בננות - בלוגים / / זהות יחידנית
ערבים, יהודים ומה שביניהם ותוספת שירה
  • אמל אבו זידאן

    כותב שירה בעברית ובערבית ומאמרים בתחום ארגוני השלום והשינוי חברתי, שוחר שלום ופעיל בארגוני העשייה והדיאלוג היהודי ערבי, וחולם תמידי על עולם בו העיקרון המכונן הוא אדם לאדם ... אדם, וגם מחפש כל הזמן מרחבים למימוש: להיות או להיות יותר.   ביוגרפיה מלאה: יליד כפר מג'אר שבגליל, ומתגורר בירושלים משנת 1983. בעל תואר ראשון בהיסטוריה ולימודים כלליים מהאוניברסיטה העברית, ובוגר קורסים רבים בתחום השלום, הקונפליקטים וחינוך חברתי ועוד. שימשתי במשך כשש שנים כרכז רשת השותפות היהודית-ערבית בישראל, וכיום עובד במרכז לחקר החינוך לשלום.    עד כה פרסמתי ספר שירה: "לעולם לא אשכח". בקרוב יראה אור ספר שני ניתן ליצור קשר איתי ל: amalyaz@zahav.net.il

זהות יחידנית

 

  האדם, כל אדם, נולד במקום מסוים, שלא בחר בו. איש לא שאל אותו, ולא עמדה לרשותו הבחירה החופשית והמושכלת. המקום מכתיב לו, וללא רשותו, את תחושת "בן המקום", גיאוגרפית, תרבותית, דתית, עדתית, לאומית ועוד. תחושה זו מלווה אותו מתחילת נגיעתו הראשונה בעולם הממשי, מבלי שתינתן לו האפשרות במהלך בגרותו להביע ולנקוט עמדה כלפי המקום, מאחר וטרם הבשילה אישיותו למהלך מורכב שכזה.
במרוצת הזמן הופכת תחושה זו בעצמה לחלק אינטגראלי מזהות המבטאת גם שייכות. כך זהותנו הראשונית מתחילה לרקום עור וגידים ולנבוט מהמעגל הראשוני, המקום בו נולדנו. בני המקום מעניקים לו אופי זהותי דומיננטי, עדתי, דתי, לאומי ועוד. הדבר מהווה מסגרת – זהותית ושייכותית ראשונית. בשמה אנו מדברים, ולמענה אנו חיים. המעגל הראשוני בדרך כלל הינו מעגל הומוגני, ואינו כולל בתוכו רכיבים ממעגלים אחרים שלעיתים  מצטיירים כזרים ואף מאיימים.
כך במעגלים ראשוניים נולדים אנשים המוגדרים ע"פ המקום ובניו. במקום מסוים ההגדרה הראשונית יכולה להיות  בעלת צביון לאומי, ערבי או יהודי, ובמקום אחר בעלת צביון עדתי או דתי, נוצרי, מוסלמי, דרוזי וכו'.  הדבר יפה גם במרחב היהודי, אשכנזי, ספרדי, או כל הגדרה אחרת. ההתפתחות הטבעית של הזהות של כל אדם,  אמורה עם  הזמן לזרום אל הזהות הקולקטיבית, וזו האחרונה  אמורה להכיל רכיבים רבים וכוללניים של שייכות וזהות, דתית, לאומית, עדתית. במקום הזה אמור האדם למצוא את מנוחתו הן מבחינת הגדרת זהותו והן מבחינת מימוש הדבר. אולם לא תמיד מימוש תסריט זה עולה יפה.
בטרם נחשף האדם במהלך בגרותו וחייו למעגלים אחרים, ובעיקר תרבותיים ורעיוניים אין הוא יכול לחשוב על גיבוש זהות אחרת. הקונפורמיזם אדון ונחלת הכול. לכן הוא מגן על "זהותו הראשונית " שלא בחר בה במודע ומרצונו החופשי. הוא מדבר בשמה, בשבחה, בזכות עדיפותה, צדקת דרכה ועליונותה על פני זהויות אחרות ואף מוכן להקריב את נפשו למענה.
החיים מזמנים לנו חוויות שיש בהן נגיעה ומגע עם עולמות ממשיים, רוחניים ומעגלים אחרים, המציבים לנו אתגרים חדשים, או לכול הפחות מזמינים עיון והרהור בשאלת זהותנו, ובעיקר ליחידים שהחשיבה, התבונה והחקר משמשים להם כלי מכוון ומכונן בחייהם. המגע עם האחר, מקום אחר, חוויה אחרת, אדם אחר, תרבות אחרת וגם עם האחר שבתוכנו עשוי לספק לנו ראייה חדשנית ונוספת לחיים ולבני אדם.
נכתב רבות על הזהות הקבוצתית או הזהות הקיבוצית והפוליטיקה של הזהויות, אך טרם הוענק מקום ראוי הן בכתיבה והן בשיח לזהות היחידנית, שלעיתים רבות נמצאת במתח עם הזהות הקיבוצית, אם לא במוצהר אז בסתר. ולמען הסר ספק, אני מכיר בחשיבותה ובמעמדה של זהות קבוצתית, היא משמשת סוג של כלי להסדרת יחסים בין קבוצות ויחידים.
החיים לא קופאים על השמרים, ויש בהם זרימה, אינטראקציה ותנועה שהם הם הליבה החיונית לרוח החיים של  החיים, ואשר מחלחלים אל כל תחום ומוצאים את דרכם גם אל מה שנחשב כ"פרות קדושות " כמו הזהות.

