בננות - בלוגים / / ההשתוקקות הגדולה הזאת
חנה טואג
  • חנה טואג

           סופרת. ספרי הראשון " עלים של חסה" ראה אור בשנת 2004 בהוצאת כרמל. סיפורי ומאמרי פורסמו בכתבי עת ספרותיים כמו "מאזניים ,ו"עיתון 77 "ובאתרי האינטרנט סיפורי "עלים של חסה "זכה בפרס כתיבה בתחרות הסיפור הקצר של "הארץ "2001 ונכלל באנתולוגיה "טעם החיים " בעריכת ירון אביטוב ורן יגיל   ובאנתולוגית סיפורים שתורגמו לספרדית  Un Solo Dios" בעריכת  ירון אביטוב  הרומן שלי "לאורה"   ראה אור בהוצאת מודן בנובמבר  2009 וזכה במקום הראשון בפרס קוגל לספרות יפה  2011 ספרי השלישי " הרובע הקטן" אבן חושן אוגוסט 2015 ספרי הרביעי "אהבה מסותרת" יראה אור כותבת גם שירה שירי התפרסמו במדורים הספרותיים בעיתונות הכתובה ובכתבי עת ספרותיים ובאתרי אינטרנט                                                                                                                                                          

ההשתוקקות הגדולה הזאת

 

 

 

 

 

 ההשתוקקות הגדולה הזאת


שלושה שבועת  שהיתי בתוך מיקרוקוסמוס  מבעבע  ,דוויה ,כואבת, מוכת חום ,לאחר  שעברתי ניתוח חדשני ומסובך להסרת אבנים מכיליתי הימנית.

לא ידעתי אז, כי הייתי שקועה עמוק בתוך סצנת הכאב, עד כמה משמעותיים יהיו שבועות אלה של אשפוז בבית החולים לגבי (הסצנה עצמה  נכנסת כמובן יחד עם תובנותיה לספרי  החדש שאני בעיצומה של כתיבתו)בחדר שבו שהיתי שהו יחד איתי ערבייה נוצרייה וערביה מוסלמית ואני קראתי לו "חדר שלוש הדתות" לא ידעתי עד אז כמה עוינות יש בין ערבים נוצרים לערבים מוסלמים הערבייה הנוצרייה ראתה עצמה מורמת מעם והסתכלה בבוז על הערבייה המוסלמית והפיצה עליה ספורים נוראים, ממה שמספרים עליה בעיר המעורבת שבה הן מתגוררות.

הערביה המוסלמית ניפנפה תמיד בהיסטורית הכאב שלה מונה את ניתוחיה ואישפוזיה  ,מבטלת את כאביהם של האחרים-  מה את יודעת על ניתוחים הייתה מפטירה לעברי ,אני כבר עשר שנים באישפוז, מה הכאב שלך לעומת הכאב שלי?

המוסלמית שהייתה אשתו של מואזין  נהגה להתעורר לפנות בוקר ולהתפלל בקול רם כיאות לאשת מואזין את התפילה "אללה הוא אכבר" ,אבל כשהייתה מגיעה לפסוק "מוחמד ראסול אללה "הייתי מצטמררת  ומתכווצת ,שולפת את התהילים שלי מהשידה  ומצמידה אותו אל לבי בדמעות ,הנוצריה הייתה מגניבה אלי מבטים מגחכים מבעד לוילון ומצטלבת.

כשלא יכולתי לסבול יותר את תפילתה הקולנית של המואזינה  ביקשתי ממנה  בנימוס שתתפלל בשקט והיא הסכימה ,כך נפטרתי סוף סוף" מ"מוחמד ראסול אללה " והתמקדתי בתפילתי החרישית.

ולא שלא היו רגעים של חמלה היו  גם היו כאלה ,כי בין אנשים דוויים וכואבים יש קודים אוניברסלים  מאחדים חוצי לאום ודת כמו:  "אי" או "יאמא" או " וי"

והיה אפילו רגע בלתי נשכח שהזכיר לי סצנה מרגשת  ובלתי נשכחת  מ"על העיוורון" של סרמאגו ,כשהנוצרייה שבה לחדר מהניתוח המסובך שעברה כולה דוויה וכאובה, ניגשה אליה המוסלמית ומשחה את רגליה הכאובות בקרם הגוף שלה תוך שהיא מצטטת פסוקים מהקוראן ומשלבת בתוך תפילתה בקשה לבריאותם של כל החולים ,לאחר שעיסתה את רגליה עברה לידיה שאותן הפקירה הנוצריה בידיה הרחומות,אף שלוותה זאת בפסוקים מהקוראן אותו תעבה ולו לעגה(היא טענה שהקוראן שלהם מלא זימה ושפיכות דמים, והם הרי הבטיחו שבשבת יהרגו אתכם ובראשון יהרגו אותנו)
זה היה רגע  נדיר של חמלה אנושית שניצח את כל הפערים.

