בננות - בלוגים / / האדרת נשים
חנה טואג
  • חנה טואג

           סופרת. ספרי הראשון " עלים של חסה" ראה אור בשנת 2004 בהוצאת כרמל. סיפורי ומאמרי פורסמו בכתבי עת ספרותיים כמו "מאזניים ,ו"עיתון 77 "ובאתרי האינטרנט סיפורי "עלים של חסה "זכה בפרס כתיבה בתחרות הסיפור הקצר של "הארץ "2001 ונכלל באנתולוגיה "טעם החיים " בעריכת ירון אביטוב ורן יגיל   ובאנתולוגית סיפורים שתורגמו לספרדית  Un Solo Dios" בעריכת  ירון אביטוב  הרומן שלי "לאורה"   ראה אור בהוצאת מודן בנובמבר  2009 וזכה במקום הראשון בפרס קוגל לספרות יפה  2011 ספרי השלישי " הרובע הקטן" אבן חושן אוגוסט 2015 ספרי הרביעי "אהבה מסותרת" יראה אור כותבת גם שירה שירי התפרסמו במדורים הספרותיים בעיתונות הכתובה ובכתבי עת ספרותיים ובאתרי אינטרנט                                                                                                                                                          

האדרת נשים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

לאור המתרחש לאחרונה במדינתנו ובמדינת "בית שמש "בפרט ברצוני להביע את התעוב ,שאני חשה כאדם וכאשה לכל סוג של אפליית אשה ואדם בכלל. 
האשה בקבלה היא הנוקבא ,היא המלכות ,היא  ספירת הבינה , היא הגוף ,אשה בונה ביתה, ללא האשה לא יקום ולא יהיה הבית  ולא יבוא השפע ולא יזרח האור 
אשה היא עטרת בעלה!
הגבר הוא היסוד  הזכרי הנותן , הוא לפי הקבלה הראש וראש בלי הגוף לא יוכל להתקיים ,הוא יהיה ערוף ,מרחף והזוי כמו בציורים הסוראליסטים, רק החיבור ההרמוני המכיל ,הגומל בין הזכרי והנקבי מוליד את רוח השכינה  ,מושך שפע אור מלמעלה.
מה שקורה היום ברחוב הבית שמשי הוא נעדר שמש ,נעדר אור. חשכה שורה בסמטאותיו.
החלטתי להעלות מחדש את ספורי "עלים של חסה" שהיום הוא יותר רלוונטי מרלוונטי ,מה שמוכיח שעדין לא השתנינו ועוד רבה הדרך.
אני מעלה אותו בעקבות פניה של אשה אחת בקהל צפוני בראש הנקרה ,שניגשה אלי  בסוף פאנל סופרים ומשוררים בנני שקיימנו שם ,והזכירה אותו ונזכרה בו לאור המאורעות העצובים האלה בבית של השמש…
הספור הזה הוא האבא של ספרי "לאורה "בו תארתי דרך דמות הסבא העיוור את היהדות לפי תפיסת עולמי:פתוחה ,חומלת ,לא דכאנית ,לא עיוורת.
אלוהים לא צריך קומנדו!
הוא הכל יכול  והכל מכיל!
 ושימו לב בין "הדרה" ל"האדרה "מפרידה רק האות אל"ף
 ובין "גולה"  ל"גאולה" מפרידה רק אל"ף
 זו האל"ף של שם האלוהים
 אם נרשה לו להכנס לתוך חשכת הגולה – נגאל, ואם נרשה לו להכנס לתוך ההדרה, היא תהפוך במהרה להאדרה
וכפי שכתבתי  קודם  בפוסט אחר -אלוהים נמצא במקום שפותחים לו דלת ,במקום שנותנים לו להכנס .

אהבה שמו !

שתזרח השמש במהרה מעל שמי בית שמש 
ושיהיה המקום בית לשמש ממש
בגלוי ובסמוי
אמן

 עלים של חסה 

כל היום עשתה יוכבד בת ציון במטבחה. השבת קרבה ובאה ויום השישי כולו קודש היה להכנות לקראתה. בישול,אפיה וניקיון –הכול מונח על כתפיה,וטוב שפינתה לה את יום השישי מעבודה,כדי שתוכל להספיק את כל המטלות. בשאר הימים עסקה בהוראה בכיתות היסוד של בית הספר החרדי לבנות הסמוך לביתה. טורחת הייתה בייחוד על עלי החסה שקנתה מהירקן השכונתי באריזה מיוחדת שחותמת הבד"ץ עליה.עלי חסה כשרים למהדרין,וגם אם תחפש בהם תולעת קטנה- לא תמצא. " היזהרי מתולעים,אישה", היה חוזר ומתרה בה בעלה. "אם חלילה תכשלי בניקוי, העבירה תחול עלייך ועל ראשך" איים  "דמך בראשך, אישה", היה מהדהד בה הקול.

והיא ניקתה   את עלי החסה מתחת למי הברז הקולחים,חמים וקרים לסירוגין, טלטלה אותם כלולב בליל הושענא רבה,שמא נדבק חלילה איזה רמש בין קיפוליהם, ניגבה אותם במגבות לחות תחילה, ואחר כך במגבות יבשות. הניחה אותם רצועות- רצועות להתייבש בשמש, ולבסוף אחסנה אותם בשקית ניילון אטומה ושמה במקרר עד שתגיע שעתם.

בערב היא תגיש אותם לשולחן בקערת חרסינה בוהקת, שוחים במי לימון ומדיפים ניחוחות רעננים ככלה בחופתה, לרצות את בעלה, אברך המשי, העושה לילותיו כימים באוהלה של תורה.

חבושה בשביס השבת הפרחוני היא תגיש את מטעמיה, תתבונן באהבה בשמונת ילדיה המסובים אל השולחן ותולים עיניהם באביהם המקדש על היין, בוצע מן החלה ומברך ברכת "המוציא". אמן תענה בחרדת קודש ותחכה למוצא פיו ולאישורו. "האם הכול הוכשר אישה? האם נברר האורז כהלכה?" היה שואל כהרגלו,"ומה עם החסה, האם ניקית אותה מן התולעים?" היה מוסיף וחוקר, מתעלם ממבטה, קורא את "אשת חיל מי ימצא" במהירות , בולע את המילים. והיא עוקבת אחריו בסידור התפילה, מצפה שיאט את קצב קריאתו, שישים לב למילים, אך לשווא.לאחר הסעודה היה פוטר אותם בברכת שבת שלום חטופה וחוזר לשקוד על תלמודו.

