בננות - בלוגים / / בקנאה אני מבינה
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

בקנאה אני מבינה

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4


/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"טבלה רגילה";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}

טרולים ותגובות מרושעות הם כנראה רעה חולה הכרחית ברשת. אני חושבת על כך מאז שאני בעסקי הבלוגים, ונזכרתי שבצעירותי, לפני שפירסמתי בעצמי, כשקראתי בעיתון שהוציאו ספר לזה או להוא, קינאתי נורא וקיללתי אותם בליבי. אני מניחה שלו היה אז אינטרנט, בטח גם הייתי כותבת איזו תגובה נוטפת ארס, בעילום שם כמובן.

 

חברה שלי אפילו הגדילה לעשות. כשמישהי שהייתה איתנו בסדנה בבית אריאלה הוציאה ספר ראשון ונעשתה סופרת מפורסמת כמעט בן לילה, חברתי ציירה שפם ותבלולים וקרניים בתמונה שלה בעיתון. אחר כך קרעה את העיתון לגזרים בחמת זעם. כן, לפעמים הקנאה מגיעה גם לפסים ילדותיים כאלה.

 

אז טוב, בקנאה אני מבינה. יש מישהו שלא מבין? לא נראה לי שהרגש השורף הזה פסח על מישהו. זה בילט אין בתוכנו. וזה רגש שאין מה להתבייש בו, למרות שאין גם מה להתגאות בו. הוא קיים בתוכנו. תמיד יהיה. השאלה היא מה אנחנו עושים איתו. אם הקנאה מלבה את עצמה במסלול של ארס והרס, זה יסתיים באדם מתוסכל שמזריע תגובות מרושעות בבלוגים ואוכל את עצמו. אבל אם לוקחים את הקנאה כמדחף לעשייה, זה יכול להניב פרי של ממש.

 

כך שאם מזריעי הארס הם צעירים, אני עוד יכולה להבין אותם. אני מקווה בשבילם שהם לא ייתקעו במשבצת הממורמר הנצחי, אלא יכתבו ויעשו ויפרסמו ויצליחו, ויכעסו פחות על העולם ועל מי שהצליח. אבל אם הטרולים הם מבוגרים, שכבר לא יעשו דבר עם הדחף להצליח, זה עצוב וטרגי שבעתיים.

 

מכל מקום, לגבי משבצת המגיב בבלוגיות, שנדמה שהיא כורח משמיים, הנה גיליתי שבוורדפרס יש מנגנון השהיית תגובות, שאין בבלוגיות אחרות. לאחרונה כידוע, "רשימות" עברה לפלטפורמת וורדפרס, שהיא פלטפורמה של בלוגים עצמאיים הכתובים בקוד פתוח. וכאן ניתן לאשר או למחוק תגובה לפי שהיא מופיעה בפוסט. ובאמת, אני מודה, זה מוריד הרבה מהעצבים על תגובה מכוערת. חבל שיתר הבלוגיות לא מאמצות את זה. הנה דרך הכי יעילה להתמודד נגד רעל אנושי.

 

אגב, אני כבר בצעירותי פתרתי את הבעיה הזו של קנאה במי שמצליח יותר ממך בדרך יעילה: פשוט הפסקתי לקרוא עיתונים, ומאז עברו 25 שנים ולא נראה לי שהפסדתי משהו. פשוט חשבתי: למה לי לעצבן את עצמי? בשביל מה לקנא? הרי תמיד יהיה כאלה שיצליחו יותר ממני, אז בשביל מה לבזבז כעס ועצבים ומרמורים ותסכולים על אחרים, ולהתבשל בקנאתי, ועוד כשאין בידי לעשות משהו?

 

אני מייעצת את זה גם למגיבים נרגזים וקנאים בבלוגיות. יותר טוב לכו תכתבו משהו, במקום להיכנס לבלוגים שמעלים לכם את לחץ הדם ולהשריץ תגובה טיפשית. אין בזבוז זמן גדול מזה.  

