בננות - בלוגים / / בזכות עבודה קשה
מספרים בחשיכה
  • אור גראור

    נולדתי ב-1982 בארה"ב ובגיל ארבע עליתי לישראל. רוב השנים, מה לעשות, גרתי בפתח-תקווה אבל בשנים האחרונות זכיתי לגור בתל-אביב. לאחרונה התחלתי דוקטוראט באסטרופיזיקה באוניברסיטת תל-אביב, בהנחייתו של פרופ' דן מעוז. במשך 2007-2008 גרתי בסין בעיר-הנמל שיאמן עם אשתי נגה שלמדה סינית באוניברסיטה המקומית. על חוויות היום-יום שלנו אפשר לקרוא במגזין המקוון של "מסע אחר". הסיפורים הקצרים שלי התפרסמו ברוב כתבי-העת בישראל, ובעיקר ב"קשת החדשה" בעריכת אהרן אמיר. ב-2006 הקמתי, יחד עם יעל טומשוב, את כתב-העת "אלמנך". 2007 הייתה שנה יוצאת מן הכלל. "צהרי יום ראשון על האי גרנד ז'ט" היה בין הזוכים בתחרות הסיפור הקצר של "הארץ"; יחד עם עליזה ציגלר ערכתי את האנתולוגיה "סיפורי הקשת החדשה"; ובתחילת יוני התחתנתי עם נגה גנני. בינואר 2009 יצא אור בהוצאת טובי ספרי הראשון "צייר המלחמות". התמונה בעמוד הראשי של הבלוג צולמה על-ידי מוטי קיקיון. פרסומים צייר המלחמות צייר המלחמות (הוצאת טובי 2009, ירושלים) שני צעירים מתחרים ביניהם בתחרות האחרונה של חייהם; ילד מוכיח לאביו שגם הוא יכול להיות גיבור; תלמידות בית-ספר עומדות במשמרות זה"ב בכפר פלסטיני; אמא לשניים מתאמצת לזכור את שמה; אישה מחפשת את חברתה שאבדה בציוריו של אדוארד הופר וצייר המלחמות טובל מכחול בצבע ומצייר בכאב את השלווה המופרת. 21 סיפורים בהם הדמויות חיות על הגבול: בין מציאות לדמיון, בין אמנות ליום-יום, בין שגרה לטרור. מטשטשים וחוצים גבולות, הסיפורים מושכים את הקורא לחוות א תעולמו המוכר מזוויות חדשות. צייר המלחמות באינטרנט צייר המלחמות בפייסבוק   אלמנך   אנתולוגיות סיפורי הקשת החדשה: ארבע השנים הראשונות, בעריכת עליזה ציגלר ואור גראור (כרמל 2007, ירושלים). האנתולוגיה מציגה את מיטב הסיפורים מ-16 הגיליונות הראשונים של “קשת החדשה”. בין המשתתפים ניתן למצוא את: נסים אלוני, ענת עינהר, ישעיהו קורן, יהושע קנז, אהרן אפלפלד, יחזקאל רחמים, ש. שפרה, יואב רוזן, בלה שייר, גונן נשר, עדנה שמש, בועז יזרעאלי, ליאורה ורדי ועוד. El Pueblo del Libro, בעריכת ירון אביטוב (Libresa 2007, Ecuador). הסיפור “צייר המלחמות” מופיע תחת השם “Pintor de la Guerra”. משתתפים נוספים באנתולוגיה: אהרן מגד, יחזקאל רחמים, יצחק אורפז, לאה איני, יורם מלצר, עמוס עוז, שולמית גלבוע, מואיז בן הראש, תנחום אבגר, א.ב. יהושע, יגאל סרנה, אורציון ישי, יעל ישראל וירון אביטוב. האסופה הגיעה לראש טבלת רבי המכר ואף שולבה בתכנית הלימוד של כמה תיכונים בעיר קיטו ומחוצה לה. אחד אלוהינו, בעריכת ירון אביטוב ורן יגיל (כרמל 2008, ירושלים). הסיפור "קדיש חיים" מופיע בשער "יש אלוהים". האנתולוגיה כוללת יצירות של 66 מחברים, החל ביוצרים קאנוניים כגון ח"נ ביאליק ולאה גולדברג, וכלה ביוצרים הצעירים ביותר. על המשתתפים באנתולוגיה נמנים, בין השאר: יוסל בירשטיין, זלדה, אדם ברוך, יהודה עמיחי, אהרן מגד ודוד אבידן. על המשתתפים הצעירים יותר נמנים: שהרה בלאו, רוני סומק, יעל ישראל, משה אופיר, אריק גלסנר, נאוה סמל ועוד.  