והיה גם רגע אחר ,שאישי ,שליווה אותי בנאמנות ובמסירות לאורך כל ימי האשפוז , סיפר לי עליו כמתבונן מהצד:
כששלושתנו היינו עדין דוויות לאחר הניתוח הוא צפה בנו מהצד בפתח הדלת : הנוצריה הוציאה את הצלב שלה והניחה אותו על חזה ,המוסלמית  חבקה את הקוראן ממלמלת ממנו פסוקים ואני  התחברתי אל אינפוזית  התהילים שלי.
אם היה שם צינור ,בעלי אמר ,הוא בטח הגיע עד לשערי שמים -חדר שלוש הדתות ,כבר אמרתי.

אבל איך להסביר את התשוקה השורפת הזאת בסוף השבוע בליל שישי  ובשבת בבקר  לבית הכנסת לתפילה יהודית צרופה ,לארון הקודש שנפתח ולקריאה בתורה?

הנקודה היהודית שלי בערה בצמא צורב, ואף שלא יכולתי ללכת והייתי מוכת חום ועל משככי כאבים ,דידיתי  בצעדים קטנים כמו מורעבת לבית הכנסת מיד לאחר קבלת מנת האנטיביוטיקה לווריד-הייתי זקוקה לעירוי אחר, כי  שם בחדר שלוש הדתות הייתי בודדה ,הרגשתי כגולה  בארץ לא לי ,רחוקה מנופי מכורתי הרוחנית .
במוצאי שבת יצאנו החוצה לברך את ברכת הלבנה, קומץ יהודים חולים ובני משפחותיהם שאפתי את האוויר הצלול ואת ריח האביב שהדיפו העצים מסביב- ריח יסמין ופרחי הדר .
 הלבנה למעלה הייתה מחייכת ומסבירת פנים, הרגשתי  סוף סוף בבית.
השהות הדחוסה הזאת בתוך חדר רווי כאב וטעון סמליות הובילה אותי לשאלות מהותיות יותר :

האם לא כך הרגישו היהודים בגלות , מוקפים מכל עבר בגויים מדתות זרות ,אנוסים לעיתים להסתיר יהדותם, האם לא זה מה שהניע רבים מהם לעלות לארץ ,חבל רק שרבים מהם שבים לגולה לראות בה מולדת ,הגולה מעולם לא תוכל להיות מולדת ליהודי ,
יהדותו תפריע לו , גם אם יתחפש לאחר, יזכירו לו תמיד את אחרותו. 
החדר הזה בבית החולים היה לי כמשל.
היה לי  בו חיבור קוסמי ושורשי לאבות אבותי ,זו חוויה עוצמתית שמעולם לא חוויתי כמותה בעבר. 
החדר הזה בבית החולים היה מכבש רציני לגבי להבין ,לחדד ,למצק ולזקק את זהותי ומהותי כיהודייה.

אני יודעת שהכאב משתף ומאחד, אבל אף ששתי הערביות היו עוינות זו לזו הן סעדו יחד ארוחות משותפות  בחדר והייתה להן שפה משותפת ואחת מהן אפילו העירה בציניות לבעלי שאני מתבכיינת רק כשאני רואה אותו "ככה כשהיא לבד היא שקטה" והמוסלמית העירה לו ,כשהציע את מיטתי הסתורה : "תראו, תראו איך גבר מציע לאשה את המיטה"
בלי שארצה הזדחלו הפערים ועשו להם מקום ,אני אוהבת אותם כבני אדם ,מזדהה עם סבלם, אבל  אני שונה מהם! 
אני יהודייה, זו אקסיומה, נתון של גנטיקה רוחנית ,שאיני יכולה להתכחש לה !