 

 

25 תגובות

  1. גיורא פישר

    בוקר טוב יעל
    הנה הגירסה הפיוטית שלי:
    שיר הקנאי
    http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=9751&blogID=236

  2. איריס אליה

    כל כך מסכימה יעלה. קנאה היא רגש אנושי לגמרי, העניין הוא המינונים שלה, ובתור בני אדם עם איזשהי מידה של מודעות עצמית, מוטב לבחון מפעם לפעם אם היא לא משבשת אורח חיים נורמלי. (למשל, כמה זמן אתה מקדיש לכתיבת תגובות… ומה אורכן…:))

  3. כל מילה בסלע הלב, שמוצא את עצמו במילותייך גם כשהן לא מלטפות אותו. ומה עם האמרה קנאת סופרים תרבה חוכמה? האמת, מעניין למה התכוון בדיוק ממציא האמרה? גם אני בדיוק כמוך הפסקתי לקרוא עיתונים מאותה סיבה. קנאה בדרך כלל שיתקה אותי, פגעה קשות בביטחון העצמי שלאדם יוצר הוא כעלה ברוח, לתחושתי. אם היא אפשר להתגבר, צריך ללמוד לנטרל. זו לתחושתי החוכמה כולה על אצבע אחת.

    • שורה לפני אחרונה, טעות הקשה לא פרוידינית – אי אפשר לתקן… החיפזון מן השטן. את האמרה הזאת דווקא צריך לאמץ אל כל לב ובכל לב.

  4. מסכימה איתך לחלוטין…
    אני חושבת שהיום פייסבוק עושה את התפקיד, וזה הרבה יותר קשה.הרבה יותר נגיש מעיתון. רק הרגע קראתי שמישהו מהרשימה שלי הוציא ספר…
    נאחל לו המון בהצלחה, אבל אני אשקר אם אגיד שקל לי עם זה

    • כולנו בני אדם. קורצנו מאותם חומרים. לפעמים לא נעים, אבל הכנות העצמית היא נכס נפלא השמור קודם כל לבעליו. ויש בכך נחמה וכוח מופלאים. מלאכים יש רק בשמים, ואולי אפילו הם מקנאים לפעמים – בנו, נזר הבריאה המקולקל והפגום.

  5. טובה גרטנר

    היי יעל

    צו ד ק ת

    החיים כמו החיים, צריך לחפש את הדרך, לגלות לך כל יום אני חושבת שהיום אאמצא, משהו…
    לפעמים, ואולי פחות מידי
    אני מוצאת
    שלך טובה

  6. מירי פליישר

    אח איזה כיף שפתוח לתגובות.
    אני לא ממש מבינה למה האפשרות למחוק תגובות אחרי שנכתבו היא לא הנאה גדולה. זאת אני עושה ונהנית כמעט כמו חברתך שציירה שפם. חבל שאת ואיריס לא מנצלות את זה בהנאה אלא מצטערות עם המגיבים הרעים והקנאים.למחוק למחוק!
    שלך מירי

  7. בס"ד
    "רקב עצמות קנאה"
    "קשה כשאול קנאה"
    "הקנאה והתאוה והכבוד מוציאין את האדם מן העולם"
    "אין אדם נוגע בשמור לחברו כמלוא הנימה"
    "זה מעשה שלו ,וזה מעשה שלי"(ספור החכם והתם,רבי נחמן מברסלב)
    והחשוב מכל
    "הקב"ה מצליח דרכנו"
    לענת אחותי היקרה: "קנאת סופרים תרבה חכמה" אולי הכונה היא לקנאות,לקב"ה,למצותיו,וללמוד תורתנו הקדושה.
    "הלל אומר הוי מתלמידיו של אהרון אוהב שלום ורודף שלום אוהב את הבריות ומקרבן לתורה"
    יום טוב לכולם.

    • לתחושתי הכוונה היא פשוטה. אם כבר סופר מקנא בסופר, לפחות שזה ידחוף אותו לייצר מעצמו דברים חכמים וטובים יותר. זה בדיוק מה שיעל כיוונה אליו והיא בעיני צודקת. אין מה לעשות, היכן שנדרשים לעמול קשות זה אומר שיש קלקול. וקלקול הוא חלק בלתי נפרד ממהותנו האנושית. אי אפשר לחסלו, אך צריך ללמוד למתן וכן גם להסתיר – אפילו מעיני עצמנו.

  8. איריס לויט, כשהבנתי שאין אדם נוגע בשמור לחברו במלוא הנימה, כאן התחילה העבודה העצמית שלי.

    כי מה ששמור לו לא נוגע בי.

    אם כי בתקופות קשות כלכלית קנאתי באלה שחסרי דאגות בתחום .

    רוב הזמן אני מקנאה באנשים עם בטחון יותר גדול בה' ממני.

    מרגיז אותי שאני חייבת לעבוד על זה והם קבלו את זה בלי מאמץ.
    ועוד.

    אישית אני מעדיפה שקנאה לא תהייה המנוע העקרי להשגיות.יותר שיתוף.

    לא תמיד זה מצליח.
    בכל אופן מדובר במודעות של יום יום ודקה ודקה.

    לפתח חטאת רובץ.

    • רגע ברצינות יעל
      את באמת חושב שמישהו מקנא ברומן
      שלך?
      באיכות הכתיבה או בעומק שלו?

      • למגיב בעילום שם – "יותר טוב לכו תכתבו משהו, במקום להיכנס לבלוגים שמעלים לכם את לחץ הדם ולהשריץ תגובה טיפשית. אין בזבוז זמן גדול מזה."
        זה לא אני כותב, זה יעל כתבה.

        • יעל ישראל

          מה אני חושבת? אני בעיקר חושבת שאת/ה טרחן עלוב ומייגע, שנדבק לי לבלוג ומבזבז כאן את זמנך וזמני.

    • בס"ד
      לאביטל שלום
      לקנא במי שיש לו בטחון בשם..
      גם על זה ודאי נאמר,קנאת סופרים תרבה חכמה.
      ועל העבודה של בטחון ואמונה. לא משיגים ללא מאמץ.
      יגעת ומצאת תאמין,לא יגעת ומצאת אל תאמין.
      כדאי לקרוא ספרי חסידות,וגם איגרת יא באגרות הקודש,מתוך הספר "שעורים בספר התניא".
      ולהתפלל
      מי אני שאתן עצות.
      אך אמר הרבי מלובביץ,אם אינני טועה. אתה יודע א, תלמד א.להעביר הלאה.
      יום טוב
      ברכה והצלחה

      • יופי, הרבניות פתחו פה מושב ללימוד תורה,
        והקנאים, כרגיל, מזבלים את השכל.

        את מבזבזת, יעל, את זמנך בכתיבה לאטומי המוח והלב.

        חבל.

      • אני קוראת יום יום בתניא, ואף הולכת לשיעורים שמפרשים את הכתוב מכל מיני זויות.

        בהחלט מאמינה בדברי הרבי.

    • סבורה אני על דרך האנלוגיה, שאנשים שזכו לצמוח עם ביטחון עצמי רב לא בהכרח ברבות ימיהם הם המרוויחים הגדולים. כך לגבי אמונה וגם אהבה בכלל. מי שעמל רבות בערב שבת אוכל בשבת – ברבות שנותיו – סעודה גדולה. שנים לקח לי להשלים עם הפרדוכס האנושי הזה, למה בעצם אדם לעמל יולד. כדי להגביה עוף – גם לרגעים מעל אי אלו פגעים ופגמים שהם חלק מטבענו.

  9. לו היו עשרה סופרים טובים כמוך בשנות ה-90 העלובות מהן באנו, והם גם היו מצליחים קצת יותר – הייתה הספרות העברית שלנו נראית קצת אחרת, אבל אין. מה לעשות. אין מניין ואלה הנספרים והאהובים עליי לא מספיק מצליחים במילייה ובקהל, וחבל. את באמת סופרת מצוינת יעל, ואין זה מס שפתיים. כל השאר כמעט הֶבֶל. רני.

  10. צדוק עלון

    יעל הי,
    יש כאלה שמקנאים ולא רוצים שלרעיהם יהיה מה שלהם אין, ויש כאלה שמקנאים ורוצים שיהיה להם מה שיש לרעיהם — מן הסתם הראשונים נוטים יותר למעשים הראויים לגינוי בעוד השניים אולי נוטים למעשים חיוביים יותר. לאלהים הפתרונים.
    אני מתפתה לצטט קטע קצר (מתוך "עמוד-שניים ליום"), רק בשל שהוא מכיל את המשפט (הפרדוקסלי – איך לא): "צריך לקנא באלה שאינם מקנאים". הנה:
    "מנשה גורם לי לפעמים לחוש כי אין לי כלים נאותים להתבונן במציאות, שכן הוא מנבל את פיו לעתים קרובות, וגסות רוחו מנמיכה את מצב רוחי. גם דינה, שפעם נתנה לי להבין כי היא עושה על מנת שיקנאו בה (היא כנראה יודעת שהקנאה היא העונש הגדול ביותר), גורמת לי לתחושות דומות. (אגב, הזכרתי כבר באיזה מקום כי צריך לקנא באלה שאינם מקנאים?) למנשה יש כישרון להציג בציניות צדדים אפלים של זולתו כאילו לו עצמו אין צדדים כאלה. לעתים הייתה זהבה מתחילה בניסיון לדבר עמי על אודות מנשה ועל אודות הציניות שלו, אלא שהייתה נרתעת, והייתי מרגיש איך בלבה מתרחש מאבק: אם כל האנשים טובים והטוב ישנו בעולם, למה יש מצבים שבהם האחרים לא נוהגים כפי שהיא נוהגת? …

    דויד היה נוהג לתת מתנות ביד נדיבה, כאילו חשש שאם יעמוד בנורמה וייתן את המקובל ייחשב קמצן. לעתים הייתי חושב שדויד לכוד בתוך רצונו שהתנהגותו תבטא שלמות… יכול להיות שהוא החמיץ רבות בחייו בשל חששו שמא התנהגותו לא תתפרש כמושלמת. ייתכן כי גם זו הסיבה שנמנע מלשנוא או מלקנא והיה כועס על עצמו כשהיה מזהה בעצמו שמץ מדברים אלה. לפעמים גם היה נדמה לי כי מנשה עושה הכול על מנת לגרום לכך שהוא, דויד, ישנא אותו, והכול כי רצה שכך יוכח לו, לדויד כי הוא, דויד, אינו מושלם, וכי השנאה מפעפעת גם בו".

    ןלסיכום ברוח דברייך: עדיף להבין בקנאה מאשר לקנא….
    תודה — צדוק

  11. חני ליבנה

    כל כך נכון יעל, קנאה זה רגש שמשותף לכולם והכי מעט מדברים עליו, או מודים בו, הענין מה עושים אתה, הבחירה, הכי גרוע בעיני זה לא להודות אפילו לעצמך ובמקום זה,להוריד את מושא הקנאה, לנסות לחבל ולשכנע את עצמך שהוא לא ראוי, הכי טוב לדעתי להודות בקנאה ולהמשיך הלאה

  12. יעל, היום התחלתי לחזור אל הבלוג וקראתי את השיר של אהוד פדרמן (על הקנאה)ומה שכתבת כאן.יש בינינו הסכמה מלאה. כפי שכתבתי לאהוד, אנוש היה הבן של שת, ושת היה האח של קין והבל, אך בגלגוליה של השפה העברית התוספה משמעות מפתיעה למלה שת: תחת (ישבן). כלומר אנוש היה בן תחת וזה ניכר בהתנהגותנו ובעיקר ברגשותינו.

  13. קראתי מהפתיחה היפה דרך מדחף העשיה
    שעכשיו מזכיר לי שמילים הן הליקופטרים קטנים עד הסיום המתבקש,
    נזכרתי באחד שכותרתו היא קנאה מסוג נפוץ יותר והעיקר שכמו שם פה בין דברים שאת מבינה לדברים שאת עושה הכל ייגמר באהבה http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=14614&blogID=295
    תודה

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל