בננות - בלוגים / / סוף שבוע במקדש השכונתי
מספרים בחשיכה
  • אור גראור

    נולדתי ב-1982 בארה"ב ובגיל ארבע עליתי לישראל. רוב השנים, מה לעשות, גרתי בפתח-תקווה אבל בשנים האחרונות זכיתי לגור בתל-אביב. לאחרונה התחלתי דוקטוראט באסטרופיזיקה באוניברסיטת תל-אביב, בהנחייתו של פרופ' דן מעוז. במשך 2007-2008 גרתי בסין בעיר-הנמל שיאמן עם אשתי נגה שלמדה סינית באוניברסיטה המקומית. על חוויות היום-יום שלנו אפשר לקרוא במגזין המקוון של "מסע אחר". הסיפורים הקצרים שלי התפרסמו ברוב כתבי-העת בישראל, ובעיקר ב"קשת החדשה" בעריכת אהרן אמיר. ב-2006 הקמתי, יחד עם יעל טומשוב, את כתב-העת "אלמנך". 2007 הייתה שנה יוצאת מן הכלל. "צהרי יום ראשון על האי גרנד ז'ט" היה בין הזוכים בתחרות הסיפור הקצר של "הארץ"; יחד עם עליזה ציגלר ערכתי את האנתולוגיה "סיפורי הקשת החדשה"; ובתחילת יוני התחתנתי עם נגה גנני. בינואר 2009 יצא אור בהוצאת טובי ספרי הראשון "צייר המלחמות". התמונה בעמוד הראשי של הבלוג צולמה על-ידי מוטי קיקיון. פרסומים צייר המלחמות צייר המלחמות (הוצאת טובי 2009, ירושלים) שני צעירים מתחרים ביניהם בתחרות האחרונה של חייהם; ילד מוכיח לאביו שגם הוא יכול להיות גיבור; תלמידות בית-ספר עומדות במשמרות זה"ב בכפר פלסטיני; אמא לשניים מתאמצת לזכור את שמה; אישה מחפשת את חברתה שאבדה בציוריו של אדוארד הופר וצייר המלחמות טובל מכחול בצבע ומצייר בכאב את השלווה המופרת. 21 סיפורים בהם הדמויות חיות על הגבול: בין מציאות לדמיון, בין אמנות ליום-יום, בין שגרה לטרור. מטשטשים וחוצים גבולות, הסיפורים מושכים את הקורא לחוות א תעולמו המוכר מזוויות חדשות. צייר המלחמות באינטרנט צייר המלחמות בפייסבוק   אלמנך   אנתולוגיות סיפורי הקשת החדשה: ארבע השנים הראשונות, בעריכת עליזה ציגלר ואור גראור (כרמל 2007, ירושלים). האנתולוגיה מציגה את מיטב הסיפורים מ-16 הגיליונות הראשונים של “קשת החדשה”. בין המשתתפים ניתן למצוא את: נסים אלוני, ענת עינהר, ישעיהו קורן, יהושע קנז, אהרן אפלפלד, יחזקאל רחמים, ש. שפרה, יואב רוזן, בלה שייר, גונן נשר, עדנה שמש, בועז יזרעאלי, ליאורה ורדי ועוד. El Pueblo del Libro, בעריכת ירון אביטוב (Libresa 2007, Ecuador). הסיפור “צייר המלחמות” מופיע תחת השם “Pintor de la Guerra”. משתתפים נוספים באנתולוגיה: אהרן מגד, יחזקאל רחמים, יצחק אורפז, לאה איני, יורם מלצר, עמוס עוז, שולמית גלבוע, מואיז בן הראש, תנחום אבגר, א.ב. יהושע, יגאל סרנה, אורציון ישי, יעל ישראל וירון אביטוב. האסופה הגיעה לראש טבלת רבי המכר ואף שולבה בתכנית הלימוד של כמה תיכונים בעיר קיטו ומחוצה לה. אחד אלוהינו, בעריכת ירון אביטוב ורן יגיל (כרמל 2008, ירושלים). הסיפור "קדיש חיים" מופיע בשער "יש אלוהים". האנתולוגיה כוללת יצירות של 66 מחברים, החל ביוצרים קאנוניים כגון ח"נ ביאליק ולאה גולדברג, וכלה ביוצרים הצעירים ביותר. על המשתתפים באנתולוגיה נמנים, בין השאר: יוסל בירשטיין, זלדה, אדם ברוך, יהודה עמיחי, אהרן מגד ודוד אבידן. על המשתתפים הצעירים יותר נמנים: שהרה בלאו, רוני סומק, יעל ישראל, משה אופיר, אריק גלסנר, נאוה סמל ועוד.  

סוף שבוע במקדש השכונתי

 

לפני כמה ימים התפרסמה ב-CNN כתבה שלגלגה באופן גלוי ומחליא על הדת ההינדואית. אני בדרך-כלל מצפה לרמה קצת יותר גבוהה מ-CNN, אבל קשה להאשים אותם כשהם בסך הכל חלק מתופעה הרבה יותר נרחבת. כל מי שגדל במערב במאות השנים האחרונות לומד בגיל צעיר שני דברים:

1. הדת אליה הוא משתייך – יהדות, נצרות או אסלאם – היא הדת הנכונה והצודקת ביותר.

2. למרות ששתי הדתות המונותאיסטיות האחרות שגויות, הן עדיין הרבה יותר טובות – מוסרית, הגיונית וערכית – מהדתות הפוליתאיסטיות למיניהן.

