בננות - בלוגים / / לשחרר חלקים מהנרטיב הקולקטיבי
ערבים, יהודים ומה שביניהם ותוספת שירה
  • אמל אבו זידאן

    כותב שירה בעברית ובערבית ומאמרים בתחום ארגוני השלום והשינוי חברתי, שוחר שלום ופעיל בארגוני העשייה והדיאלוג היהודי ערבי, וחולם תמידי על עולם בו העיקרון המכונן הוא אדם לאדם ... אדם, וגם מחפש כל הזמן מרחבים למימוש: להיות או להיות יותר.   ביוגרפיה מלאה: יליד כפר מג'אר שבגליל, ומתגורר בירושלים משנת 1983. בעל תואר ראשון בהיסטוריה ולימודים כלליים מהאוניברסיטה העברית, ובוגר קורסים רבים בתחום השלום, הקונפליקטים וחינוך חברתי ועוד. שימשתי במשך כשש שנים כרכז רשת השותפות היהודית-ערבית בישראל, וכיום עובד במרכז לחקר החינוך לשלום.    עד כה פרסמתי ספר שירה: "לעולם לא אשכח". בקרוב יראה אור ספר שני ניתן ליצור קשר איתי ל: amalyaz@zahav.net.il

לשחרר חלקים מהנרטיב הקולקטיבי

 

כל קונפליקט בין קבוצות אתניות או לאומיות – בעבר ובהווה כאחד –  מקורו בנרטיב הלאומי והדתי. כך למשל הקונפליקט בצפון אירלנד, בסרי לינקה, הקונפליקטים בבוסניה ובקוסובו, בדרפור וברואנדה ועוד. כך גם הקונפליקט הישראלי-פלסטיני. במחקר האקדמי נכתב רבות על הדרכים להתמודדות עם הקונפליקט: יישוב, ניהול, הסדרה, ללמוד לחיות עם הקונפליקט, פתרון ועוד.

כל צד בקונפליקט בוחן את כוחו  ואת יתרונו,בין היתר, באמצעות השימוש בצידוקים שונים: היסטוריים, דתיים-אמוניים, נרטיביים וכו'. אולם, בחינת הכוח של כל צד, נועדה לשימוש תכתיבי , קרי, להכתיב את תנאיו ועליונותו של כל אחד מהצדדים בהתמודדות עם הצד האחר בקונפליקט. כאמור, הכלים והמתודות לבחינת הכוח של כל צד, נשענים ברוב המקרים בהיסטוריה על תפיסה חד ממדית לקונפליקט בהקשר של המקום והזמן. פירושו של דבר: הקולקטיב, הזמן והמקום יחידה אחת הם. 

 תפיסה שהתפתחה מהנרטיב, נשלטה על-ידו ואף נפלה בשביו. כאמור, על מנת לחולל טראנספורמציה ושינוי מעמדו של הקונפליקט, עד לפתרון, יש לשחרר את התפיסה החד ממדית שלנו מהשבי בנרטיב הקולקטיבי , ולו באופן חלקי. לשם כך, יש בראש ובראשונה ללמוד את הנרטיב ולהבין את מעמדו בתולדות העמים, ולהציג תפיסה אחרת, המאפשרת פתיחות וקבלה נחוצות  למה שאינו נופל בתחומו, לאחר.

חוקרים רבים בכל העולם  ובכל התקופות חקרו וכתבו רבות על הנרטיב. אולם אחד האפיונים החשובים ביותר לנרטיב הוא, שהוא מגלם  את תולדות התפתחותו ההיסטורית- הדתית של קולקטיב. ומכאן, הנרטיב – הכתוב והמסופר –  הופך להיסטוריה של הקולקטיב. במילים אחרות: הקולקטיב והנרטיב חד הם. יש קולקטיבים המייחסים קדושה לנרטבים שלהם, ובמיוחד אלה הקושרים באופן אורגני את הנרטיב עם הדת. זו מהווה פרובלמאטיקה  מורכבת.

