בננות - בלוגים / / החיוך של מוישלה
גברת-ילדה
  • חנה ליבנה

    אני ילידת המושבה יבנאל בגליל, כיום אני גרה בהרצליה עם בעל ,שלושה ילדים ושני חתולים. כותבת ומנחה סדנאות כתיבה,ונפגשת עם ילדים מטעם אומנות לעם וסל תרבות לשיחות על ספרים וקריאה. הוצאתי לאור 15 ספרים וזכיתי בשני פרסים ספרותיים, כותבת ספורים לילדים, למבוגרים, שירה ומחזות, חלק משירי הולחנו ומחזה אחד הוצג בתאטרון קריאה.

החיוך של מוישלה

ישבנו על המדרגות של חיותי ואני הבטתי בעץ החבושים, תמיד ביום הכיפורים יש בי רצון עז לפרי הזה המוזר שאני האדם היחיד שאני מכירה שאוכל אותו. אבל לא קטפתי כי החלטנו לצום. ופתאום ראינו מכוניות צבא עוברות בכביש במהירות, אחת ועוד אחת, שיירה, יש מלחמה אמרה חיותי בצחוק, המשכנו לשבת מביטות בכביש. כשחזרתי הביתה אחי חיפש את הנעליים הצבאיות שלו, וכשלא מצא הלך לבית של מוישלה, לו יש שני זוגות, נעלי צנחנים.  עליתי אתו לכביש לתפוס טרמפ, עמדו שם עוד חיילים הם היו נרגשים, כמעט שמחים, ואז מוישלה הגיע, עם כומתה אדומה וחיוך צדדי כזה, נסיך. כולנו אהבנו אותו, והוא בכל פעם בחר מישהי אחרת והלך איתה מחובק כאילו הוא הכי מאוהב בה בעולם. בחיותי ובי הוא עוד לא בחר. לא הבטתי לעברו כי פחדתי שיבחין בעיני עד כמה אני רוצה שיבחר בי, אותי הוא בטוח לא ירצה להחליף באחרת.
בערב התארגנו לחלק לחיילים קפה וסנדויצ"ים, הבטתי בפניהם בתוך המשאית וניסיתי לזכור אותם אחד אחד. ולמחרת שוב קפה וסנדויצים כל היום, בלי הפסקה כאילו הקפה הזה יכול לעצור את המלחמה והסנדויצים יגרמו לחיילים לא להפגע. הם צחקו איתנו ולקחו מספרי טלפון אך עיניהם היו פקוחות ביראה. עברו כמה ימים ומאחי עוד לא שמענו, גם ממוישלה לא, אמא שלו אפתה עוגות וחילקה למשאיות הצנחנים, היא שאלה אותם אם ראו את מוישלה שלה, הצנחנים שתקו, וכך יום אחר יום, כל משאית ואמא של מוישלה שואלת. מאחי כבר קיבלנו אות חיים ומוישלה כלום. והחיילים שתקו, אחר כך נודע לנו שהם כבר ידעו אך לא רצו להגיד לה לפני שמודיעים לה מהצבא. ואז באו שני חיילים וחילת והביאו את הכומתה שלו אבל את החיוך לא. ואמא של מוישלה שתקה אז, וגם חמש שנים אחר כך, עד שהשתיקה הזו פוצצה אותה מבפנים והיא הצטרפה לחלקה ליד מוישלה. אני מאז לא יכולה להביט בחבושים, וכל יום כיפור אני חושבת לאן נעלם החיוך של מוישלה. השנה אחי הראה לי שבארון מיוחד במחסן הוא שומר את הנעליים האדומות שלווה אז ממוישלה.

26 תגובות

  1. עצוב. אבל לא מלווים נעליים…

  2. מצמרר.

  3. יום כיפור שלנו הוא באמת שברון לב.
    וכמה שמות יש לנו להגיד ב"יזכור"

  4. לעולם יהיה יום כיפור צרוב בזכרוננו גם כזכרון המלחמה ההיא והאנשים-נערים שהשאירו לנו חיוך, ובור עמוק באמותיהם ובאבותיהם.