 נחשב היה לעילוי בתורה ובגמרא בעיני מוריו, ולכן גם לשידוך ראוי בעיני אביה ואמה כשהגיעה לפרקה,במשך השנים למדה לכבדו ובעיקר לפחוד מפניו. קשורים היו בקשר דם וקידושין. שמונה ילדים  ילדה לו בעצב. על אהבה לא חשבה. מדי פעם בפעם כשדפדפה בספר התנ"ך וחיפשה פרק בתהילים לקרוא לפני השינה, הייתה  מגיעה כמו בטעות לשיר השירים, מוקסמת מהמילים הייתה מדקלמת בליבה: שימני כחותם על ליבך, כחותם על זרועך, כי עזה כמוות אהבה קשה כשאול קנאה… על משכבי בלילות ביקשתי את שאהבה נפשי, ביקשתיו ולא מצאתיו.

 כך הייתה קוראת עד שנרדמה , למילים היו ניחוחות זרים של סמדר ומגדים ועסיס נוטף של רימונים, אל שער הגן רצתה לבוא והנה הוא נעול. לפעמים הייתה קוראת לו, מראה לו את קסם המילים:"בוא תראה" הייתה משדלת אותו, והוא היה משיב בזעף וגוער בה:" את תמימה אישה, זו לא אהבת גבר לאישה , זו אהבת  כנסת ישראל לקדוש ברוך הוא. רק שוטים שוגים בחלומות, התעוררי אישה" ואז הייתה מתכנסת בעולמה, טורחת על הסירים, על ניקיון הבית והטיפול בילדים. לא הטרידה אותו  עוד בחלומות. ובכיתה בין תלמידותיה הייתה מציירת את אותיות האלף בית על הלוח, מרפרפת ביניהן כמו פרפר, לזו מיישרת את הדגל של הלמ"ד ולזו מעגלת את הבטן של העי"ן , תולה בריסטולים צבעוניים ובהם שמש ,עננים וילד הפוסע בגשם מטריה בידו ואביב.

וכשקראה בכיתה את סיפורי הבריאה מספר בראשית טרחה כל הלילה על הציורים. הנה הדגיגים והחיות, כמה צבעוניים ומלאי חיים ,כמעט קופצים מתוך התמונה.והנה המאורות הגדולים והקטנים. והנה החושך על פני תהום… ואדם וחווה… גבר ואישה ברא אותם. עצם מעצמותיו האישה, צלע מצלעותיו ,ואיך שכח? הרהרה בעצב מפזרת צבעים.

 היא נזכרת בנזיפותיו, בקפדנותו היתרה במצוות, והרי גם היא הקפידה בכול , קלה כבחמורה. ימי הנידה נשמרו במלואם, הטהרה במקווה, הצומות וכשרות הבשר,ומה עוד? ומה עם "וחי בהם?" הייתה חוזרת ושואלת את עצמה,הרי מצוות ניתנו כדי שנחיה בהן ולא נמות. כך הייתה מהרהרת, פוחדת להעלות על דל שפתיה כל מה שהגתה.

 ובלילות היה איש זר וגדול זוחל אל מיטתה בחושך, גוהר על בשרה בלי לפשוט מעליה את כל בגדיה, בלי לחפון ברוך את שדיה. טעם של מלח זיעתו בפיה, גניחותיו ההולכות ומתגברות, כשחדר לתוכה הופכות לנחרות צרודות המנסרות את חלל החדר , כשהפנה גבו אליה ונרדם. בעלה. שימני כחותם על ליבך, כחותם על זרועך, כי עזה כמוות אהבה , קשה כשאול קינאה…. על משכבי בלילות ביקשתי את שאהבה נפשי, ביקשתיו ולא מצאתיו…

 היו באות אליה המילים בחושך לצרוב בבשרה.ולפני שבת, ביום שישי היה חוזר ומתרה: "אישה, היזהרי מתולעים, מהטומאה, נקי היטב את החסה ואת  האורז, כל עבירה תחול על ראשך"

והיא היית נוטלת את עלי החסה, מנקה אותם במעין טקס מקודש שאת פשרו לא הבינה, לעיתים גבר בה החשק לטבול את הירק המאוס במי לענה ולהשקותו בהם, ולעיתים רצתה לקמט אותו בין ידיה ולקצוץ אותו עד דק,לכלות  בו את כעסה. תחת המים הזורמים היו ידיה רוקמות מזימות שלא תוכל לממש. רק מתק הזיכרונות היה משכך את הרעל המפעפע בתוכה. גן הירק של ילדותה, ובו אפונים חבויים בתרמילים ,המתרפקים על גדרות  ופטרוזיליה ירוקת עלים, כרוב מלופף בעטיפתו הצהבהבה וגזר כתום. מקפצת הייתה בין הערוגות, מקשיבה לרחשים. הנה זחלים קטנים שבקעו זה עתה מן הגלמים זוחלים לאיטם על עלי הכרוב והחסה, והיא ילדה בת חמש או שש, מניחה אותם בכף ידה והם מטפסים על זרועותיה, מדגדגים את בטנה מתחת לבגדים, צובטים באפה, מגיעים כמעט לפיה. היא נקרעת מן הזיכרונות, מייבשת את עלי החסה וטומנת אותם במגירות המקרר עד שיגיע תורם.

 באחד מערבי השבת, כשכבר היו מסובים סביב השולחן הערוך, הבחין פתאום הבעל בכתמים שחורים הזוחלים על החסה ובתוך קדירת האורז.

"אישה צעק לא אמרתי לך אלף פעם לנקות את האורז והירק מהחרקים? עליך ועל ראשך יפול העוון!" ניסתה לשכך את כעסו והסבירה לו שהכתמים הם גרגירי פלפל שחור שפיזרה להשבחת הטעם. אך לשווא, הוא בשלו- מסרב להאמין. נטל את צלחות האוכל  וניפץ אותם לתוך הכיור, לקול בכיים של הילדים. אותו הלילה סירבה שיבוא אליה, גם לא מטעם קיום מצוות עונג שבת ,שהציג בפניה תובע את שלו.