ואוי כמה שהנקודה היהודית הזאת בערה בי

וכמה גדולה  היתה ההשתוקקות הזאת…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

78 תגובות

  1. ברוכה החוזרת למטע חנה יקרה

    נראה שעברת חוויה מעניינת
    אני שמח שרפואתך שלמה
    היית חסרה במטע

    וגם אם יכולתי לומר הרבה על התוכן אומר שכתבת נפלא

    חג שמח

    • תודה דוד הטוב והחביב גם אתם הייתם חסרים לי
      תודה על האכפתיות והמייל האישי שמחה להיות כאן שוב
      חג שמח ואביב יפה
      והרבה בריאות
      זה העיקר

  2. חנה, ברוכה השבה. חסרת לי כאן… ראשית, מאחלת לך החלמה מהירה וטובה. כבר אמר מישהו חכם ממני שזו לא בעייה לחיות עם אלה הדומים לנו (לא ממש מסכימה איתו, אבל מילא…). החוכמה היא לחיות דווקא עם אלה השונים. תיארת כל כך יפה את השונות, יחד עם הדמיון האוניברסלי, הייחודיות – והמיוחדות. ובכל זאת, כולנו בני אנוש ואני מאחלת לעצמי ולכולנו שלעולם לא נשכח זאת…

    • תודה נורית יקרה כולכם חסרתם לי ,תכף אשוב להגיב ולכתוב
      כשהגוף דווי אי אפשר לכתוב היום כתבתי לראשונה
      שמחה לחזור
      חג אביב יפה ואך בריאות

  3. ברוכה השבה בעיקר לבריאות מלאה ושלמה, והביתה בשלום

    • תודה אורה יקירה ואהובה תודה על התמיכה הנפשית לאורך כל הדרך
      חג שמח לך וליקיריך משוררת מוכשרת שכמותך

      • רות בלומרט

        חנה יקרה,
        ברוכה הבאה. חסרת מאוד. מקווה שהכל עלה על הצד היפה ביותר. תיאוריך מלאי החיים מוכיחים שלא איבדת ולו שמץ ממה שמקסים בך.
        בריאות מיידית.
        חג שמח
        רות

        • תודה רות יקירה אף אתם חסרתם לי
          לאט לאט משתדלת לשוב לשגרה
          לאחר חודש קשה כקריעת ים סוף אבל ברוך השם רואים אור
          לומדים להעריך את מה שיש
          חג שמח אישה יקרה

  4. רקפת זיו-לי

    חנה אהובה,
    אני כל כך שמחה שאת חוזרת לעצמך. טקסט מעורר מחשבה ופיוטי כאחד.
    ולכולנו אל אחד
    חג שמח יקרה.

    • תודה רקפתי על העידוד והתמיכה לאורך כל הדרך ,אכן לכולנו אל אחד וכולנו זקוקים לחמלתו ורחמיו
      חג שמח יקרה

  5. ראשית רפואה שלמה כהרף עין חנהלה יקרה
    שנית – תודי שזה מתחיל כמו בדיחה (אבל כואבת) : יהודיה , מוסלמית ונוצריה היו בחדר אחד בבית חולים….:)
    אני כבר רואה שאת תעשי לימונדה מהלימונים האלה 🙂 !!!
    חג שמח

    • הרגת אותי מצחוק ,ריקי ,לא חשבתי על זה
      אבל את צודקת
      ממש נוסח של בדיחה די כואבת אמנם אבל יש בה גם הומור (לא סיפרתי שאשת המואזין סיפרה בדיחות ואנקדוטות מענינות שרה ורקדה גם כשהיתה מחוברת לקטטר)
      זאת הקומדיה האנושית של קיומנו כאן לא?
      חג שמח יקרה מברוק על הספר החדש

  6. מירי פליישר

    החלמה מהירה חנה יקרה. כמה יפים היחסים שלך עם בעלך. אני דוקא שמתי לב לזה, מוזר לא? שמחה שיש לך ריטואל מנחם הלואי עליי. אולי בכל זאת הקשר הדתי הוא קשר? תארי לך שהייתי שם היה צריך להוסיף חילונית. ומה אני הייתי מחבקת? טוב יש לי רבות אבל לא בצורה עיקבית ויומיומית.לא ריטואל. אולי אנחנו החילונים צריכים לטפח איזה ריטואל מנחם משלנו?