בין ההיסטוריונים ניתץ תמיד הדיון בשאלה היסטוריה מהי? זוהי אכן שאלה סבוכה ומורכבת. אולם, כולם מסכימים שהיסטוריה הוא מונח המציין הן את כלל ההתרחשויות  בתחום האנושי בעבר, והן את המחקר המניב את הידע אודות התרחשויות אלו . ומכאן העבר, באמצעות הנרטיב-ההיסטורי, משתלט על ההווה ועל ההוויה של כל קולקטיב. יש הטוענים גם שההיסטוריה היא מה שההיסטוריונים שכתבו, ומכאן ההיסטוריה מורכבת ורבת פנים היא.

ההיסטוריה מכילה נרטיבים רבים של קולקטיבים אתניים-לאומיים שונים, כאלה שחיים בנפרד וכאלה שחיים בצוותא – מכורח ההתפתחויות ההיסטוריות –  מי בשלום ומי במתח.

בעת המודרנית ניתנות הגדרות ואפיונים לקונפליקטים השונים.  בשנים  האחרונות היו חוקרים שהגדירו את הקונפליקט הישראלי-פלסטיני כ"קונפליקט עיקש". "Intractable conflict" –

   סממניו העיקריים של קונפליקט זה הם היותו אלים, ממושך, מורכב וקשה לפתרון ( בר טל ורוחאנה 1998, סלומון 2007,שגיא 2005, אבו נימר 2001 ועוד). הגדרתם את הקונפליקט ככזה, נעוצה בתפיסה שכוחות פסיכולוגיים-חברתיים שניבטו מהנרטיב הקולקטיבי, ומשנות הקונפליקט  המתמשך  מעורבים בו בעוצמה, ובמידה רבה מעצבים אותו  ואת אפשרויות פתרונו. אולם לדעתי, אין להתעלם ממעורבותם העמוקה של כוחות דתיים בקונפליקט.

בהיעדר פתרון,  ניתן לראות שהקונפליקט עולה על מסלול התנגשות בין הנרטיבים בעיקר בתקופות של מתח. במקרה כזה משמעות ההתנגשות היא, שכל צד מתיימר, בהווה – כאן ועכשיו –  לנצח את העבר, והמגולם בנרטיב  של הצד האחר בהווה. היד של החזק, בנקודת זמן של ההתנגשות, היא  על העליונה, אולם אין זה נטול מחיר. והמחיר מטִבעו מחזיר את גלגל הקונפליקט אחרוה  ומסבך אותו יותר ויותר. המורכבות הייחודית של הקונפליקט  הישראלי פלסטיני נובעת מהעובדה שרבים משני הצדדים  מייחסים לקונפליקט צביון דתי. כתוצאה מכך שני הצדדים מתעמתים על צדקת הנרטיב שלהם בסוגיית הגיאוגרפיה ההיסטורית על הארץ  ואתריה הרבים ובעיקר אלה שהם בעלי ייחודיות  דתית והיסטורית  כמו ירושלים, הממחישה מדי יום את המתח הקונפליקטואלי בהתגלמות המאבק של היהודים ושל הפלסטינים על הבעלות הבלעדית  על חלקיה השנויים במחלוקת, ובמיוחד בירושלים המזרחית. עדויות מוחשיות לכך אנו רואים   במתרחש לאחרונה  בשכונת סלואן  הערבית שמתנהל בה מאבק מצד היהודים על שינויי סממניה והחזרתה לחיק ההיסטוריה היהודית בדמות  עיר דויד  ועוד. הוא הדין לגבי אתרי קדושה שבלב המחלוקת מתוקף היותם משותפים, אולי מאונס,  כמו הר הבית או בפי הפלסטינים  אל-חרם אל-קודסי א-שריף-המקום המקודש ביותר בעולם ליהדות, והשלישי בקדושתו לאסלאם- מערת המכפלה, אלחרם אלבראהימי , קבר רחל ועוד. ומכאן, פלסטין ההיסטורית בנרטיב הפלסטיני, וארץ ישראל השלמה בנרטיב היהודי,  נמצאים בעימות היסטורי מתמשך שאינו ניתן לפתרון ללא יציאה מהנרטיב, מההיסטוריה כדי לשוב אליה.