עלבונה ניצב ביניהם כמו חומה,לוחך את מיטתם ואת השמיכה המכסה אותם, פורם את הכרים והכסתות ומפזר ענני נוצות בחלל החדר. פתאום החלו להגיח מהקירות, מהתקרה מתחת למרצפות, זחלים שונים ומשונים, חלקלקים ונוקשים גוררים את טבעות גופם על רצפת החדר, מטפסים על המיטה הזוגית, מכרסמים את רגלי העץ שלה ונועצים שיניים   רעבתניות בקפיצי הברזל ובמזרון, וכבר הם מגיעים אל כפות רגליה, עולים במעלה בטנה אל שדיה, מאיימים לכרסם את פניה. זועקת התעוררה. בעלה שכב לידה נינוח בשנתו.

  בבוקר, כששכחה לרגע את מריבתם האחרונה וסיפרה לו על הזחלים, אמר לה:"קריאת שמע על המיטה תעזור לך לנקות את הטומאה ממוחך" ועזב את הבית לתפילת שחרית בבית הכנסת.

בבית הספר התהלכה כסהרורית ,חסרת סבלנות לביטויי החיבה של תלמידותיה, ריקה מריגושים. הציורים על הקירות הראו סתיו. שכחה להחליף את התמונות. היו ימים שסירבה ללכת לעבודה בתואנה שאינה חשה בטוב. שעות ארוכות הייתה שוהה בחדרה בוהה בתקרה. מיני הזיות וקרעי חלומות הדירו מנוחה מעיניה. הנה היא  ילדה קטנה מטיילת עם אמה, כף ידה החמה והטובה, שתיהן עורכות קניות לשבת. ריח חמים של חלה מתוקה הנאפית  בתנור, ונרות השבת מהבהבים בפמוטות הנחושת בבית אמה הרגיעו את שנתה. אבל פתאום היו מגיחים זוחלים מפלצתיים מכל מקומות המסתור, חושפים שיניים דורסניות לנעוץ בבשרה. ושוב הייתה מתעוררת אל שתיקת החדרים הריקים.

 וכשהתגברו בה הפחדים פנתה לרבנית לדרוש בעצתה, סיפרה לה על מיני החרקים הזוחלים אל שנתה וטורדים את חלומותיה." זו הטומאה, בתי" אמרה לה " האם את מקיימת מצוות טבילה במקווה כהלכתה?" שאלה. " הקפידי , בתי, יותר  בענייני טהרה, ויהיו חלומותיך זכים וצחים כשלג" אמרה ופטרה אותה בברכת רפואה שלמה. דבריה רק ליבו את הכאב.

 ואז החלה לצבור חומרי הדברה מסוגים שונים ואחסנה אותם במזווה שבמטבחה. ילדיה כבר התרגלו למראה אמם הסהרורית העוברת כל לילה בחדרים וממלאת אותם בערפל לבן ואביך, בייחוד הקפידה על טיהור מיטתם הזוגית , והייתה הופכת במזרנה ומרססת אותו מבית ומחוץ " שלא  יוכלו המזיקים לכרסם אותו בשיניהם" הסבירה לבעלה הנדהם.

 לפעמים הייתה מתעוררת ממיטתה, חשה בלהט השורף את גופה וממהרת לשווא לצננו במי הברז הקרים. לאחר מכן הייתה ניגשת למראה הגדולה שבארון הבגדים שלה, קורעת את בגדיה  פיסות  -פיסות מעל גופה מחמת החום ,ומצמידה את אבריה הבוערים אל צינת המראה: שפתיים לשפתיים, שדיים לשדיים, ערווה לערווה, ממלמלת מילות שיר טרופות: " .. יבוא דודי אל גנו… יבוא… יבוא… יאכל פרי מגדיו… יכסני בנשיקות פיהו.." וחוזרת למיטתה להתכסות בסדינים.

 

 בוקר אחד, כשמלאו שלושים יום למחלתה , טיפסה בסולם אל עלית הגג והוציאה משם מזוודות מסע שנותרו  באריזתן עוד מימי חתונתה. הסירה מעליהן את כיסוי הניילון ומילאה אותן בשמלותיה ובאביזרי לבושה החגיגיים. להציל מפני הטומאה והמזיקים,חשבה. שמלת הקטיפה ארוכת השרוולים ושמלת הטאפט הכחולה בעלת  צווארון התחרה הלבן, שביסי החג הפרחוניים  ושביסי המשי מעוטרי הרקמה, מתנת אמה ליום נישואיה- הכול  דחסה לתוך המזוודות, ריססה , הדבירה ופיזרה כדורי נפטלין בין פרחי בגדיה. בתה בת השמונה ,שחזרה מבית הספר הופתעה לראות את אמה שקועה במזוודות.

" אימא , לאן את נוסעת?" שאלה הקטנה.
"זאת הפתעה והפתעות לא מגלים " ענתה לה האם במבט זר. ארצו של האלוהים גדולה ורחבה ויש בה מקום לכולם, הוסיפה בלי קול. הילדה הוציאה מילקוטה ציור ובו פרח,  ציפור ובית להראות לאמה, אך זו מיהרה לגרשה מהחדר."אין לי זמן, את לא רואה שאני עסוקה?" אינה שומעת את בכייה של הילדה מבעד לדלת הנטרקת.

 

 את רוב בגדי החולין שלה, חוץ משמלת  כותנה פשוטה ושביס פרחוני ,ערמה לערימה קטנה והשליכה אותם אחר כך אחד- אחד לתוך גיגית פח שגררה מהמרפסת," האש תטהר" מלמלה, מלווה את מעשיה בצחוק מטורף וקולני.

 " הבגד הזה ילך לכפרות , ואני לחיים ארוכים וטובים" הייתה צועקת פרועת מבט , מסובבת את הבגד סביב ראשה כתרנגול שחוט. אחר כך הביאה מן המטבח קופסת גפרורים,  הציתה גפרור אחר גפרור והשליכה לתוך המכל העמוס בגדים.