מעמדה ותפקידה של כל זהות, מתעוררים לחיים ומקבלים משקל רב עוצמה  בעיתות מתח, מאבק,  משבר, איום וכו". ובימים כתיקונם אין האדם אף נדרש לשימוש מכוון  בזהותו, ובעיקר זו שלא בחר בה מרצונו החופשי ומתוך הכרה מלאה, כתנאי הכרחי לחייו היומיומיים. כך היהודי, לא נזקק בחייו היומיומיים להמחיש את יהדותו, או הנוצרי את נצרותו, או הדרוזי את דרוזיותו, או המוסלמי את האסלאם שלו וכו'.

ובתוך העולם הזורם, ובימים כתיקונם, ולא רק, ניתן למצוא זהויות או מרכיבי זהויות משותפים לאנשים ממגוון תרבויות ולאומים  שונים, ובעיקר כאלה המושתתים על בסיס רעיוני וערכי-אוניברסאלי. זהות יחידנית ביכולתה להיות גם מכילה וחוצה גבולות לאומיים, תרבותיים, דתיים, מגדריים ועוד. וגם ביכולתה לספק מענה למאוויהם ועקרונותיהם של אנשים מתרבויות שונות, אשר אינם מוצאים  את הביטוי והמימוש השלמים בחיקה של הזהות הקיבוצית, או בתוך הקבוצה האורגנית. אינטרסים משותפים (בכל או ברוב התחומים ), הלימה עם אותם עקרונות ותפיסת עולם, אמונה באותם ערכים אוניברסאליים, הלכה למעשה, הם הם המתכון לזהות של כל אדם הבוחר בזהות יחידנית המציבה את האדם, כל אדם במרכז. זהות שכזו מכבדת ומכירה בקיומה של כל זהות שונה ואחרת. כוחה וייחודיותה טמונים בכך שהתגבשה לאחר מסע חוקר במעגלי תרבויות שונים הן בזמנים קשים, והן בימים כתיקונם.

 

זהות יחידנית רציונאלית, אוניברסאלית ונאורה, מתאימה לערבי, ליהודי ולכול אדם …באשר הוא אדם.

 

 אמל אבו זידאן
amalyaz@zahav.net.il

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

30 תגובות

  1. אמל יקר,

    מה שתיארת כאן אופייני כל-כך לחברה הישראלית, השרויה עדיין בעידן הטרום-אינדיבידואלי, ומייחסת להשתייכות הקבוצתית ערך עליון. זו, לדעתי, אחת הסיבות לכך שהחברה שלנו (יהודית וערבית), מאמצת באופן מעשי את הגזענות, ומוקיעה את הזר והשונה (כלומר, את האינדיבידואל).

    זה אינו המצב הקיים במקומות אחרים בעולם, בהם זכויות הפרט, האינדיבידואליות וכיבוד האחר מקובלים יותר.

    להתראות,

    דרור

  2. כמי שלא נולדה כאן הזדהתי עם הרבה דברים שכתבת.

  3. אכן, כפי שציינת, יש עוד הרבה מה לומר בעניין הזהות, בין אם פרטית ובין אם קולקטיבית, ממליצה לך לקרוא את "ספרד" של מולינה, הגות מרתקת שנוגעת ממש בנושא הזה.