בזכות עבודה קשה

היום בבוקר קיבלתי אימייל ממקור לא ידוע (מאד לא מנומס לא להזדהות באימיילים) שדרש שאחתום על עצומה לפיטוריו של יאיר לפיד הן מ"ידיעות אחרונות" והן מערוץ 2. הכל בגלל הטור האחרון שהוא כתב: בזכות השתיקה (מכתב לאמן צעיר). על עצומות אני בדרך-כלל לא חותם, כי אני לא רואה בהן שום טעם, אבל אם כבר שלחו לי טור לקרוא, לא אקרא? קראתי.

והסכמתי כמעט עם כל מלה. לפיד יוצא בטור הזה נגד הראיונות הסנסציוניים מהסוג של "כיוון שנאנסתי בילדותי על-ידי ההורים שלי ואחי הקטן, סימן שיש לי כשרון ספרותי/אמנותי ואתם חייבים לקנות את הספר/תקליט/תמונה שלי." הוא טוען עוד, ברוב חוצפתו, שכדי להצליח צריך קודם כל כישרון ורק אחר-כך קשרים. זאת הסיבה, אגב, שמחבר העצומה דורש את פיטוריו: כיצד מעיז יאיר לפיד לומר שלא צריך קשרים כדי להצליח? כיצד הוא מעיז להביא את רוני סומק, קובי אוז ויהודה פוליקר כדוגמאות לאנשים שהצליחו למרות שלא היו להם קשרים? איך הוא היה מגיע לאנשהו, או מוכר פסיק, שלא נדבר על ספר שלם, אם הוא לא היה הבן של זאת ושל ההוא?

אני נתקלתי באותו סוג של תרעומת, למרות שאני עדיין פישר כלומניק, כשאחד הסיפורים שלי היה בין הזוכים בתחרות הסיפור הקצר של "הארץ". בין תגובות הנאצה היו גם תגובות מהסוג שמופיע למעלה: "בטח שהוא זכה, הוא מכיר שם את כולם, הוא עורך ככה והוא מתרגם שמה, הכל פרוטקציות."

מה שאנשים לא יודעים, מה שאנשים אף פעם לא טורחים לבדוק, זה שכשרוב הסופרים/אמנים מתחילים לפרסם, אין להם קשרים, הם לא מכירים אף אחד. אני התחלתי בכך ששלחתי כמה סיפורים שלי לכמה כתבי-עת. הצגתי את עצמי ככותב צעיר וסטודנט לפיזיקה. וזהו, לא היה לי מה להוסיף. ההורים שלי לא בתחום, הסבים שלי קוראים פולנית ורומנית, ואחי הצעיר לומד פסיכולוגיה. לא היו לי קשרים.

הסיפורים שלי התחילו להתפרסם, אם כך, בגלל שהם מצאו חן בעיני כמה עורכים. משם התחלתי להכיר אנשים. הכרתי את העורכים, הכרתי כותבים אחרים שתרמו לאותם כתבי-עת. התחלתי להגיע לאירועים ספרותיים ושם הרחבתי את מעגל הקשרים שלי. לאט לאט הכרתי יותר אנשים ויותר אנשים הכירו אותי. חלקם קראו סיפורים שלי לפני כן, אחרים קראו סיפורים שלי אחר-כך. כל הזמן הזה המשכתי לכתוב ולקרוא, המשכתי לעבוד.

אני לא יודע מה גורם לאנשים לחשוב שאפשר להגיע לאנשהו בלי לעבוד, בלי להשקיע. אני שואל את עצמי ממה נובעת מנטליות ה"מגיע לי" הזאת, מאיפה היא צמחה? למה כל ילד, נערה וברמן חושבים שבגלל שיש להם מקלדת הם אוטומטית סופרים וצריך לפרסם כל דבר שהם מקריצים?

