בננות - בלוגים / / לא רוצים לישון: הפוסט של הוּ והִי
אמיר אור
  • אמיר אור

    אמיר אור נולד וגדל בתל אביב, דור שלישי בארץ. פרסם אחד עשר ספרי שירה בעברית, האחרונים שבהם "משא המשוגע" (קשב 2012), "שלל – שירים נבחרים 2013-1977" (הקיבוץ המאוחד 2013) ו"כנפיים" (הקיבוץ המאוחד 2015) שיריו תורגמו ליותר מארבעים שפות, ופורסמו בכתבי עת ובעשרים ספרים באירופה, אסיה ואמריקה. בנוסף פרסם את האפוס הבדיוני "שיר טאהירה" (חרגול 2001), והרומן החדש שלו, "הממלכה", ייצא השנה בהוצאת הקיבוץ המאוחד. אור תרגם מאנגלית, יוונית עתיקה ושפות אחרות, ובין ספרי תרגומיו "הבשורה על פי תומא" (כרמל 1993), "תשוקה מתירת איברים – אנתולוגיה לשירה ארוטית יוונית" (ביתן /המפעל לתרגומי מופת 1995) ו"סיפורים מן המהבהארטה" (עם עובד 1997) כן פרסם רשימות ומאמרים רבים בעיתונות ובכתבי העת בנושאי שירה, חברה, היסטוריה, קלאסיקה ודתות. על שירתו זכה בין השאר בפרס ברנשטיין מטעם התאחדות המו"לים (1993), מילגת פולברייט ליוצרים (1994), פרס ראש הממשלה (1996), ספר הכבוד של הפְּלֶיאדות (סטרוגה 2001), פרס אאוּנֶמי לשירה (טטובו 2010), פרס שירת היין מטעם פסטיבל השירה הבינלאומי של סטרוּגה (2013) ופרס הספרות הבינלאומי ע"ש סטפן מיטרוב ליובישה (בּוּדוה 2014). כן זכה בחברויות כבוד של אוניברסיטת איווה, בית היינריך בל אירלנד, ליטרַרישֶה קולוקוִויוּם ברלין, המרכז ללימודים יהודים ועבריים באוקספורד ועוד. על תרגומיו מן השירה הקלסית היוונית זכה בפרס שר התרבות. אור ייסד את בית הספר לשירה הליקון, ופיתח מתודיקה ייחודית ללימודי כתיבה יוצרת, בה לימד גם באוניברסיטת באר שבע, באוניברסיטת תל אביב ובבית הסופר. אור הוא חבר מייסד של התאחדות תוכניות הכתיבה האירופית EACWP ולימד קורסים לכותבים ולמורים באוניברסיטאות ובבתי ספר לשירה באנגליה, אוסטריה, ארה"ב ויפן. ב-1990 ייסד את עמותת הליקון לקידום השירה בישראל והגה את מפעלותיה – כתב העת, הוצאת הספרים, ביה"ס לשירה ופסטיבל השירה הבינלאומי. הוא שימש כעורך כתב העת הליקון, כעורך ספרי השירה של ההוצאה, וכמנהל האמנותי של פסטיבל "שער". אור הוא עורך סדרת השירה "כתוב" והעורך הארצי לכתבי העת הבינלאומיים "אטלס" ו"בְּלֶסוק". הוא חבר מייסד של תנועת השירה העולמיWPM , ומכהן כמתאם האזורי של "משוררים למען השלום" שליד האו"ם.

לא רוצים לישון: הפוסט של הוּ והִי

 

 

פּוֹסְט קוֹיְטוּם

 

ז-הי-רות!!!!  זה לא רק שיר  – זה גם  המשך של   נ ש ף  ה מ ס כ ו ת.
תגובות קוראים הן בסדר גמור, אבל אם את/ה רוצה לרקוד בנשף, 
לחצ/י כאן לכללי המשחק.

 

 

POST COITUM

 

1. הוּ

 

הַחוֹר שֶׁלָּךְ מִתְנַשֵּׁף

רוּחוֹת פֶּצַע וְרֻדּוֹת

נוֹטֵף מַבָּטִים קְצוּבֵי דֹּפֶק,

עַיִן גְּדוֹלָה

אֲדֻמָּה

עֲטוּפָה

סְטֵיק שֶׁל נְשִׁיכוֹת,

חוֹמֵד צְרִיבָה.