    • תודה על אבחנותיך הרגישות, מירי יקרה אכן אישי היה המלווה הנאמן שלי בימים קשים אלה ,בחמש לפנות בוקר ,כשפקחתי את עיני הוא התיצב ליד מיטתי ולא עזב בלילה, עד שקראתי קריאת שמע על המיטה כדי לכבות לי את האור. הימים האלה היו ימי מבחן לבני המשפחה הקרובים והם עמדו בו בו בהצלחה ,ללא התמיכה שלהם ושל חברי הקרובים לא יודעת איך הייתי מתמודדת החום מיסטל וטימטם אותי לחלוטין במשך שבועות , חייתי בבועה של אין זמן ואין מקום
      ולגבי נוכחותך כחילונית בחדרי הרי שלא הייתי מקטלגת אותך כך, אלא כיהודיה כמוני עם ריטואל או בלי ריטואל מה זה משנה, נשמה של יהודי היא נשמה של יהודי זה צרוב בד.נ.א הרוחני שלו ירצה או לא ירצה
      איני אוהבת את המושג חילוני
      יש יהודים שומרי מצוות ויש יהודים שאינם שומרי מצוות ,אני עדין בתווך, בדרך משתדלת להתחזק ושמחה שבני משפחתי מגלים כלפי הבנה
      ובמה להתנחם?
      בתפילת הלב שאינה זקוקה למילים
      באהבה לחברים ולבני המשפחה ,באמנות
      בידיעה שיש סדר כלשהו בתוך מה שנראה ככאוס מוחלט
      חג אביב יפה ,מירי, יקרה ובהצלחה בתערוכה

      • מירי פליישר

        מקבלת את התיקון חנה, אני אכן מרגישה יהודית. ואשר להתנחמויות יש בלי עין הרע ובעזרת השם:) אלא שריטואל התפילה הוא משהו קבוע. טוב אני לא שם אבל מכבדת כל מה שאנושי. תחלימי במהרה ושובי לעצמך ויותר,בידידות,מירי

  7. גיורא פישר

    היי חנה
    אני מבקש להפנות את תשומת הלב לתכונה (האיומה?) שציינת: הרצון של היוצרים להשתמש כערפדים בחומרי החיים לצרכי יצירתם.
    וכבר כתב על זה המשורר את שיר המניאק
    http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=21701&blogID=236

    • היי גיורא , זו תכונה הכרחית לאמן ללוש מחומרי חייו את יצירתו
      אנו לוכדים רגעים ממציאות חיינו ומחייהם של האחרים ,כדי להאיר אותם באור חוזר שלנו
      מכירה את השיר שלך הוא מיטיב לתאר את התופעה

    • תודה גיורא על החשיפה לשיר ולדיון הארוך שהיה בעקבותיו. בין אם ערפדים, מניאקים או אוכלי נבלות (זה עוד כינוי ששמעתי לכותבים…) הרי משורר טוב יודע להתבונן על מה שכולם מתבוננים ולראות שם משהו נוסף. זה מה שחנה עשתה פה, לדעתי, וזה מה שכולנו, בעצם, מנסים לעשות. אם יש בינינו כאלה שגם מפיקים מזה זהב – יופי להם. ואם רק פעימות לב מואצות של קורא אלמוני – גם דיינו…
      נורית

  8. חנה יקרה מאד
    החלמה מהירה .לא ידעתי שחלית .חסרת לי מאד. קראתי את דברייך וכל כך חשתי אותך אין לך מושג עד כמה
    עפרה

    • תודה עופרה היקרה גם את חסרת לי ושיריך הענוגים
      תודה על האיחולים
      וחג אביב שמח יקרה

    • חנהל'ה אחות יקרה. חזרתי משיטוטי בין הירוקים המשכרים של הגליל, רציתי שוב לכתוב לך מייל והנה את כאן חזרת לבלוג.משתפת את כולנו במה שעבר עליך. פורשת לפנינו את נשמתך היפה. תודה לאל. אני כל כך שמחה. רפואה שלמה יקרה, ומועדים לשמחה. חיה אסתר

      • תודה חיה אסתר יקירתי
        הסניפי ירוק ככל האפשר , אף אני מתכננת בקרוב להצפין לצפת לאזור הכרמים בהר מרון בספסופה שם מתרחשת אחת הסצנות של ספרי החדש ורציתי לראות את זמורות הכרמים ולהשקיף על הנוף מההר למטה
        תודה על המיילים האישיים על העידוד והתמיכה
        אוהבת מאוד
        חג שמח ואביב יפהפה

  9. תלמה פרויד

    חנה יקרה, ברוכה השבה והחלמה מהירה. איזה תיאור ציורי הבאת פה. חנה'לה, זה נהדר לספר, לסרט, לסיפור. השכמת בוקר של מואזינה :). את זה אי אפשר היה להמציא בדמיון הזוי. אבל החיים תמיד הזויים יותר.
    'מואזינה', זה כמו רעבעצן אצלנו, לא? :))