 לשונות אש החלו לעלות מתוך הגיגית  ומילאו א ת הבית בעשן סמיך ,אילולא הגיע בעלה מוקדם מהרגיל הביתה , היה הבית עולה בלהבות.

"אני מקיימת מצוות ביעור חמץ כהלכתה, ואתה עוד מעז לצעוק עלי?!" אמרה לו, נמלטת אל חדרה וננעלת בו שעות ארוכות.

 בעצת הרבנים ניתנו לה מיני קמעות לענוד בתוך חזייתה , סגולה נגד עין הרע ,אך ללא הועיל בעלה נואש ממנה, לילדיה נמצאה מטפלת לחצי משרה, גם חופשת המחלה , שלקחה מבית הספר הוארכה באישור הרופאים.

 באחד הבקרים התעוררה משנתה שטופת זיעה, רועדת . חלום בלהות חלמה, ובחלומה היא ילדה קטנה בת שמונה, לבושה שמלת שבת צחורה ולבנה , מטיילת להנאתה בשבילי גן הירק שלה, זה עתה הדליקה נרות שבת עם אמה, והם בוערים בשתי להבות עליזות בפמוטות הנחושת במטבח ביתם.  היא עוברת בין השתילים הרכים ומקשיבה לצמיחתם, והנה היא רואה חסה הפוקחת אליה מניפת עלים כעיניים . היא מרכינה את ראשה ללטף את העלים, אך מיד נרתעת לאחור, פה גדול ובשרני, מלא רימות  ותולעים ,נפער אליה מאחד העלים ,לועס ויורק לועס וצוחק … היזהרי אישה, מאיים הפה, הולך ומתקרב אליה.. היא נמלטת ממנו, ומתעוררת שוב אל צינת הסדינים.

 ואז החלה מחשבה מטורפת להתרקם במוחה. יום אחד ניצלה את הזמן הפנוי, שנותר עד שישובו ילדיה מבית הספר, קמה והלכה למשתלה, וקנתה שם זרעי פטרוזיליה, חסה, גזר  וכרוב. היא עדרה וגרפה חלקת אדמה בחצר המשותפת לדיירי הבניין רב הקומות שהתגוררה בו. אחר פיזרה זרעים שורות – שורות, והשקתה ועלתה אל ביתה רגועה ומפויסת .  שם יצמחו חסה וכרוב חשבה, והוא יראה ויאכל את הלב, וכבר ראתה את עצמה מכוסה במצע עלים ירוק ,רק עיניה מציצות מבין הערוגות קורצות ושובבות.

 כששבו ילדיה מבית הספר ומגן הילדים כינסה אותם בחדרה וחלקה להם קופסאות פח קטנות, אותן קופות צדקה שהיו חבויות בארונה. רוקנה אותן ממטבעות הכסף והושיטה לכל ילד קופסה. הילדים הרכים לא הבינו את המתרחש, אבל משועשעים היו מהאווירה הקלילה והשובבה שחדרה פתאום אל ביתם הקודר , בטור עורפי הובילה את שמונת ילדיה, מן הקטן עד הגדול אל השדה הרחב הסמוך למקום מגוריהם . " תאספו את כל החרקים" אמרה" חיפושיות זבל ,תולעים, זבובים, נמלים כל רמש הרומש וכל זחל הזוחל" פירטה בהתלהבות, נזכרת בדברי בעלה.

 הילדים הקטנים פשטו על השדה כמו חיות שובבות היוצאות מכלוב כלאן. הם נענו בהנאה לרצון אימם ואספו לתוך קופסותיהם חרקים וזוחלים ולפעמים גם מעופפים. הגדול שבהם ניסה לסרב :" אבא אמר שזה טרפה וטומאה, אסור לגעת" אמר

 "היום מותר הכול, אימא מרשה, היום יום חמישי , צריך להתכונן לשבת המלכה"

היא שוטטה ביניהם כמו פרפר צבעוני ואספה חרקים לתוך הקופסה. מכאן לקחה נמלת שדה קטנטנה  ושחורה ומשם תולעת זעירה." הנה קופסת השרצים שלי" קראה בקול ,מניפה  באוויר את קופסת הפח שבידיה." צדקה תציל ממוות" צחקה ,קוראת את האותיות   הרשומות על הקופסה.
כשחזרו הביתה אספה מהם במהירות את הקופסאות והשביעה אותם שלא יספרו לאיש על הסוד המשותף. אחר החביאה אותן באפילת הארון עד שתגיע שעתן.

בבוקרו של שישי הופתע בעלה מהמרץ והחיוניות שבהליכותיה: היא סרקה סוף -סוף את שיער ראשה הפרוע, החליפה את בגדיה ויצאה מביתה לערוך קניות לכבוד השבת. קנתה כמנהגה עופות ודגים ,ואת החסה המובחרת ביותר כשרה למהדרין. בררה בקפידה את האורז, בישלה ואפתה מיני מטעמים. עם כניסת השבת הציבה את שני פמוטות הכסף על השולחן, כיסתה את החלה במפה רקומה ,וכמחצית השעה לפני שיחזור בעלה מתפילת השבת בבית הכנסת, הוציאה בשקט, בלי שאיש יראה את קופות השרצים מארונה.

היא חתכה את החסה לחתיכות קטנטנות , הוסיפה מי לימון וקורט מלח , ואת האורז תיבלה בגרגירי פלפל שחור ובכמון. אחר פתחה את קופסאות הפח ושפכה את תוכנן המפרפר לתוך מאכלי השבת. את הקעריות כיסתה במפות רקומות והתכוונה להגישן בחגיגיות לשולחן , כשישוב בעלה מבית הכנסת.

לאחר שבירך על היין ובצע את החלה וקרא "אשת חיל מי ימצא" במהירות , בולע את המילים , התקרבה אליו קורעת מעל ראשה את שביס השבת הפרחוני ,פורעת את שערה מניחה לתלתליה לגלוש בחופשיות עד מתניה.בעלה המופתע ניסה בתנועת יד מוכנית לעצור בעדה, אך היא פראית ומשולחת רסן דחפה אותו מעליה ומיהרה להציע לו את ארוחת השבת המיוחלת.