  4. נאדין דרבי

    מרחבה,
    ראשית כל רצית לציין שהינך מעלה נושאים שהינם נמצאים בשוליים למרות היותם חלק בלתי נפרד מחיי היום יום שלנו, אני זוכרת כי פעם אחרונה שהועלה בפניי נושא זה ואף נשאלתי איך אני ממגדירה את הזהות שלי זה היה לפני מס שנים באיזה הרצאה לשיעור חופשי באוניברסיטה! זה נושא שמגביל את רוב רובינו בחיי היומיום כאנשים ותושבים שחיים במקום זה ומניסיון אישי שלי הגעתי למסקנה שזה מצד אחד הכול תלוי בכל מיני גורמים ומעגלים שנכנסים אחד בתוך האחר וכי אינם ניתנים להפרדה אבל מצד שני זה תלוי ב "אני" "אתה", יכול להיות שהמקום והדת והתרבות יש להם השפעה על הזהות ואף כי מגדירים אותה אבל אל לנו לשכוח כי במידה ויצא לנו לעבור למקום אחר עם קבלת האזרחות של אותו מקום אנו הוםכים להיות חלק בלתי נפרד ממקום זה למרות שבתוך תוכינו עדיין קשורים ומתגעגעים ומושפעים מהמקום שממנו באנו ועל כן אני שוב אומרת שזה תלוי בי אני עצמי, אני אתייחס לעוד דבר שאולי זה מה שגרם לי להגיע למסקנה זו וזה "הזהות הישראלית" כפי שציינת וכפי שזה ידוע מדינת ישראל למרות היותה כה קטנה אלא שהינה נחשבת לאחת המדינות בעולם רבת ומרובת העדות שעל זה אני לא אחזור כי אכן פירטת לעיל אבל איך אני יכולה לזהות את עצמי ולומר " אני ערביה ישראלית" איך? זה בלתי אפשרי!! אם המדינה בכבודה ובעצמה הציבה מס" קרטרינוים לזהות הישראלית שבראשם עומד "דת ולאום, כאשר הדת היא יהדות והלאום זה יהודי אבל אני באה מלאום ערבי ומדת מוסלמית שניהם מנוגדים ואף סותרים שלא לומר שזה בכלל לא מתקבל להיות ישראלי!! תעודת הזהות שאני נושאת אותה לא מזהה אותי וגם המקום הזה לא מגדיר את הזהות שלי אלא מה שמגדיר את הזהות שלי זה אני בעצמי החיים שלי היצירה וכו"… עוד דבר קטן שאולי איתו התחברתי הכי הרבה וזה היה כאשר שמעתי את זה מפיו של המרצה כאשר אמר כי ערבי ישראל מזדהים עם העם הפלסטיני אבל שייכים למדינת ישראל !! אולי כן ואולי לא אני חושבת שהזמן ראוי לענות לי על השאלה הזו שרודפת אותי מזה כל חיי. אבל אני יכולה לסכם את דבריי כי אני היא זו שיכולה להגיד מה הזהות שלי ללא שום קשר לשום דבר אחר מלבד האני…

    • נאדין, אני מסכימה איתך, אנחנו חיים במצב פרדוקסלי,התקף בקבוצות שונות גם בתוך עם אחד. מאחר ואינני מצויה במגזרים של הערבים , ולא רק בארץ. ראי את תפיסת בעית הזהות שמעלה הקשת המזרחית, כמו גם הנשים כמיגדר. כשישנה קבוצה דומיננטית ולא דוקא מימסדית, הממדרת, ומגדירה גם ללא מלים את הזהות של האחר, האחר חייב לעסוק בזהותו נוכח הגדרת האחרים אותו, זו גם חובתו כלפי עצמו. הנשים כיחידות וכקבוצה פועלות לבענין הזהות הנשית שבה תמצאי הגדרות שונות…

      • רק זהות רוחנית משותפת שתכיר בקשר המיוחד בינינו כבני אדם שנגזרו מאותה הנשמה תאחד אותנו, שום תרבות שום ערכים רציונלים, לא יעשו את מלאכתה של אותה מודעות רוחנית אונברסלית, איך עושים זאת? זאת השאלה מתחילים לחפש משמעות שמעבר לגשמי ולחולף לא בדת, אני מצאתי זאת בחכמת הקבלה הפתוחה לכולם הקשר בין הלבבות יבנה ,רק כשתיה הכרה בחיבור הקוסמי הזה ביניהם וגשר יוצרים באמצעות רגש ,והרוחניות מעוררת אותו

        • יפה מאד כתבת ,אינני בקיעה בקבלה ,אך אני מנסה לחיותעל פי אמות המידה של הגישה התאוסופית לחיים.אנחנו מתרגלים לחוש את האחדות בכל,לחיות מתוך המודעות שהכל נאצל מן האנרגייה האחת הקיימת בעולם ולכן אין מחיצות בכלל,היות וכולנו וכן כל הקיים הם ההתגלות באין ספור אפשרויות של הדבר היחיד שקיים החווה את עצמו באין ספור
          האפשרויות הכבר קיימות ועתידות להתקיים.מי שמנסה כך לחיות חווה את האחר כחלק מעצמו ולהפך.האחר גם החי הצומח והדומם.מדיטצייה של התבוננות בכל תוךשכחהת העצמי.

  5. מעניין מאד, אמל. אני תוהה לעצמי מה עושים עם זהות שכוללת רק אדם אחד – אני חשבתי שכל הרעיון במושג הזהות הוא ההשתייכות לקבוצה שיש לי זהות, ולו חלקית אתה.
    אני רוצה להציע דרך אחרת (ולא מקורית) לעניין הזהות היחידנית. בדרך הזו, כל אחד מאתנו הוא צרוף של זהויות רבות (אישה – ערביה – בדואית)ומכיון שכל אחד מאתנו הוא צרוף מאד ייחודי של זהויות כאלו – אנחנו שונים אחד מהשני. אבל הדרך הזאת אולי לא מתאימה לדרך שלך, אמל, שמנסה להתרחק מהזהויות המקוריות שלנו?

  6. הזהות שלך מוגדרת על ידי אחרים. אתה יכול לעשות שמיניות באוויר בנסיון לברוח מההתמודדות, אך לבסוף תחזור אל האמת. אנחנו שונים, גברים נשים, ערבים יהודים, מזרח מערב וכו" וכו". השוני הוא היופי. לומר אדם וזהו… עושה את החיים חד ממדיים ומשעממים. כך בטבע וכך בכל הקשור לקיומנו ביקום הזה. לומר על שלל הפרחים בטבע: זהו פרח וזהו… היופי הוא במגוון הצבעים, הזנים, הריחות וכו" וכו". הדבורה, החיה, האדם וכו" הם שמגדירים את זהותו של הפרח ויחסם אליו. הפרח לא מגדיר את עצמו.

  7. אמל, שאלת הזהות היא מעניינת והפוסט שלך וכן התגובות עליו מעניינים ומעוררים שאלות.
    ככל שאני מתבגרת (ואולי עליי לומר "מזדקנת"?…) אני מגלה שיש לי יותר שאלות ופחות תשובות.

  8. זהות זה עניין שייכות, להיות ערבי, או יהודי או… אלו רק דוגמאות לזהויות שונות, לדעתי ואני מודעת מאוד למדינה שבה אני נמצאת, ושיש בה המון אנשים שונים וזוהויות שונות, ועל נושא הזהות הרבה ויכוחים שחלקם יכול להיות צודק וחלק לא, אבל לדעתי אין יותר טוב להיות עם יותר מזהות אחת, ולקבל את כל אחד בזהותו.
    אני אוהבת להיות אישה, משכילה, מועצמת, מעצימה, דרוזית, ערביה, ישראלית, ………. ואני עם עוד הרבה זהויות שאני שייכת להן וגאה בזה.
    חשוב לציין שדרך הצלחה בחיים זה קבלת האחרים.

  9. תודה,
    מאוד מעניין ומעורר מחשבה.
    אני אוהבת ונוהגת לדרוש בכל מקום שרק אפשר: "תתייחסו ל*מי* שאני ולא ל*מה* שאני!"

  10. כל הכבוד אמל.

    מאמר זה, המעיד שוב על היותך איש רוח, משלים את המאמר על המקום.

    לדעתי, וזה משתמע ממאמרך, ככל שאדם רואה בעצמו יישות אונברסלית, דהיינו שהוא חוצה את גבולות הכפר, העיר, המדינה, העדה והלאום, ומכיר ברב-גוניות האנושית כנתון חיוב, טוב ויקר, הוא בעצם משתחרר מכבלי השייכויות הבלתי רצוניות שלו, מבלי לוותר עליהם. כבלים אלה, כשמפסיקים להיות אזיקים, יכולם להפוך לדברי ערך.

    ככל שאדם משתחרר מכבלים אלה, ורואה בהם חלק מהרב-גוניות המבורכת, ככל שנפשו מתרוממת יותר.

    ועוד דבר, חשוב וכואב. אומרים שאם אתה רוצה להבין דבר באופן מעמיק וממצה, אתה חייב לנתח אותו. ניתוח הינו דבר מכאיב, כידוע. הניתוח של הזהויות, כיוןן שכך, הוא מכאיב אבל חשוב ביותר. כך עשית אמל.

    הזהות היחידנית, לעניות דעתי, קשורה קשר הדוק אם יתר הזהויות הקבוצתיות. תרומתך, ואינני יודע כמה ומה נכתב בנושא, היא ההתמקדות בפן זה של הזהויות.

    תודה אמל.

    פריד גאנם

  11. יש כל כך הרבה תוויות, קבוצות וזהויות שניתן להגדיר ולהדביק לאנשים. הנקודה שאמל מנסה להעביר לדעתי היא לא הצורך בהסרת כל התוויות האפשריות, אלא השינוי במדד. כיום, משום מה, נותנים הכי הרבה משקל דווקא לתוויות ש***לא*** נבחרו על ידי האדם אלא שהודבקו לו, ומשום מה, קוראים דווקא לתוויות האלה "התוויות המקוריות" (גיאוגרפיה, גנטיקה, מין וכו") – וע"י אי המדידה, או אי ההתחשבות בבחירות המודעות והלא אוטומאטיות של אדם לגבי עצמו, למעשה מפגינים זלזול באלמנט החשוב ביותר שיש לאדם מעבר לכל חיה או צמח אחר.. כח רצון ובחירה. הזלזול הזה, שמודד ורואה לפני הכל דווקא את הדברים האלמנטריים שוליים ודווקא להם נותן את המישקל המכריע במדידה וההגדרה של "אדם" מפספס ומוקיע את ההזדמנות הייחודית שניתנה לנו בתור השמנת האבולוציונית. המצחיק והעצוב הוא, וזאת הנקודה המרכזית לדעתי שאמל מנסה להעביר, שאנשים אף פעם כמעט לא בחרו על מה להילחם, אלא "תוכנתו" מתוקף העובדות האקראיות לגמרי של המציאות הגיאוגרפית שלהם. היה הרבה יותר מכובד אם היינו נלחמים עד זוב דם על דעות מדעיות שלפחות יש להן ערך שימושי או טעמים מוסיקליים עם מקום לבחירה אישית. אם יש איזושהי אמת בדת או בלאום, אז איך זה שילד של יהודי/ערבי/נוצרי וכו" הוא 99.999% ממשיך את דרך הוריו, משפחתו? אנשים, הגיע הזמן להתפכח מהאשליות והמחלות הקבוצתיות ההרסניות האלה. זה שהמצב הזה קיים אלפי שנים לא נותן לו תוקף חיובי. גם שפעת קיימת אלפי שנה והיא עדיין סתם מחלה מציקה. עשינו טעויות במשך אלפי שנים ונכנענו לתשובות הקלות שלהרבה גורמים פוליטיים תמיד היה בהם אינטרס. הפרד ומשול. זאת לא בושה להגיד "טעיתי", זאת בושה להמשיך בידיעה שזו טעות. כן, עדיף מאוחר מאשר אף פעם לא, ומאוחר מאשר מאוחר מידי. באהבה.

  12. אמל כל הכבוד נושא מענין ורובנו חיים בהתלבטות בקשר לנושא הזהות ץ באמת אנחנו לא בחרנו נושא הזהות שלנו נולדנו עם הזהות הזאת וחיים איתה רוצים או לא רוצים ובמיוחד אנחנו כדרוזים מרגישים בבלבול ובאובדאן כלפי הזהות שלנו האם אנחנו שיכים לערבים אולא מאחלת לך הצלחה בעוד מאמרים
    הערה
    הסמנריון שלי על הזהות הדרוזים כערבים אוכלא ערבים עם דר נוהאד עלי

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאמל אבו זידאן