"י: רומן אירוטי מאוד בין גבר מבוגר ואישה צעירה, המושתת על מלחמת המינים מקדמת דנא, על כל האתוסים והמיתוסים החוברים בתרבות להרכבת המושגים של מין ואהבה וארוטיקה ויחסי כוחות ושליטה. בקצרה, כל מה שאנחנו מכירים על יחסי גברים ונשים. מין מילון מושגים כזה, שעף מול העיניים בשעה וארבעים של סרט.

 

   לנעלי מרלון ברנדו היא הכניסה מתמודד ראוי, הרווי קייטל, שישבנו מגרה כאן לא פחות מאשר ב"הפסנתר", למרות שבזמן צילומי הסרט עבר את החמישים מזמן. את תפקידה האלמותי של מריה שניידר האלמותית לא פחות (שהספיקו לה שני סרטים בלבד: "הטנגו" ו"זהות גנובה" כדי להכניסה מבחינתי לעמודי התווך של הקולנוע העולמי בשנות השבעים), נתנו לרכש האוסטרלי המרופד, קייט וינסלט, שדווקא אהבתי את הרעיון המצוין של חמוקים נדיבים, אלא שעליה, משום מה, זה לא עובר הכי פוטוגני. לא כל אחת נושאת על עצמה יפה קילוגרמים עודפים – את זה אפילו אני, המתנגדת להרואין שיק מאז ראשית ימיו, נאלצת לומר. 

 

   ואולי גם החיבור ביניהם לא היה מספיק "בשרני", חייתי, מיני, נואש, אלים, כפי שהיו שניידר את ברנדו ב"טנגו האחרון". אבל גם בלי זאת, יש לנו כאן חיבור, הומאז" ולפעמים ממש קופי-פייסט מ"הטנגו".

  

    קמפיון נאלצה לבנות מקפצה עלילתית כדי להכניס גבר מבוגר ואישה צעירה לצריף נידח אי שם במדבר: אדם וחווה בעמקי הערבות האוסטרליות. הפתרון העלילתי שלה קצת מוגזם ומבוזבז לטעמי: נערה שנשבית בידי גורו בהודו, אשר גבר המומחה לחילוץ בני נוער מכתות חוטף אותה באישור הוריה, ולוקח אותה למדבר ל"שטיפת מוח" הפוכה. מה היה רע בפתרון המאוד לא דרמטי של ברטולוצ"י: גבר ואישה שנפגשים בדירה להשכרה, סתם ככה, בעיר, הכי בנאלי ויומיומי?

 

   דומה שכבר כאן, באילוץ התסריטאי הזה כשלה קמפיון. אצל ברטולוצ"י הכול כל כך פשוט ועם זאת כה מרוכז, עד שהתוצאה היא הכי מטפיזית שאפשר. נוצרת שם התמודדות טיטאנים של ממש, והעובדה שזה נעשה על פי רוב בעזרת מרגרינה, בזיון האנאלי הכי מפורסם בתולדות הקולנוע, אינה מפחיתה מהעוצמה הקיומית.

 

   שניידר וברנדו נמצאים שם כדי לחיות זה על חשבון זה, כמין עלוקות נפשיות. הם ממש מוצצים זה את דמה של זו. לא במקרה שניידר מגלחת את ברנדו, וכשהוא נפצע היא מלקקת את הדם, סצינת חובה שכעבור כעשרים שנה צוטטה על ידי פולנסקי ב"ירח מר", כאשר עמנואל סנייה לוקקת את דמו של פיטר קיוטי באחת הסצינות המרכזיות ברומן הסדו מזו הקולנועי האדיר הזה.

 

   ברנדו רוצה למצוץ את נעוריה ורעננותה של שניידר; היא רוצה להפשיטו מכוחו הגברי, הסמכותי, האבהי, הפטריארכלי. בסצינות מקבילות אצל קמפיון, וינסלט נאבקת כבר בראשית הסרט בקייטל הסמכותי, הנונשלנטי בהתנהגותו כלפיה, שעושה עצמו כמי שאינו הולך שבי אחר חמוקיה, ומעליב אותה כאשר הוא טוען שעשה לו טובה כשכשכב איתה בלילה.

 

   משחקי ההשפלה ההדדיים (ובמקרה זה רצוי להוסיף גם את "ירח מר" למשוואה) מתחילים בקטן, וממשיכים בתופעות קינקיות של ממש: וניסלט מאפרת את קייטל ומלבישה אותו שמלה אדומה עם מחשוף, עד שהוא נראה כמו קריקטורה של זונה בלה (רק להיזכר בדמות של בובולינה שכל הגברים לועגים לה, בגילומה הנהדר של לילה קדרובה, ב"זורבה היווני" של קקויאניס), ואילו סנייה רוכבת על קיוטי כשהוא חבוש מסכת חזיר ומשמיע קולות חזיריים ב"ירח מר".