זִקְפָּה בְּנֶגָטִיב

מַגִּיעָה עַד –

 

נָכוֹן, לֹא רָצִיתִי

לֹא רָצִיתִי לְוַתֵּר,

לִנְעֹץ חֲרָבוֹת מְגֹאֲלוֹת אַהֲבָה,

לְבָרֵךְ עָלַיִךְ קְלָלוֹת,

לָרֶדֶת

מַרְזְבִים שֶׁל דָּם.

הַחוֹר שֶׁלָךְ

אֵין בּוֹ אֶלָּא
סִימַן שְׁאֵלָה: ¿  

דַּגְדֵּג בַּנְּקֻדָּה

כּוֹפֵף אֶת הַמַּעַר

לֶאֱרוֹת נְטִיפִים

עַל שַׁפּוּד הָאָסוֹן.

 

אַחַר כָּךְ, כַּמּוּבָן

הַפְּעוֹר, הַמֹּלֶךְ,

תּוֹבְעָנוּת הַתְּשׁוּבָה –

לֹא מִלִּים יְמַלְּאוּהָ

לֹא בְּשָׂרִים

לֹא דְּמָעוֹת –

 

אֲפִלוּ אָדָם אֵין לוֹ

אֶלָּא מַשַּׁף אוֹרְגַּזְמָה

בְּנִשְׁמָתוֹ הַזְּקוּפָה

לְהִשָּׁבֵר,

אֲפִלוּ טַמְפּוֹן שֶׁלָּךְ

רַק סֵמֶל מָאגִי

לְהִשָּׁאֲרוּת הַנֶּפֶש

בִּשְׁיָרִים לְלֹא דֹּפֶן.

 

בָּעֶרֶב כְּשֶׁהִיא בָּאָה

עוֹר הַשֶׁמֶשׁ

דְּמוּמִי וְדַק.

 

 

2. הִי 

 

אִם הָיִית צְרִיכָה לְהִתְרַאֲיֵן בְּכֵנוּת

הָיִית אוֹמֶרֶת

אֲנִי פְּעוּרָה מֵהָכִיל אוֹתְךָ

אֶת כָּל הַמִּלִּים שֶׁלְּךָ

שֶׁעוֹשׂוֹת בִּי מַעֲשֵׂי פִּיתוֹם.

אֲנִי נוֹפֶלֶת בְּאוֹתוֹ הַפַּח

אֲנִי מִתְנַפֶּצֶת בְּאוֹתָהּ הַתְּהוֹם

בְּעַצְמִי

אֲנִי

בֹּולַעַת אוֹתִי בְּאוֹתוֹ תֵּאָבוֹן,

רוֹקֶדֶת עַל פִּי,

סוֹפֶרֶת

אֶת הַשִּׁנַּיִם שֶׁנוֹשְׁכוֹת אוֹתִי –

אֲבָל רוֹאָה

אֵיךְ לֹא-אֲנִי הוּא גַּם אֲנִי,

סוּפֶּרְמָקוֹם, חוֹר לָבָן –

אֲנִי גּוֹמֶרֶת

בְּהִתְפַּצְלוּת הַיְדִיעָה,

שׁוֹפֶכֶת אַלְפָאבֵּיתִים חַיִּים

אֶל תּוֹךְ חוֹר

הַמְּצִיאוּת.

 

בְּדִיוּק

כָּאן,

בַּחוֹר שֶלִּי הַקָּטָן,

אֶנְטְרוֹפִּיָה

מִתְהַפֶּכֶת כְּמוֹ שַׁרְווּל

מִנְהֶרֶת זְמַן.

 

אֲבָל אֶת כָּל זֶה

הֲרֵי אֵינֶנִּי אוֹמֶרֶת,

אֲנִי נֶאֱמָנָה, כַּמּוּבָן.

 

עַכְשָו

אַל תִּהְיֶה מְסֻמָן

אַל תִּהְיֶה חֲלַלְזְמַנִּי,

לְרֶגַע

זֶה,

אַתָּה אֲפִלּוּ לֹא צָרִיךְ

לָדַעַת אֶת זֶה.

עַכְשָׁו רַק הֵעָלֵם בְּמַסֵּכָה חַרְמָנִית,

הִתְנַּסֵךְ בַּאֲדִיקוּת

שֶׁל כְּלִי פֻּלְחָן צַיְּתָנִי,

הִבָּלַע אוֹר בְּעוֹר

בְּאֵינִי.