בדצמבר צפוי להתפרסם הספר הראשון שלי, "צייר המלחמות". שלא כמו גרוסמן ולפיד, אני לא מוּכַּר, ולכן כנראה שלא אוכל להרשות לעצמי להכריז "אני לא צריך להתראיין – הספר שלי יזרח באורו הפנימי". עם כמות הספרים העצומה שיוצאת היום ומוחזרת מחנויות הספרים עוד לפני שהגיעה למדפים, סופר צעיר ולא מוכר לא יכול להרשות לעצמו לנוח. אני מקווה להתראיין ולהופיע באירועים ולהגיע לכל מקום שאוכל כדי לקדם את הספר. אבל אני מסכים עם לפיד – לאף קורא לא צריך להיות אכפת מה אני עושה בבית ולמה ההורים שלי לא נתנו לי לגדל חתול כשהייתי קטן. למזלי, אפילו אין לי סיפורים סנסציוניים לספר. לא אנסו אותי, לא התעללו בי, לא אכלו לי, לא שתו לי. אם כבר ראיונות, אני אשתדל לדבר על הספר. ככה, אולי, הספר יוכל לדבר בעד עצמו.

7 תגובות

  1. שם הספר לא מוצלח

    • גם אני קיבלתי את המייל הזה הבוקר ולא מתייחסת לאנונימיים ששולחים. מצד שני לא צריך להגזים שאמן מתוסכל ידרוש "לפטר את יאיר לפיד". זה הלך לאשפה.

  2. לצערי בלי קשר לכישרון או לא כישרון, היום יש חשיבות רבה ליחסי ציבור. אמן פלסי יכול גם לקנות לעצמו תערוכות במקומות מרכזיים בכמה אלפי שקלים. זה לא עושה אותו אמן טוב יותר או מפורסם יותר. אבל בהחלט משרד יחסי ציבור שמשווק אותך גם אם אתה אמן בינוני יכול להוביל אותך להרבה מקומות שלא יכולת לבד. אני אישית לא משתמשת בזה. לאמנים פלסטיים יש בעיות אחרות כמו לחכות שגלריה תגלה אותך (יש עדיפות לבוגרי בתי ספר טריים) . היא נותנת חשיפה ואולי מכירות אבל מצד שני לוקחת 50 אחוז. ככה העולם עובד עכשיו. מה גורם לספר מסויים להיות בכמה עשרות עותקים בחלון ראוה של סטימצקי? האם זה אומר שהוא טוב יותר? האם לא הרעש הוא שהביא אותו לשם? (וכנ"ל אמנים פלססטיים שיש להם איזה גימיק)

    • מיכל ברגמן

      יש הרבה במה שאילנה אומרת.
      יחסי ציבור הם משהו שאי אפשר בלעדיו ולפעמים באמת מביך לראות עד לאילו סיפורים אינטימיים אנשים יכולים להגיע כדי למכור ולהתפרסם.
      מצד שני-
      אדון יפה-הבלורית-אין-לי- שום-דבר -חשוב-להגיד-לפיד, הוא האחרון שיכול לבוא בטענות.
      הכשרונות שלו כל כך בינוניים וכל כך ידוע מהיכן שאב לפיד את יכולתו להתפרסם, שהוא יכול היה לחסוך מאתנו את הגיגיו בנושא.

      • אם לא היה ברור – אני נגד השיטה אבל הודיתי שככה זה עובד. ובהצלחה לאור!

      • זכותו לכתוב. הוא כותב בגובה העיניים ולא צריך לעשות מזה עניין גדול מעבר לזה שאולי דוקא כן נגע בנקודה מעניינת וראויה לדיון… וזה כבר משהו.

  3. אור, כן ריאיון, או לא ריאיון, כן חשיפה או לא חשיפה, ממה שקראתי ופרסמתי ב"עמדה", אתה פשוט מוכשר וצריך להמשיך לכתוב סיפורים ולפרסם אותם על אפה ועל חמתה של המציאות העגומה. שם הספר טוב מאוד ובהצלחה. אגב, "אחד אלוהינו", אנתולוגיה בעריכת ירון אביטוב ובעריכתי הופיעה ובתוכה הסיפור הטוב שלך "קדיש חיים". צלצל להוצאת "כרמל" ובקש שישלחו לך עותק. חג שמח, רן יגיל.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאור גראור