"הנה סעודת המלכים  שלך כשרה למהדרין ,את האורז בררה לך יוכבד אחד -אחד , במו ידיה הקטנטנות, ואת החסה ניקתה יוכבד מכל החרקים. הנה, תאכל אישי היקר, שיהיה לך בתאבון"

מבט עיניה בהק באש זרה , צחוק מטורף וצרוד ליווה את דבריה כאילו אחז בה דיבוק.

" תאכל , אל תהסס אישי היקר, יוכבד , אשת החיל שלך , הכינה לך סעודת שבת צדיק שלי" היא צחקה והתקרבה אליו , הסירה את מכסה הרקמה מעל קעריות המאכל  ורוקנה אותם מעל ראשו , על פניו ,  על זרועותיו ועל בגדי השבת הנקיים שלו, אינה שומעת לא את זעקות הילדים ולא את צעקות האימה שלו, רצה אל חלון הקומה הרביעית  בחדר האורחים,  פתחה  אותו לרווחה וקפצה אל מצע עלים רך ועדיך, רוחש פרפרים,אל חיק  ילדה קטנה המציצה מבין ערוגות הירק הססגוניות, חורצת לשון שובבה,ורדרדה ,צוחקת.          

 

 

 

 מתוך הקובץ "עלים של חסה" הוצאת   כרמל 2004

 הסיפור זכה בפרס כתיבה בתחרות הסיפור הקצר "הארץ" 2001 ונכלל באנתולוגיה "טעם  החיים" בעריכת ירון אביטוב ורן יגיל

הספור   תו רגם לספרדית ונכלל באנתולוגיה       "un solo dios"בעריכתו של ירון אביטוב

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

82 תגובות

  1. בוקר טוב חנה
    תודה על הסיפור
    רן כבר סיפר לי עליו
    בהחלט מגיע לו הפרס
    סיפור מרתק

    מתאים למה שקורה היום ובמיוחד למה שאני שומע מאותם חרדים ואפילו מאמנון לוי שהשתתף בתוכנית בטלויזיה ואמר עד כמה הנשים מכובדות ומאושרות אצל בעליהן בביתם
    אולי חלק מאושרות אבל בטוח שחלק גדול כמו בסיפורך הנפלא סובלות
    הסיפור קצר ומרתק
    תודה

    • תודה לך דוד היקר הוא אכן מייצג תפיסה של פלג קיצוני ומחמיר במגזר מומלץ בהקשר זה גם ספורה של סביון ליברכט דשאים סגולים

      • והנה במדוייק:
        "דשאים סגולים" סביון ליברכט בתוך הספר "סוסים על כביש גהה" ,כתר, ירושלים
        עמודים 121-162
        מומלץ ביותר!!!!

    • דוד היקר, מאחר ואתה אינטליגנט אשאלך, כמה נשים חילוניות מאושרות אצל בעליהן,?ואם מאושרות הן, למה הן מפרקות בתים בכזו אינטנסיביות? ואם זה מרוב אושר, אז למה הילדים סובלים?
      ואם הם לא סובלים למה הם מפרקים בתי ספר באלימות ועוד.
      די לצביעות. יעסוק איש איש בעניניו. ועל השאר תוכל לקרוא בבלוגי בדרך כלל איני נוהגת להגיב כאן, אבל במקרה נכנסתי.

      אז סליחה על ההפרעה.

      כל טוב.

      היה לי זמן.
      יום טוב.

      • שלום אביטל
        אני שמח שפנית אלי
        ניסיתי בעבר לנהל סוג של שיח מנומס בבלוג שלך ואת לא ממש הגבת לגוף הדברים

        אביטל היקרה
        הכללות הם הדבר הגרוע ביותר על כן לא אכחיל
        אימי היא לבית ישי
        אלי ישי יור ש״ס הוא בן אחיה ציון ז״ל
        חצי ממשפחתי הם חרדים ואני מגיע לשמחותיהם
        גם הקשר שלי עם אלי הוא מצויין והדברים שאני אומר לך אני אומר גם לו

        המדינה לא תוכל להמשיך להתקיים במורה כזו
        כבר פעמיים גורשנו מכאן ואסור שתקרה הפעם השלישית
        הרי גם לאחר החורבן בשנת 70 רוב היהודים נשארו בארץ
        גורשו רק משפחות שהיו מעורבות בהתקוממות זאת כדי להרגיע את המרד
        הגירוש העיקרי התרחש כ60 שנה לאחר מכן על רקע של לאומנות וקנאות דתית
        ואסור שניפול לתהום הזו שוב

        מדינה תקינה צריכה שתהיה לה חוקה
        הנושא העיקרי והראשון בחוקה צריך להיות;
        ״הפרדת דת ממדינה״
        אין לי בעייה שאדם יחייה בביתו כרצונו
        במרחב הציבורי הוא צריך לחיות לפי כללי המדינה
        כך חיי חרד בפריז ובניויורק
        אנחנו לא נוכל לשרוד כך
        אנחנו מתפקעים מרוב פלגים ושבטים
        אם לא נקפיד על קיום הכללים של מדינה
        מוטב לנו לחזור למרחב הגלות
        ואני חושב שעדיין יש תקווה
        המדינה מאד חשובה לי אבל אין סיכויי שהיא תתקיים לאורך זמן במצב הזה

        ולמה שטענת
        טענותייך מכלילות ואיני רוצה להכליל
        אין לי נתונים כמה נשים מאושרות יש בארץ בין אם הן דתיות ובין אם אין חילוניות
        אני חושב שאין קשר בין גרושים לאושר
        במרבית המקרים הגירושים מוצדקים ומביאים אושר לעצמם ולילדים
        בעוד שאני נתקל בסביבתי ביוצר מקרים שנשארים במסגרת הנישואים וסובלים גם ההורים וגם הילדים

        אני יכול להעיד רק על עצמי
        ואנחנו נשואים 39 שנה ואשתי חופשיה לחלוטין(אגב היא מאמינה בניגוד אלי)
        יש לה קריירה היא מתלבשת בהתאם לרצונה נוסעת באופן עצמאי בארץ ובחול
        ועדיין היא מאושרת
        שוב זה אני אומר
        בהזדמנות אם תבואי לאחת מהסדרות של תוכלי לשאול אותה