    • היי תלמה יקירה ואהובה
      אוהבת את תגובותיך המקוריות והנה הולכת לשנות בטקסט מ"אשת המואזין" "למואזינה" בהשראתך
      המציאות הזויה מהספרות ,בחיי
      קרו לי שם דברים שממש ביקשו להכתב
      ואני סיפרתי רק אפס קצהו
      חג אביב שמח יקרה ותודה על המיילים המעודדים שלך

  10. חנה,
    רק עתה פתחתי וגיליתי לאן נעלמת לי כל הימים.
    והנה שבת – אני מקווה: בבריאות שלמה, וקיבלת צרור ענק של תגובות, איחולים, קבלת פנים – לא התייחדתי בקריאתם, כדי שיישאר לי מעט רושם כאילו אני ראשון…
    ברוך שובך.
    זו באמת חוויה מענינת, אפרע דארעה חד הוא, נוצרי יהודי מוסלמי כולם כואבים באותה מידה וגורל אחד להם, האל הטוב על אף אחד ראיננו מרחם, כולם צדיקיםפ וחוטאים באותה מידה: חדר בית חולים ככור היתןך.
    העיקר שהיי בריאה. עוד אקרא מה הכל כתבו לך.
    משה

    • תודה ,משה היקר, על תגובתך אני בטוב ברוך השם
      יפה כתבת -החדר ככור היתוך ועוד איזה כור היתוך…
      חג שמח ואביב פורח

      • טוב ששבת. חסרת לנו – כבר אמרו זאת לפניי, אך לומר רק פעם אחת אין זה די. היי בריאה.

  11. נעם רחמילביץ'

    חנה, שבריאותך אך תלך ותשתפר. למדים מכל סיטואציה בחיים, מי שפתוח לכך כמובן (כמוך). אנו מזהים במציאות החיצונית נימים שעולות בקנה אחד עם תחושותינו והכרתנו.
    במקרה שתיארת, השהות המשותפת, נשאלת גם השאלה מה בין הפרטי, הקונקרטי, לכללי. שהרי מדובר גם באנשים ספציפיים, על תווי האופי הייחודיים להם, לא רק בנציגים של דת.
    להתראות וחג שמח!
    נעם

    • תודה לקריאתך נועם יקר אכן המקום היה כר להתבוננות ביחיד ובכלל בחיצוני ובפנימי

  12. חנה יקרה, שמחה שחזרת בריאה וטובה כפי שהיית.
    התכונה הזאת להשוות מכאובים…הבעיה היא שלרוב זה מונע הקשבה לצד השני, כשאתה ממהר לספר על שלך…
    תודה לאל האישפוזים שלי עצמי לא היו בכאבים מלבד כאבי לידה :))באחרון הייתי בחדר עם נשים דתיות צדיקות שניסו להחזיר אותי בתשובה.
    אני בטוחה שהחומרים האלה יבואו באחד הספרים הבאים שלך.
    כתבת נפלא!

    • תודה יקירה
      אנשים זה נושא מרתק ואנשים כאובים בחדר על אחת כמה וכמה
      השתקפויות שלנו בהם ושלהם בנו לומדים בו זמנית גם על האחר וגם על עצמנו

  13. פוסט נהדר, לא הפסקתי להתפלל יקרה.
    וקב"ה שומע.
    שבוע טוב.

    • תודה אביטל היקרה על התפילה
      שמעתי אותה וגם למעלה
      תפילה מהלב תמיד מתקבלת

  14. יכולת התבוננות וכתיבה נפלאות חנה יקרה. זו סצנה מרתקת.

    החלמה מהירה ושלמה והרבה בריאות.

    • תודה סמדר יקרה על קריאתך ואיחוליך

      • רפואה שלמה.
        המקומות הללו מזמנים את הקשרים המיוחדים ביותר בין בני האדם.
        שותפות של גורל ,מצב פיסי, מנטרלים דעות קדומות, כעסים וגם מלחמות.
        איך שאת יודעת להפיק מרגליות מכל מקום בו את נמצאת, אפילו בבית-החולים נרקמו רעיונות וסיפורים .

  15. לבנה מושון

    לחנה,
    רוח של אימה ופחד גורלי נושפת בחדר. וכי מה רוצות השלוש? לחזור הביתה בשלום עם הבריאות בחיקן, התפילה להן אבן שואבת. אדם מול ייסוריו כאדם מול אלוהיו, משייט לבד…לבד…
    שמחה על החלמתך!

    • חנה טואג

      תודה לבנה יקרה רק עכשיו ראיתי את תגובתך
      התגעגעתי אליך ואל קצרצריך היפים
      חיבוק

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לחנה טואג