בננות - בלוגים / / שבוע הספר מתחיל
מספרים בחשיכה
  • אור גראור

    נולדתי ב-1982 בארה"ב ובגיל ארבע עליתי לישראל. רוב השנים, מה לעשות, גרתי בפתח-תקווה אבל בשנים האחרונות זכיתי לגור בתל-אביב. לאחרונה התחלתי דוקטוראט באסטרופיזיקה באוניברסיטת תל-אביב, בהנחייתו של פרופ' דן מעוז. במשך 2007-2008 גרתי בסין בעיר-הנמל שיאמן עם אשתי נגה שלמדה סינית באוניברסיטה המקומית. על חוויות היום-יום שלנו אפשר לקרוא במגזין המקוון של "מסע אחר". הסיפורים הקצרים שלי התפרסמו ברוב כתבי-העת בישראל, ובעיקר ב"קשת החדשה" בעריכת אהרן אמיר. ב-2006 הקמתי, יחד עם יעל טומשוב, את כתב-העת "אלמנך". 2007 הייתה שנה יוצאת מן הכלל. "צהרי יום ראשון על האי גרנד ז'ט" היה בין הזוכים בתחרות הסיפור הקצר של "הארץ"; יחד עם עליזה ציגלר ערכתי את האנתולוגיה "סיפורי הקשת החדשה"; ובתחילת יוני התחתנתי עם נגה גנני. בינואר 2009 יצא אור בהוצאת טובי ספרי הראשון "צייר המלחמות". התמונה בעמוד הראשי של הבלוג צולמה על-ידי מוטי קיקיון. פרסומים צייר המלחמות צייר המלחמות (הוצאת טובי 2009, ירושלים) שני צעירים מתחרים ביניהם בתחרות האחרונה של חייהם; ילד מוכיח לאביו שגם הוא יכול להיות גיבור; תלמידות בית-ספר עומדות במשמרות זה"ב בכפר פלסטיני; אמא לשניים מתאמצת לזכור את שמה; אישה מחפשת את חברתה שאבדה בציוריו של אדוארד הופר וצייר המלחמות טובל מכחול בצבע ומצייר בכאב את השלווה המופרת. 21 סיפורים בהם הדמויות חיות על הגבול: בין מציאות לדמיון, בין אמנות ליום-יום, בין שגרה לטרור. מטשטשים וחוצים גבולות, הסיפורים מושכים את הקורא לחוות א תעולמו המוכר מזוויות חדשות. צייר המלחמות באינטרנט צייר המלחמות בפייסבוק   אלמנך   אנתולוגיות סיפורי הקשת החדשה: ארבע השנים הראשונות, בעריכת עליזה ציגלר ואור גראור (כרמל 2007, ירושלים). האנתולוגיה מציגה את מיטב הסיפורים מ-16 הגיליונות הראשונים של “קשת החדשה”. בין המשתתפים ניתן למצוא את: נסים אלוני, ענת עינהר, ישעיהו קורן, יהושע קנז, אהרן אפלפלד, יחזקאל רחמים, ש. שפרה, יואב רוזן, בלה שייר, גונן נשר, עדנה שמש, בועז יזרעאלי, ליאורה ורדי ועוד. El Pueblo del Libro, בעריכת ירון אביטוב (Libresa 2007, Ecuador). הסיפור “צייר המלחמות” מופיע תחת השם “Pintor de la Guerra”. משתתפים נוספים באנתולוגיה: אהרן מגד, יחזקאל רחמים, יצחק אורפז, לאה איני, יורם מלצר, עמוס עוז, שולמית גלבוע, מואיז בן הראש, תנחום אבגר, א.ב. יהושע, יגאל סרנה, אורציון ישי, יעל ישראל וירון אביטוב. האסופה הגיעה לראש טבלת רבי המכר ואף שולבה בתכנית הלימוד של כמה תיכונים בעיר קיטו ומחוצה לה. אחד אלוהינו, בעריכת ירון אביטוב ורן יגיל (כרמל 2008, ירושלים). הסיפור "קדיש חיים" מופיע בשער "יש אלוהים". האנתולוגיה כוללת יצירות של 66 מחברים, החל ביוצרים קאנוניים כגון ח"נ ביאליק ולאה גולדברג, וכלה ביוצרים הצעירים ביותר. על המשתתפים באנתולוגיה נמנים, בין השאר: יוסל בירשטיין, זלדה, אדם ברוך, יהודה עמיחי, אהרן מגד ודוד אבידן. על המשתתפים הצעירים יותר נמנים: שהרה בלאו, רוני סומק, יעל ישראל, משה אופיר, אריק גלסנר, נאוה סמל ועוד.  

