בננות - בלוגים / / רגעים של הנאה
מספרים בחשיכה
  • אור גראור

    נולדתי ב-1982 בארה"ב ובגיל ארבע עליתי לישראל. רוב השנים, מה לעשות, גרתי בפתח-תקווה אבל בשנים האחרונות זכיתי לגור בתל-אביב. לאחרונה התחלתי דוקטוראט באסטרופיזיקה באוניברסיטת תל-אביב, בהנחייתו של פרופ' דן מעוז. במשך 2007-2008 גרתי בסין בעיר-הנמל שיאמן עם אשתי נגה שלמדה סינית באוניברסיטה המקומית. על חוויות היום-יום שלנו אפשר לקרוא במגזין המקוון של "מסע אחר". הסיפורים הקצרים שלי התפרסמו ברוב כתבי-העת בישראל, ובעיקר ב"קשת החדשה" בעריכת אהרן אמיר. ב-2006 הקמתי, יחד עם יעל טומשוב, את כתב-העת "אלמנך". 2007 הייתה שנה יוצאת מן הכלל. "צהרי יום ראשון על האי גרנד ז'ט" היה בין הזוכים בתחרות הסיפור הקצר של "הארץ"; יחד עם עליזה ציגלר ערכתי את האנתולוגיה "סיפורי הקשת החדשה"; ובתחילת יוני התחתנתי עם נגה גנני. בינואר 2009 יצא אור בהוצאת טובי ספרי הראשון "צייר המלחמות". התמונה בעמוד הראשי של הבלוג צולמה על-ידי מוטי קיקיון. פרסומים צייר המלחמות צייר המלחמות (הוצאת טובי 2009, ירושלים) שני צעירים מתחרים ביניהם בתחרות האחרונה של חייהם; ילד מוכיח לאביו שגם הוא יכול להיות גיבור; תלמידות בית-ספר עומדות במשמרות זה"ב בכפר פלסטיני; אמא לשניים מתאמצת לזכור את שמה; אישה מחפשת את חברתה שאבדה בציוריו של אדוארד הופר וצייר המלחמות טובל מכחול בצבע ומצייר בכאב את השלווה המופרת. 21 סיפורים בהם הדמויות חיות על הגבול: בין מציאות לדמיון, בין אמנות ליום-יום, בין שגרה לטרור. מטשטשים וחוצים גבולות, הסיפורים מושכים את הקורא לחוות א תעולמו המוכר מזוויות חדשות. צייר המלחמות באינטרנט צייר המלחמות בפייסבוק   אלמנך   אנתולוגיות סיפורי הקשת החדשה: ארבע השנים הראשונות, בעריכת עליזה ציגלר ואור גראור (כרמל 2007, ירושלים). האנתולוגיה מציגה את מיטב הסיפורים מ-16 הגיליונות הראשונים של “קשת החדשה”. בין המשתתפים ניתן למצוא את: נסים אלוני, ענת עינהר, ישעיהו קורן, יהושע קנז, אהרן אפלפלד, יחזקאל רחמים, ש. שפרה, יואב רוזן, בלה שייר, גונן נשר, עדנה שמש, בועז יזרעאלי, ליאורה ורדי ועוד. El Pueblo del Libro, בעריכת ירון אביטוב (Libresa 2007, Ecuador). הסיפור “צייר המלחמות” מופיע תחת השם “Pintor de la Guerra”. משתתפים נוספים באנתולוגיה: אהרן מגד, יחזקאל רחמים, יצחק אורפז, לאה איני, יורם מלצר, עמוס עוז, שולמית גלבוע, מואיז בן הראש, תנחום אבגר, א.ב. יהושע, יגאל סרנה, אורציון ישי, יעל ישראל וירון אביטוב. האסופה הגיעה לראש טבלת רבי המכר ואף שולבה בתכנית הלימוד של כמה תיכונים בעיר קיטו ומחוצה לה. אחד אלוהינו, בעריכת ירון אביטוב ורן יגיל (כרמל 2008, ירושלים). הסיפור "קדיש חיים" מופיע בשער "יש אלוהים". האנתולוגיה כוללת יצירות של 66 מחברים, החל ביוצרים קאנוניים כגון ח"נ ביאליק ולאה גולדברג, וכלה ביוצרים הצעירים ביותר. על המשתתפים באנתולוגיה נמנים, בין השאר: יוסל בירשטיין, זלדה, אדם ברוך, יהודה עמיחי, אהרן מגד ודוד אבידן. על המשתתפים הצעירים יותר נמנים: שהרה בלאו, רוני סומק, יעל ישראל, משה אופיר, אריק גלסנר, נאוה סמל ועוד.  

רגעים של הנאה

 

קודם כל, חג שמח! מי ייתן וארוחות החג יעברו עליכם בשלום.

ב-13.03.09 פרסם ירון אביטוב את הביקורת הבאה על “צייר המלחמות” במוסף הירושלמי “כל הזמן” של עיתון מעריב:

מה המצב / ירון אביטוב

 שני סופרים צובעים את המצב בצבעים מרתקים

יפה ירקוני, זמרת הפולקלור הישראלית הידועה, מכונה “זמרת המלחמות”. הסופר הצעיר אור גראור (27), המושפע בכתיבתו מהסופרים הארגנטינאים חורחה לואיס בורחס וחוליו קורטסאר, משתמש יפה באסוציאציה הזו, ובונה לה וריאציה מרתקת.