        אז סיכום ביניים
        רוב בני האדם הם טובים כולל חרדים
        המיעוט עושה את כל הצרות
        צריך שהמדינה תשלוט באמצעות חוקה
        ותנתק לחלוטין את הדת מהפוליטיקה והכנסת
        הדתות של אזרחי ישראל צריכים להשאר במסגרת האישית והקהילה
        ללא מעורבות מוסדות מדינה
        שיהיו בתי כנסת ישיבות בתי מדרש
        שיעשו מחקרים ויכתבו ספרים
        (ובהזדמנות הזו יעזרו גם למשוררים )
        אם נעשה זאת יש סיכויי שנשרוד בארץ הזו

        אשמח אביטל אם נוכל להמשיך את השיח
        תודה

        • זה שיח שאין לו סוף. לכן איני מנהלת אותו. סופו גם תיעוב וריחוק גובר. מדברת מניסיון.

          אין לי בעיה שיערך בקלפי. מקבלת את קול הבוחר. רק שקמפין ההדרה, כמו קמפין הליבה, ועוד המצאות שונות ומשונות הם כלי להשגת קולות בקלפי.

          וזה הגועל.

          בעזרת גזענות מגיעים לנצחונות.

          למדנו מהגויים. אותי זה דוחה.

          יום טוב.

          • שלום אביטל
            אל תזמיני לשיחה אם אין מילים בפיך
            אין צורך שתשמשי שופר אם אינך יודעת לנגן
            דרכי היתה ללמד את הילדים לדוג במקום להביא להם דגים
            הייתי מרגיש יותר נוח אם יכולת להשיב לי אבל כנראה קצרו מילותייך
            אם פעם בכל זאת תרצי להחליף דעות המייל שלי פתוח
            מאחל לך חיים טובים

  2. כיף להיזכר "בעלים של חסה"…והלוואי והשמש תזרח מעל ראשו של הראש…וגם מעל ראשם של כל בני האדם…:)

    • הייתי מעדיפה להזכר בו בנסיבות אחרות תמי יקרה
      מי יתן כדבריך
      אנו זקוקים לזה בחיי
      מדינה קטנה אנשים בה מעט
      ורעש בה הרבה
      שתשקוט הארץ
      שקט טוב

  3. הסיפור מקסים ומגיע לו כל פרס. אבל אני מכירה נשים אחרות.
    מה גם שהקמפין הדרת נשים זה צבוע. אתמול התסובבתי בקניון, ואיך זה שלא הוציאו הצעת חוק נגד מה שראיתי, לא יודעת.
    איפה הפמניסטיות כבר קרוב לעשרים שנה? בושה!

    חברה שלי שלמדה תקשורת ומגדר אמרה, שנשים בפרסומות תמיד מובלות, כפותות, מיניות, חלשות. אפילו ילדות בת שש מרמזות שכנשים יתנו, יפתו, תקבל לך מה שתרצה כגבר.
    את יודעת כמה סיפורים כתובים יש על חילונים מתעללים. אז מה הקטע. אבל שלך כתוב היטב בלי קשר לנושא המדובר.

    זו דעתי חנה. ונכון רוצים שחרדים יתנהגו יפה הם מיצגים דת מה זה אבל עד הגזענות שמשתוללת כעת יש פער.

    ואני יודעת שיש חרדים איומים, כמו שיש חילונים דוחים שהטרידו אותי לא פעם באוטובוס חילוני, קראי כאן. וזה היה לפני כל הקמפין.
    http://blogs.bananot.co.il/showPost.php?blogID=161&itemID=6583

    • טובה גרטנר

      היי אביטל
      מה שחשוב זה שיש קבוצה אלימה מאוד, וצריך למגר אותם.
      את יודעת שאני ממשפחה חרדית, קשה לי לראות כמה הם סובלים ומנסים להסביר לישזה פוליטי וכו.
      אני רוצה ליראות שהיו יורקים על אחינית שלי, זאת חויה קשה.
      לא קרה כלום… חוץ מקבוצה אחת, אלימה, שיש להם בעיה… ומקווה שימצאו מקום טוב מפה.
      להתראות טובה

    • אני בפרוש כתבתי לדוד
      ובזמנו אמרתי בראיונות בתקשורת(הספור עשה הרבה הדים בתקשורת )
      שזהו מקרה של פלג קיצוני(כמו שקורה היום בבית שמש ) המבוסס על ספור שסופר בפאנל נשים חרדיות בערוץ 2 ב"מבט נשי" עם בילי מוסקונה לרמן המקרה הנורא ההוא על אותה אשה שמתה בגין החסה וסופר על ידי אשה חרדית היה השראה לספורי הרגשתי ממש שאני כותבת בשמה ובשליחותה את הספור כתבתי באמוק במשך שבוע
      הרגשתי שהיא רוצה לדבר מתוכי באמת
      דברים מעוותים קורים בשני עברי המתרס
      וצריך לגנותם בכל פה ובכל תוקף
      קיצוניות יתר היא מן השטן שביל האמצע הממתן מוכתב לנו גם ברמבם וגם בזוהר
      ויש דתיים אחרים חדורי אהבה והכלה
      חסידי חב"ד למשל
      וליבם הפתוח
      אחת מהן למשל דיברה ברשת ב' על ההדרה והיא מעבירה קורסים להעצמת נשים
      היא מתגוררת בכפר חבד-רחל בולטון שמה
      כן תרבנה הנשים כמותה

      • חנה יקרה, וגם טובה. אני בדעתו של משי הר זהב, הרבנים שם צריכים לנדות את האנשים שם שפועלים כך. רב צריך שיניים. זה הגכשל החרדי בנדון ואני נגדו.

        אבל התחושה שיש כאן משהו מפלגתי מצטערת.

        יאיר לפיד יגרוף מזה המון מנדטים, ולא רק הוא.
        אסור להיות עיוור.

        צריך לזכור שאנחנו עם אחד. והפחילוג רק מחזק את האויבים. ויש לנו.צאין במה להתעסק? ימים שלמים רק זה?
        את יודעת שבאילת תקף אותי פעם שיכור, כשהייתי צעירה.
        הוא בכלא? הואשם בתקיפה מינית?
        תביני לאן הגענו.