שבוע הספר מתחיל

לקראת שבוע הספר פנו אליי מעיתון “ישראל היום וביקשו שאכתוב 170 מילים על מדוע אני קורא וכותב. לחצו על הכתבה מימין כדי לראות אותה מוגדלת. אתמול ראיתי את ההכנות האחרונות ליריד שבוע הספר בכיכר רבין, ונזכרתי כמה נהינתי ללכת לשבוע הספר כשהייתי ילד. כמה חודשים לפני היריד כבר הייתי מתחיל לעשות לעצמי רשימות של אילו ספרים אני רוצה. באחד הירידים ההורים שלי קנו לי את “שלושת המוסקטרים”, וביריד אחר – את סדרת ספרי האסטרונומיה לנוער בעריכת אייזיק אסימוב. כמי שהיום כותב פרוזה ולומד אסטרופיזיקה, קל לראות איך שתי הרכישות האלה השפיעו עליי. מיריד אחר אני זוכר את ההפתעה ואת השמחה כשעברנו ליד הדוכן של הוצאת “שלגי” וראינו את יגאל מוסינזון חותם על ספרים. זאת הייתה הפעם הראשונה, והאמת שהיחידה עד היום, שניגשתי לסופר שיחתום לי על ספר (חסמב”ה במלחמת המפרץ). מאז לא הרגשתי שום צורך בכך, אבל חסמב”ה הייתה משהו מיוחד.

לפני שנתיים, כשהאנתולוגיה של סיפורי “קשת החדשה” שערכתי יחד עם עליזה ציגלר יצאה לאור, הלכתי לגני יהושע לראות איך היריד מתנהל ולראות האם אני יכול לעזור לקדם את הספר. עמדתי כמה שעות בדוכן של “כרמל” ועזרתי למוכרים למכור ספרים. לא דחפתי את האנתולוגיה באגרסיביות. פניתי לאנשים שנעצרו ליד הדוכן ושאלתי אותם מה הם אוהבים לקרוא, מה הם קראו בחודשים האחרונים. לפי התשובות שלהם המלצתי להם על ספרים שונים, וכמובן שהמלצתי גם על האנתולוגיה. לא הצלחתי למכור ולו עותק אחד של “סיפורי הקשת החדשה”, אבל כן הצלחתי למכור ספרים אחרים, שידעתי שהם טובים לא פחות (”12 הכיסאות”, למשל).

מעניין אילו חוויות יש לאנשים אחרים משבוע הספר. בשנים האחרונות יש התמרמרות הולכת וגוברת מהמסחור ומהמבצעים המטורפים. גם אני שותף לביקורות. אבל האם זה משפיע על הילדים שבאים ליריד? בתור ילד, לא ממש חשבתי על המבצעים השונים. אני זוכר רק שרציתי את שלושת הספרים של “שלושת המוסקטרים”. אולי מכרו אותם בשלושים אחוזי הנחה, אולי מכרו אותם במבצע של 3+1; אין לי מושג. אני חושב שאני עדיין רואה את היריד דרך עיניים של ילד. אני עדיין מקווה להיתקל בספר שמעולם לא שמעתי עליו, שיסחוף אותי וידרבן אותי לקרוא את כל מה שאותו סופר כתב. זה מה שקרה לפני חמש שנים, בגני יהושע, כשחיפשתי אסופות של סיפורים קצרים וקניתי את “ביום שבו ירו בראש הממשלה” של עוזי וייל.

אני נורא מקווה שיש עוד אנשים שרואים את שבוע הספר כמו שאני רואה אותו. אני מפחד שהוא הופך ל”בילוי של משפחות”, ליציאה שבה הילדים משחקים על טרמפולינות ואוכלים גלידה, בזמן שההורים קונים חמישה רבי-מכר שהם לא יקראו, ואחר-כך הולכים לאכול ב”ג’יראף”. זה מטריד אותי. אבל אולי זה תמיד היה ככה, ופשוט לא שמתי לב. ואולי פשוט צריך לא להתייחס לאותם אנשים, ולחפש את הילדים שבעקבות היריד יקראו לראשונה את “שלושת המוסקטרים”. אולי בשנה הבאה אני אלך לעבוד בדוכנים של ספרי הילדים והנוער.

גם אני אהיה השנה בשבוע הספר, בצד השני של הדוכנים. תוכלו למצוא אותי בירידים ובחנויות הבאות. בירידים אני אחתום על “צייר המלחמות”, ובחנויות אני גם אקריא מתוכו ואדבר עליו. בכל מקרה, אני אשמח לפגוש ולדבר אתכם על הספר, או על ספרים אחרים. נתראה בקרוב.

יום ה’ 11.06 – יריד שבוע הספר בתל-אביב, כיכר רבין: חפשו אותי בדוכן של הוצאת “טובי” או הוצאת “קורן”

יום ב’ 15.6 בשעה 18:30 – ערב הקראה בחנות “צומת ספרים” בקניון עזריאלי שבעיר מודיעין

יום ה’ 18.6 – יריד שבוע הספר בירושלים

יום א’ 21.6 בשעה 19:00 – ערב הקראה בחנות “צומת ספרים” בקניון גן-העיר שבתל-אביב

 

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאור גראור