 

   מאבקי הכוח בין הארוס והטנטוס – המיניות והתוקפנות, ממשיכים בסצינות הגובלות לעיתים באלימות או ברמזים לאלימות. המין ההופך לבהמי ואלים בין שניידר וברנדו; סנייה המשפילה עצמה לרגלי קיוטי הבוחל בה בעיצומה של מסיבה, בסצינה שהיא מעקב קולנועי ל"ליידי קרולין לאמב", בו שרה מיילס מנשקת את מגפיו של ג"ון פינץ כלורד ביירון, שכמעט בועט בה, וזאת כדי שלא יעזוב אותה, ואילו אצל קמפיון, הרגעים בהם קייטל לוקח את וינסלט בכוח ממסיבה, כאילו הייתה חפץ.

 

     האם קמפיון הצליחה לייצר אמירה חדשה על המאבק בין המינים? האם השיגה השיג עצמאי? לאמיתו של דבר, לא. סרטה מורכב מציטוטים על גבי ציטוטים מברטולוצ"י, ואם התחילה בשלב בו הצעירה מתגרה בגבר המבוגר, כמנהג לוליטה בהומברט הומברט, הוא מסתיים בבעתה התוקפת את האישה הצעירה כאשר הגבר נכנע פתאום ורוצה אותה אחרי שעינה אותה.

 

   אחד לאחד בורחת וינסלט-שניידר, כאחוזת עמוק, מקייטל-ברנדו הרודף אחריה כמו כלב. אצל ברטולוצ"י, זה ברחובות פריז, כשהיא צווחת שמשוגע רודף אחריה, וכששואלים אותה אם היא מכירה את הגבר עימו הזדיינה במשך כמה חודשים טובים, היא אומרת שלא ראתה אותו מימיה. אצל קמפיון, וינסלט בורחת במדבר מפני קייטל המדדה אחריה ומנסה לתפוס את רגליה ולנשקן, מציע לה אהבת אמת פתאום וחיי אושר ועושר לצידו.

 

   האם השתנה משהו בתפיסת שלושה במאים – שני גברים ואישה, על פני כשלושים שנה – את היחסים בין המינים? גם כאן התשובה היא לא. לא רק ששלושת הסרטים האלה מצטטים זה את קודמיו, הם גם ציניים לגבי אפשרות של יחסי רעות ואחווה בין המינים.

 

   פולנסקי המריר הלך בחזון הביעותים האינטימי שלו הכי רחוק, כאשר סנייה הופכת את קיוטי הנכה לכלב שלה, מזדיינת מולו עם אחרים ומחזירה לו מנה אחת אפיים על האומללות שהשפיע עליה קודם לכן. קמפיון פחות צינית אפילו מברטולוצ"י, והיא מסיימת במין הפי אנד מאולץ במידה. האם בגלל שעברו כמעט שלושים שנה מ"הטנגו", כאשר ביימה את הטנגו האישי שלה? האם בגלל לחץ מהאולפנים? ואולי באמת תיתכן איזו תקווה ליחסים השבורים בין המינים?

 

   ואם תהיתם מדוע בחרתי בישבנו המגרה של קייטל ככותרת הרשימה, אומר שזה מתקשר למלחמת המינים הקטנה, שסערה אצלנו בכוס התה המבושמת לילכים, כאן אצלנו בבנניה. אומי הסעירה אותנו עם נשיקה של ילד באמצע הרחוב, ואנחנו הבננות נזכרנו בכל מיני נוגעים ומשפילים רחוביים, שהפשיטו אותנו במבטם לאורך השנים. ואני חשבתי לי, מעניין, אנחנו אף פעם לא עושות את זה לגברים, אף פעם לא נוגעות בהם כדי להשפיל. אז אולי הגיע הזמן שאני אעשה את זה ולו במילה: אתייחס לישבנו של הגבר כאל אובייקט מיני ככותרת ברשימה? מה ירגישו אז הגברים? טוב, רע?  

  

 

  

 

 

  

 

  

 

  

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

   

26 תגובות

  1. מעניין. לא חשבתי על הסרט של קמפיון מהזווית הזאת, אולי כי אני לא מאוד מכירה וזוכרת את הטנגו האחרון בפריז. בניגוד לך, אני חושבת שקייט וינסלט מדהימה. והסרט לא מספיק טוב, אבל סרט לא טוב של קמפיון עדיין מרתק אותי יותר מסרטים טובים של אחרים (ובטח יותר מחרמן).