        יום טוב ושבת שלום.
        אפילו אני חשה לא בנוח עם הפוסט שפרסמתי זה עתה, אבל נמאס!

    • שלום אביטל יקרה

      וכי לשווא נקראתי?

      אשמח להמשכו של השיח

  4. טובה גרטנר

    היי חני
    טוב שהעלת את הסיפור עכשיו
    מתאים
    וחכם
    להתראות טובה

    • תודה טובה יקרה,האשה ההיא מראש הנקרה בערב שלנו שם הזכירה לי אותו לכן העליתי אותו כאן
      הוא מוקדש באהבה לכל אשה חרדית כחילונית שחורה כלבנה או צהובה שחרב הדיכוי מונפת על ראשה

  5. כל מילה בסלע חנה!! להאדיר אדם את רעהו!! והספור שלך אהוב עלי מאוד, כל שנה אני ממדת אותו בחוגי הכתיבה שלי!!

    • שמחה חני יקרה ששמת את האצבע על עיקר המאמר
      האדרה, לא הדרה ולא השמצה!
      רק ואהבת לרעך כמוך!
      כבוד הדדי במילים פשוטות יותר
      תודה לתגובתך

  6. רקפת זיו-לי

    חנה יקרה
    הסיפור כתוב בכישרון גדול ובכך גדולתו. אני לא חושבת שהוא מתייג אוכלוסיה שלמה. באמצעות "עלים של חסה" הצלחת להביא עולם רגשי עשיר בעוצמות עגנוניות ממש!
    בלי אהבה, בלי האדרה, באמת אפשר להשתגע.
    אהבתי את הסיפור כשקראתי אותו ראשונה ועוד יותר עכשיו.
    תודה תודה ושוב תודה.

    • תודה לך רקפת יקרה
      אכן ברמה העקרונית יש בו התרסה כנגד כל סוג של דיכוי
      ודיכוי מכווץ את הנשמה
      והדרה היא מילה נרדפת לדיכוי

  7. איריס אליה כהן

    אהבתי מאד את הסיפור היפהפה הזה, המרגש. ונכונות מילותייך, כאז, גם היום.

    סופשבוע שמח.

    • תודה איריס יקרה
      לילה טוב
      שיהיו ימים אך שמחים

      • חנהלה יקרה, החלק הראשון של דברייך הפעים אותי, אכן האישה היא שכינה ןשכינה בה, ואהבה בגימטריה (פעמיים) היא שם הויה , מהות החיים ומשמעותם. אין חיים בלי אהבה. ואני שם בכל כולי. אני חיה את החיים
        הסיפור נהדר, כבר אמרתי לך וכתבתי לך שאת סופרת ענקית, ועכשיו הסיפור הזה שלא הכרתי מעצים אותך. ואוי החזיר אותי לספר הסיפורים הראשון שלי, " אבנים רכות" שיצא לפני שנים רבות ועשה הרבה רעש, (וסביון ראיינה אותי עליו עוד לפני שהייתה סופרת),

      • חנהלה ידידת נפשי שאני אוהבת כל כך.
        החלק הראשון שהבאת בפוסט שלך נפלא, אין חיים בלי אהבה, רק כך חווים את ההוויה את מהות הקיום, אהבה פעמיים בגימטריה הוא השם המפורש, י ה ו ה.
        והסיפור, "עלים של חסה" ענק, וכל כך עצוב כי בסופו, עם כל האש הבוערת האישה מתאבדת, הסיפור נוגע בעצבים החשופים, ובעצבי שלי בוודאי, ומי שקרא את הסיפור שכתבתי בספרי, "כתונת אור" "לילה קצר במותה הארוך" זוכר את הסוף המר המתואר בו. כי באתי משם וכי במשפחתי דורי דורות של נשים שסבלו סבל רב, יקרה שלי, ותראי איפה אני היום. את חשה איפה שאני היום, גילית את מהות האהבה העמוקה הגופנית, הנפשית הנשמתית המשוחררת, שבי. חזרתי בתשובה לעצמי. וכל המזדהים והמזדהות, כולל אגי משעול בשיר הנפלא שהביא גיורא, מזדהים, כי משהו בנשמתם צועק, כי איזה דיכוי עמום שדכאו אותם (ללא קשר לחברה בה הם נמצאים עולה בם), ובאמת צריך להזהר מהכללות, אגב ,רני הציע לי להוציא לאור שוב את ספרי "אבנים רכות" הספר שלפני שנים עשה רעש רב, וגם תורגם, שבעה ספורי מקווה שסביון ראיינה אותי עליהם כשעדיין לא הייתה סופרת,) אז יקרה שלי מלכה , שכל כך מתכתבת עם האשה שעלתה ל"יד חרוצים 4 על הגג" ורחפה וצעקה ומימשה את האש שבה, וחזרה לאדמה בעליצות שבת שלום מלכה חיה אסתר.

      • חנהלה ידידת נפשי שאני אוהבת כל כך.
        החלק הראשון שהבאת בפוסט שלך נפלא, אין חיים בלי אהבה, רק כך חווים את ההוויה את מהות הקיום, אהבה פעמיים בגימטריה הוא השם המפורש, י ה ו ה.
        והסיפור, "עלים של חסה" ענק, וכל כך עצוב כי בסופו, עם כל האש הבוערת האישה מתאבדת, הסיפור נוגע בעצבים החשופים, ובעצבי שלי בוודאי, ומי שקרא את הסיפור שכתבתי בספרי, "כתונת אור" "לילה קצר במותה הארוך" זוכר את הסוף המר המתואר בו. כי באתי משם וכי במשפחתי דורי דורות של נשים שסבלו סבל רב, יקרה שלי, ותראי איפה אני היום. את חשה איפה שאני היום, גילית את מהות האהבה העמוקה הגופנית, הנפשית הנשמתית המשוחררת, שבי. חזרתי בתשובה לעצמי. וכל המזדהים והמזדהות, כולל אגי משעול בשיר הנפלא שהביא גיורא, מזדהים, כי משהו בנשמתם צועק, כי איזה דיכוי עמום שדכאו אותם (ללא קשר לחברה בה הם נמצאים עולה בם), ובאמת צריך להזהר מהכללות, אגב ,רני הציע לי להוציא לאור שוב את ספרי "אבנים רכות" הספר שלפני שנים עשה רעש רב, וגם תורגם, שבעה ספורי מקווה שסביון ראיינה אותי עליהם כשעדיין לא הייתה סופרת,) אז יקרה שלי מלכה , שכל כך מתכתבת עם האשה שעלתה ל"יד חרוצים 4 על הגג" ורחפה וצעקה ומימשה את האש שבה, וחזרה לאדמה בעליצות שבת שלום מלכה חיה אסתר.