כולם יודעים שיש רק אל אחד. מה זה חשוב אם קוראים לו יהוה, ישו או אללה, העיקר שכולנו מסכימים שיש אל אחד. זה הרבה יותר הגיוני מפנתיאון של מאות או אלפי אלים כמו בהינדואיזם, בודהיזם, דאואיזם או דתות אחרות ברחבי אסיה. זה ברברי לחשוב שיש יותר מאל אחד. אולי, יום אחד, כל המסכנים האלה בהודו, סין ויפן יבינו עד כמה הם טועים וכמו שהם יבינו שדמוקרטיה עדיפה על כל שיטת משטר אחרת, ככה הם גם יבינו שמן הסתם יש רק אל אחד.

מילא שבנצרות מתפללים לקדושים שונים, ביהדות משתטחים על קברי צדיקים ובאסלאם מקיפים את הכעבה, בתוכה שוכנת פיסת מטאור. זו לא עבודת אלילים, חס וחלילה. כשרוקדים מסביב לספר תורה מקושט ברקמה ובזהב בחג מתן תורה זה לא טקס פגאני, זה משהו אחר לגמרי. אין שום מקום להשוואה.

תכלס, לא באמת אכפת לי יותר מדי. אני לא אדם דתי, ואני לא לוקח חלק בטקסים האלה. אבל אני לא סובל צביעות. אני לא אוהב את ההתנשאות שנידפת מכל אבן בכל קתדרלה ובית כנסת בהם ביקרתי. אני לא אוהב את מבט הקדוש המעונה של רבנים, כמרים ואמאמים רגע לפני שהם מבקשים תרומה.

לכן, אולי, פיתחתי חיבה דווקא למקדשים בסין וביפן. אולי זו רק תחושה אישית, אבל הם לא נראים לי צבועים. הם לא מתנשאים עלי, ולמעט כמה יואנים בתור דמי כניסה, הם לא דורשים ממני שום דבר. לא לשים כיפה, או להוריד את הכובע או לחלוץ נעליים. הם לא דורשים ממני להתפלל והם לא מבקשים ממני תרומות בשם ערכים נעלים כלשהם.

הכתבה שמתפרסמת השבוע ב”מסע אחר” מתארת את מקדש ננפוטואו, אחד המקדשים הגדולים וההומים במחוז שלנו. במקרה הוא גם המקדש השכונתי שלנו. הוא צמוד לשער הראשי של האוניברסיטה ונמצא במרחק של שלוש דקות הליכה מהדירה שלנו. אנחנו מבקרים בו בחגים למיניהם, בסופי שבוע יפים או סתם כשמתחשק לנו לראות את הצבים והברווזים בברכה. לעתים רחוקות, כשמשם מה אנחנו במצב רוח ספורטיבי, אנחנו מטפסים בשבילים שמתפתלים במעלה פסגת “חמשת הזקנים” ונהנים מהנוף ומקוצר נשימה.

אנחנו לא היחידים שנהנים מהמקדש כפארק ולא כמוסד דתי. אמנם לא מעט סינים באים אליו כדי להתפלל לבודהות או לגואניין, אלת החסד, אבל רבים אחרים מביאים איתם פיקניקים ומטיילים כמונו. יש משהו נעים בשילוב הבלתי-מחייב הזה של דת ובילוי בחיק הטבע. המבקרים נחשפים לבודהיזם, אבל המקדש לא דורש מהם שום דבר מעבר לדמי הכניסה הסמליים. מי יודע – אם בתי כנסת היו נראים ככה, אולי הייתי מבקר גם בהם.

את הכתבה החדשה תוכלו לקרוא בקישור: סוף שבוע במקדש השכונתי.

את כל הכתבות הקודמות תוכלו למצוא בקישור: מסע אחר: סין.

4 תגובות

  1. יפה אמרת, אור. והטבע הרי מקרב אותנו באמת לעצמנו ולעולם.
    אבל בשביל זה דרושה כנראה אלת רחמים שהגרה מארץ אחרת ובדרך גם עברה שינוי מין.

  2. היי אורי
    כתבה מענינת הריחות משם באים עד ישראל… יש משהו בתאורים שלך שמאפשרים להיות שם.
    לא כל כך אהבתי את הדיבור בהתחלה על כל הדתות… קטונתי.
    להתאות טובה

  3. יש משהו הגיוני בזה שדת נראית יותר ויותר מטופשת ככל שהאלוהים שלה הוא יותר ויותר ארצי. עם זאת, למרות שאינני מבין גדול בהינדואיזם, נראה לי שהרבה מהיחס המתנשא הזה מקורו בבורות. נדמה לי שהתיאולוגיה שעומדת מאחורי ריבוי האלים היא דווקא עמוקה למדי – האלוהויות השונות הן בעצם התגלמות אחת של השניה, ככה שברור שאי אפשר להתייחס לדת רק על פי מספר האלים, בלי להתבונן ברעיונות שמאחורי זה.

    • אור גראור

      אישית, כל הדתות מטופשות בעיניי באותה מידה. אני אסייג ואומר שלפחות לחלק מהדתות יש מרכיבים פילוסופיים או הגותיים מעניינים, כמו ספרי איוב וקוהלת, או הבסיס המחשבתי של הבודהיזם, ועוד. מאידך, מרכיב האמונה – באל אחד, בשני אלים או באלף ואחד – טפשי בכל דת.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאור גראור