 

על מנת להתמודד עם הקונפליקט בדרך שתאפשר את פתרונו, נחוץ לשני הצדדים להשתחרר משבי הנרטיב במקצת, מהמרחב הקולקטיבי למרחב הפרטי, ואת החלק המשוחרר למקם במרחב הפרטי, הרגשי והאמוני. משמעות המהלך היא  פשרה. רק מהלך כזה ביכולתו להביא לפיוס היסטורי ולא רק לפיוס מדיני.

חשוב לציין שבשחרור חלקים מהנרטיב  אין הכוונה לביטול מעמדם, אלא ביטול ונטרול השפעתם הדומיננטית והבלעדית על הקונפליקט, ההווה והעתיד של הקולקטיב.

החוקרת מוניקה פלודרניק טבעה את המושג "נרטיביזציה". זהו תהליך אינטראקטיבי המאפשר הבנייה של נרטבים.

הגדולה של קולקטיבים שונים החיים על אותה פיסת אדמה, טמונה, בין היתר, ביכולתם להבנות נרטיב משותף, באמצעות הנרטיביזציה . יפה הדבר גם לגבי הרוב  היהודי והמיעוט הפלסטיני בתוך מדינת ישראל.

נרטיב  המבוסס  על ההווה והעתיד, והמושתת על זכויות האדם והאזרח ובראשן, הזכות לחיים בכבוד ובשוויוניות.

חשוב לציין שתהליך הבניית נרטיב משותף אינו קל בכלל, ואינו בגדר תיאוריה מוכחת והדבר דורש משני הצדדים בקונפליקט חשיבה יצירתית באשר לדרכים ליישום של השינוי הקונספטואלי העמוק שיידרש ממהלך כזה.

הבניית נרטיב משותף חייבת להתבצע בכמה מישורים מקבילים: בחינוך, בכלכלה, בתקשורת ,בפוליטיקה ועוד. כך לדוגמה, יש להחיל את לימודי החינוך לשלום והחינוך לפתרון קונפליקטים במערכת החינוך הממלכתית בקרב שני העמים. מהלך כזה יציע כלים לחיים משותפים בכבוד ובשוויון ויאפשר את קבלת הלגיטימציה של שני הנרטיבים.

בזירה של קבלת ההחלטות יהיה צורך לפתח מפנה חשיבתי משמעותי שכרוך במעבר מדפוס של חשיבה על הטוב של קבוצה לאומית, דתית או אתנית מסוימת לחשיבה ששמה למטרה את הטוב הכללי המשותף והאינטרסים המשותפים כעקרונות מכוננים. ובנוסף, על כל בעלי ההשפעה ומעצבי דעת הקהל בתקשורת, בהגות, בקהילה, בכלכלה ובכל תחום אחר תהיה מוטלת האחריות  להתייחס לכל אמירה ועשייה שלהם  בהסתמך על הטוב הכללי המשותף, אשר ביכולתו להכיל את שני הנרטיבים ולהתקדם אל עבר העתיד המשותף.

ייתכן וזה נשמע יומרני מדי, ואולי אף בדיוני, אך האם לעולם נתן לעבר ובאמצעות הנרטיב הקולקטיבי לשלוט בלעדית בהווה ובעתיד שלנו?

והנוכל יהודים ופלסטינים לחולל שינוי זה ולזכות במרחב משותף ובשלום המיוחל?

 

 המאמר פורסם גם באנגלית באתר common ground כפי שמופיע בקישור שלמטה:
http://www.commongroundnews.org/article.php?id=27831&lan=en&sid=0&sp=0&isNew=1

 אמל אבו זידאן
amalyaz@zahav.net.il

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16 תגובות

  1. אודה ואתוודה, הנרטיב הקולקטיבי כקליפת השום הוא בעיני כל עוד נהרגים אנשים וכל עוד לאנשים אין כל אפשרות לקיום בכבוד (משני צידי הקו הירוק).