 

כֵּן, עַכְשָׁו

כְּבָר קָשֶׁה לְהָבִין.

עַכְשָׁו עַל הַמּוּבָן

אֲנִי עוֹצֶמֶת

אֶת עֵינִי-

 

 

רוֹאֶה?

כְּלוּם לֹא קָרָה.

עַל הַמַּדָּף

מִשְׂמֹאל

יֵשׁ מַגֶּבֶת נְקִיָּה     .

 

מתוך 'פדיון המת' (עם עובד 1994)

51 תגובות

  1. בוא נלך לסרט
    אני ארים לך את החצאית
    בחצר האחורית
    ואףחד לא ידע
    גם לא במציאות
    מי אתה
    ולמה לחוד

    • הקרנה פרטית

      לסרט תלכי עם ירחמיאל מבית הכנסת
      ואחר כך ניפגש מתחת למרפסת
      רק אל תאמצי את ידך הענוגה
      את חצאיתך ארים בשריר השקיקה
      ואל תטרחי ללבוש תחתונים
      אצלי מיותרים כאלו גינונים
      אנכש למענך עשבי חצר קדמית
      בואי אכישך בחצרך האחורית.
      את עצמי עינייך הפעורות
      כך בדמיונך אותי תוכלי לראות
      אכנס בך ואצא
      חרש כרצוני
      ולא תדעי לנצח
      מי אני ומהו שמי.

  2. אינטר-קוֹרס

    Post coitum triste omni est

    אל חור נדחף אף
    על פי
    חן מאחור
    סיבוב אחרון
    והופה לישון

  3. שירים נהדרים. מזכירים לי שני דברים: סרט קוריאני מצוין שראיתי עכשיו על מחול האהבה המתעתע, ועוד אכתוב עליו, וספר של מורקמי שאני עורכת עכשיו, שיודע לדוש בלבבות שלנו כדבעי.

    והלוואי וידעתי לכתוב ככה שירה.

  4. שולמית אפפל

    בָּעֶרֶב כְּשֶׁהִיא בָּאָה

    עוֹר הַשֶׁמֶשׁ

    דְּמוּמִי וְדַק.

    ****
    ואני צרה מלהכיל.

  5. אמיר, אחרי שני שירים אלו כל דבר אחר נראה כמו ענפים שנישלחים אל הפנים..וסותמים את הפה מלהוסיף עוד מילה או שורה…:)

    • אמיר!!
      פיספסת בגדול.
      אני מסכים עם תמי: איך אפשר להוסיף משהו אחרי זיקוקי הדינור שהשפרצת פה.
      מה אומר, אחרי זה אני מרגיש קטן ,
      ושלא ינסו לנחם אותי:הגודל כן קובע!!

    • תודה, תמי, אבל אני מקווה שתמיד אפשר…:)
      כל עוד בחיים חייתנו פינו יביע תהילתם

  6. אמיר,

    לקריאתי שלי,
    השיר הזה במסכה אירוטית
    נכנס עמוק לחללי המציאות…
    ומתערבל בפילוסופיה שלהם כאסטרונאוט ללא רצפה מוצקה לגבי שאלות קיום
    ומצב.

    נכנסתי לחלליו ואני עדיין מסתובבת בו
    ותרה אחריו להכילו…

    "אֲפִלוּ אָדָם אֵין לוֹ
    אֶלָּא מַשַּׁף אוֹרְגַּזְמָה
    בְּנִשְׁמָתוֹ הַזְּקוּפָה
    לְהִשָּׁבֵר,"

    לקח אותי לאנטיגונה (אחד מהתרגומים)
    באחד מהמשלים הידועים

    "כשהמים של הנהר עולים וזורמים בכוח,
    אז עץ שמתכופף לפני הזרם,
    מציל את העלה הקטן ביותר שלו.
    אבל הגזע הקשה והעקשן נסחף
    מהשורש ועד לענפים הגבוהים שלו."

    "אֲפִלוּ טַמְפּוֹן שֶׁלָּךְ
    רַק סֵמֶל מָאגִי
    לְהִשָּׁאֲרוּת הַנֶּפֶש
    בִּשְׁיָרִים לְלֹא דֹּפֶן…"

    מהות קיומית, חללית ללא דפנות. מציאות הזוייה, שהאדם בה אינו אלא כלי פולחן צייתני עוצם עיניו ונבלע ב-אין.

    "אַל תִּהְיֶה חֲלַלְזְמַנִּי…"

    "חור המציאות"

    "הִבָּלַע אוֹר בְּעוֹר
    בְּאֵינִי…"

    • צודקת לגמרי, זיוה. המינים (גבר, אשה) והמין (אדם) הם מטאפורה, או אם תרצי, לא מטפורה אלא מיקרוקוסמוס ממש לעולם כולו.
      זירתם של אדם וחוה היא זירת היין והיאנג, אבל באופן הרבה יותר מרגש 🙂

      • בהחלט מרגש

        ומאוד מאוד חכם

      • בהחלט מרגש

        ומאוד מאוד חכם

      • בהחלט מרגש

        ומאוד מאוד חכם

        • זיוה, לא בכל מקום הפילוסופיה דיברה ביבשושיות. בהודו למשל, לא דיברו על העקרונות האלה כאקטיבי ופסיבי, ואפילו לא כיין ויאנג, אלא כגבר ואשה. האל שיוה והאלה שאקטי, שמצויים בכל רמה של הקיום, וגם בתוך האדם עצמו, או כראדהה וקרישנה.
          לא חילקו בין "פילוסופיה רצינית" לשירה ולחוויה האנושית על כל מגוון רגשותיה, כי הבינו שהשירה עצמה היא הכלי האולטימטיבי לחוכמה.
          היא אינה לוקחת את המלים בפלייר, אלא מרגישה אותן, מסכימה אתן, לא מסכימה איתן, משקשקת אותן קצת, בוראת בהן – ונענית להן באותה מהירות אלקטרית של החשיבה וההרגשה עצמן.
          השירה היא הז'אנר האמיתי של ההבנה והחוכמה האנושית.

          • מעניין איך פילוסופיות קדומות מתחברות לתיאוריות פסיכולוגיות מודרניות ידועות…
            כמו למשל הגבר והאישה המצויים בכל אדם אם הוא גבר או אם הוא אישה.

            (לא מצוייה מספיק בפילוסופיה ההודית על מושגיה, רק על קצה המזלג.)

            נוסף על כך הגבר והאישה הממלאים את הקיום והם בעצם גם ראשיתו

            והחללים שבנית, עיצבת כאן במתח הזה ביניהם מרתקים
            ומסובבים את הראש תרתי:)

          • בהודו, הטנטרה הקדימה בדי הרבה דורות את יונג בתובנה כי בכל אדם ישנם 'גבר פנימי' ו'אישה פנימית', זכר ונקבה. יותר מזה, התפיסה הזו אינה מוגבלת רק למובן הנפשי. הדיון ב'יש' והדיון באדם ובהכרה הוא למעשה אותו דיון עצמו: המיקרוקוסמוס אינו 'משקף' את המאקרוקוסמוס, אלא זהה לו ממש.
            "הגבר" ו"האשה" מרכיבים את הגוף, העולם, האנרגיות, ואפילו החשיבה.

            ואם הראש מסתובב, זה הזמן להיכנס לנשף 🙂

          • את יונג אני מכירה…

            יותר בתחום תת-המודע הקולקטיבי

            מרתק. תודה:)

          • זיוה, כוונתי לתורת האנימה והאנימוס שלו: האני הפנימי (בניגוד לאישיות החיצונית, הפרסונה) מתואר על ידי יונג כנקבי אצל גברים וזכרי אצל נשים.
            שוה להכיר – ובכל זאת תורת הנפש שלו נראית לי כצעדים ראשונים לעומת האדוואיטה והטאנטרה.

          • כן הבנתי.
            יודעת בקשר ליונג.

            עוררת בי סקרנות לקרוא לגבי המושגים
            בשפת הג'יבריש:)= אדואיטה(צוחקת)

            אשמח להפנייה ממך לגבי חומר קריאה.
            אולי אתה כתבת גם?

          • האדוויטה ( = 'אי-שניות') היא האסכולה של המורה ההודי שנקארה, שלימד את תורת האחדות (גוף ותודעה, האני והאל, האדם והעולם).
            מן ההיבט הפילוסופי היא קרובה לטנטרה. ועם זאת די מטעה לקרוא לדרכים אלה פילוסופיה (במובן המערבי) מכיוון שהלימוד הוא בעצם תרגול.

            לשאלתך, תרגמתי בזמנו את החיבור הטנטרי "ויגניאנה בהייראווה" וכותב עוד על העניין.
            לא נראה לי שכאן הבמה המתאימה לדיון מעמיק באמת בנושא, אבל אשמח להפנות אותך לספרים.

          • בשמחה

            תודה רבה

  7. אמיר, שני שירים שממש דוקרים בחושניותם התמונתית והמילולית גם יחד. חן.

  8. שיו, מה זה השירים האלו? כשקראתי את אלוהי היהודים, נדלקתי על הכתיבה שלך וחושבת לעצמי איזה מזל שלא נתקלתי באלו ראשונים, הייתי מתעלפת באותו רגע. גם עכשיו אני קרובה להתעלפות אבל בלון החמצן שלי כבר קבוע לידי כשאני נכנסת לבלוג הממכר שלך.
    נשף מסכות אמיר? הכשרון שלך משתק את האצבעות והשירים האלה מטגנים את המוח. אז לנשף אני יכולה להגיע בשמלה שחורה בידיים מחוסרות אצבעות ומוח חביתה.
    במצב שכזה, מה הסכוי שנסיך יושיט לי יד?
    :0)
    אבל אני a good sport
    אז הנה מחופשת לאומלט (גברת במבטא צרפתי כמובן)שמיד תחפש לה מחבת ש'יטגן אותה'
    humble scrumbled
    me maddam omlet
    looking for a frier pal
    here I cast my net
    heat me, boil me
    turn me upside down
    come remove my vail
    see, you won the grail
    here I am
    ready as I can
    don't you fear the fright
    come give me a bite
    אאוטש…
    :0)

  9. מולטיקויטומית

    הלו, אני ורה ג'אסטא סימפל גירל
    שלפעמים קצת ורי בד מתוך הרגל
    ורה מולטיקויטי
    די לרוב היא נוטי.
    לא רוצה טוסט!
    לא רוצה פוסט!
    סימפל גירל רוצה קויטי ונייל
    תמיד בפרזנט סימפל ונשיקות בניפל
    מור מור מור
    בשמי בוסתן נשמור
    שניים באחד ולבונה בצד.

    • הלו ורה, סימפל גירל
      ורי מולטית, ורי ספיישל
      אחת שאין לה פוסטקויטומה
      לא נכנסת לתוך קומה
      לא דואגת פן ושמא
      לא בוהה כמו פוסטמה
      וגם אין פה מה לדאוג
      רק מלים פה יש בבלוג
      ואם ניחוח של בוסתן
      מתפוגג על המפתן
      זמן לפרזנט קונטיניואס
      קויטום אטֶרנום דונה אֶיס.

      • מולטיקויטומית

        הלו, הלו, הלו יורסלף
        לא מתבלבל לא מתפלסף
        בפרזנט המילים אפשר להתעטף
        אבל בפרוגרסיו הקויטום כל הכיף
        צליל החורש בעור התוף נושף
        ניחוח הבוסתן צופו נוטף
        ברז המפתן קונטיניוס מטפטף
        איהו השרברב יוסף?

        • מי קראה לי? מה דולף? אני פה, שרברב יוסף. בצ'יק את הציוד שולף, במשחולת משפשף כל ברז וצינור נוטף, סותם וממלא בכיף כל חור וסדק מטפטף
          באחריות, לא מחפף, לא ינום ולא עייף לשירותך, שרברב יוסף.

          • לא רוצה את שרברב יוסף הוא מקרה חמור
            בפעם האחרונה על צווארי התעלק
            ומרוב מציצות השאיר את הברז דולף
            והותיר אותי ערומה בציבור
            משכלת רגליים בצווארון סגור!

          • לא רוצה את שרברב יוסף הוא מקרה חמור
            בפעם האחרונה על צווארי התעלף
            ומרוב מציצות השאיר את הברז דולף
            והותיר אותי יתומה בציבור
            משכלת רגליים בצווארון סגור!

          • מולטיקויטומית

            דבריך יוסף כמו גורמה
            נשמע סו גוד הרזומה
            הבעיות שכאן צצות
            הן בשלב ההמלצות
            להתעלף על צווארים
            זה תפקידם של נגרים.
            הלו, אני ורה סימפל גירל
            בכל צדפית אני רק פרל
            והטיפטוף עכשיו פוזל
            אל ים
            כל יבשה גוזל.
            וול, אוותר כבר על הדרים
            אזמין את יוסף פור אסווים

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאמיר אור