  2. ככל שיהיה ישבנו של קייטל מגרה – לעולם לא אסלח לו על שהסכים למלא תפקיד של מנצל אישה חסרת אונים, אילמת, כואבת, שלא עמדה ביסורי אצבעותיה ובכמיהתה לנגן בפסנתר ושילמה את גופה דמי אתנן ( אפילו שצמחה ממכך מערכת יחסים קרובה ואוהבת); כשאני רואה את הסרט הפסנתר בשידורים חוזרים, אני רוצה לחתוך את קייטל במספריים בכל פעם מחדש. שיתבייש.

  3. בזמנו אהבתימאד את הטנגו האחרון בפריז וכשדברתי עליו עם גברים כל מה שהם זכרו מהסרט זאת סצינת החמאה המפורסמת , שנראת לי עד היום דוחה. חוץ מזה מי רוצה לשכב עם גבר שמדבר איתך על חזירים בזמן האקט.( גם זה קורה בסרט ,לא?)
    זה רק אומר שהמוח שלהם עובד אחרת משלנו ואם לא נקבל את זה נמשיך להתבשל במיץ של עצמינו.
    אביטל

  4. הרווי קייטל שולח אותי מיידית ל"פסנתר", ו"הפסנתר" שולח אותי לסצינה הבלתי נשכחת, שבה בוחרת הגיבורה בחיים (בעודה טובעת במצולות), וברקע פס הקול של מייקל ניימן… הצלחת להזכיר לי נשכחות סינמטוגרפיות (וסנטימנטליות) מימים עברו.

  5. רונן א. קידר

    האמת שנכנסתי לפוסט הזה כדי לראות את הישבן של הארווי קייטל מרוח על המסך, אבל לא היה, אז התאכזבתי. מדובר באחד הגברים השווים עלי אדמות, ואני 90% סטרייט.

    (ואם נתייחס לניסוי המחשבתי שלך, אז לפחות מבחינתי, לא חשבתי לרגע שיש בזה משהו משפיל.)

  6. רונית בר-לביא

    מרימה איתך כוסית לחיי ישבניהם המגרים של גברים שווים באשר הם.

    אני חושבת אולי לייסד פינה קבועה של החתיך השבועי או משהו כזה,
    אבל שיהיה לוא דווקא סלב או ידוען.

    ושכל אחת תשתדל לצלם אחד כזה ברחוב.
    זו תהיה תעוזה.

  7. לך יש כתיבה מגרה רווייה וקולחת

  8. אסתי ג. חיים

    לא ראיתי את הסרט הנ"ל, אבל אחרי הקריאה בהחלט אצפה בו. את הטנגו האחרון בפריז, ראיתי גם ראיתי, ואני מוכרחה לתקן, זו היתה חמאה, לא מרגרינה, וברנדו המזדקן, הנאחז במריה שניידר הצעירה, בא מתוך חולשה, לא מתוך כוח. מלבד זאת כתיבתך, יעל מעוררת רצון לראות שוב גם את ה"טנגו".

  9. רונן, העשרה או חמישה אחוז שלך הופכים אותך לגבר מסוג אחר. שיבואו גברים המגדירים את עצמם מאה אחוז סטרייטים, ויגידו אם זה גורם להם השפלה כותרת כזו.

    • רונית בר-לביא

      יעלה, מנסיוני הדל, גברים בדר"כ לא "מושפלים" מאמירות כאלה, זה מחמיא להם.

      קשה להשוות כל הזמן בין גברים לנשים וגם לא צריך בעיני, אנחנו נורא שונים, וטוב שכך.

      שיוויון הזדמנויות חייב להיות, אבל אני פחות מתחברת לפמיניזם מסגנון שנות ה 70" שהיה רלוונטי מאד מאד בזמנו, אבל היום הוא עבר שינוי גדול ומדובר בשיוויון זכויות או הזדמנויות ובמשהו יותר רך, יותר מקבל את השוני ופחות מנסה להשוות נשים לגברים,
      כי מה עשינו כאן בעצם ?

    • רונן א. קידר

      קיבלתי. יאללה להזמין לפה את הגבר הממוצע (אבל אין לי מושג איפה הוא ואני תוהה אם הוא בכלל פה).
      ההימור שלי הוא שאף גבר שכותב בבלוגייה הזו לא ירגיש נפגע או מחופצן מהכותרת (או מהפרויקט של רונית).

  10. בתור מאה אחוז הומו ושבעים אחוז הטרו אני ממליץ לעבור מהישבן לתחת. לא מזייים ישבנים מזיינים תחת.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל