בננות - בלוגים / / ראש השנה בימי הקסם
גברת-ילדה
  • חנה ליבנה

    אני ילידת המושבה יבנאל בגליל, כיום אני גרה בהרצליה עם בעל ,שלושה ילדים ושני חתולים. כותבת ומנחה סדנאות כתיבה,ונפגשת עם ילדים מטעם אומנות לעם וסל תרבות לשיחות על ספרים וקריאה. הוצאתי לאור 15 ספרים וזכיתי בשני פרסים ספרותיים, כותבת ספורים לילדים, למבוגרים, שירה ומחזות, חלק משירי הולחנו ומחזה אחד הוצג בתאטרון קריאה.

ראש השנה בימי הקסם

{עיבוד של פרק מתוך ספר בכתובים}

חשבנו שזה ימשך לעולם. היו אלו ימים של אשר בלתי מודע. לכל עונה היה צבע וריח אחר ומשחקים אחרים. כל יום היה ארוך מאוד ומלא. היינו שישה בבית, סבתא שלי הירושלמית שגרה אתי ועם אחי בחדר, היא התפללה כל היום ודמיינה שהיא עדיין חיה בירושלים, כעסתי עליה כי לא יכולתי להבין איך מישהו ירצה לגור במקום אחר, אחותי הגדולה המתבגרת שסגרו לה את הפרוזדור בוילון, הורי שישנו על ספה בסלון שנפתחה בלילה למיטה ואני הקטנה, מסרבת ללכת לגן, פוחדת שיקרה משהו מענין בבית כשלא אהיה שם. דבר לא חסר לנו, היה לנו אויר בשפע, חצר מלאה עצי פרי, הרים מסביב שהגנו עלינו, שמים רחבים שהסיעו עדרי עננים בשעות רצון, האדמה שהצמיחה כל מה שרצינו, השכנים שלנו שחיו חיים דומים לשלנו אבל לגמרי אחרים וכל אנשי המושבה.
בצהרי ערב החג היה אבא שלי מדליק את דוד הסולר שהיה בחוץ.  אני זוכרת את ידיו החסונות נושאות את העצים מהעגלה לדוד.  אני אהבתי להתקלח אחרונה כי אז יכולתי לעמוד בחוץ ולראות את האש האדומה גוברת על העצים. באותו זמן היתה בתנור בבית נאפית עוגת השמרים של סבתא שלי. כשריחה עלה היינו מתקבצים במטבח ואוכלים אותה חמה, נוטפת שוקולד, שווה כל כוויה. אחר כך היינו קוטפים רימונים מהעץ בחצר ומקלפים אותם. הידיים היו נעשות שחורות, גם הבגדים, אבל הפה היה מלא עסיס. כשהיה מגיע תורי להתרחץ הייתי מסכימה בתנאי שאבי ירחץ אותי. סבתא כבר היתה צועקת שעלינו למהר, החג כבר מגיע! ואני הייתי מדמיינת אותו עומד בפתח הבית שלנו ודופק בדלת. "תגידי לו שעוד מעט אני נקייה!" הייתי צועקת לסבתא שלי מבעד למפלי המים. "עד מתי תרצי שארחץ אותך?" היה אבא שואל ואני עניתי, "תמיד, " לא יכולתי לדמיין שארצה פעם שאבי לא ירחץ אותי.  כשאחותי עמדה לפני הראי בסלון והחליפה בגדים סבתא ואמא ערכו את השולחן, מפה לבנה, גביע עתיק של נחושת, צלחות מעוטרות בפרחים שהיו בעיני היפות בעולם, גרגרי הרימון שקילפנו, תפוח חתוך, דבש וחלה מכוסה במפית לבנה מגוהצת.כולנו ישבנו שם בבגדים חגיגיים במיוחד אחותי היפה, שאז עוד אהבה להיות יפה. אבא הקריא את הקידוש במהירות ואני ניסיתי להפריד בין המילים "כי בנובחרת ואותנוקידשת" אהבתי את הדרך בה הוא אמר את המילים, הדרך בה נקשרו המילים זו בזו. דמיינתי את אלוהים גדול וחזק כמעט כמו אבא שלי, שאמרו עליו שהוא הכי חזק בגליל, עומד בשמיים רם ונישא, מביט בכל המשפחות, ולבסוף מצביע לכיוון המשפחה שלנו ואומר: "כי בכם בחרתי."
אחר כך גביע היין עבר בין כולנו, ניסיתי לנגוע בו בשפתי במקום המדויק בו אבי שתה, כי רציתי להרגיש שהוא רק שלי, ואחר כך האוכל סוף סוף. אני לא זוכרת מה אכלנו אבל הכל היה טעים לי.
היום אבא שלי כבר שנים רבות איננו, ואני לא מרשה לעצמי לחשוב עליו אבל הוא נכנס לי לכל השירים ולכל הספורים. אמא שלי חיה במושבה עם ליטה, הפיליפינית שהיא מלכת הפיליפיניות בגליל, כמו שאמי היתה פעם מלכת האמהות, ואני רחוקה, אבל מקווה שילדי מדמיינים מישהו עצום ורם בוחר רק בהם מכולם.