    נראה לי, שכל עוד יש לישראל מה להפסיד
    וכל עוד לפלסטינים אין מה להפסיד
    אנחנו נידונים לדם ולאש ולתמרות עשן בכל המרחב שבין הירדן לים.
    ברגע שיהיה לישראל מה להרוויח
    ולפלסטינים מה להפסיד
    יש סיכוי.

    • שמעון קושניר

      ואני מפקפק ביכולת של הפוסט מודרניזם
      לפתור בעיות על בסיס פירוק אין סופי
      של הבעייה לגורמיה,כי כשמנסים לבנות מחדש הכל נשאר אותו הדבר: הקולקטיב שונה,הנאראטיב שונה.

      מפרקים שעון לגורמיו,רואים חלקים,קפיצים,מחוגים,גלגלי שיניים.

      מרכיבים מחדש,השעון הוא אותו שעון
      אלא אם שכחו או העלימו איזה חלק בדרך.

      • שמעון ריקלין

        לשמעון קושניר

        בהחלט ייתכן שאחרי שפירקנו את השעון גילינו כמה חלקים מקולקלים והחלפנו (או תיקנו אם אנחנו ממש טובים), אולי היו חלקים מיותרים שסילקנו, וכו'.
        נראה לי שבמקרה של הנושא הנידון במאמר עדיף לעשות מעשה (אולי פשוט שעון ישן נחריבה) במקום לדבר כל כך הרבה.

  2. אמל היקר,

    שוב ושוב אתה יוצא מהמקום המובן מאליו
    (שהוא כה מובן מאליו עד כי הוא שקוף עבורנו), ומזכיר דברים חשובים.

    אני אוהבת את הטענה שלך, על הצורך לרווח ולרופף את הנרטיב ההדוק, אני מסכימה שזוהי פוזיציה נכונה הרבה יותר לקבל ולהוביל שינוי.

    בעצם זה מאד מזכיר לי את השיר ששלחת לי פעם של עמיחי "מהמקום בו אנו צודקים".

    תודה שאתה שב ומזכיר זאת. אני מרגישה שכל פעם זו בשורה מחדש.

  3. יש כאן תחושה של סימטריה, שאינה קיימת במציאות.
    ישראל מנסה לשכתב את הנרטיב של עצמה, תוך מחיקת הנרטיב הפלסטיני.
    ישראל עושה כל שביכולתה ומשתמשת בכל אמצעי, על מנת למחוק ולהסתיר את ההיסטוריה הפלסטינית.

    לא העבר הוא זה ששולט בהווה שלנו כי אם אי נכונותם של יהודים לוותר על עליונותם והפריווילגיות הנלוות לכך.

    נוכל לחיות בשלום ובשגשוג חברתי-תרבותי-כלכלי, רק אם נרצה בכך באמת. מבלי להיכנע לפרובוקציות של קיצוניים מכאן ומכאן.

  4. בשבת שעברה ובראמאללה התאספנו 20 פלסטינים מסלואן ושיך גראח בלעין נעלין ודהישה בית לחם וחברון ודברנו על שואת היהודים טאיך ששה מליון יהודים נטבחו באכזריות ייחודית ע"י האירופאיים.

    הגענו למסקנה אחרי ניתוח מקורות ומחקרים ישראליים כי 98% מהזהות הישראלית מבוססת על הארוע המחריד בשואה.
    וסיכמנו כי יש צורך להפיץ מידע אודות השואה בערבית לפלסטינים, דבר שאני עושה כבר 5 שנים במחנות הפליטים בגדה ובכפרי העימות נגד הגדר ואך פתחנו תצוגה קבועה על השואה בנעלין.

    כל עוד ששני העמים מתעלמים מנושא השואה כמרכיב מרכזי בקביעת היחסים בין פלסטינים ליהודים לא ניתן להגיע להבנות ולפתרון הרי הם מתעלמים מ98% מהכוחות הפועלים בנפשת בתוגעהת בקוגניטיב במורשת בהסטוריה ומשם מכחישים 98% מהכוחות אשר מכתיבים את מגוון הפוטנציאל המאפשר הגעה לפתרונות שלום בין שני הצדדים.
    פשוט מאוד – אל תכחישו את השפעת השואה על חיי שני העמים.
    לא רק מי משכחיש את מאורעות השואה הוא מכחיש השואה כמו אלניגאד אלא מי שמכחיש את השפעתה על חיינו הוא\היא גם מכחישה את השואה.
    האתוס הציוני בהוויה הישראלית מהווה רק 2% מהנרטיב היהודי\ישראלי\דתי\תרבותי בארץ ולכן לא ניתן להתבסס עליו בשביל לאחד שני הנרטיבים בין שני העמים.
    אם ממשיכים לחיות "בהכחשת" השואה שהינו אנטרס ציוני אי אפשר לאחד נרטיב ציוני כושל לא קיים.
    אם משכילים להכיר בשואה כנרטיב של האוכלוסיה היהודית בארץ אז אנו מדברים על האמת (סטיאגראהאה של המהאטמה גנדי) ואז יש סיכוי להבין את הכוחות הפועלים בשטח.
    אם ממשיכים לזייף את הנרטיב היהודי אין איפה להגיע.

    תקרא את הקוראן (מקראה) ותראה כי מה שכתבתה במאמר נעשה על ידו כשהוא אימץ את הנרטיב בברית החדש ובתנ"ך

    על איזה נרטיב ללכך? צריך לזהות את המחלה ואז לת תרופה.
    הפסיכולוגים והפסיכיאטרים מטפלים בחוליהם ע"י דיבור על הבעיה ומקורותיה וכל עוד לא מדברים על השואה לא ניתן להגיע לשלום.

  5. אמל היקר, נהנתי לצלול לתוך מעמקי החשיבה שלך. מקווה שלא אטבע בתוך אוקיאנוס רחב של הנושאים שביקשת להבליט. כלי תקווה שאצליח להגיע לחוף מבטחים ושבראותיי יישאר מספיק חמצן להמשך קיום.
    פשוט מדהים.
    הלואי ושני העמים ישבו ויניחו לרובים הגודעים חייהם של מיטב הנוער מקרבם. אך לדאבוני זה לא נראה קרוב באופק. שני הצדדים מתבצרים בעמדותיהם וממשיכים משני צידי המתרס. כל אחד בטוח שהוא המנצח, ובקרוב. אך הוא שוכח להמשיך לספור את מניין הרוגיו הממלא את ספרי ההיסטוריה.
    הייתי מגדיר כי שסע זה בקונפליקט הינו שסע לאומי. הוא אכזרי מאוד. יש אחרים שיגדירו כי השסע הדתי אכזרי יותר כיוון שהוא מתקיים בקרב בני אותו עם. אך אל תטעו הוא לא גובה כה קורבנות כמו השסע הלאומי. חבל שאנשים ממשיכים למות כך. פשוט חבל

  6. נביל טנוס

    שלום
    לא קל לשחרר חלקים מהנרטיב, במיוחד כשעוד שני הצדדים שרויים במלחמה הגובה מדי יום ביומו חללים.
    הנרטיב משמש את הקולקטיב בסיס לדרישה ולעמידה על הזכויות שלו.
    כיצד אפשר לבנות נרטיב משותף?ומי הם הצדדים בו?אולי אפשר לבנות נרטיב משותף לאזרחי ישראל היהודים והפלסטינים(עם כל השונות הדתית שביניהם), אבל מה חלקם של הפלסטינים ברשות הפלסטינים שהם הצד העיקרי בקונפליקט?מה חלקם של הפלסטינים בפזורה?מה חלקם של היהודים בגולה?
    מצא חן בעיני הרעיון של חינוך לשלום לכולם ולאו דווקא לצדדים בקונפלקט אלא לכולם, אפילו במקומות שאין בהן קונפלקט.אני מציע לחנך להבנה בינלאומית שהחינוך לשלום הוא חלק ממנו.

    בברכה
    נביל טנוס

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאמל אבו זידאן