גיבור סיפורו הוא “צייר המלחמות”, המשתתף במשך 50 שנה במלחמות ישראל ומעטר את כולן בציוריו.

עם שובו משירות צבאי נוסף מקדיש הצייר את זמנו למה שעשוי להפוך לציור חייו. בתחילה ציורו נראה אידילי כמו ציורים לילדים, אבל בהדרגה חודרת המציאות לתוך הציור. הציור משתנה לנגד עינינו, כאילו לא מדובר בציור אחד אלא ברצף של תמונות מתנועעות שהופכות לסרט מלחמה.

כאשר החייל שבציור נורה חודרת לכאורה המציאות לתוך הציור. מפקד הכוח הצבאי המתועד בציור מבקש מהצייר להזעיק עזרה. סצנה זו מזכירה סרטי קולנוע שבהם הגיבורים יוצאים מהמסך והופכים לבשר ודם, והזיה ומציאות מתערבבים. לרגע אחד נדמה שזה רק ציור, לרגע אחר נדמה שזו מלחמה אמיתית.

“צייר המלחמות” כתוב כאגדה יותר מאשר כהתרחשות של מלחמה אמיתית, ועוסק בתפקיד האמנות בעת מלחמה וביצירת מציאות.

גראור נמצא במיטבו כאשר הוא כותב על צבא ומלחמות. בסיפורו האירוני “הצבא המוסרי ביותר בעולם” הגיבור הפעם הוא צלם ובמקום להרוס, הצבא המוסרי בונה.

ב”עינוי מזרח תיכוני” צלף אורב למחבל המסתתר בבניין, ובין השניים מתפתחת מערכת יחסים של חתול ועכבר.

וב”הידן ורייבלז” טייס לשעבר פוגש תיירת אנגליה, השואלת אותו אם הוא הפציץ רק טרוריסטים או גם אזרחים. הוויכוח הפוליטי מסתיים, איך לא, בסקס.

עוד סיפור אלגורי מעניין, הלוקח קלישאה ומעניק לה משמעות סימבולית, הוא “באותו יום”, העוסק במדינה המוצפת בנהרות של דם.

פרי ביכורים נוסף, אף הוא קובץ סיפורים, מגיש אסף צפור, ששמו מוכר יותר בזכות היותו התסריטאי של “החמישייה הקאמרית” ו”הבורגנים”.

בעוד שגראור כותב על המיליטריזם בחברה הישראלית, צפור, המתגלה כסופר כישרוני למדיי, כותב על חיי היום-יום של ה”מצב” הישראלי.

בטובים שבסיפורי הקובץ צפור הוא מתעד אותנטי ומדויק של השפה הישראלית וההוויה הישראלית, היודע להקשיב למוזיקה של השפה ולניואנסים של השיח הישראלי.

למשל, בסיפור “מוני ומוני” על מפגש בין גבר המסמל את המאצ’ו הישראלי ובין חברו השמנמן; או בסיפור “האופה האיטלקי” על הגיבורה המשתייכת למפלגת “האנשים הנורמלים”.

לצד סיפורים אלה, שובצו גם כמה טקסטים הנקראים כמעין המשך לתסריטים החינניים של “החמישייה הקאמרית”, אולם, כידוע, מה שטוב לתסריט טלוויזיוני לא בהכרח מספיק לספרות.

בשורה התחתונה, גם צפור וגם גראור מעניקים רגעים של הנאה ספרותית.

אור גראור, “צייר המלחמות” (טובי); אסף צפור, “המחוננים” (זמורה ביתן)

לא בדיוק הצבא המוסרי ביותר בעולם

גבי מקריא את “הצבא המוסרי ביותר בעולם” בתכנית של חיים יבין ברדיו-ללא-הפסקה, וקושר אותו (יותר מדי בקלות) לאקטואליה.

אביב חדש – ספרים חדשים

עוד לא קראתם את “צייר המלחמות”? מעכשיו תוכלו לרכוש אותו ב-10% הנחה בחנויות המשתתפות במבצע:

 

4 תגובות

  1. נהניתי לקרוא את הביקורת ויותר מזה בספר.

    להתראות
    ענת

  2. עדנה גור אריה

    קראתי את הבקורות, מחכה לקרוא את הספר.

  3. ביקורת יפה של ירון, אבל הספר רבותיי. חובה בעיניי לקרוא אותו. י"ח סיפורים מתוך כל הרצף הם טובים מאוד. אור גראור – עליו נשליך יהבנו בתחום הסיפורת. גם על יחזקאל רחמים. מומלץ. רני.

  4. צריך להגיע ל"אילו היינו אריות" בעתוי דומה לשלי, סמוך ליום הזכרון ויום העצמאות, כדי להעריך את האומץ שבכתיבת סיפור זה. הנושא קשה ושנוי במחלוקת, ודווקא בגלל זה הייתי מציעה לכלול אותו בתכנית הלימודים של בתי-הספר, יחד עם "באותו יום", "צייר המלחמות", "הידן וריאבלז" ו"הצבא המוסרי ביותר בעולם". המסר הפוליטי לפעמים מובלע ונרמז, לפעמים נשכני וחד, לעתים חד-צדדי כרגיל במסרים פוליטיים – אך תמיד מובא בצורה שעושה לקורא סוג של טיפול בהלם ושולחת אותו לחשוב. והכתיבה יפהפיה. בהצלחה!

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאור גראור