38 תגובות

  1. יפה ורגיש ,חני ,בטעם של פעם. זה ספר לבני נוער? עם יסודות ביוגרפים? מה שלא יהיה זה יפה ונקרא בנשימה אחת , יש בו תום מתוק

    • תודה חנה , חושבת שזה יהיה למבוגרים, אלו הפרקים של ימי התום לפני שהכל התקלקל, הבאתי לכם אותם לראש השנה לטעם הטוב. חג שמח!

  2. חניל"ה, לא יודע למה, אבל הסיפור שלך הפעיל את בלוטת הדמע, איזו אהבה נפלאה ונוגעת לאבא שאלוהים גדול וחזק כמעט כמוהו.
    זה חסד גדול שהוא נכנס לך לשירים, זה עמוק מכל מחשבה מודעת.
    שהרומן בכתובים יעלה ויבוא למדפים.
    שנה טובה לך – יקרה.

    • אבל זה בכי טוב, לא, מוישלה?נקווה שיהיה בי כוח לגמור אותו אחר כך יש קטעים קשים ואני בורחת מהם, תודה על התגובה שלך מחממת הלב ונותנת האנרגיה, חג שמיח!!

  3. חני יקרה, נצבט ליבי. אינני יודעת אם זאת את שם בסיפור, אבל אם כן, הרי אשרייך שזכית ואהבת ונאהבת כך, אשרייך להרגיש שנבחרת. וכמה יפה שהוא נכנס לשירים שלך עם כל האהבה הזו.

    • תודה מירה יקרה, זו קצת אני ברגעים הטובים,או כאלו שרציתי שיהיו.. החיים האלטרנטיביים שלנו… שנה דבש שתהיה לך!

  4. הוי חני חני
    כתוב ברגישות ובאהבה, בקסם ובתום , כמה אני מזדהה. מאחלת לך שמלאכת כתיבה זו תצלח אף היא בידייך המוכשרות.

    • הוי ריקי, אצילת הנפש, תודה, מקוה באמת שתהיה לי אנרגיה לכתוב ולכתוב ולכתוב… שנת יצירה!!

  5. נהדר! כל מילה במקומה, מעלה את הריח המדויק.לבנה

  6. חני, טעם עוגת השמרים והשוקולד צרב את זיכרון ערב החג בלשון של הסיפור.
    ההרים סביב ואבא הכי מגונן…
    בטחון עצמי באמת נבנה בילדות, כנראה, ומלווה אחר כך לחיי בגרות- מאוד נהניתי לקרוא.

    • תודה לך תמי היקרה, התגובה שלך עוררה את התאבון שלי ואני אוכלת עכשיו עוגה כמעט כזו.. שנה מתוקה!

  7. מקסים ! איזו רגישות.סיפור יפה של אהבה, משפחתית , אבהית, אימהית, מבלי לגלוש למתקתקות.פשוט,נקי, מפה פרחונית.ילדות מלאה כל טוב ובעיקר אהבה.

  8. חני"לה (אפשר?) – כמה קסם!
    שנה טובה וקסומה פתוחה לאפשרויות אינסופיות של אהבה שתהיה לך,
    שירתך.

  9. מרגש – שלא יחסרו לנו ושמיים ופרי, שנבחר באוהבינו בכל יום. שנה טובה חני. אני סקרנית לקרוא את ההמשך.

    • מקסים-מקסים, חני, אני חושבת שכולנו קצת קרובים לבכי מהקטע שלך מפני שכל כך מעטים מאתנו זכו לאהבת אב כמו שלך. ההרגשה שהקטע נותן היא של משהו כל כך חם ומגן ומתוק שכל אדם בעולם רק חולם עליו, ואת זכית בזה… ומעניינת לי מאוד ההקבלה שאת יוצרת בין האב האנושי לאב האלוהי (מסביר למה כל כך הרבה אנשים זקוקים נואשות לאבא שבשמים…) תודה רבה שהתחלקת, ושנה טובה, שנת יצירה ושלום!

      • נעמי, דבריך חיממו את ליבי, אני באמת כנראה זכיתי לאהבה כזו, גם בגלל שהכרחתי פחות או יותר את אבא שלי, אחי ואחותי זוכרים דברים אחרים לגמרי, וההקבלה בין אלוהים לאב באמת מפתיעה גם אותי…

    • תודה מיכל יקרה, אביא בהזדמנות ההמשך, בינתיים אלו קטעים שאני יוצרת להם חוט שדרה עלילתי שאני עצמי לא יודעת לאן יוביל..

  10. your friend over seas

    Shana tova
    beautiful written

  11. חני
    סיפור מרגש מאוד, כתוב נפלא
    זהו זכרון מדהים לחבוק
    ואף להתנחם בו.

    שנה טובה, חני
    והמון בהצלחה.

  12. כמה בכיתי אחרי השיר. כל כך מרגש וקסום, מעין פנטזיה אמיתית שכזאת…
    אמא- אני מדמיינת מישהו עצום ורם בוחר רק בנו- מכולם!
    ובזכות הדמיון הזה- יש לי אומץ ובטחון- לרקוד ועוד בזלצבורג.
    אני עדיין עם דמעות כותבת את התגובה- אני מרגישה ומזדהה עם כל מה שכתבת- רק עם זכרונות משלי מהילדות בבית שלנו. ותמיד הרגשתי- ועדיין- שכשאני לא בבית- אני מפספסת משהו-וזה למה אף אחד מאיתנו לא פיספס אף פעם ארוחת צהריים בבית:) וזה למה היה לי כל כך קשה לעזוב- כי אני אפספס יותר מדי- את הרגעים הכי סתמיים שהם החזקים מכולם!
    אני מחכה כבר להמשך- וזה יהיה ספר למבוגרים הכי טוב וחזק שיש!אני בטוחה!
    אוהבת ומחבקת

    • אני נרגשת עכשיו ומאושרת שההרגשה הזו עברה אליך, זו היתה המטרה שלי בחינוך שלכם, ואת בחוכמתך הצלחת להבין ולראות.

  13. חני מקסים. מתנצלת שלקח לי זמן להיכנס ולקרוא. כל כך יפה
    שנה טובה לך חני וכל טוב כמו פעם .

    • תודה מירי יקרה, אף פעם לא מאוחר מדי, שנה נהדרת גם לך ולבני ביתך!

      • חני יקרה מאד, כתוב ניפלא, בעינים של ילדה בלשון של ילדה, ובכישרון… לפני , לפני התובנות, כל כך מרגש, חי, הייתי איתך בבית בתקופה, עם העצים, הריחות, הלחץ של לפני החג והטעם, טעם הרימון והדבש, של אז, והקידוש, לפני … שנה טובה חני, מתוקה, והכי ריגש אותי לקרוא את התגובה של ביתך שהיא בטח מקסימה. אני מחבקת אותך בחום.

  14. נהדר! ויותר מהכל, איך הכל נראה בשליטה ומכוון רק לטוב. הו, הילדות.
    וערב החג, ודמות האב, שאני אגב, מרגישה ככה בדיוק עם אבא שליבוריאציה אחרת. בקיצור, יופי. תביאי את זה בשבת, לנורית. דיברתי איתה ויש פגישה, "שיעור", כמו שהיא קוראת לזה.
    להתראות, ושוב שנה טובה,
    נחמה

    • תודה לך נחמה, אהבתי את הגדרת הילדות כזמן שהכל בו כביכול בשליטה, זהו אולי סוד הקסם של ילדות

  15. אמן.

    מביא יפה את המקום, הזמןוהיחסים.

  16. כמה קסם, חני, וכמה תוגה והתפכחות.
    כתוב כמעט עד הסוף מתוך תום ילדי משכנע ואמין, ובסוף – מגיע הטוויסט של המספרת הכל-יודעת, שצופה ממרחק השנים.

    • כמה נכון שחר מריו, וזה בעיני ההבדל בין ספרות לילדים ולמבוגרים, הפרספקטיבה, ואני באמת התאמנתי בזה בספור הזה, ושמת לב.

  17. מרגש כמו תמיד תמיד. באמת כיף לך על הגעגועים לשפע הרגשי הזה ועל היכולת לראות תמיד את שני הצדדים גם מה נורא מכול וגם מה מופלא והרי החיים תמיד מורכבים משניהם. כך אני מרגישה תמיד מזועזעת עד עמקי נשמתי ובו זמנית אסירת תודה.
    אוהבת אותך מאוד ורוצה שתכתבי את כול הספרים שבעולם אני אקנה ואקרא את כולם. ולילך צודקת זה יהיה ספר נהדר!!
    ובכלל עכשיו גיליתי את הבלוג שלך אז אני מצטרפת למעריצים

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לחנה ליבנה