  5. עצוב מאד וכתוב יפה – והאיפוק הענייני מגביר את העצב.

  6. אני בוכה חני

  7. הוי חני יקרה,
    כמעט מתתי כשראיתי את הכותרת,
    והכאב עצום.
    כל כך הרבה אהבה וצער ורגישות
    גמח"ט

    • יפה ורגיש ,חני ,ומכמיר לב . כתיבה אותנטית מזווית ראיה של מתבגרת ,קטע יפה ונוגה

  8. כואב.

    (ותודה שהנצחת את החיוך שלו).

  9. עוצר נשימה, קשה וחזק ועצוב כל כך.

  10. חני
    היקרה
    דמעות זולגות מעיני.
    אני חושבת שהסריטה של מוישלה מובנת לי… החיוך שלא חזר, אמו…
    אין קץ לחיים האלה
    מקווה שהשנה נרים הרבה כוסות יין
    שלך טובה

    • יהי זכרו ברוך ושאמו תנוח על משכבה בשלום. זה פשוט נורא וכואב. ואמן שלא יהיו נו עוד חללים ומלחמות. המציאות במדינה כל כך כואבת. ודי הארץ אכלה יותר מדי . מספיק כבר. שתהיה שנת שלום אמן ואמן.

  11. עצוב, מאופק, רגיש ומתמוצת היטב.

  12. אוי חנה. אין לי כוח עכשיו גם להקליד את התגובה. ראיתי בקטע הזה את המאמץ שלנו, כשאנחנו עומדים בפני משהו נורא, בפני פחד גדול, את המאמץ להיות בסדר ולעשות הכל נכון, כי אם נהייה בסדר, אם נכין , נעשה , ניתן- אז אולי אלוהים יחוס . או כמו סוג של כישוף, כאילו טקס העוגות יכול לישמור עליהם.אוף…

  13. חני,תוך דקותיים מתחילת קריאה, התמלאתי דמעות, זכרון מצמרר מאותם ימי מלחמה, וכך זה בכל שנה ביום הכיפורים הכל מתערבב עם חשבון נפש כואב- החיוך של מוישלה שנעלם. (כתוב היטב וחודר)

  14. תמי כץ לוריא

    כואב ונוגע

  15. קשה לי להגיב לכם קוראי היקרים אחד אחד משום חיוכו של מוישלה שעומד מעלי בזמן הזה בעקבות מה שכתבתי, תודה על הקריאה ועל הרגישות, וכמו ששחר מריו כתב רציתי רק לשים מצבה לחיוך נפלא שאבד, ומוישלה, כשכתבתי חשבתי עליך ורציתי להחליף את השם, אבל גם רציתי שיכתב מוישלה בכל האותיות כדי שאיפה שהוא ממרחק השנים ישאר שביב זכר לחיוכו של נסיך, אז מקווה שתבין, גמר חתימה טובה לכלם! אוהבת, חני

  16. עדין , מרגש ומעורר צמרמורת.
    יהא זכרו ברוך.

  17. נוגע עצוב ומקומם שהיא הייתה האחרונה לדעת. חבושים יודעים להיות גם מרים וקהים מאוד. חתימה טובה, חני.

  18. איריס קובליו

    חני,
    הו חני
    אוהבת את כתיבתך. מצבה מרגשת יצרת לאותו חייל שאהבת.

  19. חנהל'ה יקירתי,
    אני יושבת ובוכה, כל הזכרונות צפים ועולים והחיוך של מוישלה לעולם לא עזב את זכרוני, כמו גם ירי המ"פ שלי וכמעט כל הגדוד שלי שנספה בנסיון הראשון לכבוש את החרמון.
    הכתיבה שלך , כמו תמיד , נוגעת ללב, ויפה. נראה לי שקצת התבלבלת בעובדות אבל זה לא משנה, ואנחנו תמיד נזכור את החיוך המתוק והרצון ל"זכות" בחיבוק ממנו.
    ואפרופו חבושים…כל פעם שאני קונה או אכלת חבושים אני נזכרת בך ובשבוע שהיינו יחד עם הולדת ארז ו…אכלנו חבושים

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לחנה ליבנה