  8. היי חיה אסתר יקרה, אהבתי את שלוש תגובותיך וכל תגובה חשפה טפח מנשמתך המיוחדת לכן השארתי את שלושתן.
    אני רוצה מאוד לקרוא את ספורך
    ריגשת אותי מאוד ואהבתי את הניסוח "חוזרת בתשובה אל עצמי"
    אני מנסה לחבר ולמזג את הקצוות לחזור אליו על דרך פנימיות התורה ולהחזיר גם את עצמי אלי הביתה אחר שנות גלות רבות מאוד , מאז שנולדתי.
    ואפשר למזג אם בוחרים בקו האמצע, לא ימין ולא שמאל, רק אמצע-
    תפארת שבתפארת
    שבת המלכה לך אהובה
    אני שמחה שפגשתי בך כאן ואשמח עוד יותר לפוגשך פנים מול פנים ,שימשיך השיח הנהדר הזה בינינו

  9. חנה הי,
    קראתי וגם הפעם כאז — הזדעזעתי. מסוג הסיפורים שמותירים עליך רושם עז בשל האמת (אף אם היא עקרונית) המובעת בהם.
    שבוע טוב והלוואי שיתגשמו ברכותייך — צדוק

    • היי צדוק אכן אמת אבל אמת המאפיינת פלג קיצוני במגזר החרדי
      נקווה שיגיע זמן שפיות
      שבוע טוב
      ותודה לקריאתך צדוק היקר

  10. חנה יקרה, זוכרת את הסיפור המדהים והעצוב הזה. והוא רלוונטי מאוד תמיד. צריך לזכור אותו כל הזמן כי זה נמצא בינינו גם מלפני כל הרעש העכשווי.
    אני זוכרת כשקראתי אותו, ולאורך הסיפור בכל פעם שקרא לה :"אישה!" הרגשתי דקירה

    • תודה לוסי יקרה לקריאתך אכן כבוד האדם וחירותו בין אם הוא אשה אוגבר ולא משנה צבעו או מוצאו- הם מהיסודות העיקרים והחשובים הבונים חברה בריאה

  11. תלמה פרויד

    סיפור מצוין, חנה יקרה, וכה רלוונטי. כשהפורמליות, הטקסיות, ההקפדה הרובוטית, תופסות את מקום האנושיות, התוצאה הרת אסון. זו לא היהדות המקורית של 'ואהבת לרעך כמוך' ולא התורה ש'כל נתיבותיה שלום'. זה סילוף בשם האל. יפה מאוד תיארת. ואמן, שתהיה האדרה ולא הדרה וחזרה אל רוח המקורות ולא אל הסילוף.
    ומרגש מה שאמרה לך אותה אישה בקהל בראש הנקרה ושזכרה את הסיפור.

    • צודקת תלמתי היקרה זו אינה רוח היהדות האמיתית שהא עץ חיים למחזיקים בה
      תודה יקרה לקריאתך החכמה

  12. הי חנלה, פשוט מרתק הסיפור שלך, כתוב במעגליות וכל מעגל חריף יותר מקודמו, עד שהבוקס האחרון נוחת בבטן. הסיפור ראוי לפרס, וענין ההקפדה אינו בבעלות הדתיים בלבד, הוא נחלתם של קפדנים…………תבורכי, פשוט סיפור עם עצמה.

    • תודה אורה יקרה על אבחנותיך וקריאתך אכן ההקפדה היתרה היא ענין למקפידים ולמדכאים בכל מישורי חיינו
      וזהו בראש ובראשונה ספור על דיכוי

  13. אני קוראת והעובדה שבעם הזה ניתן למצוא את חשכת ימי הביניים לצד נאורות מפוקחת אינה מפתיעה אותנו כישראלים, אנו נחשפים לה מדי יום.
    כמו כן ה"סקופים" שמהרגלם לטפוח ולהתנפח גם מעיסה זו הטעימונו די.

    הבה ונקווה שגל זה יחלוף כלעומת שבא.

  14. אני קוראת והעובדה שבעם הזה ניתן למצוא את חשכת ימי הביניים לצד נאורות מפוקחת אינה מפתיעה אותנו כישראלים, אנו נחשפים לה מדי יום.
    כמו כן ה"סקופים" שמהרגלם לטפוח ולהתנפח גם מעיסה זו הטעימונו די.

    הבה ונקווה שגל זה יחלוף כלעומת שבא.

    • תודה לאה יקרה
      אכן חושך ונאורות בו זמנית
      מקווה שכולם יתעשתו והגל העכור הזה יעבור
      למען שלמותנו כעם

      • שלום חנה
        דבר לא יחלוף מעצמו אלא חיינו
        ואם נרצה לחיות אותם טוב אסור לנו לשתוק ולתת לזה לעבור
        זו לא גזירת מלכות או קיסרות שלפעמים מוטב להרכין ראש
        זה אנחנו ואם לא נדע להפריד בין חיינו הפרטיים לחיינו הציבוריים
        לא נצליח להגיע לשלווה שלה אנו מייחלים

        • שתמצא הדרך הנכונה המאוזנת לבלום את המדירים למיניהם ולסוגיהם
          חברה בריאה היא שלמות אחת כמו שגוף בריא הוא שלם באבריו
          איני יודעת מהי הדרך ומה הפתרון קטונתי
          לא באתי להציע פתרונות דוד היקר אלא לשקף בכאב באמצעות דברי ויצירתי תופעה חולה הנובעת מתפיסה מעוותת של מציאות
          שיהיה אך טוב

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לחנה טואג